Spotify/Qobuz

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets

Spotify/Qobuz

Berichtdoor hsmeets » zo 03 aug 2014, 0:54

Ik ben al een aantal jaren klant bij Spotify maar ben vanmiddag gestart met het uitproberen van Qobuz via die maand gratis gebruik. Waarom? voor het lossless streamen. Ik luister voornamelijk naar Klassiek met uitstapjes naar jazz en pop.

Eerste indrukken ervaringen (in willekeurige volgorde)
    - Je kunt tegelijk tot 3 afzonderlijke streams beluisteren, voor mij niet zo van belang maar in een gezin wel handig.
    - Je kunt je spotify playlist laten omzetten naar Qobuz, werkt niet altijd 100% perfect en natuurlijk zolang de muziek in hun catalogus voorkomt. Zo trok Q in een geval de tracks vanuit 2 albums bij elkaar waar ze toch echt ook op 1 album staan (ook bij Q)
    - Albums van Channel Classics zijn bij Q niet te vinden.
    - Eva Cassidy is wel op Q te vinden (niet op S)
    - Andreas Vollenweider: slechts enkele albums op Q waarvan een enkel met de tracks als previews van 1 minuut terwijl datzelfde album volledig op S staat.
    - Van mijn S playlists kan ik 95% terugvinden bij Q en van wat ik in Jazz beluister ook wel (dat is nogal mainstream :-))
    - Er is een Qobuz plugin voor het Squeezebox gebeuren, dat maakt streamen in mijn huidige setup net zo makkelijk.
    - Nog geen track gehoord die abrupt eindigt of gapless niet lekker overloopt, bij S komt dat wel eens voor.
    - de OSX desktop app ontbeert een menu, je kunt het programma niet netjes afsluiten, ook CMD-Q werkt niet
    - In de klassiek sectie afgelopen uren pas 1 album gevonden dat ze niet in lossless hadden (1 op de 30 a 40 was dat). In de jazz wel wat meer maar ook nog veel lossless.
    - In hoeverre de pop sectie loss-less is....Marco's Symphonica in Rosso komt loss-less binnen.

Wordt er echt löss-less gestreamd vraagt deze paranoïde mens zich af? Niet alleen afgaande op de aanduiding "750000, flc" in de webinterface van LMS maar het lijkt er wel op: Melody Gardot's - Live at Soho Apple Store - Baby I'm a fool, meer (bij)geluidjes van/uit haar mond/tong/lippen als ik het vergelijk met de Ogg Vorbis stream vanaf S.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Spotify/Qobuz

Berichtdoor Henkjan » zo 03 aug 2014, 1:06

en de ultieme sum-up: is het de dubbele prijs waard?

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » zo 03 aug 2014, 11:14

Hoi HJ,

Die vraag heb ik bewust niet gesteld of beantwoord, dat is iets dat ieder voor zichzelf maar moet uitmaken omwille van de vele aspecten die hier gewogen moeten worden. Ik kan het mij veroorloven om daar maar eens mee te beginnen.

Puur technisch zie ik niet in waarom lossless streamen dubbel zo duur zou moeten zijn dan lossy streamen. De aanbieder zal meer aan data transport kosten kwijt zijn om het richting de klant te duwen, meer aan opslag kosten ivm met meer fileserver ruimte(*1), maar dan heb je de extra kosten ook wel gehad. Qua royalties aan de artiesten/platenlabels verwacht ik (nog) geen gedifferentieerd prijs model.

Met huidige opslag capaciteiten en de gemiddelde internetsnelheden bij consumenten is er ook geen reden (meer) om nog gecomprimeerde muziek te streamen. Hooguit richting smartphones vanwege enkele reden zoals datakosten. Mijn inziens was/is gecomprimeerde muziek een oplossing voor toen je nog met een analoog modem van 56K6 het internet opging.

Ondanks dat lijkt lossy streamen van audio de norm te zijn, jammer, want het is, of in ieder geval begint, het een achterhaald concept te worden als ik kijk hoe ISP's snellere verbindingen de huiskamer in pushen....is wel een beetje een paradox.

Ondanks het voorgaande ga ik denkelijk wel de beurs trekken volgende maand omdat het toch beter klinkt en ondanks dat de catalogus iets minder uitgebreid is. Maar vraag mij dat over een maand nog eens. Misschien hou ik spotify ook nog een tijdje aan....

Huib

Ps.
Ad (*1) het is maar de vraag of de aanbieders als Qobuz/Wimp/Deezer/Pandorra/Spotify zelf veel opslag nodig hebben. De platenlabels hebben hun catalogus ook al digitaal dus waarom daar niet hetzelfde model toegepast: als ik als consument een track bij de streaming dienst afroep sturen zij dat door naar de server van het platenlabel, de streaming dienst is quasi niet veel anders dan een verkoopkanaal/proxy die het aanbod van verschillende labels richting de consument bundelt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 aug 2014, 16:09

hsmeets schreef:Ondanks dat lijkt lossy streamen van audio de norm te zijn, jammer, want het is, of in ieder geval begint, het een achterhaald concept te worden als ik kijk hoe ISP's snellere verbindingen de huiskamer in pushen....is wel een beetje een paradox.

Zou je denken? DAB+ wat nu gepromoot wordt ter vervanging van de analoge FM, is nog behoorlijk verder gecomprimeerd dan MP3. Lossless streamen blijft een niche voor de freaks. Het overgrote deel van de luisteraars heeft daar helemaal geen behoefte aan.

Lossless slurpt i.d.d. veel meer bandbreedte en data opslag dan MP3. Maar als ik het vergelijk met de digitale TV is het slechts peanuts. Ik vind in vergelijk daarmee Quobus dan behoorlijk aan de prijs.
Peter de Jong

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » ma 04 aug 2014, 12:34

Pjotr schreef:
hsmeets schreef:Ondanks dat lijkt lossy streamen van audio de norm te zijn, jammer, want het is, of in ieder geval begint, het een achterhaald concept te worden als ik kijk hoe ISP's snellere verbindingen de huiskamer in pushen....is wel een beetje een paradox.

Zou je denken? DAB+ wat nu gepromoot wordt ter vervanging van de analoge FM, is nog behoorlijk verder gecomprimeerd dan MP3. Lossless streamen blijft een niche voor de freaks. Het overgrote deel van de luisteraars heeft daar helemaal geen behoefte aan.

Lossless slurpt i.d.d. veel meer bandbreedte en data opslag dan MP3. Maar als ik het vergelijk met de digitale TV is het slechts peanuts. Ik vind in vergelijk daarmee Quobus dan behoorlijk aan de prijs.

De RF band voor DAB is beperkt, als je er dan ook nog veel kanalen in wil persen kom je uit op de lage bitrates die je in de praktijk ziet. Op die manier blijft DAB qua inzet wat mij betreft beperkt tot auto-, keukentafel- en camping radio.

TV heeft een ander verdien model (om dat lelijke woord maar eens te gebruiken) dan streaming muziek. Bij TV wordt heel veel van de kosten (in de totale keten van productie en transport) door reclamegelden of uit overheidsgeld betaald. Je betaald wel degelijk meer dan die 17 a 20 euro / maand aan je TV abbo maar dat doe je indirect via de "boodschappen in de supermarkt" en de belastingen. Netflix is wat dat betreft wel een witte-raaf moet ik zeggen.

Of iets duur of niet duur is blijft grotendeels een persoonlijke afweging in een persoonlijke situatie, dus daar wil ik mij verder niet aan wagen :-) zo vind ik bv internet abbo's voor kabel/glas erg duur, allemaal mooi die 50mbps en meer maar ik ben nog 100% te vreden met mijn 20mbps ADSL van 19,95/mnd. Daarover handel ik mijn mailserver af, de VOIP telefonie, streaming audio en het reguliere internetten: nog niet tegen grenzen aangelopen.

Dat voor een hele generatie lossy gecomprimeerde muziek de norm is, is natuurlijk een uitdaging voor de streaming aanbieders. Maar goed als youtube video de norm is....wie koopt dan nog een 4K TV?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 09 aug 2014, 18:42

Even een proefabo afgesloten en de zelfbouwaudioforumtest gedaan:

Diana Krall staat er niet op! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

:yeah:
Fusion Filterdesign

m_cruiser

Berichtdoor m_cruiser » do 21 aug 2014, 8:55

Als leek dacht ik dat mijn simpele installatie de beperking was.
Tot ik vorige week een een setje DM2000 kocht en die man me vroeg wat en hoe ik speelde.
Hij stuurde me gelijk een aantal flac bestanden door. Ik had er wel al van gehoord, maar wat een verschil!
Ik was tot nu zeer tevreden met mijn betalende bijdrage bij Spotify, zeer fijn om nieuwe en ook terug oude glorie te ontdeken, maar de kwaliteit is inderdaad maar zo zo, zelfs betalend.
Ik wist niet dat zo veel detail verloren ging in compressie, toch ook een keer die Qobuz proberen.

EDIT, wat gebruikten de mensen op de Breda demo dag? Waren dat merendeel ook flac bestanden of ander formaat?

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » vr 22 aug 2014, 18:46

ds23man schreef:Even een proefabo afgesloten en de zelfbouwaudioforumtest gedaan:

Diana Krall staat er niet op! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

:yeah:

Gewoon te vinden, niks aan het handje:

Schermafbeelding 2014-08-22 om 18.43.57.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » vr 22 aug 2014, 19:12

Om de proef af te ronden: ik stap over. Niet dat ik kritiekloos gelukkig ben, maar de betere kwaliteit is wel prettig.

Van wat ik aan klassiek beluisterd heb was alles niet gecomprimeerd, enkele uitstapjes naar pop (maar dat is niet maatgevend) ging ook met ongecomprimeerde streams. Er is genoeg te vinden in de catalogus om vele winteravonden mee zoet te zijn.

Noemenswaardige kritiek: het zoeken, dat kan beter, vraag me niet om te schrijven hoe of wat, doe het zelf maar: als je het doet snap je het (om maar eens op johan C te variëren). De desktop applicatie mag ook wel een make-over en die Devialet reclame als achtergrond is op zijn minst storend.

Schermafbeelding 2014-08-22 om 19.09.53.~png.jpg

m_cruiser

Berichtdoor m_cruiser » za 23 aug 2014, 11:19

Heb me juist ook aangemeld maar het ligt al plat.
Dus ook de desktop player blijkbaar want die wil niet naar online modus :(

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » za 23 aug 2014, 13:35

m_cruiser schreef:Heb me juist ook aangemeld maar het ligt al plat.
Dus ook de desktop player blijkbaar want die wil niet naar online modus :(

Nog niet zo lang thuis maar geen centje pijn hier: doet het gewoon.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 01 sep 2014, 19:50

Ook maar een abbootje op Qobuz genomen. Werkt goed op twee dingen na: de zoekfunctie is af en toe niet helemaal je van het ( Diana Kweil via een omweg) en wat veel ergerlijker is dat als je even snel een nummer wil scannen ( even naar halverwege) je 30 seconden zonder muziek zit.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 22 jan 2015, 14:32

er is weer een aanbieder van ongecomprimeerde streaming audio:
http://www.nu.nl/internet/3977491/nieuw ... iteit.html

http://www.tidalhifi.com/nl

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 22 jan 2015, 14:51

Voor € 240 op jaar basis, kun je leuke dingen voor doen. :shock:
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 22 jan 2015, 16:56

Net zo duur als Qobuz. Maar even realistisch gezien: ik kom al jaren niet meer in een platenwinkel om nieuwe releases te beluisteren en van de radio wordt je ook niet vrolijk. Wat mij heel erg bevalt van een dienst als Qobuz is dat ze categorie nieuwe releases hebben. Regelmatig even op de bank een quick scan en een wereld gaat voor je open!
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 09 feb 2015, 11:25

Qobuz website bekeken, abonnementen duidelijk, vind het wel interessant. Ik begrijp van de TS dat er een plug-in voor de Squeezebox beschikbaar is, prima.

Alleen een vraag, hoe werkt dat off-line luisteren? Ik ben wel eens op locaties waar ik wel zou willen luisteren maar niet kan streamen. Is dit off-line luisteren simpelweg downloaden? En betaal je daar dan nog een toeslag voor?

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 09 feb 2015, 11:47

Kreeg ook reclame binnen van Tidal, het lijkt mij ook wel interessant maar wil het allemaal eerst eens vergelijken. Erg leuk om de ervaringen zo eens te lezen iig.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 09 feb 2015, 15:20

Barry2001 schreef:Qobuz website bekeken, abonnementen duidelijk, vind het wel interessant. Ik begrijp van de TS dat er een plug-in voor de Squeezebox beschikbaar is, prima.

Alleen een vraag, hoe werkt dat off-line luisteren? Ik ben wel eens op locaties waar ik wel zou willen luisteren maar niet kan streamen. Is dit off-line luisteren simpelweg downloaden? En betaal je daar dan nog een toeslag voor?

Bij Spotify laad je het naar het gebruikte apparaat. (Lees tablet of telefoon) Daar worden geen extra kosten voor berekend.
Ik laat zo iedere keer iets nieuws naar mijn iPhone en "wis" het het oude. Zo heb ik onderweg steeds weer iets anders. (ik heb maar 8Gb dus ik moet wel af en toe wissen)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 09 feb 2015, 16:52

Ok duidelijk, zoiets zal dit ook wel zijn. Als dat via het appje op de iefoon kan lijkt me dat best handig, en je dus niet de pc hoeft aan te zwengelen, gedoe met iTunes, etc. Ik ga het maar eens proberen denk ik, je kunt /maand opzeggen, wat kan er gebeuren.
Dank!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 27 mar 2015, 11:51

Heb nu een week een Qobuz abbo, het bevalt me erg goed. Waarom al die moeite doen muziek op de NAS te onderhouden, en er staat echt erg veel op. Wat obscure bands ingeklopt, gewoon present.
Ik gebruik tijdens werk het Windows desktop progje als ik ergens zit waar ik kan streamen, het off-line luisteren op de telefoon is inderdaad een kwestie van importeren naar de off-line muziek bibliotheek, simpel. Thuis gebruik de squeezebox, en dan gewoon tlf of tablet als interface.

Grootste voordeel vind ik wel het eenvoudig luisteren van nieuwe muziek. Er komt veel uit, veel interessant en veel minder. Gewoon lekker wat exploreren, komt verrassingen tegen. Ik zou het niet meer willen missen.. is het de 2 tientjes p/maand waard? Vind ik wel. 1 bekochte cd teveel kopen die tegenvalt en je hebt het er al uit.

Wat mij betreft is dit het wel... vinyl kopen als fysieke aanschaf, en voor de rest een high-res streamdienst. CD's kopen zeker niet meer, geen toegevoegde waarde.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » vr 27 mar 2015, 13:40

Heel herkenbaar.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 27 mar 2015, 13:41

t nadeel is wel dat je toto einde der dagen die €20pm moet blijven betalen, anders is je collectie leeg.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » vr 27 mar 2015, 13:57

Maar dat is toch met alles wat je huurt of waar je lid van bent zoals bv, je TV abonnement, voor heel veel Nederlanders de woonruimte, etc.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 27 mar 2015, 13:57

ja, maar dat hoef ik voor mn stapel CD's niet te doen :relax:

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 27 mar 2015, 14:14

Henkjan schreef:ja, maar dat hoef ik voor mn stapel CD's niet te doen :relax:

En wat je nu download kan ik jaren mee vooruit, vooral als het deze kwaliteit is.

You Haven’t Done Nothin’ van Jen Chapin, en dan op 24/192. :kwijl: :kwijl:
Ik wil wel eens weten of je die ook kunt beluisteren met Qobuz.
Hans

Terug naar “Streaming Media”