Raspberry Pi muziek streamer

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Zweitse

Raspberry Pi muziek streamer

Berichtdoor Zweitse » do 20 aug 2015, 20:27

Toch maar eens begonnen met de bouw van een muziek streamer o.b.v. de Raspberry pi en een HiFiberry DAC.
Insteek is om deze in eerste instantie te gebruiken als standalone muziek streamer met een externe harde schijf voor de muziek bestanden.
Dit weekend maar eens diverse topics doornemen om mij een beetje te verdiepen in welke software mogelijkheden er allemaal zijn, en wat voor mijn doel de beste oplossing is.
Hier alvast een aantal foto's.
Bijlagen
IMG_20150820_193437.jpg
Laatst gewijzigd door Zweitse op za 22 aug 2015, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Re: Raspberry Pi muziek streamer

Berichtdoor ray5150 » do 20 aug 2015, 21:18

Ik hoop dat ie in het echt toch wel wat groter is dan op de plaatjes... :mrgreen:

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » do 20 aug 2015, 21:23

330*280mm,gewoon een Hifi2000 kastje.

dwijtsma

Berichtdoor dwijtsma » vr 21 aug 2015, 12:43

Ik stream nu ruim 2 jaar met een Raspberry pi. ik gebruik RuneAudio nu zeker een jaar zonder veel problemen. Daarvoor Raspyfi en Volumio gebruikt, maar Raspyfi is niet meer en Volumio loopt op alle vlakken achter t.o.v. RuneAudio.

Ik moet hierbij wel zeggen dat is altijd stream vanaf een Synology NAS. RuneAudio ondersteunt ook het gebruik van een externe harde schijf al heb ik dit zelf nooit geprobeerd.
how-it-works.png

http://www.runeaudio.com/

Hier op het forum zijn ze groot fan van piCorePlayer. Dit is gebasseerd op Squeezebox. Houdt in dat je een sqeeuzebox server op je NAS installeert. Muziek wordt daar vandaan gestuurd naar je Raspberry pi. Heb dit vorige week getest en werkt ook heel mooi, maar ondersteunt niet het gebruik van een externe HDD. Misschien als je de server ook installeert op dezelfde raspberry.

RuneAudio ondersteunt deze DAC sowieso en de piCorePlayer volgens mij ook.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 21 aug 2015, 13:46

dwijtsma schreef:Ik stream nu ruim 2 jaar met een Raspberry pi. ik gebruik RuneAudio nu zeker een jaar zonder veel problemen. Daarvoor Raspyfi en Volumio gebruikt, maar Raspyfi is niet meer en Volumio loopt op alle vlakken achter t.o.v. RuneAudio.

Ik moet hierbij wel zeggen dat is altijd stream vanaf een Synology NAS. RuneAudio ondersteunt ook het gebruik van een externe harde schijf al heb ik dit zelf nooit geprobeerd.
how-it-works.png

http://www.runeaudio.com/

Hier op het forum zijn ze groot fan van piCorePlayer. Dit is gebasseerd op Squeezebox. Houdt in dat je een sqeeuzebox server op je NAS installeert. Muziek wordt daar vandaan gestuurd naar je Raspberry pi. Heb dit vorige week getest en werkt ook heel mooi, maar ondersteunt niet het gebruik van een externe HDD. Misschien als je de server ook installeert op dezelfde raspberry.

RuneAudio ondersteunt deze DAC sowieso en de piCorePlayer volgens mij ook.

Interessante player.
Misschien toch maar eens een cubytruck aanschaffen..
Zier een mooi uit zo.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » do 15 okt 2015, 19:15

Ik heb tijdelijk even xbmc op de Pi gezet om even te kijken of alles werkt. Nu zit ik met het volgende probleem, via HDMI krijg ik wel geluid over de TV, maar via de Hifiberry DAC geen geluid over mijn versterker. Moet ik op de Pi nog instellen dat het geluid via de Hifiberry DAC moet lopen of is de DAC plug & play?

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » do 15 okt 2015, 21:13

Dat moet dan ergens in XBMC ingesteld worden. (Sorry geen XMBC ervaring hier)

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 15 okt 2015, 21:50

Probeer die Max2play versie anders eens.

Bij de U3 zijn die 2 samen in te stellen, maar het kan zijn dat de muziek met de film via de HDMI gaat en de als je alleen muziek draait dan via de HifiBerry, maar ik meen dat het hier bij in te stellen is.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » vr 16 okt 2015, 10:32

Mooie voeding :D staat het apparaat altijd aan? Geen schakelaar?

firsttimer

Berichtdoor firsttimer » vr 16 okt 2015, 10:36

Je moet enkele regels toevoegen in je config.txt daarna kun je in xbmc/kodi je hifiberry selecteren, voor meer info:

https://www.hifiberry.com/guides/configuring-the-sound-card-in-openelec-with-device-tree-overlays/

Ik heb zelf een PI2 en Hifiberry Digi+ op deze manier spelen.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » vr 16 okt 2015, 10:39

Barry2001 schreef:Mooie voeding :D staat het apparaat altijd aan? Geen schakelaar?

Apparaat staat inderdaad altijd aan.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » vr 16 okt 2015, 11:27

firsttimer schreef:Je moet enkele regels toevoegen in je config.txt daarna kun je in xbmc/kodi je hifiberry selecteren, voor meer info:

https://www.hifiberry.com/guides/configuring-the-sound-card-in-openelec-with-device-tree-overlays/

Ga ik mij even in verdiepen :?

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » vr 16 okt 2015, 11:56

Zweitse schreef:
Barry2001 schreef:Mooie voeding :D staat het apparaat altijd aan? Geen schakelaar?

Apparaat staat inderdaad altijd aan.

Why? Gaat beter klinken als het altijd aanstaat :lol:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 16 okt 2015, 12:06

Als je hem uit zet met deze software ( Runeaudio) ben je bij de volgende keer opstarten je instellingen en bootable instellingen kwijt.
Dat hoeft niet met piCorePlayer, maar die gaat wat moeilijker om met een losse USB schijf.
Dan heb je in je netwerk een server programma nodig waar dan de verwijzing staat naar de muziek.

Met de XBMC zal dat neem ik aan ook niet anders zijn.

Het "shutdown now -h" word dan niet gegeven, en schoon/correct afsluiten met een Linux distributie is wel zo netjes.

firsttimer

Berichtdoor firsttimer » vr 16 okt 2015, 12:11

Zweitse schreef:
firsttimer schreef:Je moet enkele regels toevoegen in je config.txt daarna kun je in xbmc/kodi je hifiberry selecteren, voor meer info:

Deze uitleg geldt overigens als je XBMC/Kodi via Openelec draait, ik weet niet hoe jij XBMC draait op je PI?

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » vr 16 okt 2015, 12:21

Zweitse schreef:

Om een extra map aan te maken zoals aangegeven op de site van HiFiberry moet ik de SD kaart bewerken op de computer? of kan dat ook via het netwerk?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 16 okt 2015, 12:24

Het kan met een losse USB schijf wel met de squeeezeplug versie meen ik, en anders kan ik eens kijken met de max2play.
Server en player ineen.

Als je een NAS hebt als de Synology, kun je er ook de plug-in installeren die een squeezeserver installeert, en dan is de LMS versie misschien nog niet zo ver als bij de Vortexbox, maar in de meeste gevallen werkt dat prima.

Als je inmiddels veel muziek hebt is de Raspberry wel erg lang bezig je muziek te indexeren.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » vr 16 okt 2015, 12:33

hannesie schreef:Het kan wel met de squeeezeplug versie meen ik, en anders kan ik eens kijken met de max2play.

Als je een NAS hebt als de Synology, kun je er ook de plug-in installeren die een squeezeserver installeert, en dan is de LMS versie misschien nog niet zo ver als bij de Vortexbox, maar in de meeste gevallen werkt dat prima.

Als je inmiddels veel muziek hebt is de Raspberry wel erg lang bezig je muziek te indexeren.

Ik heb nog geen NAS en heb ook nog maar 1 CD op de Pi staan. Ik zit nog een beetje in de ontdek modus :mrgreen:
Ik heb wel gezien in XBMC/Kodi dat ik de audio out kan wijzigen in HDMI, analoog of HDMI & analoog maar ik krijg geen geluid via de versterker. Ik denk dat ik de SD kaart maar even in de computer stop om te kijken of ik dan de extra mappen kan aanmaken op de SD kaart.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 16 okt 2015, 12:47

Anders is er mogelijk wel de optie via Putty, maar dat is dan weer een stapje verder, en je lijkt op het oude dos 3.3 of 4.01 te zitten als gebruiker.
Weer eens wat anders. :lol:

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » vr 16 okt 2015, 12:56

hannesie schreef:Anders is er mogelijk wel de optie via Putty, maar dat is dan weer een stapje verder, en je lijkt op het oude dos 3.3 of 4.01 te zitten als gebruiker.
Weer eens wat anders. :lol:

Zou een noob ben ik ook weer niet hoor, ik heb de optie met Putty ook al gevonden en zal mij daar eens in verdiepen. Toegang tot openelec via SSH staat al aan :mrgreen:

firsttimer

Berichtdoor firsttimer » vr 16 okt 2015, 13:22

Als ik mij goed herinner hoefde ik helemaal geen mappen aan te maken, gewoon de vermelde regels voor jou type hifiberry DAC aan de config.txt toevoegen, opslaan en dan Openelec herstarten.

De config.txt kun je via putty/winscp bewerken, maar het config.txt bestand is ook gewoon via de verkenner benaderbaar als je de SD-kaart in je windows PC stopt.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » vr 16 okt 2015, 13:30

firsttimer schreef:Als ik mij goed herinner hoefde ik helemaal geen mappen aan te maken, gewoon de vermelde regels voor jou type hifiberry DAC aan de config.txt toevoegen, opslaan en dan Openelec herstarten.

De config.txt kun je via putty/winscp bewerken, maar het config.txt bestand is ook gewoon via de verkenner benaderbaar als je de SD-kaart in je windows PC stopt.

Bedankt. Via putty kan ik geen verbinding maken, ik zal de SD kaart wel even via mijn PC bewerken.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » vr 16 okt 2015, 14:15

firsttimer schreef:Als ik mij goed herinner hoefde ik helemaal geen mappen aan te maken, gewoon de vermelde regels voor jou type hifiberry DAC aan de config.txt toevoegen, opslaan en dan Openelec herstarten.

Tekst toevoegen aan het config.txt bestand op de SD kaart werkt niet, ik zie de DAC dan niet verschijnen in het keuze menu in Kodi :-k

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 16 okt 2015, 14:30

Wel de RPI opnieuw laten starten?

Hij moet het bestand opnieuw inlezen met de nu gewenste waarden.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » vr 16 okt 2015, 14:35

hannesie schreef:Wel de RPI opnieuw laten starten?

Hij moet het bestand opnieuw inlezen met de nu gewenste waarden.

Ik heb via de site van HifiBerry een nieuwe image aangemaakt met de juiste instellingen, nu alles even weer opnieuw installeren :mrgreen: Blijft leuk zo een Pi.

Terug naar “Streaming Media”