Usb ruisvloer perikelen

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

ovni

Usb ruisvloer perikelen

Berichtdoor ovni » zo 24 jan 2016, 17:31

Usb is niet gemaakt voor kwalitatief hoogwaardige geluidsoverdracht.
Ondertussen zijn er wat wonder(?)middeltjes op de markt die eea recht moeten trekken. Denk daarbij aan enkele Ifi producten en bijvoorbeeld de jitterbug.
Of bovenstaande werken, geen idee, een hoop geld kost het iig wel.

Zoals Pjotr in andere draadjes al eens heeft uitgelegd is het vrij zinloos om zomaar een lineaire voeding aan je pc, of in mijn geval RPI, te hangen. De huidige pc's zitten nu eenmaal vol met ienieminnie smps-en. Het schone signaal is zomaar weer vuil, en je haalt het vuil daarna er niet meer uit.

Bij de RPI's en aanverwanten wordt e.e.a. echter ook nog eens gevoed via de Usb. De Dac die erbovenop zit krijgt dat "prachte" signaal ook binnen. Een schone Smps is dus van belang? Gebruik een goed stekkervoedinkje en je bent al veel ruis kwijt is de gedachte. Maar dat werkt dus niet, cq ik hoor geen verschil, zoals te verwachten na Pjotr 's uitleg. (Heb even de voeding van de iPad gebruikt ipv de standaard meegeleverde voeding)

Voor velen is dat dus niet genoeg en die hangen dan netjes 5v lineair de dac in, en voeden daarmee en passant de RPI. Volgens mij is dit water naar de zee dragen. De RPI en de Dac dienen volgens mij onafhankelijk van elkaar gevoed te worden. De Dac zal genoegen nemen met een sapje van 40mA, veel hoeft dat niet te kosten. Zelf denk ik aan dit product. Waarbij eventueel het onderliggende schema kan worden opgewaardeerd tot het schema van circuitsonline. Op de site vd fabrikant wordt gemeld dat de ruisvloer van deze schakeling 50 mV is. Zou leuk zijn als we dat nog verder naar beneden krijgen.

De dac kan ontkoppelt worden door een sms weerstandje (r14) te verwijderen. Op de Dac (Hifiberry Dac + pro alleen versie V2.2) is het mogelijk de laatste C van het voeding schema op de Dac te solderen, 10uF/16V lijkt mij afdoende. (Correct me if I'm wrong please)
Om eea zichtbaar en overzichtelijk te maken heb ik foto's van de V2.2 Dac+pro en schema's bij gevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Leeuwarden

Re: Usb ruisvloer perikelen

Berichtdoor Leeuwarden » zo 24 jan 2016, 17:36

Je hebt de standaard muurwrat vergeleken met de voeding van een iPad en toen hoorde je geen verschil? Begrijp ik dat goed?
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

ovni

Berichtdoor ovni » zo 24 jan 2016, 19:03

Nou ik had waarschijnlijk al geen muurwrat. De meegeleverde waarde, 2A voeding, zit standaard ook niet bij een mobieltje. De voeding van een iPad moet ook 2A kunnen leveren. Zou me niets verbazen dat er hetzelfde in zit. Maar om snel te kunnen schakelen zou je dus 2 identieke, software en hardwarematig, Pi's moeten hebben met 2 verschillende voedingen.

De RPI-2 trekt in de combi RPI-Dac-Wifiantenne zo'n 960mA volgens opgave. Op het moment dat er een schermpje of een 2.5inch externe schijf aan gehangen wordt zit je al op 2A. Een RPI-2 met alles erop en eraan heeft dus wel 3A nodig. Niet dat ik verwacht een 7 inch scherm oid eraan te gaan hangen, maar ik wil wel direct de mogelijkheid inbouwen. Daarvoor komt er dus een voeding via een Barry voeding-printje.

Ik heb nu Volumio en PiMusicbox geprobeerd. Musicbox heeft vooralsnog mijn voorkeur. Beide progs laten zich eventueel benaderen door Soundirok op de iPad. (Is die iPad toch nog ergens goed voor, verder heb je niets aan zo'n ding)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 24 jan 2016, 19:14

Niet gelijk lullig gaan doen over Apple spullen Ger. Je kan er veel meer mee dan jij er zelf mee doet O:)

Verder vindt ik dat je een ingewikkeld antwoord op mijn vraag geeft want ik begrijp er nog steeds uit dat je de ene muurwrat met de andere vergelijkt.

Om daar verandering in te kunnen brengen bied ik je aan om een geregelde lineaire voeding van me te lenen die 5VDC uitpoept zodat je kan vergelijken, eventueel heb ik er ook wel even een bijpassende trafo bij. De voeding kan twee x een 5VDC leveren. Trafootje is 2x 0,83A.

Laat maar weten...

ovni

Berichtdoor ovni » zo 24 jan 2016, 21:51

Ik doe niet lullig over Appie, ik had het alleen over Ipad's.
Je had me verder ook goed begrepen.

Mijn redeneerkunst zegt dus:
Dac eigen voeding.
Rpi mag wel met een goede smps. En zowel de Apple voeding als de meegeleverde voeding is goed genoeg.

Muziek beter via de wifi ipv een usb kanaal. (Wie weet koop ik een keer zo'n Jitterbug voor muziek via de usb om uit te proberen)

Aanbod is aardig, maar eigenlijk zoek ik een schakeling die minimaal 50mA, max 100mA 5V kan leveren en die gegarandeerd een extreem lage ruisvloer heeft. Want als ik dit ga doen moet ik een SMD onderdeel verwijderen. Dat lukt wel, maar het ook weer terug zetten, ik weet het niet of dat gaat lukken. Een voeding om te testen is dus hoe dan ook een definitieve keuze voor een seperate voeding. Kan ik het beste direct één bouwen.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 24 jan 2016, 22:03

Ik zou de verleiding niet kunnen weerstaan om de RPi ook met een lineaire te testen. Peter mag er dan wel heel veel verstand van hebben maar er zijn anderen die er ook heel veel verstand van hebben die toch een lineaire voeding gebruiken. Ondanks dat er daarna nog van alles mee gedaan wordt...

ovni

Berichtdoor ovni » zo 24 jan 2016, 22:55

Ja, er moet dus een mooie lineaire op de Dac. De versie die ik heb is dus zo aangepast dat deze los gevoed kan worden.

Terug naar “Streaming Media”