Raspberry Pi 3 zelfde muziek afspelen in verschillende ruimtes

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

zmokkie

Raspberry Pi 3 zelfde muziek afspelen in verschillende ruimtes

Berichtdoor zmokkie » wo 10 aug 2016, 10:22

Ik wil meerdere Raspberry Pi 3 gaan gebruiken om muziek af te spelen. Ik gebruik de Pi 3 nu voornamelijk om video te bekijken in Kodi. Het besturingssysteem dat ik gebruik is OpenElec.
Mijn doel is om in de keuken muziek te kunnen afspelen (muziek die op mijn externe schijf staat) en deze te bedienen met mijn android smartphone (muziek zoeken, aan huidige playlist toevoegen, playlist maken etc). Ik weet dat hier heel veel opties voor zijn (kodi, runeaudio,musixbox,max2play). Ik heb nog oude pc speakers staan die ik wil aansluiten op mijn Pi3. Het geluid hoeft niet fantastisch te zijn, maar wel acceptabel. Ik ben ook wel bereid om in hifiberry te investeren mocht dat nodig zijn. Ook las ik dat een speaker die is aangesloten via hdmi prima geluid geeft. Dat zou ook nog een optie zijn. Het liefst sluit ik er geen display op aan.
Bovenstaande lukt me prima, maar ik heb nog meer wensen.
In de woonkamer gebruik ik nu een Pi 3 met Openelec en Kodi (aangesloten op mijn tv met hdmi, verder geen speakers aangesloten). Ik zou deze ook graag willen gebruiken om muziek af te spelen vanaf de externe schijf die is aangesloten op de Pi 3 in de keuken. Mocht dit niet kunnen dan begrijp ik dat een NAS de oplossing is. Maar nu komt het. Ik zou graag willen dat ik in de woonkamer en keuken dezelfde muziek tegelijk kan afspelen. Ik las dat dit mogelijk is met max2play en squeezebox.
Het liefst zou ik dit dus willen doen op mijn Pi 3 met Kodi geinstalleerd. Is dit mogelijk met de Xsqueeze addon? Zo niet dan is een ander sd kaartje gebruiken natuurlijk ook een optie.
Ik hoor graag welke mogelijkheden er allemaal zijn en welke programma's ik het beste kan gebruiken om mijn doel te realiseren. Alvast heel erg bedankt.

barrymossel

Re: Raspberry Pi 3 zelfde muziek afspelen in verschillende ruimtes

Berichtdoor barrymossel » do 11 aug 2016, 11:53

Persoonlijk begrijp ik die obsessie voor Raspberry Pi's niet zo goed als het alleen om muziek gaat. Schijnbaar is de geluidskwaliteit bagger (zelf vond ik dit overigens erg meevallen) en Kodi is i.m.o. verre van gebruiksvriendelijk als je het als muziekspeler gebruikt. Ook de dedicated muzieksoftware zoals Pi Musicbox, Volumio, Runeaudio etc. hebben mij nooit kunnen bekoren.

Zelf zou ik voor meerdere Chromecasts Audio gaan. Die doen precies wat jij wilt:
  • Multi-room audio
  • Spelen vanaf een NAS (die kun je evt. maken van de RPi die je reeds als mediaspeler gebruikt)
  • Te bedienen vanaf een mobiele telefoon

Daarnaast prima geluid, op meerdere manieren aan te sluiten, goedkoop, klein, zeer eenvoudig muziek streamen (bijv. Spotify), etc.

Maar goed, als je het met een RPi wilt doen kan dat ook :)

Volgens mij moet je dan op één RPi Logitech Music Server installeren en dan idd met XSqueeze aan de slag.
En van je RPi kun je ook een NAS maken: http://wiki.openelec.tv/index.php?title ... m_OpenELEC

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » do 11 aug 2016, 12:49

Zelf heb ik meerdere (woonkamer, slaapkamer, hobbykamer en werkplaats) rpi's in gebruik alleen voor audio allemaal voorzien van piCorePlayer, muziek wordt vanaf de synology NAS met LMS gesteamd en dit werkt geweldig. Bediening doe ik met squeezepad op de iPad.
Multi room is gebruik ik ook af en toe woonkamer en schuur bv.
Geluid van de pi is ok als je deze voluit zet en regelt op de versterker, hoge kwaliteit is het niet.
Robert Jan

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 11 aug 2016, 13:05

Een niet te kloppen combinatie: RPI met een hifiberry dac of spdif kaartje. Software van Roon:

https://roonlabs.com/

Zeer gebruikersvriendelijk en betrouwbaar!

Prijstechnisch? 80 euro per player en 500 euro voor een lifetime abo op Roon. Kan Sonos en Bluenode niet tegenop.
Fusion Filterdesign

Terug naar “Streaming Media”