Synology ransom ware

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gerrit

Synology ransom ware

Berichtdoor Gerrit » ma 04 aug 2014, 15:46

Ter informatie voor iedereen die en Synology NAS in gebruik heeft:

http://tweakers.net/nieuws/97631/ransomware-richt-zich-op-synology-opslagsystemen.html

Ik heb in ieder geval de software bijgewerkt naar de laatste stand en de Antivirus essential package geïnstalleerd (die is nu aan het scannen). Webtoegang staat voor zover ik kan zien uit. Het was wel erg handig geweest als in het artikel werd aangegeven hoe je controleert of er teveel open staat.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Dan

Re: Synology ransom ware

Berichtdoor Dan » ma 04 aug 2014, 16:33

Ben nu mijn DSM aan het bijwerken.
Er is trouwens een manier om de NAS weer zonder kosten online te krijgen maar voorkomen is beter denk ik.
Lees de topic maar eens door of klik

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » ma 04 aug 2014, 16:49

Dan schreef:Ben nu mijn DSM aan het bijwerken.
Er is trouwens een manier om de NAS weer zonder kosten online te krijgen maar voorkomen is beter denk ik.
Lees de topic maar eens door of klik

Die van mij is inmiddels helemaal bij en het systeem gecontroleerd op virussen (voor de zekerheid). Ik vindt wel dat de EZ-internet service een beetje wordt opgedrongen. Na de update wordt gevraagd of je deze service wilt configureren en activeren terwijl dit nou juist het systeem kwetsbaar maakt.

Gerrit

Dan

Berichtdoor Dan » ma 04 aug 2014, 16:57

Aan de andere kant, daar heb je NAS toch ook voor. Ik wil beelden van mijn beveiligingscamera kunnen bekijken als ik daar behoefte aan heb. Het zou gewoon veilig moeten zijn denk ik dan.

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » ma 04 aug 2014, 17:56

Dan schreef:Aan de andere kant, daar heb je NAS toch ook voor. Ik wil beelden van mijn beveiligingscamera kunnen bekijken als ik daar behoefte aan heb. Het zou gewoon veilig moeten zijn denk ik dan.

Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar het is toch handig om te weten dat je NAS een stuk minder kwetsbaar is als EZ-internet uit staat (voor zover ik heb begrepen tenminste). Eerlijk gezegd baal ik er wel van dat ik nu ook al m'n NAS software mag gaan bijhouden omdat het anders ineens allemaal weg kan zijn. Verder overigens niets dan lof over mijn Synology DS413, werkt als een zonnetje.

Gerrit

Dan

Berichtdoor Dan » ma 04 aug 2014, 18:59

Gerrit schreef:Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar het is toch handig om te weten dat je NAS een stuk minder kwetsbaar is als EZ-internet uit staat (voor zover ik heb begrepen tenminste). Eerlijk gezegd baal ik er wel van dat ik nu ook al m'n NAS software mag gaan bijhouden omdat het anders ineens allemaal weg kan zijn. Verder overigens niets dan lof over mijn Synology DS413, werkt als een zonnetje.

Ik heb zelf de 214+ en ben heel tevreden! En ik denk zelf dat je het beste zo nu en dan je belangrijke data op een losse harde schijf moet zetten en deze stallen bij een familielid. Je kan het ook encrypted in de cloud zetten. Bij brand ben je ook echt alles kwijt namelijk.
Je data veilig stellen kost nu eenmaal enige energie.

speedy_d_27

Berichtdoor speedy_d_27 » ma 04 aug 2014, 20:35

Het lijkt vooral te gaan om versies 4.3 en lager, DSM 5.0 heb ik nog niet langs zien komen.

Zelf heb ik alleen toegang tot mijn NAS via een VPN verbinding die ik opzet naar mijn router i.p.v. poort 80 of 443 direct naar mijn SAN. Dit vind ik toch een prettiger oplossing.

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » ma 04 aug 2014, 21:14

Bedankt voor het melden, de NAS is nu de DSM-verie aan het bijwerken. Gelukkig geen last van de ransomware maar ik ga wel even kijken welke instellingen ik aan kan passen om de NAS extra te beveiligen.

Terug naar “Streaming Media”