"The Piper" Complete Netwerkspeler

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

hannesie
Contacteer:

"The Piper" Complete Netwerkspeler

Berichtdoor hannesie » za 25 mei 2013, 16:49

Begin mei kreeg ik dit boardje DN2800MT ter beschikking, om te komen tot een ideale combinatie van netwerkspeler (Squeezebox en Mpd (= Music Player Deamon server en player) ) en AF-DAC met DSD weergave als ultieme speler voor mijn geluidsinstallatie.
DSC_1027.jpg

Een aantal mensen hebben het al gezien in Breda

http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/desktop-motherboards/desktop-board-dn2800mt.html

Na het toevoegen van een mSATA schijf van 32 Gb en een werkgeheugen van 4Gb en tevens dan de externe laptopvoeding van 19 V/ 3.42 A liep dat als een zonnetje zonder ook maar 1 bewegend deel en dus zero dB’s aan geluid.

Totale kosten € 181,--, daar heb je nog geen Squeezebox voor.
Voeding had ik nog liggen van een oude laptop.
Deze opzet is ook in gebruik bij hFX Zonee, exact hetzelfde boardje maar een duidelijk ander kastje en wat verdere toepassigen, kost maar € 600,-- :oops:
http://hfx.at/index.php?option=com_content&view=article&id=534&Itemid=219

Na verschillende opties en probeersels ben na een uitgebreide test gekomen op een magere Linux variant met weinig grappen en grollen, en aanpasbaar voor mijn gebruik thuis i.c.m. met de bestaande server. De Linux Mint versie die behoorlijk is uitgekleed en verder alle ander dingen aan boord heeft om muziek af te spelen, op wat details na die ik dan weer plezierig vind, als de MPD en Squeezbox Lite en de Logitech Media Server om headless (= zonder scherm/toetsenbord)te kunnen afspelen.
Om het geheel goed te laten functioneren heb ik Samba geïnstalleerd met de SMB client, en ook moest er nog wat gebeuren om de boel ook op afstand te beheren.
De AP-Linux is dan de Audiophile Linux met de zogenaamde Bit perfect mogelijkheden.

http://www.ap-linux.com/

Om het geheel als netwerkspeler ook te kunnen beheren heb ik dan ook beheerssoftware geïnstalleerd, om in ieder geval op afstand, zonder toetsen board en scherm, de zaak naar mijn hand te zetten.
http://www.webmin.com/deb.html
webmin.PNG

Om gebruik te kunnen maken van de bestaande server en MPD, heb ik dus een CIFS installatie gemaakt, dat wil niet zo best met de Vortexbox, en na veel proberen dit onder controle te krijgen ben ik dus van Vortexbox afgestapt.
Die CIFS bestaat uit 1 regel die toegevoegd word aan het bestand /etc/fstab

In mijn geval
//10.0.0.122/muziekbestanden /mnt/Muziekbestanden cifs defaults 0 0

Dit zorgt er voor dat de bestanden beschikbaar blijven voor andere spelers op 1 locatie.
Bij het rippen heb ik dus altijd map die actueel is gemaakt voor het afspelen.

Met de versie van Vortexbox 2.2 kun je al wel na een update de DSD files afspelen.
(MPD 0.17.4.1).
Maar ik kon geen combi maken met CIFS, waarschijnlijk door het aanwezige NFS wat ik niet voor elkaar kreeg door de incompatibiliteit van de video chip, en dus het menu van Vortexbox in “text” versie moest gebruiken.

http://www.musicpd.org/

MPD versie 0.17.4.1 DSD
De door mij geïnstalleerde versie van Music Player Deamon moest ook bij de AP-Linux vervangen worden door een nog wat onstabiele versie (nog geen stable te vinden)
Maar het draait………!

http://pkgs.org/debian-squeeze/debian-main-i386/lwat_0.17-4.2_all.deb.html

Nu dan nog het Squeezelite=(Squeezebox speler) en de Logitech Media server installeren.
Eerst de squeezelite, en dan had ik de centrale server gewoon kunnen invullen, maar nu dan maar even de 127.0.0.1= localhost gebruikt.
Na de installatie deed hij het nog niet direct, hij moet wel juist zijn geconfigureerd, met de juiste uitgang (output).
Ik heb hem beneden aan de AF-DAC gehangen en daar werd via de PC die ik gebruikte, op afstand direct de Amanero USB print herkend, uiteraard de juiste gegevens ingevoerd en de via Webmin het opnieuw opstarten van de squeezlite applicatie bracht direct bij de DAC de juiste info in beeld.

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?98152-HOWTO-Install-squeezelite-for-logitech-media-server-on-Debian-Squeeze-as-a-service
Het installeren van de Squeezelite is even een klusje, maar na verschillende zoektochten heb ik deze handleiding gevonden die precies de uitkomst gaf die ik beoogde.

Het totaal is dan na het samenvoegen van de separate delen een
SUPERNETWERKSPELER met de mogelijkheid van DSD afspelen en dan bedienbaar via android of apple apps.
Het enige wat ik dan mis is het klokje van de Squeezbox Touch, als hij uit staat.

Het speelt en doet alleen het DSD deel nog niet, daar moet een ander printje voor komen.
Squeezebox en MPD spelen beide via de app's

En dan denk je, hoe moet ik dit apparaat nu dan noemen?

The Piper,
en dan begint mijn vrouw te glimlachen.

[ Bekijk op youtube ]
Laatst gewijzigd door hannesie op do 17 okt 2013, 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Re: The Piper Netwerkspeler en Dac?

Berichtdoor ds23man » za 25 mei 2013, 16:56

Ik zie dat je eindelijk van die mislukte aardbeientaart af bent gestapt????? :lol:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 25 mei 2013, 16:59

ds23man schreef:Ik zie dat je eindelijk van die mislukte aardbeientaart af bent gestapt????? :lol:

Dat komt nog, met die Cubieboard kan ik waarschijnlijk na deze leerweg ook verder uit de voeten. :mrgreen:

Nu eerst de AF-Dac veranderen en het geheel in een supermooie kast plaatsen
Laatst gewijzigd door hannesie op za 25 mei 2013, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

John P

Berichtdoor John P » za 25 mei 2013, 17:01

Gefeliciteerd :goeie: . Doe je de bediening nu via een tablet? Bij de weg, een vriend van mij werkt op de afdeling piping (leidingen chemische industrie) . Als iemand aan de telefoniste vraagt of ze de afdeling pijpen mogen, krijgen ze het antwoord: "Wilt u ze allemaal tegelijk of allemaal achter elkaar". Maar laat dit apparaatje maar mooi ¦.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 25 mei 2013, 17:07

John P schreef:Gefeliciteerd :goeie: . Doe je de bediening nu via een tablet? Bij de weg, een vriend van mij werkt op de afdeling piping (leidingen chemische industrie) . Als iemand aan de telefoniste vraagt of ze de afdeling pijpen mogen, krijgen ze het antwoord: "Wilt u ze allemaal tegelijk of allemaal achter elkaar". Maar laat dit apparaatje maar mooi ¦.

Het totaal is dan na het samenvoegen van de separate delen een
SUPERNETWERKSPELER met de mogelijkheid van DSD afspelen en dan bedienbaar via android of apple apps.

The Piper is een blazer, bagpipe is doedelzak
.
Tamboer en Pijperkorps, mijn achternaam is Pijper, dus ik ben een blazer, en dus blaas ik hoog van de toren. :lol:
Van het engelse woord, en de Pied Piper fluitspeler, de rattenvanger van Hamelen. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hannesie op za 25 mei 2013, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 25 mei 2013, 17:09

Tijd voor een Happy Ending......... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

John P

Berichtdoor John P » za 25 mei 2013, 17:11

Ik dacht dat het van het DOS commando pipe afkomstig was.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 25 mei 2013, 17:13

John P schreef:Ik dacht dat het van het DOS commando pipe afkomstig was.

Eerder deze. :lol:

[ Bekijk op youtube ]

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 25 mei 2013, 18:14

Super Hans! :rock:

Ik heb op mijn Thinclient met Vortexbox ook webmin gezet. :sure:
Bijlagen
Webmin.png

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 25 mei 2013, 18:41

knuisje schreef:Super Hans! :rock:

Ik heb op mijn Thinclient met Vortexbox ook webmin gezet. :sure:

Jij kunt in ieder geval je updates doen, maar dat kan ook in het Vortexbox schem, de onderste op je IP nummer scherm van Vortexbox, en je kunt ook de 2 updates van Webmin doen.
Dan kun je de werkende processen nog eens bekijken, wat is er werkelijk actief.

Maar ook bij jou is alles op 2 % na in ruste. :mrgreen:

Bij de update kun je in het logfile zien dat je MPD speler een update krijgt naar 0.17
Dat is best wel goed geregeld.
Alleen die CIFS wil maar niet lukken bij Vortexbox, heb je ook LVM schijven/partities?

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 25 mei 2013, 18:46

Ok, dan zal ik die updates eens installeren.

Het CIFS account/password is volgens mij leeg. Ik kan vanuit mijn mediaspeler zonder accountinfo op te geven de samba shares benaderen.

Dit zijn de partities die hij heeft aangemaakt:
Bijlagen
partities.png

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 25 mei 2013, 18:55

Jij hebt een harde schijf in je speler?
En je muziek? waar staat de muziek, die moet je namelijk op /storage zetten, anders ziet je MPD speler het niet.

Het mounten van de schijf met CIFS op de /storage/music is dan wel noodzakelijk.
en je hebt nu geen gemounte schijf, tenminste ik zie hem niet in het overzicht.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » za 25 mei 2013, 18:59

Dat heb je mooi voor elkaar gekregen Hans, petje af!

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 25 mei 2013, 19:59

Harde schijf zit in de thinclient. De thinclient is tevens mijn streamer. De mediabestanden staan allemaal lokaal op deze schijf in de shares van vortexbox. Werkt prima, alleen moet ik mpd nog aan de praat krijgen. LMS werkt out of the box!

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 25 mei 2013, 23:16

Mooi werk hans!!

Ik zit de laatste tijd even zonder platenspeler en ben nu druk bezig om mijn muziek goed op de HD te krijgen.
Op dit moment dus alleen muziek via de PC en dat bevalt best.
Ik zal eens kijken of ik die AP linux hier aan de praat krijg.
Lijkt me nuttig.

Mogelijk maar eens een DSD dacje opzoeken, wordt steeds interessanter.

Groetjes George.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 25 mei 2013, 23:20

knuisje schreef:Ok, dan zal ik die updates eens installeren.

Het CIFS account/password is volgens mij leeg. Ik kan vanuit mijn mediaspeler zonder accountinfo op te geven de samba shares benaderen.

Dit zijn de partities die hij heeft aangemaakt:

Ik zie nu, met wat meer tijd, dat je er een 1Gb schijf in hebt hangen.
Jij hebt dus geen CIFS nodig.

Maar wat mij verbaast is dat de muziek, die in /storage/music/flac hoort te staan nu niet gezien wordt door MPD.

Hoe benader je de MPD server?
Via je Android of Apple?
Je moet dan wel je IP opgeven bij Android, en vaak ook de poort voor de zekerheid, ik heb wel eens gehad dat hij poort 6601 gebruikte i.p.v. 6600.
De Apple doet het bij mij vaak automatisch, vergelijkbaar als bij Squeezebox.
Vervolgens, als je contact hebt, moet je de server laten scannen, hij gebruikt een andere database als de Squeeezebox.

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 25 mei 2013, 23:31

Ik heb nu ook mpd nu aan de praat met mpdroid op een android tablet! Ik had de instellingen in mpdroid niet goed staan...

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 25 mei 2013, 23:46

knuisje schreef:Ik heb nu ook mpd nu aan de praat met mpdroid op een android tablet! Ik had de instellingen in mpdroid niet goed staan...

Dan kan je nu dus DSD files spelen als je de update's hebt gedaan bij de Vortexbox.
Als hij de DSF/DFF ziet dan kun je ze afspelen, bij de versie 0.16 geeft hij ze niet weer in de lijsten, o.17 dus wel. :kwijl:

Ik ben benieuwd of je vergelijkbare files hebt om het verschil te kunnen beluisteren.

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 25 mei 2013, 23:59

Ik heb versie 0.17, zal morgen eens proberen of hij dsd afspeelt.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 26 mei 2013, 0:05

:mrgreen:

knuisje

Berichtdoor knuisje » zo 26 mei 2013, 17:17

MPD speelt inderdaad netjes de dsd bestanden af. :rock:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 26 mei 2013, 22:48

knuisje schreef:MPD speelt inderdaad netjes de dsd bestanden af. :rock:

:kwijl: :kwijl:
En hoe klinkt dat? Heb je dezelfde bestanden in verschillende formaten om een redelijke indruk te krijgen?

Bij http://www.2l.no/ staat wel wat, rechts bovenin is er een pulldown menu. bij de Testbench staan verschillende mogelijkheden
testbench.~PNG.jpg
testbench.~PNG.jpg (8.07 KiB) 2165 keer bekeken

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 02 jun 2013, 22:35

:mrgreen: Het lijkt er op dat ik het Cubieboardje toch aan de praat heb, met wel een paar keer opnieuw beginnen. :twisted:

Ik heb het nu eerst op het micro SD kaartje gedaan, ik kan dan een image maken voor een backup.

Nog wel even de uitgangen goed definiëren, en eens zien hoe het kan dat de MPD speler nu nog niet de juiste toegang geeft.

Ik heb ook squeezelite geïnstalleerd, en ben benieuwd hoe het headless gaat draaien.
Het staat er op, en nu eens zien dat de boel echt aan de praat gaat.

Bij de vorige pogingen wilde hij maar geen USB poorten zien voor een USB-DAC, nu dus wel.

Nu ik dit eest op de SD kaart heb staan, kan ik het ook makkelijker voor een 2e of 3e gebruiken.
Of als iemand er ook zo een opzet (Cubieboardje) wenst. :D

Hoorde hier eigenlijk niet. :lol:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 11 jun 2013, 16:29

Inmiddels is het duidelijk dat het speelt met alle software, maar niet tegelijk op de zelfde uitgang.

Ik heb het nu uitgeprobeerd, en de resultaten zijn erg mooi en goed, zeker is het goed te horen dat het DSD gebeuren een verfijning is van de standaard flac.

De DSD uitvoering van de AF-DAC is nu in werking, en functioneert prima. :kwijl: :kwijl:

Wat niet goed is om de Squeezebox Lite en de Music Player Deamon de zelfde uitgang te laten gebruiken.

Gezien het feit dat de Squeezebox server zeker, voor wat betreft de bediening de voorkeur heeft, en ook beperkt is tot 24/192, zal ik het via de SP/DIF uitgang laten lopen.

Dat zal in 9 van de 10 keer het meest gebruikt zijn.

Maar de DSD (en andere files) moeten via Music Player deamon gespeeld worden en de USB asynchrone uitgang, dus die blijft wel op de USB.
Gezien het feit dat mijn vrouw ook gebruik maakt van deze apparatuur zal de Touch nog wel even blijven. :mrgreen:

Nu dan maar gaan voor een mooie kast die dit alles voor het oog verbergt, en de boel in bouwen in een definitieve kast.

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 11 jun 2013, 21:33

Mooi verhaal Hans. Ik lees inderdaad vaker dat de Sabre het erg goed doet met DSD. DSD wordt trouwens native ondersteund door de Sabre, in tegenstelling tot sommige andere dac-ic's die het intern converteren.

Terug naar “Streaming Media”