dsd streamen

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

hannesie

Re: dsd streamen

Berichtdoor hannesie » za 06 sep 2014, 23:20

Hans

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » zo 07 sep 2014, 9:14

Henkjan schreef:Da's mooi, maar dat gapless niet kan zou voor mij een showstopper zijn

Dat kan dus wel als je van de losse dsd files 1 enkele masterdsdfile maakt met een cue erbij
Dus een doorlopend klassiek album gaat dus perfect.

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » zo 07 sep 2014, 9:30

Kappa7 schreef:Toch heb ik het idee dat dit meer een beperking is van de player als van de Oppo.
Met andere software zal dat ook lukken en iso zou geen probleem moeten zijn.

Volgens mij gebruikte jij toch Foobar2000?

Dit is wat Hans BeekHuyzen daarover weet te vertellen.
bron: http://thehbproject.com/nl/artikelen/31/0/DSD-oftewel-streaming-sacd

Voor Windows ken ik twee programma’s die DoP prima ondersteunen: HQPlayer en J.River Media Center 17. In beide programma’s moet het een en ander ingesteld worden om DoP mogelijk te maken en welke instellingen precies nodig zijn, is afhankelijk van de gebruikte d/a-converter. Elke fabrikant van d/a-converters heeft wel specifieke instructies op zijn site staan. Foobar2000 heeft beperkte DSD afspeelmogelijkheden mits een plug-in wordt geïnstalleerd. Er kunnen dan alleen DFF bestanden worden afgespeeld (waarover verderop meer).

Ook voor de Mac ken ik twee programma’s maar in tegenstelling tot bij Windows zijn dit programma’s die als uitbreiding/aanpassing van iTunes zijn uitgevoerd: Audirvana en Pure Music. Audirvana accepteert alledrie de DSD bestandsformaten, Pure Music speelt geen ISO's. Je kunt gewoon je muziek in iTunes laten staan maar je start eerst Audirvana of Pure Music op waarna automatisch iTunes wordt gestart. DSD files worden door iTunes niet geaccepteerd, beide programma’s maken dan ook een ‘proxy file’ aan, een bestandje dat iTunes wel accepteert maar bij weergave ‘stiekem’ doorverwijst naar de DSD bestanden. Ook hier moeten weer wat instellingen worden gedaan die specifiek voor de gebruikte d/a-converter zijn. Maar moeilijk is het niet. Binnenkort worden alle bit perfect spelers voor de Mac getest en gaan we wat dieper in op de eigenschappen van deze software.

ja dsd streamen(MCH) zal wel gaan als ze met een firmware update komen. Dit kan hardwarematig wel.
Maar met een HDD naast de oppo kan je gewoon alles afspelen. Iets langere USB kabel en je kan de hdd ergens plaatsen waar je het zoemen niet kan horen.
Ik heb trouwens ook een nas die als nas kan gebruiken en als usb-hdd.
En iso-files afspelen is door Sony bij alle firmwareupdates uitgeschakeld (dst compressie is ook een patent van sony, dus moet je officiële toestemming hebben wat je als fabrikant dus niet kan krijgen)
De oppo speelde in het begin wel iso's maar nu dus niet meer door een update. Net als bij een heleboel andere spelers....

"http://thehbproject.com/nl/artikelen/31/0/DSD-oftewel-streaming-sacd" kende ik nog niet maar voor zover ik kan zien is dat nog veel geklooi met software en instellingen met vage resultaten.

Maar het maakt me niet zo veel uit. Ik kan al mijn sacd's gapless afspelen vanaf een centrale hdd opslag. En dat met een overweldigende geluidskwaliteit. Alles wat later nog mogelijk wordt is meegenomen

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 07 sep 2014, 10:19

Zo vaag is dat niet hoor, je hebt een PC of mac mini en daar op zet je software om muziek af te spelen.
De oppo gebruik je als USB Dac en je kan muziek luisteren.
Voordeel is dat je gelijk een goede interface hebt om de boel mee te bediennen, via tablet en zo.
Ook ben je niet meer afhankelijk van de firmware van de oppo dus is dat ook gelijk een verbetering.
Ik had eigenlijk begrepen dat je met een dergelijk opzet bezig was aangezien je het over streaming had.
Bestanden lokaal afspelen varen HD is niet hetgeen ik onder streaming versta.

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » zo 07 sep 2014, 10:39

Kappa7 schreef:Zo vaag is dat niet hoor, je hebt een PC of mac mini en daar op zet je software om muziek af te spelen.
De oppo gebruik je als USB Dac en je kan muziek luisteren.
Voordeel is dat je gelijk een goede interface hebt om de boel mee te bediennen, via tablet en zo.
Ook ben je niet meer afhankelijk van de firmware van de oppo dus is dat ook gelijk een verbetering.
Ik had eigenlijk begrepen dat je met een dergelijk opzet bezig was aangezien je het over streaming had.
Bestanden lokaal afspelen varen HD is niet hetgeen ik onder streaming versta.

Dat kan natuurlijk ook, maar dat is dan alleen audio. Blu-rays met concerten kun je dan niet afspelen, of de video moet via de computer en dat is erg sneu vergeleken met de video kwaliteiten van de Oppo.
De Oppo is ook een DLNA renderer dus je kunt media spelers, b.v JRiver Media Center, ook vertellen dat ze alles via de Oppo moeten afspelen. Op mijn NAS heb ik een DLNA server draaien en via een DLNA controller app op de tablet kan ik dan iets op de Oppo laten afspelen.
Er is ook een remote app van Oppo zelf, werkt ook heel aardig en natuurlijk een stuk handiger dan een gewone afstandsbediening om door je collectie te browsen.
Het leuke van de Oppo is dat je al deze verschillende manieren om media af te spelen in één apparaat hebt (zonder ventilator) en dat je op je gemak kan bepalen wat voor jou de beste werkwijze is.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » zo 07 sep 2014, 10:56

ja, maar gapless streamen van MCH DSD files gaat dus zowiezo niet met de oppo. Dus vandaar dat ik me er voorlopig maar bij neerleg dat het met een hdd moet.
BD-iso's en dvd-iso's doet hij ook niet. Is er allemaal uitgehaald bij de laatste firmwares.
En die custom ebay-firmware werkt niet op de EU-modellen.....
Overigens moet ik even kijken maar er is dacht ik ook een bedienings-app is voor op je tablet (Apple en Android)
Laatst gewijzigd door aaronboumans op zo 07 sep 2014, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 07 sep 2014, 11:00

Is de oude firmware niet nog ergens te vinden en kan je ook downgrade naar een lagere versie?

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » zo 07 sep 2014, 11:01

Kappa7 schreef:Is de oude firmware niet nog ergens te vinden en kan je ook downgrade naar een lagere versie?

nee, kan niet terug (als je die al zou kunnen vinden)

mijkie

Berichtdoor mijkie » di 23 sep 2014, 21:47

heb je al gekeken naar een Pink Faun Bridge ?

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » wo 24 sep 2014, 12:54

Geen MCH oplossingen.... en ook niet bepaald goedkoop!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 27 apr 2017, 21:00

ff oude draad omhoog halen met wat oud nieuws:
https://www.computeraudiophile.com/foru ... -its-true/

was ook al eens eerder gemeld, maar heeft iemand hier ervaring mee? of een samenvatting van die 81 pagina's zodat ik weet waar ik dat programma en overige benodigde files vandaan moet halen?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 27 apr 2017, 22:44

:mrgreen: Vanaf punt 15 veel ervaring.

Ook met ISO vanaf t'net.
Hans

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » vr 28 apr 2017, 12:40

Hee! Ik heb een geschikte Pioneer! Dat lost een hoofdbreken op, zeg. Leuk. Bedankt.
We want to be happy, bold and free

toetertje

Berichtdoor toetertje » vr 28 apr 2017, 12:43

Welke pioneer is dat dan?
Het is mij met mijn marantz sr7009 nog niet gelukt om dsd te streamen.
Hij blijft er 176 khz wav van maken.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » vr 28 apr 2017, 12:44

Ik reageerde op Henkjan, het verhaal over rippen van SACD.
We want to be happy, bold and free

toetertje

Berichtdoor toetertje » vr 28 apr 2017, 13:14

Oke, Ik keek alleen naar de topic titel.
Zijn er nu al apparaten die het allemaal kunnen. Dus Bluray, flac, dsd, mchdsd en sacd iso?
Maar dan ook streamen?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 04 mei 2017, 21:13

Met de oppo kom je een heel eind.

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » ma 19 feb 2018, 11:13

Update
Ik had mijn Oppo 105EU verkocht in de hoop wel iets anders te vinden. Is niet gelukt.
Wat ik nu heb gedaan is dit. Ik heb nu weer een (2dehands) Oppo 105D maar nu een jailbreak erbij kunnen regelen!! (is eindelijk beschikbaar voor de Europese modellen) En kan dus nu sacd-r's afspelen. Gewoon een iso-bestand branden op een lege dvd-recordable en dan heb je een perfecte stereo en multichannel sacd!! Kan dan het iso-bestand op een hdd laten staan als backup. Relatief weinig ruimte op die manier.
Alleen de cd laag is er dus niet.... who cares.
Tevens is deze 105D een weergaloze multichannel-dac voor alle soorten van formaten.
Ben er blij mee op deze manier. Is geen dsd-streamen vanuit een nas, maar heb wel ongeveer wat ik wil; in topkwaliteit(2x es9018) sacd-iso's afspelen in multichannel. En bovendien kan de Oppo de multichannel ook perfect managen (looptijd-vertragingen etc)
Laatst gewijzigd door aaronboumans op vr 16 mar 2018, 13:56, 12 keer totaal gewijzigd.

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 19 feb 2018, 11:45

Ik heb even een sony uhp-h1 in huis gehad. Dat is ook een erg mooi apparaat.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 03 apr 2018, 14:34

Nu te lezen.

Oppo stopt met de video/audio.

https://www.oppodigital.com/farewell.aspx
Hans

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » di 03 apr 2018, 15:56

Ja had het al gehoord. Das wel zonde van zo een mooi merk...
Maar fysieke media is steeds meer een ding van het verleden helaas.
Geen aanraakbare schijfjes&boekjes, geen tactiele prikkels.(tenminste niet meer van audiodragers 8-[ )

Terug naar “Streaming Media”