Bay trail laptop als mediaserver

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Taita

Bay trail laptop als mediaserver

Berichtdoor Taita » zo 28 dec 2014, 23:29

Ik overweeg een goedkoop Bay trail laptopje aan te schaffen als mediaserver. Deze laptops maken gebruik van de Intel celeron N2830 http://www.notebookcheck.net/Intel-Cele ... 086.0.html. Deze processor kan zonder ventilator worden gebruikt. Microsoft levert een gratis 8.1 Bing versie van windows. Daarmee kan voor weinig geld een mediaserver worden gemaakt die tevens nog bruikbaar is voor andere taken. In de meeste gevallen wordt de laptop standaard geleverd met harde schijf. De enige met SSD die ik ben tegen gekomen is de HP Stream 11-d000nd (€ 217), goedkoopste (met HD) is de Dell Inspiron 15 3531 (€ 189).

Ik kan deze laptop via USB aansluiten op mijn DAC. Verder overweeg ik Foobar om de bestanden van mijn WD Mybook NAS af te spelen. Ook Spotify kan ik op deze wijze afspelen. Ik heb nog wat vragen:
- Ik zie discussies over windows en verschillende mediaplayers, kan ik op de geschetste wijze goede resultaten krijgen?
- Mijn DAC heeft een matige USB ingang en een goede SPDIF ingang. Ik overweeg een nieuwe DAC (SCHIIT?), of is er iets waarmee ik USB kan omzetten naar SPDIF?

hannesie

Re: Bay trail laptop als mediaserver

Berichtdoor hannesie » zo 28 dec 2014, 23:54

Je wilt een streamer, en misschien mag hij ook nog wel eens wat anders doen?

Je wilt blijkbaar alleen met Windows, of lust je ook nog wat anders?

Als het niet mag bewegen e.d. kijk dan eens bij the Piper

En als je verder nog vragen hebt hoor ik het wel. :mrgreen:
Hans

Taita

Berichtdoor Taita » ma 29 dec 2014, 8:46

Eigenlijk is het andersom, ik wil er een laptop bij voor huis tuin en keukengebruik en kies dan voor een geruisloos type waarmee ik ook kan streamen. Ik wil natuurlijk een goede geluidskwaliteit, maar gebruiksgemak is ook belangrijk. Als ik zie wat er voor jouw Piper allemaal moet gebeuren voor ongeveer hetzelfde budget dan is dat voor mij geen optie.

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » ma 29 dec 2014, 9:48

Er zijn inderdaad usb naar spdif omzetters te koop. Enkele voorbeelden zijn de Musical Fidelity V-Link, de M2Tech Hiface of de Musiland Monitor 1 USD. Het zal een kwestie van budget zijn wat interessanter is: een converter kopen of een andere dac.

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 29 dec 2014, 10:34

Voor wat betreft de geruisloosheid was het juist dat ik je opmerkzaam maakte voor die opzet die ik had.

De reis die er achteraan kwam is inmiddels al veel korter, Vortexbox 2.3 staat er zonder te oefenen in hooguit 3 kwartier er op, maar dan heb je wel een dedicated music en UPNP ook voor films e.d. Server/NAS.

En jij wilt het dus net andersom. :mrgreen:
Hans

Terug naar “Streaming Media”