"The Piper" Complete Netwerkspeler

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

hannesie
Contacteer:

Re: "The Piper" Complete Netwerkspeler

Berichtdoor hannesie » do 17 okt 2013, 13:17

cobaltjeh schreef:Mooi project Hans, zeker een goed alternatief.

Aangezien ik op het werk al dag in dag uit in Linux loop te baggeren, blijf ik voorlopig zelf tevreden met de Sonos bakjes. :)
Maar mocht je nog linux gerelateerde vragen hebben, weet je me te vinden. :wink:
Die onthouden we, en dan wel ook over netwerk en CIFS configuratie?

Trouwens, ik draai dus nu al een tijd met die Muziekserver, en daar doe ik dus niets aan, dat loopt en moet ik niet draaien om het draaien/(configureren). :D

Gisteren eens laten zoeken naar updates, en dat sinds een half jaar, verder niet uit geweest. :rock: :rock:

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 18 okt 2013, 10:30

Op het gebied van netwerk kun je me zeker dingen vragen, op het werk heb ik een tijd lang het gehele Linux cluster onderhouden.

En bij echt moeilijke vragen kan ik altijd onze systeembeheerder lief aankijken. :sure:

Mooie aan Linux is ook dat als het loopt, dan blijft het lopen. Als je tevreden bent is het dus soms slimmer om er af te blijven dan te updaten :mrgreen:.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 19 okt 2013, 16:41

Nu ik de reserve speler had op gewaardeerd naar de versie 7.8.0 was het de beurt aan The Piper.
Ik zal het redelijk uitgebreid beschrijven, misschien heeft iemand anders er ook wat aan.

Ik zie telkens als ik via de PC de interface van de Logitech Media Server opvraag de melding van het niet meer bij de tijd zijn van het programma.
up.JPG

Bij Ubuntu is het dan via een scherm te de-installeren en installeren, en de meest voorkomende bij de meeste Linux en LMS combi.
Met Vortexbox is het dus te doen zonder verlies van gegevens e.d.
Via een terminal (Putty, een soort dos prompt op afstand, (IP nummer en inloggen met gebruiker root en wachtwoord)) en daar de volgende regels intikken.

Code: Selecteer alles

yum clean all; yum --enablerepo=vortexboxbeta update logitechmediaserver
en het achtergrond programma weer activeren met.

systemctl start squeezeboxserver.service

Je ziet dan de nieuwe versie in het instellingen scherm staan.
773.JPG

Om nu de zaak nog verder te optimaliseren is het mogelijk dan de laatste versie te gebruiken die is gemaakt met de vrijwilligers en mensen die nu nog steeds deze opensource beweging ondersteunen. dit zorgt ervoor dat ook de kleine foutjes weer zijn opgelost als de nummers, die geen artiest of album hebben, op een grote hoop gooien.
Met deze laatste regel is het dan bijgewerkt.

rpm -U http://yum.vortexbox.org/releases/16/i386/beta/RPMS/logitechmediaserver-7.8.0-0.27.20130614.fc16.noarch.rpm

7.8.0.JPG

Alles loopt weer als een zonnetje. :sure:
piper.JPG

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 19 okt 2013, 22:45

Ik val van verbazing achterover.................!! Nu breekt mijn klomp, voor zover aanwezig. :P

De nieuwe versie van Logitech Media Server 7.8.0 speelt ( waarschijnlijk door de combi met Vortexbox) DSD af.

Het vreemde is dan dat hij het dan zelf ziet als een 176, en nu een de containerversie (dff.flac) DSD64 ik snap er niets meer van.

Nu net via de Muziekmap de bestanden opgezocht, dan kan ik doordat ik de de verschillende versies in aparte mappen gezet, om verwarring te voorkomen.
/mp3, /flac , en /dff

Ik heb 2 SACD demoversies gedownload van Channel Classic, en daar krijg je dan als standaard een kopie van met de MP3 extensie en dan uiteraard 16 /44.1 320 kbps.

Met het bewerken naar de Dop versie is er een nieuw formaat ontstaan, de container met .flac, en heb ik ook maar even in een submap gezet om een duidelijke scheiding te krijgen.

En nu tot mijn verbazing, ziet de versie 7.8.0. met behulp van Squeezecommander de .DFF files( =DSD) nu gewoon staan en de DAC geeft dan 176 kHz.

Ik snap even niet hoe dit nu kan.
Squeezecommander ziet hem ook staan, maar als ik dan naar de Squeezebox Touch ga ( is versie 7.7.3), dan zijn die .DFF files niet te zien..

Het kan dus zijn dat als je de Touch op versie 7.8.0 kunt krijgen dat je dan ook DSD kunt afspelen??!!??!!
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 20 okt 2013, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

knuisje

Berichtdoor knuisje » zo 20 okt 2013, 13:29

Als de dac 176.4kHz aangeeft wordt er geen dsd herkent. Dan moet hij met "DSD64" komen.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 20 okt 2013, 14:19

knuisje schreef:Als de dac 176.4kHz aangeeft wordt er geen dsd herkent. Dan moet hij met "DSD64" komen.
Ik neem dan maar aan dat hij het "On The Fly" dan omzet en converteert?

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 20 okt 2013, 15:03

Dat kan de sbs toch met andere formaten ook?

Heb je je touch al bijgewerkt ondertussen?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 20 okt 2013, 15:17

Ik ben daar nog even huiverig voor, (Touch naar 7.8 ), en het is een opzet van de Vortexbox die hier in samenwerking met de Logitech Media Server jongens is toegepast.

Ik heb al wel zitten zoeken bij het Logitech forum, maar daar zitten wel haken en ogen aan.

Hiervoor zag de SqueezCommander de .DFF/.DSF niet eens via The Piper, en via de Touch is dat nog steeds zo, met de zelfde afstandsbediening.
Ik kan met het tablet vrij makkelijk schakelen tussen de 2 servers/spelers, en zie dan ook vrij snel, en duidelijk dit soort verschillen.

Changelog van LMS geeft nu ook geen gekke dingen.
http://htmlpreview.github.io/?https://github.com/Logitech/slimserver/blob/public/7.8/Changelog7.html
Vortexbox.
http://vortexbox.org/forum/vortexbox/beta-development/5048-logitech-media-server-lms-7-8-0

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 20 okt 2013, 16:00

Support for Ogg FLAC in the server and Squeezeplay-based players
misschien kan die hierdoor ok andere flac containers aan?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 21 okt 2013, 17:51

Henkjan schreef:
Support for Ogg FLAC in the server and Squeezeplay-based players
misschien kan die hierdoor ok andere flac containers aan?
Nog geen idee, wat ik inmiddles wel weet is dat de DSD128 files in een DoP file(flaccontainer) plaatsen in ieder geval niet werkt onder Squeezebox ( LMS ).

Het gaat dan wel voor de oorspronkelijke file als DSD128 en de in de container gaat het ook prima.
2L.JPG

De laatste op de lijst is een DSD128 in flac container, en gaat dus niet werken. :oops:
Wat dan wel weer lekker is dat je in die flac wel de info als cover e.d. kwijt kunt.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 01 nov 2013, 16:30

Ik zit dus wel enorm te ploeteren in SketchUp, je kunt er veel mee, maar dan moet je dus wel veel oefenen. :oops:

Hier dus dus maar een voorlopig beeld van de ideeën voor de kast.
forum.jpg

Met toch nog wel wat dingen die ik nog niet helemaal gerealiseerd krijg, als een semi-transparante zijwand van polycarbonaat met daarin de ledjes verwerkt voor stand-by en actief en tevens de signalering of de player ook loopt.
Om dit soort dingen enigszins realistisch weer te geven is het puzzelen

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » vr 01 nov 2013, 16:40

hannesie schreef:Ik zit dus wel enorm te ploeteren in SketchUp, je kunt er veel mee, maar dan moet je dus wel veel oefenen. :oops:

Hier dus dus maar een voorlopig beeld van de ideeën voor de kast.
forum.jpg

Met toch nog wel wat dingen die ik nog niet helemaal gerealiseerd krijg, als een semi-transparante zijwand van polycarbonaat met daarin de ledjes verwerkt voor stand-by en actief en tevens de signalering of de player ook loopt.
Om dit soort dingen enigszins realistisch weer te geven is het puzzelen

Ja,
Ardon moet nog steeds die workshop Sketchup geven :D

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 01 nov 2013, 17:59

Dat soort dingen leer je niet in 1 lesje. :lol:

Ik heb al geprobeerd een foto te importeren van de knop, maar dat gaat met vierkante dingen wel makkelijker als iets wat rond is.
Ik heb al heel wat tutorials bekeken. :oops: :oops:

Nu maak ik het eerst in een nieuw scherm en dan met knippen en plakken krijg ik het dan wel weer wat beter.
De maatvoering moet ook een beetje kloppen, alles staat nu in millimeters. :mrgreen: :-#

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 04 nov 2013, 20:22

Een goed begin van het ontwerp, alleen je ben er nog niet helemaal.

Met name de 'pilaar' voor de volume regeling vind ik erg gaaf, echter dat kleine ronde voetje achteraan vind ik dan weer niets.

Nog een doorploeteren dus. :sure:

Wil je transparant echt netjes weergeven zal je toch moeten renderen met een ander programma, dit gaat in sketchup niet zo mooi.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » ma 04 nov 2013, 22:40

Voor de materialen die je in SU kunt kiezen kun je ook de opaciteit aanpassen. Daarmee kun je doorzichtig, donker plexiglas al een beetje simuleren. Noch beter gaat het met een renderprogramma zoals Maxwell renderer die ook een gratis plug-in heeft voor SU.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 04 nov 2013, 22:59

Ik ga wel weer eens verder zoeken, de linker hoek moet ook nog rond worden van de zijkant naar de bovenzijde, dan als 1 gebogen plaat van ongeveer 3 mm. dikte.

Ik ben op zoek, en mogelijk gevonden, naar iemand die dit heel erg netjes kan buigen en de suggestie geeft dat het op de linkerzijde, en de rechter ronde poten staat.

De voorzijde moet dan van zwart polycarbonaat, met daar mogelijk een venster in met het display en mogelijk enigszins draaibaar, om reflectie van de display te kunnen verhinderen.
Voor een scharnier optie heb ik al oplossingen. :mrgreen:

De zijkant waar de poten zitten moeten dan in transparant, en die kan de vage gloed geven met de functionele kleuren m.b.v. leds.
Maar eens zien of het te realiseren valt.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 09 mar 2014, 20:53

Intussen wel wat werk verzet op een ander punt, de DSD files krijgen uit de SACD's

Ik heb iemand gevonden die mijn SACD's naar een ISO bestand heeft omgezet.
En ook wat gevonden op het WWW.

Dit is een soort kopie van de schijf uit 1 stuk, en dat kun je vervolgens wel afspelen met Foobar, maar dan heb je weer een PC en Windows nodig.

Nu dus de SACD ISO naar individuele bestanden van het Sony formaat gezet (DSF) daar kan dus ook een plaatje bij worden gehangen, en daardoor herkenbaarder.
Het programma dat dit kan werkt onder de Command.com van Windows, en met een aangemaakt tekst file en de .bat extentensie.

Dat bestand kun je hier downloaden.

http://code.google.com/p/sacd-ripper/downloads/list

Een instructie filmpje op YouTube.

[ Bekijk op youtube ]

Je zet de ISO met SACD-Extract in dezelfde directory, met het aangemaakte rip.bat en vervolgens als je de juiste parameters hebt ingevoerd ontstaat er een aantal losse file die je vervolgens kunt afspelen met een daartoe geschikte DAC.

Het is voor mij dan uiteraard de 2 kanaals uitvoering die ik gebruik, en nu op de AF DAC 2013 een genot om te horen. :kwijl: :kwijl:

Ik heb nu dus de 16.44, 24/96, en de DSD van Diana Krall beluisterd, het verschil is dermate duidelijk, ik durf het tegen de beste analoge bron op te nemen. :mrgreen:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 09 mar 2014, 21:09

Hoeveel MB groot is dat eigenlijk gemiddeld, zo'n SACD ?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 09 mar 2014, 21:38

Even een paar in beeld dan, de Dire straits is een geval apart, en is dus niet de norm er zitten 3 iso's in 1 iso. :lol:
Maar het zijn wel degelijk veel grotere bestanden. :shock:
iso.JPG

En dan een voorbeeld hoe ik de Rip.batch heb ingesteld, 2 kanaals met een nieuwe dir waar de boel in komt e.d.
batchfile.JPG

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 09 mar 2014, 22:01

ray5150 schreef:Hoeveel MB groot is dat eigenlijk gemiddeld, zo'n SACD ?

De enkellaags-sacd, met alleen het DSD-signaal, met plaats voor 4,7 GB aan gegevens,
De dubbellaags-sacd, die meer gegevens kan opslaan (ongeveer 8,5 GB),
De hybride enkellaags-sacd. Deze combineert een sacd-laag van 4,7 GB met een laag van een gewone audio-cd (PCM). De hybride sacd kan daardoor ook afgespeeld worden op gewone cd-spelers.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Super_audio_compact_disc

Videopac

Berichtdoor Videopac » wo 14 mei 2014, 12:44

Leuk project!
Misschien lees/zie ik het over het hoofd, maar hoe heb je het moederbord aan je dac gekoppeld? Via de S/Pdif aansluiting?
En hoe regel je het volume zonder (veel) kwaliteitsverlies?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 14 mei 2014, 14:30

Ik gebruik de USB 2 poort van de MiniITX naar de Amanero USB interface, die dan alle communicatie doet van de op het boardje geïnstalleerde Vortexbox.

Het grote voordeel is dan dat de zelfde uitgang gebruikt kan blijven met de combi van Squeezebox server en Music Player Deamon voor de DSD files.

En de Amanero geeft dan via de I2S de info naar de AF-DAC (die in het huidige nog via de RelaiXed voorversterker speelt).

Ik heb nog een plop(aarding) probleem met de aansturing, niet de AF-DAC. :lol:

Maar de toekomst is de volume regeling via de AF-DAC te laten lopen met gebalanceerd en RCA uit. :rock:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 06 okt 2014, 12:25

Ik ben vandaag heel blij. :yeah:

Afgelopen weekeinde de reserve server mee gehad naar Beetsterzwaag, maar had daar toch wat problemen met de nieuwe versie van Webmin en de USB poorten liepen niet goed, er werd geen lock en geen DAC herkend direct aan die poorten.

Grote schoonmaak, en dus Vortexbox 2.3 er op, en weer de boel over tanken naar de reserve server/backup.
Is 28 uur werk voor de netwerk verbinding, de server heeft een 10/100 verbinding via de kabel.

De nieuwe software van Vortexbox geeft dus nu ook de mogelijkheid om direct DSD af te spelen. :rock: :rock: :-" alles nu dan via de Squeezebox software en geen MPD meer nodig voor DSD.
dsd.JPG

Als dit klusje klaar is dan "The Piper" ook maar eens opwaarderen naar de nieuwe versie Vortexbox 2.3, en dan is het wat simpeler als de backup server.
Ik heb al even de AF DAC 2 er aan gekoppeld en die reageert dus nu prima en je ziet dat het ook het DSD signaal is en hij schiet dan wel terug naar 176,4 kHz als hij klaar is met een nummer.
Moet toch die kast maar eens gaan afmaken, alles is er nu voor klaar. :hide:

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 06 okt 2014, 13:47

Mooi!
Dan kan je helemaal los met je DAC. :-)

Heb je al je SACD's al geript?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 06 okt 2014, 14:09

FR_Aad schreef:Mooi!
Dan kan je helemaal los met je DAC. :-)

Heb je al je SACD's al geript?
Ja, via een PS3 van een kennis, en van anderen ook wat meegekregen. nu zo een 75 x SACD rips :kwijl:

Laten we helder zijn, het is in een verschil met b.v. een andere hoge kwaliteitsopname echt niet zo een groot verschil, maar in een direct vergelijk zeker het wat andere karakter wel herkenbaar, net wat vloeiender, smeuiger.
Vraag je mij de volgende dag of ik blind wil vertellen welke de opname is, de DSD of cd of 24/96, dan zal ik het mij niet direct kunnen herinneren.
De echte goede opnames zijn of van het nog grotendeels analoge opnames waar later dan de SACD weer van de tape zijn gehaald, en anders van de nieuwe DXD mogelijkheden.

Terug naar “Streaming Media”