Roon

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

hannesie
Contacteer:

Re: Roon

Berichtdoor hannesie » di 27 dec 2016, 23:23

Als je een goede ruimte hebt lijkt het mij best mooi met multichannel, maar voorlopig is het hier heel best en lekker geluid zo, het lijkt toch wel dat er iets met het geluid gebeurt, het klinkt naar mijn gevoel net iets netter/geciviliseerder.

Nu ben ik geen echte hardrock/heavy metal man, maar wel gedetailleerd, nu alleen maar Folk en dan rekent hij/zij daar dan ook Italiaanse Folk onder.
tara.JPG

Ik neem dan wel aan dat het rode vlekje is weggewerkt morgen. :mrgreen:

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 28 dec 2016, 22:59

@jeroen_d: Oh my... 13.500 euro voor een DACje waar wat extra software op draait :shock:. Dat kan en wil ik op geen enkele manier goedpraten :(.
Maar goed, dit is inderdaad wel een vrij duidelijke indicatie dat multichannel er aan komt/lijkt te komen. Thanks !

Resteert nog de vraag hoe, en hoe goed die implementatie dan zal zijn. Heb er wel vertrouwen in dat áls het komt, dat het geen halfbakken zooi is.
Ze leveren liever géén nieuwe functionaliteit, dan half werk wat niet perfect binnen hun filosofie past. (En dat is eigenlijk precies waar ik voor vrees nu : not good enough for release, yet).

Ik denk dat ik ze het vertrouwen maar geef. Betalen voor een jaartje, zien hoever ze komen, en daarna beslissen hoe verder.
Ben echt wel onder de indruk, in de software-wereld is zulke zorgvuldigheid best zeldzaam :).

@hannesie : als je eenmaal geproefd hebt aan multichannel muziek in je eigen thuis, dan wil je echt niet graag meer zonder. Geloof me maar.
Je vraagt je zelfs af waarom er zo weinig meerkanaals opnamen zijn, of anders gezegd, waarom daar zo weinig vraag naar is.
Er zitten echter zat pareltjes binnen, die je een beleving kunnen geven die met stereo echt niet mogelijk is.
(Zuiver subjectief. De vraag het 'de werkelijkheid beter benadert' wil ik niet beantwoorden. Wel dat ik er meer van kan genieten.)

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 28 dec 2016, 23:13

Valt wel mee hoor, pas nog een DAC op visite gehad van €115.000 bij de AVMN. :rofl:

Er zijn toch wel aardig wat opnames in DSD 4 kanaals,
Vooral Pentatone heeft er nogal wat, die hebben de banden van de Philips Quadrofonie overgenomen.

Wat wel leuk is de kwaliteit van het signaal is dan af te lezen aan de kleur van het "nep ledje"
24-96.JPG

Bij een lossless signaal gaat het "ledje" op paars, en bij het afspelen van een file als de 1 bits DSF, die dan door het computertje wordt omgezet naar 352.8/24 , krijgt het een groen ledje, is dus High Quality waardering.
dsd.JPG

Dus DXD is dan minder???

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 28 dec 2016, 23:36

Ik heb nooit gelet op die 'kwaliteitswaardering'. Uit wat je schrijft denk ik te begrijpen, dat 'lossless' een hogere waardering is dan 'high quality' (?).

Zo ja : ergens is daar natuurlijk wel iets voor te zeggen. Die FLAC is daadwerkelijk geen spat veranderd t.o.v. de oorspronkelijke bron (CD DVD-A waarschijnlijk ? )
Dat kun van die SACD niet zeggen : die omzetting naar PCM/DXD is niet verliesvrij, niet 100% omkeerbaar, het origineel is niet meer te reproduceren.

Maar of dat een hoorbare verslechtering is, laat ik maar even in het midden ;-). Nou vooruit : de SACD's die ikzelf bezit, zet ik vrijwel altijd om in 44.1kHz/24bit PCM (FLAC). Deze (en de orig. SACD's) klinken soms beter, en soms slechter dan de CD-variant. Is volgens mij meer een mastering-dingetje, dan een technische superioriteit... De conversie zelf kan ik iig niet horen.

Trouwens : zo te zien luister jij de super surround collection dus in stereo ... foei [-X :lol: !

Gaat wel een beetje offtopic zo...Maar dat mag in een topic van DS23 geen bezwaar zijn, toch ?

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » wo 28 dec 2016, 23:52

MarcoSQ schreef: als je eenmaal geproefd hebt aan multichannel muziek in je eigen thuis, dan wil je echt niet graag meer zonder. Geloof me maar.....
nou, ik heb een paar multichannel SACD's, maar ik vind de verschillen eerder subtiel en niet de moeite waard om de schijf uit de kast te halen t.o.v. de stereo versie streamen.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 29 dec 2016, 0:12

Ik kan hier bijna alles draaien, van mp3 tot DSD 256 native, en het is voor mij alleen maar duidelijker geworden dat het goede van de albums bijna in 100 % in de opnames zit. :sure: :sure: :sure:

Oftewel, "Vakmanschap is Meesterschap". (de man achter de knoppen verpest soms ook veel, vaak ook onder druk van de commercie.)

juist als je gaat kijken en met zekerheid dan dezelfde opnamen, niet gereshuffeld, e.d. soms nog wat hele kleine verschillen geeft.
Voor mij is het dan vaak bij een afweging, hoor ik dan die verschillen morgenochtend ook, welke ik dan draai, als ik dan fris en fruitig dat direct zou moeten beoordelen? :lol:

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 29 dec 2016, 0:18

@HJ : Dan gok ik dat je gewoon content hebt, waar in de mix geen noemenswaardige meerwaarde is gegeven aan de surround-mix.
Niet raar ook; er is véél meer rotzooi op die markt, dan kwaliteit. Veel 'upmixes', waarin niet meer gebeurt dan een beetje (kunstmatige?) galm in het achterkanaal, of kanaalscheiding o.b.v het spectrum.

Subtiel is beslist NIET het woord wat hier van toepassing is. Met drie blinddoeken om zou je het nog binnen milliseconden opmerken zeg maar :).
Of je het mooi vindt is een ander verhaal. IK vind het,bij een goede productie, in ieder geval iets heerlijks. En dát is uiteindelijk wat telt :).

Het hoeft niet :), maar als het je interesseert zou je eens op http://www.quadraphonicquad.com kunnen kijken voor [i]goede[i/] releases. Het is flink zoeken, toegegeven, maar het zijn er best nog wat. Mij persoonlijk vallen producties van Steven Wilson bijvoorbeeld op, maar er zijn er nog een aantal die goed bezig zijn. Opvallend ook is dat het vaak de wat serieuzere, poppy muziek is.

@hans : ik kan het alleen maar met je eens zijn.... :)

Sorry, is niet mijn bedoeling om dit topic om te toveren tot een pleidooi voor meerkanaals muziek... En voor normaal stereo blijft er natuurlijk ook nog altijd bestaansrecht.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 29 dec 2016, 0:26

Dan ook nog dit, ik heb dan SACD .iso's en die ga ik met een dos terminal dan uitpakken naar een 2ch versie. :mrgreen:

Ik kan dan ook aangeven of ik de mch, oftewel multichannel wil, dat kan dan ook.
kijk of zoek maar eens op sacdextract

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 29 dec 2016, 23:38

En zowaar, de missie is dan nu ook geslaagd om de 64 bits Vortexbox op het Intel-boardje te zetten.
roon-piper.JPG

Mede door de 64 bit, kan dus nu ook het ROON pakket geïnstalleerd worden, in dit geval dan de ROON Bridge.

Nu best wel minder gebruiksvriendelijk dan de oude 32 bits versie, maar het is gelukt en nu dan gelijk aan al die andere alternatieven die er te krijgen zijn, maar met een heel wat pittiger prijskaartje. :sure: :sure:

Roon ready. :kwijl:
Knipsel.JPG

Roon Bridge speler .
Squeezebox server.
en wat meer,
vor.JPG

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 02 jan 2017, 0:17

Voor diegene die Roon gebruiken of denken dat te gaan doen, een leuke ontdekking die ik dan tegenkom.

Op de Nano Pi Neo heb ik dan alles netjes op een rij, en voor € 7,50 een hartstikke leuk ding.
Flac en DSD, gaat prima hier.
nano1.JPG
nano2.JPG

Alles netjes dus, en geen probleem buiten soms wat te warm worden misschien, of dan even dan de stekker eruit, reboot en daar istie weer. :mrgreen:

Nu dan met de andere opzet met the Piper, blijkbaar wat power over en niet teveel te doen, verveelt zich?
Gaat het ineens uit zichzelf wat meer doen..........!!

Als ik dan ga zoeken in de instellingen, kom ik in eerste instantie geen andere dingen tegen die ik, zelf anders heb ingesteld.

Nu blijkt dus dat hij dan "volume leveling" inschakelt en dan denk je waar zit dat dan?
Daarnaast blijkt ook dat hij dan zonder dat het is aangeduid dan een extra optie inschakelt om de 16 bit file naar 24 bit.
Dit blijkbaar om wat meer ruimte te creëren een dit zo van lossless naar een ""upgrade"?

pi-1.JPG

pi-2.JPG

En dan de grap, wil ik dat wel, en hoe schakel ik dat uit?

Je zoekt echt je je haren van het hoofd. :think: :think: :think:
pi-3.JPG
pi-4.JPG

Tja, HIGHER QUALITY PROCESSING?

Wie weet, het is wel meer ontspannen en inderdaad meer gelijk aan volume, dus comfortabel. :sure:

satefan

Berichtdoor satefan » ma 02 jan 2017, 10:18

Barry2001 schreef:Je creditcard gegevens invullen bij een free trial, dat is juist iets waar je principieel op tegen moet zijn! Vage club.

Even een stapel CC nummers genereren die aan de LUHN/Mod 10 check voldoen :-). Tenzij ze echt in realtime ergens een check doen...

cve

Berichtdoor cve » ma 02 jan 2017, 21:58

Het verzoek om de creditcardgegevens heb ik gewoon genegeerd. Gewoon de download geinstalleerd en 60 dagen proberen. Mooi programma en werkt ook erg fijn.

Co

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 02 jan 2017, 22:43

:rofl: Of je het na 60 dagen ook hebt genegeerd, :lol: dan horen we het wel........? :sure:

cve

Berichtdoor cve » ma 02 jan 2017, 22:46

Dat gaat helaas niet lukken. Hoewel ik ben al aan de tweede demo bezig.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 02 jan 2017, 22:53

Ik heb eerst ook zelf een standaard periode voor mijzelf gedaan en de periode 2 wist hij mijn naam nog, en trapte er niet in.

Toen dus de 2e periode (van 60 dgn, de truc via Hans van Beekhuizen) op de naam van mijn vrouw en mijn gmail , dat kende hij niet die combinatie. :lol: :lol:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 03 jan 2017, 6:59

Ik kon met mijn bestaande account en de Beekhuizencode opnieuw een trial doorlopen.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 16 jan 2017, 0:00

Voor zover dat niet al duidelijk was:
Zojuist officieel bevestigd gekregen, dat Roon 1.3 inderdaad multichannel zal ondersteunen.
Verwachting is, dat deze tegen het eind van deze maand uit zal komen. Met de nodige mitsen-en-maren, met software + fatsoenlijke QC weet je de datum nooit zeker. En dat vind ik een prima antwoord.

Heb net iets meer dan een maand extra trial time van ze gekregen, zonder dat ik echt daarom vroeg :). En als tegen die tijd 1.3 nog niet uit is, nog een paar weken erbij. BIjzonder netjes !

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 02 feb 2017, 0:53

Als het goed is komt er vandaag de versie 1.3, ik heb al wel voor de zekerheid de Backup gemaakt die aangeraden wordt.
Een kopie van de Roon directory volledig op de NAS schijven gezet. :sure:

Ben benieuwd naar wat het meer geeft, waarschijnlijk zoveel dat alle twijfelaars weer helemaal op tilt gaan. :shock:

Ook DSP als optie, en zelfs de Sonos mensen kunnen meedoen met de bestaande apparatuur. :-s

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 02 feb 2017, 9:19

Zat het net even te bestuderen:

http://kb.roonlabs.com/Recently_Updated_Documentation

Heel veel dsp functies, je kunt zelfs een xover maken om je speakers actief aan te sturen. Alleen zijn ze volgens mij de delay functie vergeten. :think:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 02 feb 2017, 10:03

Leuke functie:

http://kb.roonlabs.com/Dynamic_Range

Kan je gelijk zien of er gekloot is met de diverse formaten van dezelfde track.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 02 feb 2017, 10:23

ds23man schreef:Leuke functie:

http://kb.roonlabs.com/Dynamic_Range

Kan je gelijk zien of er gekloot is met de diverse formaten van dezelfde track.

Dat is al wel een oud stukje info wat al regelmatig te lezen of te gebruiken was bij een Duits Hifi blad.

Als de muziek mooi is, of dat je dat als dusdanig beleeft, dan helpt zo een cijfertje ook niet meer.
Het verklaart mogelijk wat. :mrgreen:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 02 feb 2017, 11:53

ds23man schreef:Zat het net even te bestuderen:

Heel veel dsp functies, je kunt zelfs een xover maken om je speakers actief aan te sturen. Alleen zijn ze volgens mij de delay functie vergeten. :think:

delay.JPG

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 02 feb 2017, 15:44

Net eens even gekeken om dan een USB>S/PDIF omzettertje (Blijkt dus een TI oftewel een BB 29xx te zijn, wisten we al) er aan te hangen voor eventueel zaterdag.

De FriendlyArm NanoPi heeft blijkbaar iets meer prik nodig als bij de vorige versie lijkt het.
Daarnaast dan eens ven geprobeerd wat het dan doet als je er een omzetter aan vast knoopt en dan eens DSD er uit prakken.
Dat lijkt aardig te lukken, leuke grappen zo. :lol: :lol:
Mogelijk dan zaterdag te beoordelen in Hengelo?
Wie is voor? :mrgreen:
usb.jpg
16USB.JPG

Dynky

Berichtdoor Dynky » do 02 feb 2017, 20:35

ds23man schreef:Zat het net even te bestuderen:

waar lees je dat van een crossover? :? (die crossfeed is wat anders hé :wink: )

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 02 feb 2017, 23:05

Dynky schreef:waar lees je dat van een crossover? :? (die crossfeed is wat anders hé :wink: )
Dat zijn idd twee totaal verschillende dingen, maar crossovers moeten er echt in zitten. Je kunt er hier meer over lezen : http://kb.roonlabs.com/DSP_Engine:_Procedural_Equalizer
Naamloos.png

Oftewel, als je al in de DSP Engine zit : Add Filter -> Procedural EQ -> Add IIR

Ik heb er nog niet mee gespeeld, maar het ziet mij er uit alsof je met Biquads moet werken. Niet echt een dummy-user Roon-keuze lijkt mij...maal wel lekker flexibel voor wie dat wél snapt ;-).

Ik heb uiteraard ook de updates binnengeslurpt...Maar helaas. De door mij benodigde Multichannel support werkt hier niet :(. HDMI output wordt als stereo-only gezien. Wat absoluut niet klopt, diverse andere apps spelen er prima meerkanaals over.

Ticket geopend, we zien wel wat er gebeurt. Ik hoop dat ze het oppakken, want ik ben zeer overtuigd van deze software :).

De Sonos-ondersteuning is een leuke onverwachte bijkomstigheid....Heb er nog twee werkeloos staan, en het zou geweldig zijn als ik daarmee de badkamer en een andere ruimte mee kan Roon-i-fyen :).

Terug naar “Streaming Media”