Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

democles

Re: Welke andere als Raspberry boards zijn te gebruiken voor streaming audio

Berichtdoor democles » za 08 jul 2017, 1:23

Ik lees het wel als je I2S aan de praat krijgt,mij lukt het niet! Succes :goedzo:

democles

Berichtdoor democles » za 08 jul 2017, 19:03

Het is me vandaag gelukt om de Odroid C1+ via I2S aan de praat te krijgen met Max2play op een SD kaartje, :rock:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 08 jul 2017, 19:11

:yeah: :yeah: :yeah: :lol:
En hikt hij nog steeds, of heb je als remedie de je eigen ontwikkelde oplossing met dan de nog steeds de onderbreking?

democles

Berichtdoor democles » za 08 jul 2017, 19:33

Tot nu toe geen onderbrekingen met de SD kaart i.p.v. dat andere geheugen kaartje.
De verbindingen tussen I2S en de dac steken wel nauw,hapert die even dan begint het te kraken of het werkt helemaal niet,nu even houtje touwtje met losse stekkertjes.
Maak wel even een samengestelde kabel, en test dan verder.
Er is dus hoop :lol:

democles

Berichtdoor democles » zo 09 jul 2017, 15:54

Vandaag ander kabeltje gemaakt voor de I2S verbinding naar de dac,geluid is beter nu,alleen hoor je wat digitaal geknetter op de achtergrond :?

Selecteren van een andere dac in Max2play maakte het geknetter een stuk minder.

Ook kwam ik er achter dat de aarding van dac naar Odroid C1+ rotsvast moet zijn,scheelt ook veel in de zuiverheid van de weergave. :|

Eigenlijk kom ik tot de conclusie dat de verbinding tussen dac PCM5102a en Odroid zo kort mogelijk moet,gaat dus het beste als de dac rechtstreeks op de Odroid geprikt wordt.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 30 aug 2017, 12:25

Om dan de boel aan te sturen zit je ook wel eens te kijken naar een wat ouder apparaat om dat dan te gebruiken.
En dan kan het zijn dat er net een te oude versie van het besturingssysteem op staat.

Zo ook met de oude Asus TF101, daar stond dan nog de Android versie 4.1.1 op, en ik had al eens gezien dat er een man bij de Linux club was die met zo een ding werkte.

Nu maar de stoute schoenen aangetrokken, en gezocht naar de juiste bestanden en methodes.
Daar zat ik toch nog best lang mee te tobben, maar de aanhouder wint, nu Android 6.0.1.....!!!!!
101.jpg

:yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah:

En ook zelfs ROON aan de praat. :rock: :rock: :rock: :proost:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 10 sep 2017, 1:07

Na de Asus TF101 nu dan ook de Samsung Tab2 onder handen genomen, die had ik al eerder aan de praat, maar niet op de juiste wijze, en met een Android 6.01.

Nu na veel geklooi en trial and error de boel aan de praat met Android 7.1, en dan is het wel tobben als dan op een gegeven moment alles lijkt te kloppen en dan werkt ineens het scherm niet mee, kan een vraag dan niet bevestigend beantwoorden, en dan na zoveel keren blijkt het dat het ineens dan wel lukt met het tablet in Landscape mode. Wat een getob.........!!

Maar de aanhouder uiteindelijk wint, en door de vele pogingen dan toch uiteindelijk het resultaat wat ik wilde.
Hert werkte prima met Squeezebox maar de ROON app wenste wat meer. :D

IMG_20170910_001923797.jpg

En dan het instellen met die nieuwe versie van Android 7 met zoveel meer opties, maar uiteindelijk ook het scherm zover gekregen dat nu het zo werkt als ik wil. :sure: :lol:

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » zo 10 sep 2017, 8:21

Stupid question maybe, maar hoe doe je dat ? Android 7 daarop zetten, heb hier namelijk ook nog 2 Samsung Galaxy's liggen.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 10 sep 2017, 11:38

Lineage os
https://wiki.lineageos.org/devices/
Werkt erg goed.
Heb inmiddels een aantal toestellen daar op gehad.
Voorheen bekend als cyenogan mod.
Waarschijnlijk gaat mijn nieuwe Moto binnenkort ook over.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 10 sep 2017, 11:47

Ik heb alles op youtube opgezocht, en dan is er vaak een linkje met of waar dan de software dan te downloaden is.

https://www.youtube.com/results?search_ ... b+2+rooten
En dan ook de verschillende versies.
https://forum.xda-developers.com/galaxy-tab-2

Het is in eerste instantie belangrijk dat je het tablet kunt "rooten", en dat is eigenlijk inbreken op het systeem.
Dat is dan meestal de volume up en de power knop tegelijkertijd indrukken tot het reageert.
Dan kom je in een menu waar je dan een programma kunt installeren vanaf een microSD card.
Dat is het eerste , maar wat erg belangrijk is dat je constant goed in de gaten moet houden welke files/bestanden je gebruikt.
Hier dan een beeld van een aantal bestanden die variabelen geven.
Ook dan belangrijk de versie van opengapps, die moet ook kloppen.

bes.JPG

Bij de vorige deels werkende opzet had ik de rom van de 3g uitvoering, terwijl ik de wifi moest hebben.
Belangrijk is dan altijd de type nummers goed in de gaten houden.
Daarnaast ook zoeken naar de laatste versie van TWRP b.v. is dan 3.***, anders geeft het dan een foutmelding met het installeren van de ROM's.
Op het laatst had ik de boel aardig in de gaten hoe dat dan werkte, met het wissen van het oude en installeren van de nieuwe versies en dan ook nog de keuze met de 4 "distributies".

https://forum.xda-developers.com/?query=samsung

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 24 sep 2017, 16:02

Omdat ik nu toch een beetje aan het klooien ben met die Android versies, dan vraag je je soms af is er nu geen goede Android Speler die zelfstandig draait?

Ik heb dus de Friendly ARM M3, met een eightcore gaat als de bliksem maar ik doe er niets mee.
Dus eens gaan kijken, het schermpje krijg nog niet lekker met Linix en met de Android ging het best goed.
Nu dan de Android geïnstalleerd en de App Neutron gedownload die heb ik nu zover dat hij mogelijk de USB uitgang kiest, maar in ieder geval kan hij al een index maken van de muziek op de server.
M3.jpg

Score staan nu al op 6625 nummers. :kwijl:
Vol verwachting hoe dan de kwaliteit is, hij zou een sample frequentie ondersteunen tot 768kHz
Dus dan zouden er ook die AKMs 44xx serie direct aangestuurd kunnen worden.

We zullen het mogelijk meemaken. :rock: :mrgreen:
Eerst maar eens zien en horen of Android een goede basis iss voor geluid, is tenslotte een vorm van Linux. :sure:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 24 sep 2017, 16:54

Is dat een touchscreen display ? mooi dingetje.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 24 sep 2017, 17:03

Yep, en de vorige keer in "portret mode" direct en nu gaat hij ineens in "landscape", we gaan het zien en vooral horen. :goeie:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 24 sep 2017, 17:31

De portret optie lijkt mij dan wat beter als ik het zo bekijk.
DSC_2352.jpg

en of de instellingen goed gaan ben ik ook wel benieuwd naar, vanavond maar eens aan de ladder (Soekris) hangen.

DSC_2351.jpg

Mijn vrouw wil natuurlijk eerst de bakkers zien, (Heel Holland bakt), maar daarna ben ik aan de beurt. :yeah:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 24 sep 2017, 18:02

:kwijl:
portret.jpg

Wij zijn weer even van de straat. :lol:

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 24 sep 2017, 18:03

Gaaf man, ziet er profi uit.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 24 sep 2017, 22:27

:rock: En het speelt :rock:
set.jpg

de info kun je hier wel vinden.

http://neutronmp.com/

Bij de DSD moest ik juist het vinkje weghalen, bedieningsgemak is nog wel even beneden het verwachte niveau, maar het is beter als b.v. MPD .

set2.jpg
DSD file
Ik zal zo nog eens wat opzoeken en zien hoe de Amanero dan de led's weergeeft, mogelijk dan ook 352.8 .

De indeling nu nog op de directory structuur, dus nog maar eens verder zoeken naar opties.
Als er geen plaatjes zijn dan zie je ook niet, en ROON zoekt dan op t' Net er wat bij, ik ben verwend. :lol:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 25 sep 2017, 14:52

Nog even wat meer duiding, de dsd die ik afspeelde via de instelling DoP, en gaf via de leds van de Amanero dan een duiding van de 176.4 kHz.

Ik weet dat het beter kan, dus dan zoek je die afstelling, tenminste, dat is dan wel mijn insteek. :sure:

dsd2.JPG

Er is dus een optie om de maximale frequentie te geven die de DAC aankan.
Toen ik aangaf dat hij wel een tot 384 kHz kon/mocht gaan raakte de speler even van streek en kreeg even wat moeite het display aan te sturen.

dsd3.JPG

Nu na een reboot dan de frequentie gezet op 352.8 kHz, en nu speelt het netjes de zaken af zoals ook bij de ROON en LMS.

En dan natuurlijk de vraag, hoe klinkt het?
Tja, of je er nu dan Linux Debian versie of Android 5.1.1, nu heeft het dus zelf de link via Samba/smb waar de bestanden staan, en het geeft zoals ik het nu hoor geen problemen, klinkt direct gewoon super in deze opzet. :kwijl:

Gebruiksgemak ga ik nog wel even naar kijken, maar nu zo al wel duidelijk makkelijker met een telefoon/tablet op schoot is comfortabeler.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 05 okt 2017, 12:07

De nieuwere versies van Android kunnen dus ook een betere aansturing doen met Bluetooth, en zelfs al beter als AptX.

http://www.avhub.com.au/news/sound-imag ... -it-408285

We regularly see aptX publicised as “CD-quality” — but it is not, since it is limited to 328kbps under the A2DP profile, although it is often quoted as achieving 384kbps. Taking into account around 50% lossless compression, aptX still has only about half the bit-rate required to reconstruct CD quality, so “near CD quality” is a reasonable description; we find it comparable to 320kbps AAC or MP3 files.

Sony’s LDAC
Sony Australia introduced LDAC to us when demonstrating the company’s take on the wireless multiroom audio market. (The app for the system is called SongPal Link but the system itself is simply referred to as ‘Sony Multi-Room’.)
The ecosystem of products for this at launch is a good size, with three wireless speakers including one portable, plus one soundbar and one soundbase, and the SX7 micro hi-fi system. Usefully two Sony AV receivers are also compatible — the STR-DN860 and 1060 models.

The multiroom abilities include DLNA streaming at high-resolution to 24-bit/192kHz (all except the portable player).

LDAC.jpg

Misschien eens kijken of dat goed kan, maar je hebt naast een zender, dan ook wel een ontvanger nodig met hetzelfde protocol.

Wie weet, kan zomaar eens een leuk experiment zijn. :mrgreen:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 17 okt 2017, 14:31

Ik liep nog even de oudere boardjes na, en ook met een ander besturingsOS bleef de Odroid C1 de eerste uitvoering dus, en die bleef ook met Roon problemen opleveren.

Nog even gekeken naar de Odroid U3, die draait alweer een poosje en maar even een update gegeven voor de Linux versie, en dan ook maar even gekeken of ik ik ROON er ook op kwijt kon.
max.JPG

Ja dus. :kwijl:

Ik kan er dus de Squeezebox, MPD en ROON op draaien, eigenlijk wel logisch. :sure: :lol:

Terug naar “Streaming Media”