DSPi: Raspberry Pi 3, dsp-software met GUI werkend

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Ivo Tichelaar
Contacteer:

DSPi: Raspberry Pi 3, dsp-software met GUI werkend

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 24 aug 2016, 22:13

De aanleiding:
Ik heb een minidsp 2x4 overgenomen van een forumlid. Een grafische interface, flexibel enz., fijn om op filtergebied veel mee te experimenteren. Als ik hem gebruik zitten alle spelers (chromecast, bluray-speler, televisiekastje) aan de AV-receiver aangesloten. De receiver gebruik ik ook voor internetradio en afspelen van muziek van de NAS. Via de analoge line-out gaat het signaal dan naar de minidsp en van daar uit de vier kanalen naar twee losse versterkers. De receiverversterkers doen niets. Zonde van de versterkers en ik denk dat de DACS van de receiver ook beter zijn. Ik zag toen de nanoAVR van minidsp, waar je via HDMI signaal in kunt sturen (video, maar natuurlijk ook alleen audio), de nanAVR het audiosignaal bewerkt en dan weer samen met het eventuele videosignaal doorgeeft via HDMI. Leuk, op zich. Het aantal inputs is echter beperkt, dus je moet gaan klooien met switches enzo. En dan kan de radio weer niet via de dsp enzovoorts.

Idee:
Proberen een flexibeler versie van de nanoAVR te klussen, die ofwel alles zelf af kan spelen, of waar meer op aangesloten kan worden waardoor toch alles via de DSP kan lopen.

Uitwerking:
Ik zag al dingen als webfilter en Jriver voorbij komen, dus dat het richting een HTPC met een bepaalde combi van software zou gaan leek me reëel. Een zo compleet mogelijke computer, stil, laag stroomverbruik enz, dat zijn argumenten richting een single board computer. Ik ben niet bang voor uitzoekwerk, maar zal het allemaal niet bedenken of uitvinden, dus een sbc die een beetje populair is en goed ondersteund wordt door een community is wel handig, dan kom je bij de RPI terecht.

Zou dan dus worden:
a) een RPI 3, met een lichte, maar wel "normale" linux voor ARM met desktop en mediaspeler/DSP software om zoveel mogelijk media af te laten spelen én DSP-en;
b) een RPI 3, met een lichte, maar wel "normale" linux voor ARM met desktop en DSP software, geen mediaspeler.
(In beide gevallen ga ik voor een desktopversie, omdat ik een grafische interface voor de DSP in gedachten heb en dus een desktopomgeving nodig heb.)

Optie a) zou wslk Kodi of VLC worden, allebei hun eigen voor en nadelen, maar allebei in staat om van alles af te spelen, voldoende controle over hoe en wat en ondersteuning met smartphone/android apps ter bediening. Eventueel nog een app voor internetradio en ik heb nog niet helder hoe ik Netflix kan streamen op een RPI.
Optie b) zou betekenen dat de apparaten ergens anders aan hangen en dat er een digitale input op de RPI moet komen. Nu kunnen zeker de chromecast, het televisiekastje en de blurayspeler aan de TV. Op de TV zit SPDIF uit, dus dan zou de RPI een SPDIF-input moeten hebben. Hoe ik internetradio op de RPI krijg in deze optie weet ik nog niet.

Vragen:
- is er een kant en klare oplossing om een SPDIF input op de RPI te klussen?
- heeft er iemand ervaring met het wat zwaarder belasten van de nieuwste RPI met audio/video afspelen en nog andere processen? Is er voldoende capaciteit?
- weet er iemand een andere sbc computer die misschien beter geschikt is? Ik ben ook niet tegen x86 chips enz.
Laatst gewijzigd door Ivo Tichelaar op vr 17 mar 2017, 2:35, 2 keer totaal gewijzigd.

hannesie
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 3 als mediaspeler-met-DSP, of als DSP-met-SPDIF-input?

Berichtdoor hannesie » wo 24 aug 2016, 22:27

Misschien ook eens hier kijken?

Pas gezien bij iemand, is niet verkeerd en moet volgens mij Kodi draaien, maar ook om te bouwen naar wat anders.

Ook leuk, en nog goedkoper.

http://nl.aliexpress.com/item/1Set-Nexbox-T9-Smart-TV-Box-Z8300-1-84GHz-4-Cores-Win-10-Mini-PC-4GB/32658221265.html

ali.JPG

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » za 27 aug 2016, 23:00

Dat zijn goedkope dingen, leuk.

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » za 27 aug 2016, 23:06

Inmiddels wel wat verder. Ik kan niet alle content comfortabel streamen, maar wel alles via de tv (optische spdif) digitaal krijgen. Dat pleit dus voor de optie dsp-met-spdif-input. Muziek vanaf de nas kan via de beoogde sbc, video via de tv (evtl chromecast als speler).

Qua processor-belasting zitten we dan denk wel richting RPI 3, alles meer is mogelijk en meegenomen. Belangrijkste is dus dat er spdif-input mogelijk is.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 28 aug 2016, 0:25

Het is vrij simpel om een S/PDIF uitgang op een RPI te zetten met de Hifberry optie.
De software is ook voldoende aanwezig.
Maar S/PDIF in een dan naar de DSP?

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » zo 28 aug 2016, 9:22

Mijn idee is:

SPDIF in --> rpi/softwarematige IIR DSP --> HDMI uit

Output wordt multichannel PCM en ik heb begrepen dat SPDIF qua bandbreedte dat niet altijd trekt. Dus HDMI. Als de keus valt op een geluidskaart/HAT met SPDIF uit, dan kan ik die optie natuurlijk ook uitproberen.

Ik zie vooralsnog vwb maatwerkoplossingen voor RPI geluid alleen de Cirrus Logic Audio Card met SPDIF in. En daarover verhalen van smart en droefheid vwb werkend krijgen (drivers, kernels, niet-actuele support van fabrikant). Hifiberry doet dat kennelijk goed. Maar geen SPDIF in helaas.

Dan is er nog de optie externe/USB geluidskaart. Zou moeten werken, maar niet zo elegant. En met hogere sple rates flink duurder dan de RPI zelf.

Hmmm...

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 28 aug 2016, 13:45

Ik weet dat er nog iemand bezig is met dit fenomeen, of daarop gelijkend,maar het gaat haast altijd een wat prijziger oplossing worden.
http://www.diyinhk.com/shop/audio-kits/101-xmos-multichannel-high-quality-usb-tofrom-i2sdsd-spdif-pcb.html
Dit kan dan bijvoorbeeld wel meer kanalen aan, maar hoe dat dan weer met de RPI?

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » zo 28 aug 2016, 20:33

Ik heb het er maar op gewaagd en de cirrus logic audio card besteld. Mocht het te moeilijk zijn om aan de praat te krijgen, dan kan ik altijd nog naar een usb geluidskaart kijken.

Dat wordt komende weken een hoop command line, ben ik bang. Nou ja. Is ook hersensport.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 28 aug 2016, 21:37

Tja, ik gebruik in 1e instantie de Putty optie en installeer dan Webmin, dan gaat het toch wel wat makkelijker, en ik kan dan ook de command line gebruiken als ik dat wil

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » di 30 aug 2016, 9:03

SSH? Ga ik ook bekijken ja.

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » di 30 aug 2016, 14:26

Het liefst installeer ik Ubuntu Mate voor rpi, dan ben ik gewoon "thuis", maar het hangt er een beetje van af of de desktop interface dan niet teveel capaciteit opvreet. Ik geloof dat 2x4 of 2x6 IIR-DSP al gedaan werd met de oorspronkelijke raspberry pi, dus met zoveel meer oomph moet een desktop er nog wel bij kunnen.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 30 aug 2016, 14:49

Ik installeer ook wel meer of andere pakketten bij een bekende distro extra.
Heb je bij een applicatie als Brutefir een grafisch scherm nodig?

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » di 30 aug 2016, 15:04

Ik wil dit gebruiken:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=1811043#p1811043

Omdat het lekker grafisch is en wegens IIR relatief licht. Brutefir is FIR en relatief zwaarder. Ik ga natuurlijk allebei uitproberen, waarom niet? :)

Er zijn een aantal verhalen online te vinden met alleen command line en met tekst specificeren hoe gefilterd moet worden. Is voor mij niet heel voor de hand liggend, al zie ik er ook wel elegantie in.

Wat ik wel een voordeel vindt, is als het voor bijvoorbeeld mijn vrouw ook nog te bedienen is en ze in een desktop een raar bestandsformaat in VLC kan openen. Ze weet altijd iets te downloaden wat alle spelers niet weten af te spelen. Of neemt filmpjes mee van medische apparaten in het ziekenhuis om operaties of onderzoeken na te kijken. Doet ze nu op haar laptop, zou dan ook op de TV kunnen.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 30 aug 2016, 15:21

Ik heb eens even de 32 bits tar file gedownload, kijken wat het is op de Pine 64.

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 07 sep 2016, 11:17

Vorige week even lekker op vakantie, deze week de RPI 3, de Cirrus Logic Audio Card en de case in elkaar gezet en Ubuntu Mate op een microSD kaartje gezet. First boot, wat instellen, opnieuw booten, wifi deed niets, oh ja dat was bekend. Nog een keer booten en alles werkte. Bijzonder, een volledige desktop OS op een pinpas. :-) Vervolgens duurde het updaten wel bijna een avond, dan begrijp je wat de concessies zijn ten opzichte van een gaming PC, maar dat mag de pret niet drukken.

Ik heb geen USB toetsenbord, dat was even een zwak punt in het plan, dus ik ben blij met het onscreen toetsenbord in Mate. Remote screen met de laptop heb ik nog niet uitgevogeld.

Ik heb wat zitten klooien met wat ik nodig heb voor DSP en heb gezien dat zomaar de repo installeren die ik wilde gebruiken (kxstudio) niet afdoende werkt, veel errors met dependencies en ontbrekende packages. Er zijn wat schaduw-repo's van hobbyisten die de package die zij graag uit kxstudio willen gebruiken hebben omgeklust voor RPI, ik ga eens kijken wat daar tussen zit.

Brutefir kon ik gewoon installeren, dus ik ga vanavond ook eens kijken naar Webfilter. Een php-server kan, dus ik neem aan dat in principe Webfilter moet kunnen werken. Dan is nog de vraag of er genoeg processorkracht voorhanden is.

b_force
Contacteer:

Re: DSPi (was:Raspberry Pi 3 als mediaspeler-met-DSP, of als DSP-met-SPDIF-input?)

Berichtdoor b_force » do 08 sep 2016, 21:41

Een RaspPi heeft mogelijkheid om I2S aan te sturen.
Daarmee zou je bijvoorbeeld een PCM5142 en andere PCM51xx aan kunnen sturen.
Dit zijn DACs met goede performance en een DSP aan boort.
ER bestaat ook een variant met een versterker en alles aan boord.

Een andere manier zou idd ook gewoon op de RaspPi het eea 'DSP'en', maar tot dusver heb ik daar nog niet veel beweging in gezien.

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Re: DSPi (was:Raspberry Pi 3 als mediaspeler-met-DSP, of als DSP-met-SPDIF-input?)

Berichtdoor Ivo Tichelaar » do 15 sep 2016, 1:58

Hoi Bart, ik beperk het voor nu maar even tot enkel de RPI. Ik zie wat basale DSP-opties, inderdaad niet echt beweging naar super uitgewerkte software en interface. Wat ik oorspronkelijk van plan was met KXstudio lijkt niet te gaan werken, omdat het spannende programma (een LADISH patchbay achtig ding) niet geïnstalleerd kan worden op de RPI. De beoogde filter-plugings kon ik wel installeren en er zijn andere manieren om met JACK de connecties te managen die wel werken op de RPI. Volgens mij ook wat lichter voor de processor.Dat heeft dan wel een grafische interface voor het instellen van die plugins. En ik ben iets opgeschoten met werkend krijgen van webfilter/brutefir, de voorzichtige uiting hangt met name samen met mijn totale gebrek aan kennis en begrip van php/mysql/hethelefenomeenserver. Elke stap opzoeken enz. Het lukt wel steeds, dus het moet toch een keer lukken.

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 19 sep 2016, 9:58

Voor het patchen van audiosignaal en DSP-plugins wordt het Qjackctl. Werkt prima en is zonder omwegen gewoon te installeren op de RPI. Ik moet wel nog eens goed kijken naar de instellingen.

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » do 06 okt 2016, 0:29

Hmmm... In Qjackctl krijg ik geen system capture in beeld. Dat schijnt te liggen aan het ontbreken van een audio-input op een RPI, al vind ik dat een beetje vreemd, aangezien de system capture volgens mij ook systeemgeluid op moet pikken. Sommigen krijgen hem niet, anderen wel. Ik ben er nog niet in geslaagd om de cirrus logic audio card herkend te krijgen. Ik ben inmiddels overgestapt van Ubuntu Mate naar Raspbian en de volgende stap lijkt me in ieder geval de verschillende stappenplannen uitproberen om de kaart alsnog herkend te krijgen. Dan kan ik zien of de system capture wel ineens verschijnt, of dat het toch ergens anders aan ligt.

Wat me heel erg verbaast is dat iedereen dezelfde hardware ontvangt (RPI), maar dat iedereen toch een andere weg lijkt te moeten volgen om iets werkend te krijgen. Ik vermoed updates die roet in het eten gooien.

Een workaround is op de korte termijn mijn minidsp 2x4 balanced in te zetten, maar dan niet op de digitale uitgang van de TV maar de analoge. Dat gaat me te ver voor muziek, dus dat zal ik dan wel streamen met de rpi en via USB aansluiten op de minidsp. Al draait de mindsp plugin geloof ik niet via Wine en die heb je wel nodig om te schakelen tussen bronnen. Hmm.

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 08 mar 2017, 1:18

Nou-nou, poeh-poeh...

Het is nog niet gelukt, maar het gaat vooruit.
http://www.instructables.com/id/Raspberry-Pi-Music-Server-With-Built-in-Crossover-/, en dan met name pagina drie. Er staan varianten van op verschillende fora. Vervolgens zou het volgens de een zo met alleen die kernel-wijziging moeten werken, anderen adviseren dan een asound.conf of asoundrc bestand om ALSA de juiste kaart op de juiste manier te laten gebruiken.

Inmiddels zie ik 8 output-kanalen in Jack, in theorie heeft het gewerkt. Ik krijg nog geen geluid uit de pi met deze settings, maar ik vermoed eigenlijk dat dit een stomme configuratiefout is. Daar wordt aan gewerkt.

Verder heb ikop de laptop zitten prutsen, nee onderzoeken, met de calf plugins en het aan elkaar knopen in de patchbay van Qjackctl. De patchbay is een neurotisch ding, erg gevoelig voor fouten van de gebruiker, maar als je nauwkeurig werkt krijg je alles aan elkaar zoals je het wil. Met patchbay persistence zit alles ook voorspelbaar en betrouwbaar aan elkaar vast na reboots enz.

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 08 mar 2017, 14:59

Vandaag nog even kort gericht op wat ALSA vindt van de nieuwe kernel. Afspelen van een meerkanaals .wav in Audacious werkte, de receiver ziet een multichannel bron. Ik hoor op "direct" drie kanalen (eentje is door ALSA op de pi gedownmixed), met de receiver op downmix hoor ik dan alles. Ik concludeer dat het ALSA-technisch ok zit.

Toen een stukje muziek. Een 24/96 FLAC bestand. VLC mediaplayer op de ALSA output maakte vreemde geluiden. Audacious op de ALSA output werkte zo te horen goed. Toen nog allebei op de jack outputmodules geprobeerd, dat leverde bij beiden weer dat rare geluid op. Ik moet eens zoeken naar een oplossing voor dat rare geluid van VLC (setting?) en JACK (verkeerde versie?).

Meerkanaals output over HDMI werkt in ieder geval met regulier ALSA. Zou me niets verbazen als het al met die crossover/dsp van bijv. Roon en Jriver zou werken.

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 13 mar 2017, 2:04

Inmiddels een speciale versie van Jack voor de Pi geïnstalleerd. Gewone 16/44,1 muziek klinkt nu goed en geen enkele error of xrun van Jack. 24/96 deed het eerst helemaal niet, na geklooi met settings in qjackctl wel vervomd geluid. Nog meer geklooi verminderde de vervorming aanzienlijk. Er zijn bepaalde verhoudingen tussen settings, als die niet kloppen gaat het mis. Dat maar eens uitzoeken.

Met 16/44,1 heb ik in ieder geval al zitten spelen met wat parametrische EQ, ging prima. De doelen komen langzaam in zicht!

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Re: DSPi: Raspberry Pi 3, dsp-software met GUI werkend

Berichtdoor Ivo Tichelaar » vr 17 mar 2017, 2:43

Het werkt. Op bypass klinkt het gewoon als een prima stream, met EQ blijft dat. Geen geklik of gekraak. Hoera! Nog ff kijken of 192 kHz nog lukt, zou wel leuk zijn. Dit weekend flink lijmen aan mijn nieuwe subhoorn ( :mrgreen: ) en misschien dan volgend weekend testen hoe het als digitaal crossover werkt.
Bijlagen
2017-03-17-014504_1920x1080_scrot.png

John P

Berichtdoor John P » vr 17 mar 2017, 11:14

Wie waagt die slaagt. Het is toch fijn dat na zo'n ontdekkingstocht toch een bruikbaar resultaat ontstaat.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 17 mar 2017, 11:49

IK had nooit het idee dat je het voor elkaar zou kunnen krijgen, maar verdikkie, knap staaltje doorzettingsvermogen, petje af. :oops: :goeie:

Als je het een keertje met Roon zou willen proberen, lijkt mij ook helemaal leuk, zo een uitdaging.

Maar dat is simpel in vergelijking met dit. :sure:

Terug naar “Streaming Media”