Hoe goed is nu de file die je af speelt.

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

hannesie
Contacteer:

Hoe goed is nu de file die je af speelt.

Berichtdoor hannesie » wo 19 okt 2016, 12:49

Het kan zijn dat je een file afspeelt die door je software of door de audio eigenschappen telkens aan ziet voor een CD.
Oftewel 16 bits en dan 44,1kHz.
Maar is dat ook dan wel echt goed, of is het gemanipuleerd met software, en was het eerst een MP3 tje.
Hoe controleer je dat dan?

Ik heb via mijn/de connectie in China dit bestandje toegezonden gekregen wat hij gebruikt.
Spek.
Heb even wat zitten bekijken van een omgezet DSD bestand naar 24/88 formaat, had begrepen.

spek.JPG

Dan wat ik zelf heb omgezet naar een Flac bestand.

pcm.JPG

En dan nog 1 die ik gekocht heb via Qobuz.
Gabriel.JPG

En dan een 24/192 die ik ook kocht via Qobuz.

roger.JPG

Hoe nu te analyseren?

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Hoe goed is nu de file die je af speelt.

Berichtdoor Henkjan » wo 19 okt 2016, 15:36

zet eerst eens bij allemaal de Y as gelijk, dat die tot 96kHz doorloopt

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 19 okt 2016, 15:48

spec.JPG

Ik kan met behulp van de toetsen combinatie ctrl ^ pijltje omhoog of omlaag alleen de dB instellen.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 19 okt 2016, 21:04

Dat je niet alle Y-assen tot 96kHz kan zetten, klinkt logisch : op 44.1kHz gesampelde audio bevat nu eenmaal geen info boven 22kHz.
En info die er niet is, is ook niet grafisch weer te geven... ;-).

Maarreh, wat wil je nu precies vaststellen/analyseren/weten ? Of een bepaald bestand ooit in het verleden, een MP3-tje als bron heeft gehad ?.

Zolang je het oorspronkelijke bestand niet hebt, waar je bit-voor-bit mee kunt vergelijken, is dat eigenlijk niet met zekerheid vast te stellen.
Een aantal MP3 encoders gebruikt een scherp laagdoorlaatfilter, zo rond 16kHz, en die zou je best kunnen meten met jouw Spek.
Meet je dat, dan is dat een goede indicatie dat het ooit een MP3 was. Maar meet je dat niet, dan kan er nog altijd een goede encoder (of geen laagdoorlaat) zijn gebruikt... M.a.w. : je weet eigenlijk alsnog niks...

Een getraind oor hoort wel of iets een slechte MP3 was. Maar ik zou niet kunnen beschrijven welke eigenschap in het geluid dat veroorzaakt, m.a.w, hoe je betrouwbaar kan meten of ooit lossy compressie was gebruikt.
Ik neig te denken dat dat ook niet kan. Het is volgens mij niet vindbaar in het spectrum (afgezien van de laagdoorlaat), zolang je het origineel niet kent.

Of wil je toch iets anders weten, iets abstracters als 'kwaliteit' bijv. ?
(AL jouw voorbeelden lijken mij op enig moment @44.1kHz gesampled geweest te zijn, trouwens. Zie de zeer scherpe lowpasses onder 22kHz, en de MINImale hoeveelheid informatie erboven, die mij meer op clipping of ruis lijkt dan op zinvolle informatie...)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 19 okt 2016, 21:08

Volgens mij hebben we hier in het verleden al eens een draadje over gehad ( volgens mij door mij gestart).

Kan onze archivaris ( Ray) er even in komen? :lol: :mrgreen:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 19 okt 2016, 21:28

Om een Bijbelse quote te gebruiken, "begrijp je wat je leest", (Calvinistisch opgevoed).

Dat is dus precies wat ik bedoel, ik zie dan ook die vage effecten en vraag mij dan af, is dat door de omzetting of was dat niet echt goed of beter.

Welke waarde ken je dan toe aan dit soort programma's, en de Duitse site die dan ook muziek verkoopt, geeft ook zo een soort grafische weergave om te duiden dat het echte hoge resolutie bestanden zijn en geen verknalde zooi.

Dat wat een waardering krijgt wat het niet verdiend, zoals je een auto kunt kopen met zoveel PK's in de folder, maar hij komt er in het echt/praktijk niet in de buurt.
Ik koop een auto en men geeft aan in de folder dat er 3 tuners in zitten, maar ik kan er maar 2 vinden. :sure:
En als je die mensen er op wijst komt er een zwak verhaal.
Ik wil dus graag weten, kan ik hier iets mee aantonen, lijkt mij nu al niet meer. :shock:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 19 okt 2016, 21:36

Hans,

Neem nou 1 ding van mij aan: Hires is een marketinginstrument van de platenmaatschappij om extra omzet te genereren. Zegt helemaal NIETS over de opnameketen er voor.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 19 okt 2016, 21:47

Dat verhaal ken ik ook al wel, en het gaat mij inmiddels om de goede opname's.

Met de huidige set kan ik hier thuis toch wel erg grote verschillen constateren, en dat is niet van de hires dingen die ik er ook bij heb.

Ik merk bijvoorbeeld dat opnames van Stockfish die in SACD of CD hier aanwezig zijn bepaalde opzetten van microfoon of plaatsing die vrijwel altijd waarneembaar zijn.
Ik heb ook opnames die een gat in het midden hebben, mede door wat overdreven opzet van de MIX?

Dus uiteraard luisteren doe ik zeker en herken dat ook, maar je kunt eigenlijk niets afleiden uit dit soort metingen.

Dus steekhoudende argumenten was ik naar op zoek, en hoe meet je dat.

Bij alle andere dingen is het "Meten is Weten". :shock:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 19 okt 2016, 21:51

Dat kun je niet meten Hans, er zijn zelfs geniale opnames op oude mono tapedecks.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 19 okt 2016, 22:26

Als ik een beetje tussen de regels door lees, is je eigenlijke vraag :
"Hoe kan ik controleren dat ik genept word door de verkoper met een ge-upsampeld bestand, waarvan de bron eigenlijk 44.1kHz of zelfs lossy was ?"

Klopt dat een beetje ?

Zo ja : dan ga ik met DS23 mee. Dat kan je niet betrouwbaar controleren, althans, niet zonder de oorspronkelijke bron (hi-res of analoog) te kennen.

Om een wat te extreem voorbeeld te geven :
Marco schreef:Het enige wat zo'n spectrum analyser meet is, tsja, het spectrum :). Klinkt wel logisch.
Het is best mogelijk om een analoog signaal af te kappen boven 22kHz, en daarna op te nemen door te sampelen op 192kHz.

Je meet dan niks boven 22kHz met Spek. Heb je dan bewezen dat het geen 'echt' , 'not-tampered-with' 192kHz bestand is ?
Integendeel. Het is nooit trager gesampeld geweest, of lossy gecomprimeerd.
Je hebt een keuze zichtbaar gemaakt, die ergens in de opnameketen gemaakt was. Maar dat onderscheid kon je niet maken met je meetplaatje.

Ben je dan besodemieterd ? Of heeft een technicus ergens een artistieke of technische keuze gemaakt ? Zeg jij het maar...

Of hi-res zinnig is of niet, is een heel andere discussie. Dit lijkt me daar niet de plek voor... en jouw eigen mening is het belangrijkst ;-).
En en "goede opname" blijft voor een heel groot deel, iets subjectiefs wat je niet zomaar in een meting vat...Of dat nu analoog, hi- of lo-res is.
(Net zoals je van De Nachtwacht ook niet meettechnisch kunt vaststellen, dat het een meesterwerk is...)

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 19 okt 2016, 23:39

:lol: Ja en Nee. :lol:

Je hoort het 1 en ander, en dan kun je gaan denken is het iets met de opname, en kan ik dat dan zien?

Of juist als je heel veel mooie details, en plaatsing ervaart bij een opname, is dan er een minder vage bovennevel. :x

Maar zoals ik het nu begrijp, onbegonnen werk dus. :relax:

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 20 okt 2016, 0:21

hannessie schreef:dan kun je gaan denken is het iets met de opname, en kan ik dat dan zien?
.
Het klinkt een beetje als nitpicking, ik weet het...Maar 'de opname' bestaat in de meeste gevallen in feite helemaal niet. Vrijwel altijd zijn het een heleboel losse sporen (opnamen), die nog samengevoegd en bewerkt moeten worden tot een eindproduct. Het mixen, zo je wilt (maar daarna volgt veel meer...).

Bij dat bewerken/samenvoegen komen een heleboel keuzes kijken. En dat zijn beslist geen wetenschappelijke of meetkundig te rechtvaardigen keuzes. Dat gebeurt puur op artistiek inzicht. Of, op 'gevoel', zo je wilt. Muziek en opname blijft een vorm van kunst. Gelukkig maar, zou ik zelf zeggen.

...En die keuzes kunnen resulteren in een mix die jij fan-tas-tisch vindt. Terwijl het mij totaal niet boeit misschien...
Toevallig ben ik aan het forum-bijlezen, en kom ik net dit tegen.
Voor mij een perfect voorbeeld van wat ik bedoel : klinkt subjectief geweldig, maar de achterliggende techniek suggerreert dat zeker niet.

Of, als ik het ander formuleer : denk je dat jij een briljante opname krijgt, als je zelf zonder verdere kennis een bandje opneemt @192kHz ?
Ik neem aan dat je begrijpt, dat dat niet zo is. Daar is een ervaren 'kunstenaar' voor nodig.

Heeft dit alles een relatie tot bitrates, samplerates, of encoding ? Wat mij betreft niet. Maar ik zal je vraag vast niet goed genoeg begrepen hebben.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 20 okt 2016, 0:37

Het leek mij een mogelijke relatie tussen de inspanningen, en de uitwerking, die er dan zou kunnen zijn.

De koppeling dan die mogelijk is tussen de "kunstenaar", die er beter mee om gaat, of meer waard is, en mogelijk de impact die de band/groep/artiest heeft voor de verkoop.

Maar het blijft tobben. :think: :lol: :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 20 okt 2016, 10:10

hannesie schreef:...........
Maar het ik blijft tobben. :think: :lol: :lol:

:mrgreen:

Muziek blijft technisch gezien een soort van ruis. Daar kun je moeilijk wat aan meten wat betreft het inhoudelijke. Of je echt met gepimte MP3 te maken hebt kun je eigenlijk alleen zeggen in vergelijk met het origineel.

Klopt Gerhard dat er al eens een soortgelijk draadje over is geweest: viewtopic.php?f=25&t=10266

Daar staan op de 3e pagina wat metingen van gemiddelde spectra van een hele track. Misschien dat daaraan was specifieks te zien is v.w.b. MP3 of niet? Over het algemeen valt de amplitude in muziek netjes gradueel af in het hoog. Anders zou de RIAA en NAB niet kunnen werken bij plaat en tape. Overigens kent MP3 zelf geen theoretische ruisvloer. Die is hetzelfde als van het bronmateriaal. Daar valt dus ook geen onderscheid mee te maken.

Terug naar “Streaming Media”