NAS & Mediaspeler probleem.

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

NAS & Mediaspeler probleem.

Berichtdoor ray5150 » za 07 nov 2015, 12:00

Ik heb dus hier een bekabeld netwerk in huis.
Het probleem doet zich voor tussen de NAS en de mediaspeler.

De NAS is een Western Digital Mybook Live van 1 Terabyte.
Dat is gewoon een enkele HD in een kastje met een netwerk aansluiting en een stukje firmware erin, niks bijzonders, geen RAID of andere toestanden.
De WD is via een IP adres benaderbaar op de PC. als ook via het netwerk menu in het startmenu van Windows.

De mediaspeler is een Asus O!play Mini +
https://www.asus.com/nl/Home-Entertainm ... Mini_Plus/

De switch is een vrij recente 3Com 16 ports met maxumum van 1gb /sec.

Alles is voorzien van de laatste firmware.
Probleem is dat het de laatste tijd steeds moelijker om vanuit de mediaspeler een bestand af te spelen.
Normaal gesproken is de procedure als volgt : ik download een film op de PC. als ie binnen is pomp ik hem over naar de NAS, om na een tijdje af te spelen met de mediaspeler.
De NAS is vanuit de PC of laptop goed benaderbaar, overpompen van en afspelen van bestanden via PC is geen probleem.

Vanuit de mediaspeler word het steeds moelijker. voordat ik bij de juiste map ben, ben ik een paar minuten verder, doordat hij steeds blijft hangen op een level.
de films zitten op een map of 6 diep, omdat er ook backup bestanden van diverse computers op staan.
Wat ook vreselijk slecht gaat is het afspelen van bestanden via de mediaspeler.
De boel blijft om de haverklap hangen, om na een paar minuten weer verder te gaan.
Soms start de mediaspeler vanzelf opnieuw op.
Het lijkt wel of het probleem steeds erger word, een jaar geleden had ik nog nergens last van.

Nou ben ik gisteren eens wat aan het experimenteren geweest zonder positieve gevolgen.
Omdat er een paar UTP aansluitdozen tussen mediaspeler en switch zitten dacht ik dat het wel eens een slecht kontakt of draadbreuk zou kunnen zijn.
Dus eerst andere kabels aangesloten, en vervolgens een directe kabel los over de vloer tussen mediaspeler en switch.
Helaas gaf dat geen verbetering...

Vervolgens eens wat bestanden op een USB stick gezet en in de speler geplugd. lopen als een zonnetje... :shock:
terwijl dezelfde bestanden even daarvoor via de NAS vreselijk slecht afspelen. :shock:

Mijn voorlopige conclusie is dan dat er met de speler niks mis moet zijn.

Gisteravond bedacht ik me het volgende: kan het niet zijn dat die schijf vreselijk gedefragmeteerd is ?
Maar dan zou het vanuit de PC ook niet lekker moeten lopen.
De schijf is bereikbaar via een menu op een webpagina. daar kun je wat dingen instellen als mapshares, wachtwoorden, beveiliging en dergelijke.
Er zit een soort Scandisk in, net als bij windows. maar dat geeft een geen fouten aan.
de schijf is nog lang niet vol, er is nog zo'n 200 gigabyte vrij. ongeveer 1/4e dus

Ik snap er geen reet van.

Barry2001
Algemene moderator

Re: NAS & Mediaspeler probleem.

Berichtdoor Barry2001 » za 07 nov 2015, 12:05

Heb een vergelijkbaar probleem gehad, ik gebruik een AC Ryan mediaspeler met daaraan een USB harddiskje, die ik al heel wat jaren heb. Ook daar steeds meer problemen met afspelen, vooral de grote bestanden. Als je een HD film download kun je maar zo op 20Gb zitten tegenwoordig. Ook nieuwe firmware op de mediaplayer, geen verschil.
Heb het USB harddiskje vervangen voor een nieuwe, probleem opgelost, geen problemen meer.
Kan het zijn dat er een relatie is met grote bestanden, of heb je het ook met kleinere bestanden?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 07 nov 2015, 12:06

er is toch nog wel wat verschil in hoe dingen worden aangeboden enzo. ik heb een vergelijkbare situatie met de internetradio/mediaspeler van mn dochter, muziek op de NAS is wel afspeelbaar als die met LMS (server van de squeezbox) wordt aangeboden, maar niet met de 'standaard' uPnP server. op een PC speelt die laatste gewoon alles perfect af. ook mn TV lust niet alles wat de PC wel gewoon speelt.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 07 nov 2015, 12:17

Barry2001 schreef:Kan het zijn dat er een relatie is met grote bestanden, of heb je het ook met kleinere bestanden?

Nee, maakt niet uit of het een bestandje is van 20 mb, of van 6gb, resultaat is even slecht.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 07 nov 2015, 12:42

Dan heeft het ook niks te maken met NTFS of FAT32 te zijn geformatteerd, m'n zwager had dit onlangs nog, kon geen grote formaten afspelen. Maar als het op USB wel goed gaat moet je het toch bij je NAS zoeken. Heb je er meerdere schijven in? Maw zou je alles op 1 schijf kunnen zetten en de ander formatteren om dit te proberen? Vroeger was vaak bestanden op en af een schijf zetten (zoals bij een NAS) inderdaad een reden om af en toe eens te defragmenteren, maar weet even niet of dit tegenwoordig ook nog speelt.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 07 nov 2015, 13:02

Net even zitten Googelen naar bevriezende Asussen, maar geen echte antwoorden gevonden.

ErikW

Berichtdoor ErikW » za 07 nov 2015, 22:36

Lijkt mij dat de Mediaspeler zelf een probleem heeft. Misschien een netwerkinterface die aan het overlijden is of een voedingsspanning met een rimpel. Even een scope aan hangen en kijken of er geen rimpel op een voedingsspanning staat.
Aan alleen geld heb je niks, spullen moet je hebben !

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 nov 2015, 1:17

Ik mag aannemen dat jij wel alle netwerk porten voorzien hebt van eigen adressen en de DHCP uit hebt staan.
Verder alle porten op vaste waarden in stellen dus alles op 100 of 1000 full duplex zetten en ook de auto MDI uit zetten en de juiste kabel gebruiken waar nodig.
Zorg wel dat als je voor enkele gebruikers nog DHCP nodig hebt deze in een pool zitten die buiten de vaste adressen ligt.
Verder kan het helpen om je router eens te resetten mogelijk zit er iets in je arp tabel wat niet lekker werkt.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 08 nov 2015, 13:23

Huh ? wat een termen allemaal. een half jaar geleden werkte het nog goed. niks veranderd in de tussentijd. nu werkt het niet goed meer.
De router is afgelopen vrijdag nog opnieuw op gestart.

Probleem met de voedingspanning zoals Erik meld is een mogelijkheid. echter, met een USB stick werkt het ding voorbeeldig.
Maarja, ik mag van mtb niks negatiefs zeggen over SMPS... :roll:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 nov 2015, 13:53

ray5150 schreef:Huh ? wat een termen allemaal. een half jaar geleden werkte het nog goed. niks veranderd in de tussentijd. nu werkt het niet goed meer.
De router is afgelopen vrijdag nog opnieuw op gestart.

Oops, sorry ik dacht dat jij als netwerk man welk vertrouwt was met dergelijke taal.
even in het Nederlands dan.
Netwerken spreken een taal en een snelheid af als deze contact maken. Een deel daarvan de snelheid gebeurd in de interface. Zo kan je lokale netwerk thuis gebaseerd op UTP bekabeling doorgaans 3 snelheden, 10, 100 en 1000 Mb per seconde. Waarbij de eerste twee nog kunnen schakelen tussen vol en half duplex. bij de laatste wordt dan het zelfde aderpaar gebruikt voor de RX (ontvangen) en de TX (zenden). bij het maken van de verbinding wordt door de porten gekeken welke snelheid mogelijk is en spreekt men wat af. als er verstoringen optreden denk hier bij aan overspraak of rommel uit de voeding kan geschakeld worden naar een lagere snelheid. op dat moment staat de verbinding te klapperen en kan je de problemen ondervinden die jij nu ziet.
Door de porten in te stellen op een vaste snelheid zal het klapperen over zijn en minder invloed hebben.
Nadeel is wel dat als de verstoring te groot wordt de verbinding niet terug schakelt maar gewoon uit valt.
Het terug schakelen kan ook nog voor komen uit het aan houden van verschillen de standaarden.
Zo hadden wij in het verleden problemen met Cisco apparatuur aan onze staal verbindingen.
Ook die hadden nog al eens de neiging om niet de juiste snelheid automatisch te laten detecteren. vaak aan het begin ging het goed maar kon ook zo maar omschakelen. als de klant dan belde met dit probleem was het vast zetten van de porten vaak de oplossing.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 08 nov 2015, 20:16

Ik leg en bouw hardware aan en op, George. dat is natuurlijk iets heel anders dan de softwarematige kant.
Wat jij beschrijft is een mogelijkheid, normaal gesproken word dat allemaal automatisch geregeld.
Ik ga morgen nog eens wat experimenten uitvoeren.

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 15 nov 2015, 18:27

Hoe hangt die Asus aan je netwerk?
Ik heb overigens matige ervaringen met onze WD Mybook en een Samsung SMART tv. De mediaserver van WD op deze schijven is een oude Twonky 5 of een eigen server. Maar dat praat niet lekker met elkaar.
Mark Bakker

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 15 nov 2015, 19:25

Ik heb zelf af en toe wel eens dit soort netwerk ge-eikel, vooral na hele kortstondige stroomstoringen. Ik zet dan alles van de stroom af ( routers, switches, pc's, wifi accespoints, nas en satellietontvangers. Ik begin dan met weer opstarten bij de router en de opvolgende switches en daarna de rest van de spullen.
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 15 nov 2015, 20:34

markbakk schreef:Hoe hangt die Asus aan je netwerk?

Met een UTP kabel...
Dat Twonky heb ik ook wel eens zien langskomen. maak ik verder geen gebruik van.

ErikW

Berichtdoor ErikW » ma 16 nov 2015, 10:20

Wat hangt er allemaal nog meer aan je netwerk?
Kan het zijn dat er een dubbel IPadres in je netwerk aanwezig is?
Heb je al geprobeerd alleen het hoogste noodzakelijk in je netwerk te hangen? Dus 1 PC/laptop, de media speler en NAS, en dan alles bij alles een vast IPadres/netmask instellen.
Overigen kan het best zo zijn dat er een hardwarematig probleem in de Media speler zit ondanks dat hij prima speelt vanaf een USB aansluiting.
Aan alleen geld heb je niks, spullen moet je hebben !

Rogers

Berichtdoor Rogers » zo 06 dec 2015, 9:07

Het probleem zit hem in de NAS. Zelf heb ik hier ook al enkele malen in het verleden stevige hoofdpijn van gekregen. Ik had destijds een hele serie 2big`s van Lacie in mijn netwerk hangen die allemaal verbonden waren via mijn gigabit switch. Zodra je een bestand probeerde af te spelen , terwijl je hem nog een zoekopdracht gaf hing de boel zich op. Tot 2 keer toe 2 exemplaren teruggezonden ter controle bij de importeur. Gaven zelf toe zodra deze schijven "verzadigd "zijn het niet meer lekker loopt. Probleem van alles zit hem in de interface van die apparaten. Ze hebben inderdaad een gigabit aansluiting en een stukje software dat het maar mondjesmaat kan verwerken. Het processor`tje is meestal van te weinig werkgeheugen uitgerust. Tel je dit complete plaatje op heb je de ideale mislukking. Mijn oplossing was en is nog steeds, een goede server ! Ik heb een ze met de volgende componenten: grote ATX kast , dual core processor met 8GB werkgeheugen en als OS Windows 7 pro. Een raid controller met de harde schijven. Sindsdien heb ik nooit meer ergens last van gehad. Of ik nu bestanden in hoge resolutie afspeel, dingen tegelijkertijd doe wegschrijven ( backup ) , het draait ! Als klap op de vuurpijl kan ik dit zelfde doen in een andere ruimte zonder dat beide systemen hier hinder door ondervinden.

mcgyver

Berichtdoor mcgyver » zo 06 dec 2015, 13:00

Die NAS-jes met enkele disken en niet al te duur zijn niet altijd geschikt voor streamen, zeker niet als je ook nog kopieer opdracht laat lopen. Ze zijn simple gezegd niet "sterk" genoeg. Het besturingssysteem kan de snelheid van het network niet aan i.c.m. een trage Disk.
Een dike vette PC daarintegen, met OS, RAID controller ed., is gelijk het uiterste in het spectrum. Uiteraard werkt dit prima, maar is kostbaar en veel meer capaciteit beschikbaar dan je voor die taak nodig hebt, nog maar even het energie verbruik niet meegerekend.

Ik ben zelf ICT-er en gebruik al 5 jaar een NAS van QNAP, deze zijn er uitermate op gericht om grote hoeveelheden data te verwerken (video streamen is ook data). Ze zijn er in allerlei soorten en maten en je kunt ze verkrijgen met 1 tot 8 disken die je in diverse RAID settings kunt zetten om de beschikbaarheid zo hoog mogelijk te houden. Daarnaast zit er veel functionaliteit in de ingebouwde software van media-player tot download station. Dit is mijn optiek de ultieme oplossing voor dit soort toepassingen. Hoe meer spindels (disken) er in een NAS zitten, hoe meer Data snelheid je kunt halen in lezen/schrijven.

Naast QNAP heeft Synology dezelfde soort producten.

Om nog even op het network problem terug te komen, is er wel gebruik gemaakt van uniforme DNS en gateway setting. Het handigste is om 1 apparaat in het network als DHCP "server" in te zetten en alle andere apparaten als DHCP client. Als je in de DHCP Server alles goed hebt staan qua DNS, Gateway etc. dan nemen de Clients dit autom. over. Uiteraard kun je apparaat ook vast IP geven, als hij maar in zelfde range zit en DNS/Gateway gelijk heeft.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 06 dec 2015, 13:58

Jullie vergeten een ding, het overzetten van een groot bestand tussen NAS en PC (tussen de 4 en 10 gig.) is in een paar minuten gedaan.
niks mis mee, lijkt me...
Ik heb inmiddels mijn vorige mediaspeler teruggevonden. een Apacer AL460.
Deze had ik vervangen door de huidige omdat de Apacer niet intern kon downmixen van 5.1 naar 2.0.
De Asus kan dat wel. als ik nu ook de netvoeding teruggevonden heb zal ik hem eens omwisselen en testen.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 06 dec 2015, 14:25

Ik had een NAS (niet zo'n nieuwe) met Twonkyserver en Pioneer Netwerkspeler etc. Nooit echt naar tevredenheid. Regelmatig vastlopers etc.

Nu overgestapt naar een Raspberry PI + Hifiberry en een SSD schijf direct aan de Raspberry. Dik tevreden :rock:

Stefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » zo 06 dec 2015, 14:44

satefan schreef:Nu overgestapt naar een Raspberry PI + Hifiberry en een SSD schijf direct aan de Raspberry. Dik tevreden :rock:

Stefan

SSD direct aan de PI, is dat dan een externe SSD met USB?
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 06 dec 2015, 16:04

Zweitse schreef:
satefan schreef:Nu overgestapt naar een Raspberry PI + Hifiberry en een SSD schijf direct aan de Raspberry. Dik tevreden :rock:

Stefan

SSD direct aan de PI, is dat dan een externe SSD met USB?

Had nog een SSD liggen (256GB). Heb een usb-adapter-setje gekocht en op de USB poort van de Raspberry. Niet eens extra stroom nodig. Werkt briljant en geen last van vertragingen en andere netwerk-perikelen.

Stefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 21 jan 2016, 14:14

satefan schreef:Ik had een NAS (niet zo'n nieuwe) met Twonkyserver en Pioneer Netwerkspeler etc. Nooit echt naar tevredenheid. Regelmatig vastlopers etc.

Nu overgestapt naar een Raspberry PI + Hifiberry en een SSD schijf direct aan de Raspberry. Dik tevreden :rock:

Stefan

Ha Stefan. Welke player-software draai jij op de raspberry? k wil nl. ook zoiets gaan doen voor spelen van CD's en eigen video's.
Voorlopiguitgesoldeerd. De eerste stappen met de Hypex filterdesigner...
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Terug naar “Streaming Media”