Raspberry Pi en Synology DS213 NAS muziek streamen

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

rodi

Re: Raspberry Pi en Synology DS213 NAS muziek streamen

Berichtdoor rodi » do 04 aug 2016, 21:34

rpi is met hdmi aangesloten

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 04 aug 2016, 23:16

Als je de kwaliteit van de muziek op een hoger niveau wilt hebben , moet je eigenlijk de/een Dac via de 40 polige aansluiting gebruiken en dan de instellingen via de Kodi zo regelen dat daar de muziek uitgang zit en die dan ook aansluiten op de versterker.

Die Dac zou dan een HifiBerry kunnen zijn, en die heeft er op zijn site wat info over.

MTX123

Berichtdoor MTX123 » vr 05 aug 2016, 19:50

hannesie schreef:Max2play heeft wel iets dergelijks, maar of dat ook in de RPI oplossing zit is voor mij niet bekend. :shock:

Ik kon het wel doen met de Odroid U3, maar ik houd niet van gemanipuleer met het geluid, anders dan de opgenomen resultaten.

Als het niet goed klinkt, is het geen goede opname, of je ruimte is niet goed om te luisteren.

Blijft dan nog over dat je luidsprekers beneden de maat zijn als je daar moet gaan rommelen. :hide:

Voor mijn eerste toepassing (achtergrond muziek in mijn prieel/tuinhuisje, is de laatste opmerking van toepassing.
Ik heb daar nu matige pc speakers, en heb behoefte om wat aan de frequentie karakteristiek te prutsen (beetje meer laag bijv),
ook heb ik een topic geopend om iets met de speakers zelf te doen.
Maar in dit geval kan ook wel ergens een condensator tussen plakken :-"

MTX123

Berichtdoor MTX123 » vr 05 aug 2016, 20:46

MTX123 schreef:
hannesie schreef:....
Blijft dan nog over dat je luidsprekers beneden de maat zijn als je daar moet gaan rommelen. :hide:

Voor mijn eerste toepassing (achtergrond muziek in mijn prieel/tuinhuisje, is de laatste opmerking van toepassing.
Ik heb daar nu matige pc speakers, en heb behoefte om wat aan de frequentie karakteristiek te prutsen (beetje meer laag bijv),
ook heb ik een topic geopend om iets met de speakers zelf te doen.
Maar in dit geval kan ook wel ergens een condensator tussen plakken :-"

Nou, het was makkelijker dan ik dacht, Picoreplayer heeft vanaf versie 2.01 de mogelijkheid om een 10 kanaals ALSA equalizer in te schakelen.
:-({|= :yeah:
Zit ook gewoon onder de tab "Tweaks" (wel even onderaan op "advanced" mode klikken, anders wordt het niet zichtbaar)

picoreplayer equalizer 1.jpg

picoreplayer equalizer 2.jpg

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » za 06 aug 2016, 9:57

d
hannesie schreef:Ik kon het wel doen met de Odroid U3, maar ik houd niet van gemanipuleer met het geluid, anders dan de opgenomen resultaten.

Als het niet goed klinkt, is het geen goede opname, of je ruimte is niet goed om te luisteren.

Nounou Hans :lol:

EQ/DSP is een heel spectrum, van vijfbands grafische equalizer tot brutefir en DLCP.

Er staan wat verschillende opties voor dsp her en der op internet, oa voor raspberry pi. Sowieso is er veel mogelijk in linux. Ik ben niet zo handig met commandline en dingen die ik niet grafisch voor me zie. Dan wordt het wat lastiger en minder geschikt voor sbc/single board computertjes.

Ik ben de afgelopen twee weken aan klooien met KXstudio. Er is een hele distro van, kubuntu-based, maar je kunt ook de repositories in een gewone ubuntu-installatie toevoegen en het hele software pakkket toevoegen, of losse programma's en plugins.

Het is een compleet studio pakket, maar het interessante er aan is een grafische JACK patchbay, waarmee je applicaties aan elkaar kan knopen. Geluid uit de mediaspeler door een iir-crossover en dan elk kanaal apart EQ-en, bijvoorbeeld.

Wat ik eerst wilde was een mediaspeler die PCM uit stuurt, zodat ik een minidsp nanoavr kon gebruiken om te filteren en de AVR ook de subs kan laten aansturen. Dan kom je al gauw in de rpi's en consorten. Maar als je dan toch een computer aan zet, kan die dan niet gelijk d sp-en? Ik heb nog geen echte praktijk-test gedaan, maar kleine subtests lijken er op te duiden dat de processorbelasting wel meevalt. Als ik het terugbreng tot lubuntu core met alleen Kodi/VLC, JACK en de plugins, dan lukt het misschien wel met een sbc.

Dit weekend misschien eens aan de receiver uitproberen. Als het lukt bestel ik een rpi3.

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » za 06 aug 2016, 10:22

En je hebt natuurlijk ook nog webfilter, maar dat was als ik het goed herinner fir en intensiever qua rekenkracht.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 06 aug 2016, 11:42

:D :D Als een nieuwe vraag c.q. zich op deze manier aandient, dan heb ik mogelijk te snel de indruk dat men, net als mijn overbuurman, dan maar "gas geeft" om toch ergens laag uit te halen, als die er feitelijk niet in de opnames zitten. :oops:

Dat maakt dat ik bijna altijd wat/heel voorzichtig ben met manipuleren van het frequentie gebied, echt waar. :)

Dat Linux er met Ubuntu Studio er veel aan kan doen is weer wat anders, en een oplossing zoals Jag heeft voor het beheersen van multi sub aansturing, is dan zeker met respect dan te lezen.

Maar dat zat nog niet in het aansturing software van de piCorePlayer. :mrgreen:

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » zo 07 aug 2016, 9:32

Da's waar, context van het draadje enzo. Maar er is echt veel mogelijk. En je kunt je eigen combinaties maken. Het is ff wat werk, maar daarvoor is het een hobby.

Terug naar “Streaming Media”