"The Piper" Complete Netwerkspeler

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

hannesie
Contacteer:

Re: The Piper Netwerkspeler en Dac?

Berichtdoor hannesie » wo 19 jun 2013, 13:29

Toch nog wel een probleempje, ik krijg de SP/DIF nog niet aan de praat. :oops:

Als ik de Squeezelite configuratie-file heb gewijzigd dat hij de SP/DIF moet pakken, krijg ik er nog geen geluid uit.
Alles werkt wel als het gaat om het "in de lucht te zetten" , het speelt af als je kijkt naar de bediening, je ziet het afspelen, en de server e.d. lopen correct.

De aansluiting zit op het boardje.
spdif.~png.jpg
spdif.~png.jpg (22.61 KiB) 620 keer bekeken

Ik gebruik naar mijn weten de juiste pinnen, de SP/DIF Out en Ground.

Bij het commando om de ter beschikking staande uitgangen te zien heb ik dan gekozen voor de Intel SP/DIF.
audiouit.PNG

En het configuratie file van het Squeezelite.
squeeze.PNG

Moet ik nu dan andere pinnen op het boardje gebruiken, nog nooit eerder via deze weg geluid uit een PC gehaald. :mrgreen:

knuisje

Berichtdoor knuisje » wo 19 jun 2013, 21:53

Het moederbord heeft een TTL spdif uitgang (5V). Deze moet je via bijvoorbeeld dit schakelingetje omzetten naar 75 ohm consumerlevel spdif.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 19 jun 2013, 22:53

Bedankt, daar kan ik wat mee. :D :D

Ik ga het op een gaatjesprint uitproberen, wie weet.

Daarnaast, ik heb dus vandaag even bij Channel Classics een tweetal SACD/DSD gedownload.

Nu blijkt dat ik nog wel een probleem heb met Music Player Deamon, de versie 0.17.04 was nog niet helemaal stabiel, dat blijkt nu.
Als ik aan het einde van een file ben stopt hij, en blokkeert het hele spul.

Via de de Webmin beheerstool kan ik dan de software stoppen en starten, en dan loopt het weer.

Desalkniettemin, het klinkt echt verschrikkelijk goed, die opnames,b.v. Pieter Wispelwey op de Cello. :kwijl:

Dat opnieuw opstarten moet je tenslotte ook met een draaitafel. :lol: :lol:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 21 jun 2013, 15:00

Nou, volgens mij is dat ook de oplossing nog niet. 8-[

spdif.~png.jpg

voor mijn doen een net stukje gesoldeerd, maar het geeft dus geen resultaat.
Een No Lock en hij zou dus het stukje muziek moeten afspelen wat op de "afstandsbediening" = Samsung tablet Tab 2, 7 inch staat.
totaal.~png.jpg

Dat moet ergens anders dan fout zitten, maar waar??
Kan het zijn dat het niet op de aansluiting 5 vdc , maar op de gewone plus moet?
Laatst gewijzigd door hannesie op vr 21 jun 2013, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

knuisje

Berichtdoor knuisje » vr 21 jun 2013, 15:11

Heb je wel pin 2 spdif out gepakt?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 21 jun 2013, 15:18

Nee dus, dat vroeg ik mij juist af, bij dat Zonee boardje van HFX zie ik ook geen aanvullingen.
zonee.~PNG.jpg

Edit: Ik heb de beide opties geprobeerd, het zelfde resultaat. (No Lock)

knuisje

Berichtdoor knuisje » vr 21 jun 2013, 23:22

Probeer eens de tweede spdif ingang op de dac Hans. Als je namelijk 5V op de ingang hebt gezet kan de LMV7219 comparator wel eens het loodje hebben gelegd. Deze kan max. 0.4V boven de voedingsspanning (3.3V) verdragen.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 21 jun 2013, 23:41

Als ik de de kabel weer op de SB steek, doet hij (de dac) het gewoon, dus dat zal het niet zijn.

Toch wel bijzonder dat bij verschillende aanbieders van het boardje er word gesproken over een optische aansluiting.
Uit de technische omschrijving (Intel)van het board staat verder niets over optisch of iets anders, en op die foto van HFX zie ik ook geen optisch. :oops:

Als het als uitgang genoemd word bij die squeezelite -l dan zou hij ook actief moeten zijn neen ik nu aan, en of het in de BIOS in of uitgeschakeld kan worden, lijkt mij dat je hem dan niet ziet.
Blijft een beetje vreemd,ik heb ook al een andere optie gebruikt.
Misschien als ik MPD eens de SP./DIF geef en kijken wat die doet, met de Squeezelite op de USB naar de Amanero ging het in ieder geval goed, zolang dat maar niet botste, met de MPD. :oops:

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 22 jun 2013, 2:42

Hans, even zijdelings: ik denk dat je beter dat gemetalliseerde folie onder het aangesloten printje vandaan haalt. Gewoonlijk zit het metaallaagje niet aan de buitenzijde van zo'n zakje, maar met een beetje pech prikken de printpennetjes er doorheen of liggen ze op een beschadiging.

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 22 jun 2013, 9:13

Het moederbord geeft 5V, spdif uit en massa. Precies wat normaal nodig is voor een optische transmitter. Zo'n transmitter heeft een spdif signaal op TTL niveau nodig, dus dat zal hier ook het geval zijn. En daarom heb je een TTL naar coax converter nodig.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 22 jun 2013, 12:07

Marp schreef:Hans, even zijdelings: ik denk dat je beter dat gemetalliseerde folie onder het aangesloten printje vandaan haalt. Gewoonlijk zit het metaallaagje niet aan de buitenzijde van zo'n zakje, maar met een beetje pech prikken de printpennetjes er doorheen of liggen ze op een beschadiging.

Goeie tip, gaan we doen. Ik heb nog wel wat schuim/baffletex. :mrgreen:
Bedankt.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 30 jun 2013, 7:38

Kijk, er komen nu ook bordjes met Android:

https://www.distrelec.nl/elfa3~nl_nl/elfa/init.do?item=10-351-68&toc=0

65 euri

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 30 jun 2013, 13:32

@ ds23man, die ken ik al wel langer, is niet zo bijzonder, de Cubie heeft ook standaard Android aan boord, speelde gelijk, geen probleem, maar ik maak graag problemen om ze daarna weer op te lossen. :mrgreen:

Zo ook nu dus, ik had de boel draaiend met de AP-linux, maar als je dan de boel laat spelen, blijkt telkens dat het vast loopt.

Als ik een nummer op DSD speelde, en het nummer was 3.18 lang, dan zag je hem doorlopen tot 3.25 en dan niets meer.
Niet lekker dus.

Nu dus na vele andere wegen en trial and error, nu dus wel de boel goed aan de praat.

Na Linux Mint, Lbuntu, Ubuntu 13.04 e.d die dan telkens niet de juiste configuratie konden krijgen naar MPD 0.17.4 om de behoefte DSD af te spelen te realiseren. ( Ik zal maar niet alle details noemen) :evil: :evil:

Bij Ubuntu 13.10 gaat het dan wel officieel (MPD 0.17.4) wel komen, althans, die duiding is wel te vinden.

Nu had ik dus al eerder gespeeld met het Vortexbox 2.2, maar daar kon ik dus geen stabiele oplossing krijgen met de bestaande server en CIFS, het was na een reboot telkens weer verbroken.

Het bekende, als Mozes niet naar de berg komt, dan komt de berg wel naar Mozes, oftewel, ik heb mij nu verdiept in de NFS structuur, en na veel klooien nu dat wel voor elkaar met een exportfile. :mrgreen:

En Vortexbox ziet die dus zonder problemen en ook na een reboot is het stabiel.

Ik speel nu dus na een lange omweg weer met de Vortexbox oplossing op 1 uitgang.

Voor het echte DSD moet je dan wel uiteraard naar de MPdroid of DroidMPD gebruiken, en anders naar de Apple optie, maar het werkt nu echt stabiel.

Eeeeuuuehh ,................zover als het nu gaat. :wink:

De NFS is nu gemount als /storage/music/flac, en de vortexbox ziet hem gelijk en ook de Amanero USB DAC is nu dus direct aan het spelen.

Waar ik dus bij de vorige afbeelding de CIFS in het beeld had, nu dus stabiel met NFS, ..........eindelijk. :D :D

In de onderste balk/venster (storage/music/flac nfs (het nummer van de server) en de verwijzing naar de muziekbestanden) zie je nu dus de muziek van de server, en die word door de Vortexbox nu gezien als een lokale map. :sure:

Vortex.PNG

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 30 jun 2013, 17:13

Het speelt nu dus echt lekker, Squeezebox en MPD houden rekening met elkaar.

Het gaat nu dus vlekkeloos.
Ik dacht nog even dat ik de DSF files van Channel Classics ook af kon spelen, die verschenen bij de nieuwe muziek, maar dat bleken de MP3 files te zijn. :lol:

De DSD files worden niet zichtbaar bij de Squeezebox speler, en bij de MPD app's zijn die dus wel zichtbaar en uiteraard ook afspeelbaar.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 01 jul 2013, 22:25

Ik ben helemaal verbaast.............!!

Ik zit net even via de Squeezebox en SqueezeCommander(android app) van de netwerkspeler, te luisteren, en ik laat hem willekeurige muziek draaien, via een menu mogelijkheid.
1 van de prettige functies van de Squeezebox software.

Ik zet hem even op pauze, en ga naar de Musicplayer Deamon en met DroidMPD (Android app), en laat hem een paar nummers afspelen en ik constateer dat, nadat hij de 3 gekozen nummers heeft afgespeeld, de netwerkspeler weer netjes verder gaat met de Squeezebox software en het willekeurig nummers afspelen.

Dit is echt heel super geregeld, de integratie van die 2 software-spelers op een Intel boardje en 1 USB uitgang. :kwijl:

Petje af voor de jongens van VortexBox. :rock: :rock:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 05 jul 2013, 22:51

kast.jpg

Het zou zo moeten passen.

Dit is een zelfde kast als die ik voor de RelaiXed heb gebruikt.

Onder het mITX boardje de (laptop)voeding en dan zelfs nog ruimte om eventueel er 2x 2,5inch schijven er bij te plaatsen als ik dat nog zou willen, in RAID opzet.

Nu dus een subframe van aluminium maken die het boardje in de lucht houd, en tevens afscherming bied.

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 06 jul 2013, 11:35

Hoe ga je e.e.a. aansluiten? Ik zie een moederbordje en een Amanero. Zijn dat de enige twee bronnen of komen er nog aansluitingen voor bijvoorbeeld spdif en toslink?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 06 jul 2013, 12:26

De Amanero gaat naar de binnenzijde, en krijgt zijn info van een een USB aan de binnenzijde, ligt dus op de foto niet goed.
Verder komen de andere aan sluitingen als 2X SP/DIF en 2x Optisch gewoon aan de achterzijde voor andere bronnen.

Ik heb een idee om alvast een ruimte te reserveren voor een hot swappeble drive bay voor 2 schijven, iets dergelijks als dit.
Icy_Dock_MB082SP@@-116744191.jpg

Dat zal waarschijnlijk er wel in passen. :mrgreen:

Ik moet alles nog wel opmeten, en als het dan past, neem ik het wel gelijk mee om dit op een zodanige manier voor te bereiden.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 16 okt 2013, 16:49

Even een proefje gedraaid op de reserve PC die dus ook de Vortexbox configuratie heeft en dus nu een update uitgevoerd naar LMS 7.8.
7.8 vortex.JPG

7.8 +vortex.JPG

en nog een regel met foutje.
maar nu dus wel op 7.8.
7.8 .JPG

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor jeroen_d » wo 16 okt 2013, 23:09

Dit topic is verplaatst naar het nieuwe subforum 'streaming media'

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor jeroen_d » do 17 okt 2013, 8:34

En nu is dit nieuwe subforum ook zichtbaar. :D

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 17 okt 2013, 10:51

Bedankt Jeroen, en ook wel grappig, ik moet mij opnieuw abonneren op dit topic. :lol:

Het lag een beetje stil, maar ik ga maar eens vaart achter zetten, en de kast moet ook wel wat mooier als standaard worden.

Nu dus nog een compleet subforum voor mij zelf. :rofl:

Hoe lang duurt het dat anderen mij volgen? :mrgreen:

hannesie
Contacteer:

Re: "The Piper" Complete Netwerkspeler

Berichtdoor hannesie » do 17 okt 2013, 12:15

Edit : Marp heeft dus zijn reactie al weer weggehaald, smiecht. :lol:

Dat ligt er aan of jullie nu dus consequent de Mediaspelers ook in dit subforum zetten. :sure: :sure:

2e edit: Ik voel mij nu niet zo alleen meer. :mrgreen:

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » do 17 okt 2013, 12:42

pooh_grouphug.~png.jpg
pooh_grouphug.~png.jpg (14.66 KiB) 349 keer bekeken

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 17 okt 2013, 13:06

Mooi project Hans, zeker een goed alternatief.

Aangezien ik op het werk al dag in dag uit in Linux loop te baggeren, blijf ik voorlopig zelf tevreden met de Sonos bakjes. :)
Maar mocht je nog linux gerelateerde vragen hebben, weet je me te vinden. :wink:

Terug naar “Streaming Media”