Waardig opvolger voor de SB?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Waardig opvolger voor de SB?

Berichtdoor Pjotr » zo 11 aug 2013, 22:50

hannesie schreef:Bij mij staat de CD speler ook in de gangkast. :lol:

Als ik het kleine mediaplayer (MiniITX) er bij aan zet zie ik dus 2 maal een mogelijkheid om de boel van herrie te voorzien.

En als je dan je iPod zelf ook nog eens als player aanzet... :lol:

Maar zonder gekheid jouw miniITX bordje is ook een goede mogelijkheid maar ik blijf dat een beetje met een kanon op een mug gaan schieten vinden als het alleen om audio gaat. Op zich heb je niet zoveel nodig om audio over UTP te sjouwen en dat rechtstreeks aan een DAC chipje te voeren. Dat doet eigenlijk iedere smartphone en heel het scala aan goedkope internetradiootjes met WiFi wel.

Overigens waarom dit van "Bronnen" naar "Overige discussies en off-topic" is verplaatst mag de betreffende forumpoetser uitleggen. Is een netwerkspeler dan géén bron? :think:
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 11 aug 2013, 23:16

Ja, maar het doet het wel zonder enig probleem, en dan ook nog DSD, en dat is ook wel prettig in mijn geval.

Ik heb het Cubie boardje nog niet lekker aan de praat, de CPU belasting loopt dan op naar 97 % met squeezeplay.
Nu eerst eens even een update maken die nu niet lukte omdat de /tmp was begrenst voor 124 Mb, dus ik moet het eens op een andere manier doen/proberen.

Er is nu ook een Boardje met een A10+Arduino bij Conrad, maar met dan maar 2Gb onboard , maar kost dan maar iets van € 55.
Misschien maar eens de besturing daarvan bekijken, ook leuk.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/095078/

P.S. Mijn "Piper" staat ook niet op de juiste plaats, maar ik heb zelf al gedacht dat het niet de juiste plaats was, om dezelfde redenen.
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 12 aug 2013, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

b_force

Berichtdoor b_force » zo 11 aug 2013, 23:20

Pjotr schreef:
hannesie schreef:Bij mij staat de CD speler ook in de gangkast. :lol:

Als ik het kleine mediaplayer (MiniITX) er bij aan zet zie ik dus 2 maal een mogelijkheid om de boel van herrie te voorzien.

En als je dan je iPod zelf ook nog eens als player aanzet... :lol:

Maar zonder gekheid jouw miniITX bordje is ook een goede mogelijkheid maar ik blijf dat een beetje met een kanon op een mug gaan schieten vinden als het alleen om audio gaat. Op zich heb je niet zoveel nodig om audio over UTP te sjouwen en dat rechtstreeks aan een DAC chipje te voeren. Dat doet eigenlijk iedere smartphone en heel het scala aan goedkope internetradiootjes met WiFi wel.

Overigens waarom dit van "Bronnen" naar "Overige discussies en off-topic" is verplaatst mag de forumpoetser uitleggen. Is een netwerkspeler dan géén bron? :think:

Inmiddels heb ik weer een u-atx bordje :wink:

Ik kijk gewoon naar de prijs en wat je ermee kan.
Misschien is het idd overkill, maar dan weet je wel dat je altijd nog een optie hebt om evt films te kunnen kijken, uitzendinggemist te kunnen kijken etc etc etc.
Daarnaast krijg je er ook nog eens een mooie interface bij (en kun je zelfs een dsp draaien om je geluid ook nog wat te optimaliseren)

Overigens, mijn reactie sloeg op de 1e post.
Waar ik naar mijn mening een apparaat zag voor relatief veel geld,maar beperkte mogelijkheden.
Mijn advies is dan dat je voor dat geld net zo goed een HTPC kunt nemen, waarbij je in elk geval zeker weet dat je flac, internet radio en nagenoeg alle andere bestandsformaten af kunt spelen.
Sterker nog ,dan kun je zelfs nog een Raspberry Pi nemen met een goede USB geluidskaart of nog makkelijker, via I2C een leuke DAC aansturen ;)

edit:
Die Argon Inet6+ heeft een CS4344 aan boord.
De meeste DACs/CODECS op moederborden halen vandaag de dag wel redelijk dezelfde specs zo te zien.
Laatst gewijzigd door b_force op zo 11 aug 2013, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 11 aug 2013, 23:30

Sterker nog ,dan kun je zelfs nog een Raspberry Pi nemen met een goede USB geluidskaart.

Dat valt wel tegen. :mrgreen: :) heb dat zeker al gedaan, niet erg lekker, en zeker ook niet met een USB DAC. :sure:
Hans

b_force

Berichtdoor b_force » zo 11 aug 2013, 23:38

hannesie schreef:
Sterker nog ,dan kun je zelfs nog een Raspberry Pi nemen met een goede USB geluidskaart.

Dat valt wel tegen. :mrgreen: :) heb dat zeker al gedaan, niet erg lekker, en zeker ook niet met een USB DAC. :sure:

Direct een DAC maken en via I2C laten verbinden moet ook makkelijk kunnen.
Ik ken overigens genoeg USB geluidskaarten die gelijk of beter presteren dan de meeste DAC's in CD-spelers.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 17 aug 2013, 15:34

Aangezien ik nu met een dacje aan het sleutelen ben kijk ik ook met een schuin oog naar mogelijke mini PC oplossingen om muziek af te spelen ala de SB.
Hans plaatst afentoe nog wel eens een leuk bordje wat daar voor te gebruiken is.
Qua besturing kwam ik nu dit tegen http://www.daphile.com/ draait op Squeezebox Server, SqueezePlay en Linux.
Moet toch iets moois van te maken zijn dat als opvolger voor de SB kan dienen.

Nog niet mee getest maar ga het wel eens op een oude PC zetten om te testen.

Groetjes George

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 17 aug 2013, 16:24

He, grappig, ken ik niet maar dus ook wel op basis van een Intel X86, en geen ARMHF of iets dergelijks.

Is denk ik mogelijk vergelijkbaar met Vortexbox.

Ik heb hier toch nog een PC staan die niets te doen heeft, en zal het eens proberen.

Vortexbox heeft wel 1 Gb werkgeheugen nodig, ben benieuwd hoe dit werkt.
Hans

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 17 aug 2013, 20:10

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Het lijkt me wel iets dat simpel is op te zetten.

mocht het wat zijn dan ga ik er nog wel eens een apart bordje bij zoeken.
Het draait wel op een kern van Linux maar heeft geen bestaande distributie alsbassis en is puur op weergave van audio gericht.
met een ISO van nog geen 200Mb is het wel lekker compact.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 18 aug 2013, 15:00

Voorlopig geeft het al wel aan dat er een PC met een x86-64 CPU word gevraagd.

Het verder opstarten is er dus niet bij op deze machine met AMD Athlon XP 2000. :oops:
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 18 aug 2013, 16:42

Op het Sempron 2600+ boardje (Socket754) doet hij het dus wel. :)
Je kunt het dus ook installeren op een USB stickje, je hebt dus 2 Gb nodig.

daphile.JPG

Verder heb ik de indruk dat de Vortexbox, voor wat betreft het installeren nog makkelijker is voor noobs als dit.

Maar het ziet er wel veelbelovend uit. :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » za 24 aug 2013, 14:15

hannesie schreef:@ Ivo,

Ik heb dus ook een Blu-Ray speler in het netwerk staan, maar die kan b.v. geen Flac en sommige andere bestandsformaten afspelen, wel weer MP3 en WAV.

Zelfs de filmbestanden moet ik naar MPG omzetten om ze dan te kunnen bekijken via het netwerk.
De USB ingangen zijn ook meestal bedoeld om er direct een HD aan te koppelen, niet dat je daar een DAC aan kunt hangen, en de Opt uit digitaal is dan ook meestal beperkt tot 24/96, voor het geval je er een DAC aan wilt hangen. :mrgreen:

dre heeft naar ik meen een heel goede mediaspeler, ook voor muziek.

Ik heb de TV inmiddels in gebruik. Blijkt alleen een paar bestandsformaten af te spelen. Ik heb inmiddels een beetje zitten zoeken op Blu-Ray spelers, belangrijkste is voor mij idd ook FLAC afspelen en liefst ook mkv en dan wordt het al heel beperkt.

Ik snap je punt dus.

Topic-vervuiling uit. O:)
We want to be happy, bold and free

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 08 sep 2013, 22:46

Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 09 sep 2013, 17:17

Voorlopig ziet die Raspyfi de Ministreamer zonder enig probleem, dat was eerder niet mogelijk.
Ministreamer.~png.jpg

Het start zonder enig probleem, en als je een USB Dac eraan hebt hangen is het gelijk de default audio.
USB.~png.jpg

Music Player Demoon start ook direct als je het juiste IP nummer hebt, en de webradio is direct ter beschikking.
Nu eens kijken hoe de Nas of Muziekbestanden te vinden zijn, het loopt ook juist weer met NFS ( Netwerk File System) moet je Nas wel kunnen. De Qnap doet dan wel moeilijk.
De problemen van de Raspberry waren vooral de timing, en het lijkt er op dat dat nu beter is.

Edit: CIFS of Samba shares zijn dus wel te lezen. :mrgreen:
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 09 sep 2013, 18:38

het wordt nog wel eens wat :D

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 01 okt 2013, 17:53

hier een oplossing voor een nette opstart en shutdown, lijkt me ook wel nodig als we van de pi een echte spelert willen maken

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 01 okt 2013, 23:36

Henkjan schreef:hier een oplossing voor een nette opstart en shutdown, lijkt me ook wel nodig als we van de pi een echte spelert willen maken

:mrgreen: Ik zet hem eigenlijk nooit uit. :oops:

En bij de Raspyfi oplossing kun je dat, als je dat nodig vindt het ook via een scherm doen.
Raspi4.~PNG.jpg

http://audioforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=146
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 03 okt 2013, 18:06

hannesie schreef:http://audioforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=146

Streamen............
door hannesie » di sep 10, 2013 4:14 pm

Om eens even een primeurtje te hebben, een Raspberry Pi die nu dus draait als netwerkspeler met een USB DAC, en als je een USB a-synchrone DAC hebt met mogelijkheden, dan kun je ook DSD files afspelen.

Dus 16/44.1 tot 24/192 of DSD 64 en DSD 128, dat is dus afhankelijk van de DAC.

De Raspberry heeft standaard problemen met het aansturen van de USB poort.
Er zijn een aantal mensen geweest die na veel zoeken en klooien erachter kwamen dat de timing voor de chip die deze dingen aanstuurt niet goed was meegenomen in de ontwikkeling van de drivers.
Toen er dus mensen kwamen die hem voor audio wilden inzetten kwamen die fouten aan het licht.

De laatste versie van Debian heeft het probleem ook nog niet opgelost, maar een paar fanatiekelingen die het wel wilden proberen hebben doorgezet en na de eerste versie van Raspyfi was het wel dat de bestanden goed werden gevonden en overbodige elementen aan de kant waren geschoven, maar dus nog niet de aansturing van de timing van de chip die zorgde voor een zwabberend geluid.
Nu is dus de boel opgelost en al zijn er nog wel verbeteringen aan te brengen, het speelt nu goed.

DSD geeft nu op de MiniStreamer een foutmelding dat de Output niet is gevonden, maar alle andere files speelt hij nu via de USB naar de MIniDsp naar mijn setje boven.

Een mogelijkheid om de boel te configureren via een webpagina.

En het verdere configureren kan grotendeels met deze webinterface.
Bij het koppelen van een USB Dac en een USB schijf speelt het als je die aankoppelt voor het opstarten in no time.

Met de http://raspyfi/index.php heb je dan direct toegang tot het geheel.

Bij mij was de USB met een klik op de USB balk direct te zien als USB1 met daaronder de bestanden die ik als backup heb staan, een 3 TB losse USB Western Digital schijf.

De directorys van de schijf met de daarin geripte CD's.

Ik zal zien dat ik vanavond nog wat kan doen, hoe je dat in een begin tot het eind opzet kan doen.

Een Raspberry van € 40,--
http://www.alternate.nl/Raspberry_Pi_Fo ... =7&lk=9452
Met gratis software en een USB DAC naar smaak toe te voegen.
http://www.raspyfi.com/

Nog even verder, het hele gedoe is eigenlijk een gefrustreerd gedrag van mijn kant uit naar Philips die de DVD 963 SA speler uitbracht, en die dus ook nog eens snel kapot ging.
Ik zit dus met SACD's die ik niet meer op dat niveau kan afspelen.

Nu dus de huidige situatie .

Ik ben al aardig bezig met computers en besturingssystemen, en ben altijd weer verbaast dat mensen, ook audio journalisten zich beperken tot Microsoft en Apple, terwijl heel veel dingen met Linux heel veel makkelijker gaan.

Dat Raspyfi is dus een .img bestand wat je op een kaartje moet zetten met behulp van een Windows programmaatje.
Download site nu is. http://sourceforge.net/projects/raspyfi ... urce=files

Dat is dan een gezipt bestand wat onder de meeste moderne besturingssystemen vanzelf word aangemerkt als een uit te pakken bestand. Het resultaat is dan in plaats van een .zip een .img bestand.

Dat is met behulp van een ander programmaatje Win32 Disk Imager te kopieren/schrijven naar een SD CARD van min. 2 Gb groot.
Win32 Disk Imager link, http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

Als je dat hebt gedaan steek je dat kaartje in de Raspberry, en vervolgens sluit je de USB DAC en USB schijf aan en dan de Netwerkkabel en voeding.
Stekker erin en dan wachten tot de ledjes op de Raspberry allemaal branden.
Als je dat hebt kun je met een webbrowser de opdracht http://raspyfi
Hier staat het ook goed beschreven.
http://www.raspyfi.com/raspyfi-quick-start-guide/
Ik gebruik zelf nu als voeding een oude telefoon lader met een miniusb (OTG) uiteraard dus 5 V.
Als ik nog iets vergeten ben moet je dat maar weer even vragen.

Ik ben zelf met een nog wat grotere Thin mITX boardje bezig die dus ook geen enkel draaiend onderdeel heeft, en dan ook nog eens op het gemak Squeezebox Server en speler er bij draait.
Die ziet in ieder geval al mijn bestanden op mijn server en is ook nog met wat meer faciliteiten uitgerust.

Dat is dan nog veel mooier, maar kost wel wat meer € 180 met de gratis Vortexbox kan ik dan ook DSD en Squeezebox spelen.

En dan nog aanvullend, hoe bedien je dat dan?

Met de PC en de webpagina zoals eerder getoond, maar het kan ook met de Gnome Music Player Client, beide in 1 scherm te zien.
Als je oplet zie je dus ook in beide de zelfde IP nummers staan van de internet radio

En uiteraard kan dat ook met een tablet of smartphone.
Je hoeft dan het IP nummer van je speler maar in te geven en het loopt, en bij de Apple Touch ziet hij vanzelf na het opstarten

Toevoeging.
Als ik deze info lees zou die het zo moeten doen, zie http://www.raspyfi.com/building-my-reference-dac/

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 03 okt 2013, 22:14

:shock: Ik heb dat daar geplaatst omdat het daar niet achter de gordijnen komt. :sure:

Nog wat, is men bekend met deze ontwikkeling?
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?98467-Pre-Announcement-ickStream-Music-Platform
http://blog.ickstream.com/
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 03 okt 2013, 22:37

nee, maar ik heb me maar vast ingeschreven voor de niewusbrief

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 03 okt 2013, 23:02

Ik dus ook, en ik zit net een flink aantal pagina's te lezen.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat men wil.
In ieder geval wel verder en niet gebonden aan hardware naar ik begrijp.
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 03 okt 2013, 23:12

Henkjan schreef:hier een oplossing voor een nette opstart en shutdown, lijkt me ook wel nodig als we van de pi een echte spelert willen maken

I think i understand most of this... there is a rough design for a graceful shutdown button (shutdown -h now) on the RPi to shutdown the OS through its GPIO interface, and an LED status indicator so you know if the thing is running.

Also a power button with some circuitry to auto power down and reset the button after the shutdown request.

Should mean a simple case of "push button to power on" and then "push button to shutdown", all dealt with gracefully behind the scenes.
Rpi netjes shutdown geven.jpg

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 03 okt 2013, 23:13

hannesie schreef:Ik dus ook,....
en jij hebt vast wel dat 2e vakje ook aangevinkt :mrgreen:

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 03 okt 2013, 23:16

Yep. :mrgreen:
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 03 okt 2013, 23:17

Henkjan schreef:

I think i understand most of this... there is a rough design for a graceful shutdown button (shutdown -h now) on the RPi to shutdown the OS through its GPIO interface, and an LED status indicator so you know if the thing is running.

Also a power button with some circuitry to auto power down and reset the button after the shutdown request.

Should mean a simple case of "push button to power on" and then "push button to shutdown", all dealt with gracefully behind the scenes.
Rpi netjes shutdown geven.jpg
Iets dergelijks staat ook in de Klang und Ton van een tijdje terug.
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 03 okt 2013, 23:28

ah, stond er ook nog wat bruikbaars in dat artikel :lol:
zal eens zoeken en een citaat hier neerzetten dan

Terug naar “Streaming Media”