Roon

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Roon

Berichtdoor ds23man » vr 03 feb 2017, 6:36

Crosssovers heb ik gevonden, maar ik kan geen routing vinden om de kanalen van de multichanneldac in te stellen. Zie alleen de bekende surround verdeling. Mijn Sonos werkte in 1 keer.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 03 feb 2017, 7:55

die Biquads kan je prima met het spreadsheet dat Knuisje gemaakt geeft voor de minidsp uitrekenen toch?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 03 feb 2017, 8:09

roon.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 03 feb 2017, 8:20

ds23man schreef:Crosssovers heb ik gevonden, maar ik kan geen routing vinden om de kanalen van de multichanneldac in te stellen. Zie alleen de bekende surround verdeling. Mijn Sonos werkte in 1 keer.

Gevonden:

mix.PNG
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 03 feb 2017, 8:24

Vreemd, na het updaten naar de laatste build van 1.3 ziet Roon mijn hdd niet meer terwijl ik die in ubuntu probleemloos benader....
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 03 feb 2017, 11:14

ds23man schreef:Vreemd, na het updaten naar de laatste build van 1.3 ziet Roon mijn hdd niet meer terwijl ik die in ubuntu probleemloos benader....

Was dus dit probleem:

https://community.roonlabs.com/t/bangba ... bang/19558
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 03 feb 2017, 11:19

Dat vermoedde ik al, bij mij was er ook een andere notatie/path als die ik al had.
Maar was dan blijkbaar wel goed opgepikt. :mrgreen:

Ik zag tevens dat de Armv8 nu ook is ondersteund, voor wat snellere pc cards als de Pine64 nu dan ook ondersteuning.
Zal het zo eens proberen.
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 03 feb 2017, 12:04

Als core of player?
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 03 feb 2017, 12:21

ds23man schreef:Als core of player?

RoonBridge= speler, maar een redelijk handzaam apparaatje.

Is nu te koop bij Alternate en Wehkamp, en dan schuif je zo tegen de € 90, en als je hem besteld via de site kost het van € 15 tot €29. Dan komt het via Zwitserland.

https://www.pine64.org/

Ik kan dan nu de Wifi-module kopen bij Alternate voor €15. die heb ik toen niet kunnen bestellen omdat die 'out of stock' was.
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 03 feb 2017, 13:06

Ben eigenlijk wel benieuwd of de Pi een multichannel dac aankan.
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 03 feb 2017, 13:44

ds23man schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd of de Pi een multichannel dac aankan.

Dan moet je morgen maar eens even met GerardJ praten en kijken wat hij heeft gedaan.

Hier is inmiddels duidelijk dat de Pine64 geen armv7, en ook geen armv8 is.
Ik meende dat het misschien mogelijk zou zijn, dat is dan voor de Odroid C2.
Hans

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 06 feb 2017, 13:08

ds23man schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd of de Pi een multichannel dac aankan.

Dat kan, zijn verschillende voorbeelden van. Variërend van USB-multichannel-geluidskaartjes tot i2s-DACs. Multichannel over HDMI moet ook kunnen, maar blijkbaar (nog) niet via ALSA (wel als je zelf de kernel aanpast, maar dat is mij iets te technisch).

HDMI is denk ik vooral aantrekkelijk als onderdeel van een heel erg budget systeem. Mijn Marantz receiver was nieuw iets van €750,-, in de uitverkoop een jaar later €350,-. Een RPI 3 heb je vanaf 40 euro. Ik weet dat er hobbyisten zijn die het lukt, dan heb je redelijke kwaliteit, tot 8 kanalen (7 versterkers en een line-out), DACs, een mediaspeler, softwarematige DSP, DLNA/streaming, digitaal tot aan de versterker, dus geen gedoe met interlinks en maagden bij volle maan etc. voor nog geen €400,-. Alleen mis je dus dat gedoe met interlinks en maagden bij volle maan.

Ik heb nog wat gaten in de kennis, maar zie dat het kan. Kort gezegd mediaspeler software - Alsa tot Jack bridge- Jack server - plugins - Jack to Alsa bridge - pipen naar OMX player die de HDMI-uitgang wel aan kan sturen. Dat is nog een overzichtelijk rijtje, maar ik krijg dat nog niet helemaal voor elkaar. Als er iemand van ZBA is die het zo uit z'n mouw schudt... :wink:
We want to be happy, bold and free

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 06 feb 2017, 14:59

Je kunt nu inderdaad met Roon een actief luidsprekersysteem bouwen. Alleen mist de mogelijkheid om een externe geluidsbron met Roon te gebruiken. Daar sta je dan met je blueray/dvd speler.
Fusion Filterdesign

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 06 feb 2017, 15:10

Je hebt de Cirrus Logic Audio Card, een HAT voor de Pi. Daar zitten een SPDIF input en output op. In principe moet je wel ergens een externe geluidsbron Roon in kunnen mixen, al weet ik niet of dat al ergens in hun interface zit. Ik heb gelezen dat er een manier is om het in Jriver te fixen, maar omdat ik dat toen niet gebruikte ben ik vergeten waar ik het vond. Overigens is die HAT van Cirrus Logic erg slecht ondersteund. Je kunt volgens mij ook een USB DVD-drive aan je pi hangen, maar of je er echt blij van wordt weet ik niet. Ik heb zo'n USB drive, ik zal die zeker eens aan de Pi hangen om te testen.

Roon ziet er wel lekker en makkelijk uit, zeker met die DSP/crossover functies. Maar die abonnementskosten vind ik niet zo leuk. Jriver schaf je een bepaalde versie voor een flink lager bedrag aan, oogt iets vriendelijker (al zal je daarvan misschien meerdere keren dat doen en dan kom je per saldo misschien niet beter uit).
We want to be happy, bold and free

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 06 feb 2017, 16:46

Je kunt in Roon geen externe bron injecteren zoals bij Sonos ( analoge ingangen Z80).
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 28 dec 2017, 0:04

Vandaag de licentie met ROON maar verlengt, dus niets gedaan.
Ik kreeg 3 dagen geleden een waarschuwing dat de afschrijving een feit zou worden, en kon dus wel de zaak ,stoppen.

Maar nu dan omgerekend $ 119 > = € 100,00, dus dat is dan wel een redelijk geheel voor nog een jaartje. :rock: :relax:

dollar.JPG
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 28 dec 2017, 0:17

Tientje per maand dus. En wat krijg je daarvoor dan aan speciaals?
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 28 dec 2017, 0:36

Nadat hij de boel heeft geïndexeerd, een heleboel weetjes en linkjes die ik eerst nog niet voldoende onderkende relaties met andere artiesten , en daarnaast een naar mijn idee perfecte aanpassing naar wat je set /speler en DAC kan verwerken.

Automatisch de zaken geoptimaliseerd en ook b.v. de volume aanpassing, ik hoef niet iedere keer naar de AB te grijpen.

Het kan geloof ik ook wel met SB server, maar daar nooit uitgeprobeerd.

Het is vooral ook het comfort en als ik er geen plaatjes bij heb dan zoekt hij die er ook bij, maar ik heb dus wel in bijna alle albums dat er al wel bij gezocht, voor ze op de desbetreffende schijf komen te staan.

Als het een stel losse bestanden zijn maakt hij er een grijs vakje van, en nu dan ook wel bij de radiostations er zelf wel de linkjes bijgehaald.
do.JPG

Dat vind de vrouw des huizes heel aangenaam, en die luisterd wel meer naar radio, dan kletsen ze wat, en dat lijkt dan of er iemand tegen ze praat vermoed ik. :lol: :mrgreen:
Maar FF rekenen, is toch € 100 : 12 ?
maand.JPG
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 28 dec 2017, 12:06

In $$ :D Dank voor de toelichting. Het is dus wat ik dacht, een fraaie luxe player en database. Maar dus geen database a la Spotify met muziek on line, wat ik eigenlijk hoopte. Daar zullen vooral de Apple gebruikers wel blij mee zijn: Eindelijk iets fatsoenlijks. Aan de ander kant is er al ruim 10 jaar iets vergelijkbaars met J.River. Kost je dan iets van $22 per jaar maar dat is geen abonnement. Dat zijn updates waar je zelf voor kunt kiezen of niet.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 28 dec 2017, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 28 dec 2017, 12:28

Bij Roon betaal je voor de informatie over de artiest die je zelf op de schijf hebt staan of via externe stream binnekrijgt ( voor de laatste moet je extra betalen).
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 28 dec 2017, 13:01

ds23man schreef:Bij Roon betaal je voor de informatie over de artiest die je zelf op de schijf hebt staan of via externe stream binnekrijgt ( voor de laatste moet je extra betalen).

Snap ik niet. Je betaalt dus voor je eigen spullen? En voor on line info betaal je extra? Bij een gratis (en goed) programma als MusicBee krijg je die on line info gewoon gratis. Maar dat draait dan weer niet met Linux.
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 28 dec 2017, 13:10

:relax: Kom maar eens kijken/luisteren met een bakkie, dan zie je het zelf. :mrgreen:
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 28 dec 2017, 13:15

Roon is zelf geen streamingdienst maar een portaal naar alle mogelijke informatie over muziek.

Roon heeft een gigantische database ( die continu wordt bijgehouden door een redactie) met informatie over artiesten. Dat gaat heel ver, alles wat er te vinden is staat daar in met de nodige kruisverbanden naar andere muziek. Ik zit bijvoorbeeld te luisteren naar een nummer en heb dan gelijk de beschikking over het album, songteksten, biografieen, meespelende artiesten, vergelijkbare muziek, artwork, wie het nummer gecoverd heeft, andere uitvoeringen. Daar betaal je dus voor en de doorlopende verbeteringen, de ingebouwde dsp funties die er de laatste tijd bij zijn gekomen zijn indrukwekkend. De integratie met Tidal is perfect, de complete database van hen is volledig geindexeerd door Roon op beschikbare informatie.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 28 dec 2017, 13:21

Geloof je wel dat het mooi is Hans ;) Vroeg mij alleen af wat je voor zoveel geld dan aan extra krijgt t.o.v. het bestaande andere muziek databasespul. (En dat bakkie doen we zeker :mrgreen: )
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 28 dec 2017, 13:38

Ok :goedzo:
Hans

Terug naar “Streaming Media”