Spotify/Qobuz

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Spotify/Qobuz

Berichtdoor Barry2001 » vr 27 mar 2015, 14:20

Klopt. En dat is ook de overweging. Je hebt alles, maar dan ook alles tot je beschikking, ook nieuwe releases, je hebt de mogelijkheid alles te proberen in een goede kwaliteit. Je 'verkoopt' je dus ook niet aan een cd die je later toch ruk vindt.

Een cd die je koopt betaal je eenmalig, daarna geen kosten.

Maar ook kijkend naar de toekomst, denk dat het deze kant op gaat (stream). De royalties naar de artiest toe waren al relatief laag, wordt alleen maar minder door een lagere cd verkoop. Kijk naar het (betaalde) aanbod op je tv, wat een vlucht dit heeft genomen.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » vr 27 mar 2015, 21:05

Ik heb hier al een aardige tijd Spotify en ik heb sindsdien meer nieuwe muziek leren kennen dan in de 10 jaar daar voor. Als het er morgen niet meer zou zijn zou ik het echt missen.
Soms vind je op Spotify cd's die je nergens anders kan vinden. Soms andersom. (Roger Waters slechts 4 cd's en daar zit Amused to Death niet bij)

Alle discussies over hogere resoluties van andere aanbieders en systemen enzo gaan aan mij voorbij. Ik heb het gebrobeerd, hoor het verschil toch niet.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » za 28 mar 2015, 7:53

Klopt Aad, met name dat 'ontdekken' van muziek is echt gaaf.

Helemaal halleluja is het met Qobuz ook niet trouwens. Je kunt geen direkte app op je Squeezebox installeren maar moet dit doen terwijl je ook LMS gebruikt, Spotify kan rechtstreeks. Gisteren tijdens werk naar het Windows desktop progje geluisterd, dit is tot 2x toe vastgelopen. Als ik 'm daarna afsloot en weer opnieuw wilde opstarten kwam er een melding (in het frans!) dat íe al opgestart was. Kon 'm na een ctrl-alt-delete ook niet vinden dus was het opnieuw opstarten. 2x, vervelend als je aan het werk bent.

Dan had ik in elk geval bij 2 albums, Beach Boys - Pet Sounds en die nieuwe van Mark Knopfler dat ze niet geheel worden afgespeeld ivm rechten belanghebbenden. Kun je eens kijken Aad, zie je dat bij Spotify ook?

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 28 mar 2015, 8:49

Barry2001 schreef:Klopt Aad, met name dat 'ontdekken' van muziek is echt gaaf.

Helemaal halleluja is het met Qobuz ook niet trouwens. Je kunt geen direkte app op je Squeezebox installeren maar moet dit doen terwijl je ook LMS gebruikt, Spotify kan rechtstreeks. Gisteren tijdens werk naar het Windows desktop progje geluisterd, dit is tot 2x toe vastgelopen. Als ik 'm daarna afsloot en weer opnieuw wilde opstarten kwam er een melding (in het frans!) dat íe al opgestart was. Kon 'm na een ctrl-alt-delete ook niet vinden dus was het opnieuw opstarten. 2x, vervelend als je aan het werk bent.

Dan had ik in elk geval bij 2 albums, Beach Boys - Pet Sounds en die nieuwe van Mark Knopfler dat ze niet geheel worden afgespeeld ivm rechten belanghebbenden. Kun je eens kijken Aad, zie je dat bij Spotify ook?

Er staat alleen een sample van Tracker op Spotif.
Pet Sounds staat er in mono en stereo en een jubileum uitvoering.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » vr 03 apr 2015, 20:56

Vraagje, ter vergelijking ook een Spotify premium account genomen, om het verschil te proberen. Als ik de Spotify app installeer op mijn iPhone zie ik een fanzy interface met veel mogelijkheden. Daarmee kan ik op m'n tlf afspelen.
Ik gebruik nu de Logitech Squeeze Controller op de tlf om m'n Squeezebox touch te bedienen. Daar is fe interface naar Spotify zeer beperkt. Is er een andere app die dit beter doet?

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » vr 03 apr 2015, 22:05

Ik ken alleen 2 iOS apps om LMS te bedienen, de android versie(s) nooit gezien, maar al deze apps zijn niet meer dan een aangepaste weergave/intreface van wat LMS normaal in een browser laat zien, kan LMS (of plugin) het niet dan kan de app het ook niet.

Ik gebruik zelf iPeng (iOS) en dat kan een paar truukjes extra zoals o.a. de standard LMS menu opbouw binnen iPeng aanpassen naar eigen smaak: Qobuz zit bij mij bv als eerste in het menu, terwijl het volgens LMS elders in de menu struktuur zit als je de webinterface start.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » za 04 apr 2015, 12:10

iPeng gekocht en geinstalleerd. Ik gebruik geen LMS server maar maak gebruik van mysqueezebox.com, en de Logitech Squeezebox Controller liet het nogal eens afweten, plus dat deze vrij minimaal was met opties.

Met iPeng gaat het beter lijkt het tot nu, en inderdaad meer opties. Omdat ik van mysqueezebox.com gebruik maak moest ik nog een plugin erbij kopen, maar het lijkt tot nu toe allemaal stabiel tov de vorige oplossing. Helaas zie ik nog niet alle opties die ik in de Spotify app zelf wel zie, maar daar zal ik mee moeten leren leven :D

Maar goede tip, bedankt!

lachgiraffe

Berichtdoor lachgiraffe » za 04 apr 2015, 13:27

ik gebruik iPeng sinds 2011 icm LMS (op synology) en de triode plugin voor Spotify.
Er wordt best veel aan iPeng verbeterd, ondertussen is het al weer 8.1.
Voordeel voor mij is dat ik alle players kan bedienen (touch en 3 x raspberry met picore) vanuit 1 app (ik gebruik iPeng via iPad).
Ik maak playlists (via LMS playlistmanager) met lokale muziek en spotify door elkaar.
Spotify beheer/functionaliteit via iPeng is idd beperkt maar in de meeste gevallen voldoet het.
Spotify beheer doe ik toch liever via laptop (linux). Is stuk overzichtelijker.

(Barry: ik heb de voedingsprintjes (voor de pi's) nog steeds niet bestukt, nog niet alle componenten gevonden/gezocht :( )

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » za 04 apr 2015, 13:30

Ok! Spotify beheer via je laptop, hoe doe je dat? Dusdanig dat je dit op je Touch of Pi's kunt afspelen? Of maak je daar playlists die je opent op Touch/Pi?

lachgiraffe

Berichtdoor lachgiraffe » za 04 apr 2015, 13:56

Ik beheer mijn nummers, albums, artiesten en afspeellijsten via de spotify preview (0.9.17.1.g...) applicatie in linux.
Dat is voor mij een beheer applicatie waarin je ook diverse apps (3voor12, lastfm etc) kunt gebruiken.
De spotify playlists speel ik via LMS (bediend via iPeng) af op de devices die je daar ziet (ik heb er dus 4).
De playlists in LMS (die ook via iPeng zijn de bewerken) kunnen een combinatie zijn van lokale muziek en spotify muziek. Die kun je uiteraard ook afspelen ... :)

edit: als ik iets wil afspelen dat geen playlist is (nou ja, alles is een playlist in mijn optiek, soms heet een playlist een album, cd of ep) zoek ik het natuurlijk via iPeng op in mijn eigen muziek collectie (flac) of in spotify (als ik het zelf niet heb) en speel het dan direct af. Daar zit geen beheer bij :)

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » za 04 apr 2015, 14:10

Duidelijk!

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 12 apr 2015, 10:41

Imiddels weer even verder, en Qobuz en Spotify naast elkaar kunnen leggen. Voorkeur is Spotify, ik hoor het verschil met Qobuz niet (zal mijn makke wel zijn), en ik kom gewoon albums tegen die niet op Qobuz staat en wel op Spotify. Daarnaast vind ik de app van Spotify beter, en word ik niet vergast op frans als ik wat dieper in en menu duik en er iets nog niet vertaald is... tot slot scheelt het een tientje in de maand (is niet helemaal waar, kan bij Qobuz ook een goedkopere variant nemen). Oja, op m'n Squeezebox kan ik rechtstreeks Spotify draaien, ik gebruik momenteel geen LMS.

Voor de rest, fantastisch.. journey into sound :D lekker avondje muziekscrollen, probeer gewoon eens wat, soms valt het tegen en soms doe je een ontdekking. Paar albums op de tlf zetten om tijdens werk naar te luisteren, dit is het gewoon wel. Zou het niet meer willen missen in elk geval.

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor jeroen_d » zo 12 apr 2015, 12:16

Ben ook met Qobuz bezig. Ik weet nog niet of het een blijvertje wordt. Heb de indruk dat FLAC 16/44.1 van de harde schijf bij sommige opnames beter klinkt dan de CD-kwaliteit van Qobuz. Dan vraag je je af of het wel altijd die hoge resolutie heeft, dus of het bronmateriaal wel ok was.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 12 apr 2015, 12:56

Dan moet je verdacht materiaal even door de spectrumanalyzer halen.

John P

Berichtdoor John P » di 21 jul 2015, 16:00

Ik heb een interessant artikel gelezen over streamingsdiensten: de lezer stelt dat dit eigenlijk ploforganisaties zijn die alleen de oorspronkelijke investeerders (te weten platenmaatschappijen) rijker maken.https://medium.com/@Innerviews/the-finger-s-on-the-self-destruct-button-8502f3cc4b5c. Zijn tweede verhaal over hoe het dan wel moet is een beetje erg met de voetjes in de lucht.
Edit: Hier een reactie van een "kleine"muzikant die het er niet mee eens is: https://www.youtube.com/watch?v=KaoxoruYyrw

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » wo 22 jul 2015, 12:42

Niks nieuws, allemaal geredeneerd vanuit de artiest die de status quo wil handhaven.

Als streaming diensten in elkaar ploffen zal dat vooral zijn door toedoen van de artiest/industrie die hun materiaal niet meer beschikbaar stellen.

Als streaming zo 'evil' is dan moet de industrie daad bij woord voegen en al hun materiaal bij de eerste de beste gelegenheid bij de streaming diensten weghalen. Ik denk echter dat de muziek industrie door ons als klant daarvoor niet beloond gaat worden in de vorm van dat we weer muziek gaan kopen.

Net zoals AirBnB, Ueber zal streaming ook e.e.a. veranderen, je kunt dat wel proberen tegen te houden maar of dat houdbaar/verdedigbaar is....

John P

Berichtdoor John P » wo 22 jul 2015, 12:57

Zijn belangrijkste bezwaar is dat kleine acts niet meer de kosten voor een opname kunnen bekostigen. Nu is dat op zich niets nieuws, dat konden ze toch al nooit. De situatie was zo dat de platenmaatschappij 10 acts liet opnemen in de hoop dat een doorbrak en zich terugbetaalde. Dat ze hierbij wel vuil spel speelden kwam door hun machtspositie. Nu is het zo dat de opnamekosten ontzettend gedaald zijn, voor duizend euro kun je een minimum garage-studiootje bouwen. De machtspositie van de maatschappijen ligt nu enkel nog in de distributie en marketing, in geval van streaming eigenlijk alleen nog de marketing. Feit blijft dat ten opzichte van een miljonair er nog steeds 1000 stumperds in de muziek rondlopen. Maar is dit nu zo anders als in andere kunsten?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 22 jul 2015, 13:22

John P schreef:.................Feit blijft dat ten opzichte van een miljonair er nog steeds 1000 stumperds in de muziek rondlopen. Maar is dit nu zo anders als in andere kunsten?

Hoezo stumperds? Heel veel muzikanten, en daar zitten echt goede tussen, willen helemaal niets met commercie en platenmaatschappijen of wat dan ook te maken hebben, veel te veel afhankelijkheid Die leven van het clubcircuit en allerlei schnabbels. Die zijn daar dik tevreden mee en vinden dat wel best zo. Geld vinden ze eigenlijk helemaal niet belangrijk zolang er genoeg van binnenkomt om van te leven.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 22 jul 2015, 14:03

En de overgrote meerderheid heeft een vaste baan, de soostrekkende muzikant bestaat niet meer.

John P

Berichtdoor John P » wo 22 jul 2015, 14:45

Stumperd is niet denigrerend bedoeld, je moet het meer zien als de hardwerkende vakman die nooit de absolute top zal bereiken. Ik zal nooit geselecteerd worden voor FC Utrecht, maar die kunnen nog niet tippen aan Messi. Het is zowel in de kunsten en de sport zo dat het beloningsverschil tussen wereldtop en regionale top veel groter is als bij bijvoorbeeld banketbakken of boekhouden.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » wo 22 jul 2015, 15:15

Ik zal mij er niet over verbazen als blijkt dat over een aantal jaren firma's als UA, Warner, Sony, etc etc nauwelijks nog iets voorstellen in de distributie van muziek en dat streamingdiensten die plek overgenomen hebben. Een beetje zoals Netflix momenteel ook op de stoel van de kabel maatschappij kruipt en ook content laat maken.

En nadelig effect daarvan voor de consument kan zijn dat je op meerdere diensten een abbo "moet" nemen omdat bepaalde artiesten exclusief voor een streaming dienst zijn. Op dit moment denk ik dat artiesten nog wel 3 keer nadenken om dat te doen want met een beperkt budget moet je gaan kiezen tussen Taylor Swift, Ariana Grande of Nicki Minaj....niet dat die keuze voor mij lastig is: geen van de 3, brrrrrr,je krijgt er trommelvlies kanker van.

Een bepaald segment, met name de populaire muziek heeft goed verdiend via de techniek die het mogelijk maakte opnames te verkopen (plaat, CD) gebonden aan een fysieke drager, voor andere segmenten van de muziekindustrie blijft optreden/uitvoeren nog steeds de belangrijkste bron om een boterham te verdienen.

Dat nu een nieuwe technologie "zich tegen hen keert", zo ervaart men dat, is nu eenmaal zo, dat is niet tegen te houden. Waar zouden we nu zijn als we James Watt en zijn stoommachine in de 18de eeuw van een Klif in de Noordzee hadden geduwd?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 22 jul 2015, 15:19

Trommelvlieskanker! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 22 jul 2015, 15:32

Nou, moet dat nou zo ? :roll: :-& [-X [-X

Anyway, ik lees wel eens wat muziekbladen, en regelmatig kom ik tegen in interviews met "gevestigde" artiesten dat het commercieel helemaal niet meer interessant is om een nieuwe CD op te nemen en uit te brengen.Toeren en merchandising zijn een stuk lucratiever. ook is tegenwoordig het uitventen van de back-catalogus erg populair met het uitbrengen van allerlei speciale uitgaven. de echte fans kopen het toch wel.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 22 jul 2015, 16:22

Trommelvlieskanker bestaat helemaal niet Ray!

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » wo 22 jul 2015, 16:37

het is een variant op een kreet uit Duitsland toen ik daar gedetacheerd was: Bij die firma werkte een niet zo knappe vrouw en de Duitsers vonden dat je 'Augenkrebs' kreeg als je te lang naar haar moest kijken.

en nu weer on-topic!....waar hadden we het eigenlijk ook al weer over?

Terug naar “Streaming Media”