Spotify beroerd afspelen laptop

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Spotify beroerd afspelen laptop

Berichtdoor Barry2001 » ma 23 jan 2017, 16:28

Heb een nieuwe laptop (HP Pavilion W10) gekregen, voor werk. Ik werk er ook mee op locatie, en gebruik Spotify (met premium abbo) om op het hoofdtelefoontje naar muziek te luisteren.

Dit ging altijd prima op m'n vorige laptop, maar het klinkt nu erg beroerd. Het klinkt alsof je naar een radiouitzending luistert, dus inclusief dat typische compress en limit geluid. Vervelend.

Als ik op m'n telefoon Spotify luister, niets aan de hand. Helaas heb ik niet overal Wifi dus echt een optie is dat niet. Als ik thuis om te proberen de audio uitgang vd laptop in een versterker/luidspreker prik is het ook beroerd. Heb een simpele USB dac liggen, als ik die ertussen zet gaat het goed. Kan dat ding altijd meeslepen, zit een hoofdtelefoonuitgang op, maar heeft niet de voorkeur.

Komt dus uit de laptop zelf, al op zoek geweest naar de verschillende instellingen, maar het probleem blijft. Er zit 'B&O play' op, een samenwerking tussen HP en B&O. Heb echter nog nooit een laptop gehad met zo'n beroerd geluid als nu, geen succes dus wat mij betreft. Ik kan bij mijn weten dat ' B&O play' niet omzeilen, vermoedelijk komt daar het probleem vandaan.

Komt iemand dit probleem bekend voor, of heeft iemand een idee hoe ik dit anders kan doen?

FR_Aad

Re: Spotify beroerd afspelen laptop

Berichtdoor FR_Aad » ma 23 jan 2017, 16:48

Staat bij de Spotify instellingen de kwaliteit op 320?

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » ma 23 jan 2017, 16:59

Yep. Als ik die USB dac gebruik klinkt het goed.

Jag

Berichtdoor Jag » ma 23 jan 2017, 17:05

Misschien eens in windows alle "geluidsverbeteringen" uitzetten.

Olaf Markus
ZBA-donateur
Contacteer:

Berichtdoor Olaf Markus » ma 23 jan 2017, 17:07

in het geluidsmenu wat je krijgt door het pictogram rechtsonder aan te klikken.
Dan naar het tabblad "luisterervaring" het vinkje weg halen bij Bang en Olufsen (of een vergelijkbaar vinkje)
En alles op default.
Daarmee zou de vervorming sterk moeten afnemen.
Bijlagen
111.jpg

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » ma 23 jan 2017, 17:09

En, als de Spotify instellingen goed staan, mischien is een externe DAC te overwegen?

http://www.audioquest.com/dragonfly-series/#features bijvoorbeeld (werkt met lightning-USB-verloop ook voor je mobieltje trouwens);

Of een externe DAC iets helpt: kun je waarschijnlijk zo uitproberen bij je hifi-dealer wanneer je laptop & headset meeneemt?

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » ma 23 jan 2017, 17:13

Ziet er bij mij zo uit:

BO.JPG

Ik kan dat B&O vinkje niet weghalen..

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » ma 23 jan 2017, 17:14

Ouwebok schreef:En, als de Spotify instellingen goed staan, mischien is een externe DAC te overwegen?

http://www.audioquest.com/dragonfly-series/#features bijvoorbeeld (werkt met lightning-USB-verloop ook voor je mobieltje trouwens);

Of een externe DAC iets helpt: kun je waarschijnlijk zo uitproberen bij je hifi-dealer wanneer je laptop & headset meeneemt?

Ja inderdaad, heb ik geprobeerd dus, met een simpel dacje thuis. En dan is het goed, maar ben veel op locatie en wil bij voorkeur geen dac hoeven meenemen.

Olaf Markus
ZBA-donateur
Contacteer:

Berichtdoor Olaf Markus » ma 23 jan 2017, 17:19

Barry2001 schreef:Ziet er bij mij zo uit:

BO.JPG

Ik kan dat B&O vinkje niet weghalen..

Dat is heel vervelend, die moet namelijk wel weg om van die radio achtige vervorming af te komen, maar ik zie dat hij bij jou inderdaad grijs is en dus niet weg gehaald kan worden, ik zal even gaan zoeken op internet, het zou mooi zijn als je een nieuwe driver kunt installeren waarna het misschien wel kan.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » ma 23 jan 2017, 17:21

Zoiets moet het zijn denk ik, moet haast wel daarvandaan komen. Ook omdat het met een losse dac gewoon goed is.
Of misschien toch ergens een setting, zoals Jag aangeeft.. ik kan helaas dat hele B&O play ook niet verwijderen.

Olaf Markus
ZBA-donateur
Contacteer:

Berichtdoor Olaf Markus » ma 23 jan 2017, 17:23

Je bent niet de enige met dit probleem, vanaf het HP forum:

https://h30434.www3.hp.com/t5/Gaming-No ... -p/5294181

Go to Windows Device Manager > Sound, video and game controllers section.
In the list of audio device drivers, look for Realtek High Definition Audio. This is the device driver for BeatsAudio (a little bit sneaky, wouldn’t you say?).
Right-click and select Disable. The downward arrow displays on this driver, indicating it is disabled. (NOTE: At this point, you won’t be able to play any music files.)
Right-click and select Update Driver Software.
Select Browse my computer for driver software.
Select Let me pick from a list of device drivers on my computer.
You should see a window that says Select the device driver you want to install for this hardware. NOTE: If you see a window that says something like This is the best driver for this device, exit the window and repeat steps 4, 5, and 6.
In the Model box, highlight High Definition Audio Device (this is the substitute audio device driver) and click Next.
At the Update Driver Warning window, click Yes. You should see a confirmation window with High Definition Audio Device displayed. Click Close.
In the list of audio device drivers in the Sound, video and game controllerssection, you’ll notice that the High Definition Audio Device now displays instead ofRealtek High Definition Audio.
At the prompt to reboot, click Yes.
Enjoy your music now with no compression!!

Jag

Berichtdoor Jag » ma 23 jan 2017, 17:24

enhancements.png

edit: of zoals hierboven :)
Laatst gewijzigd door Jag op ma 23 jan 2017, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » ma 23 jan 2017, 17:25

Je kunt beter zoeken dan ik, ga ik proberen, ik laat nog even weten of dit werkt. Hartelijk dank!

dre

Berichtdoor dre » ma 23 jan 2017, 17:26

Ik ben benieuwd!

Olaf Markus
ZBA-donateur
Contacteer:

Berichtdoor Olaf Markus » ma 23 jan 2017, 17:29

Uiteraard kun je ook in het configuratie scherm de B&O drivers de-installeren, vervolgens ook in apparaat beheer het apparaat verwijderen en er voor kiezen om ook de stuurprogramma's te verwijderen, door daarna de stuurprogramma's automatisch te laten installeren wordt er een driver via windows update geinstalleert die deze fratsen allemaal niet heeft.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » ma 23 jan 2017, 17:29

Jag, heb ik al geprobeerd, maar heeft geen effect. Ziet er zo uit bij mij:

Jag.JPG

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » ma 23 jan 2017, 17:30

Olaf Markus schreef:Uiteraard kun je ook in het configuratie scherm de B&O drivers de-installeren, vervolgens ook in apparaat beheer het apparaat verwijderen en er voor kiezen om ook de stuurprogramma's te verwijderen, door daarna de stuurprogramma's automatisch te laten installeren wordt er een driver via windows update geinstalleert die deze fratsen allemaal niet heeft.

Ok. Moet er vandoor, maar ga het proberen, lijkt me een aardige kans van slagen.

Olaf Markus
ZBA-donateur
Contacteer:

Berichtdoor Olaf Markus » ma 23 jan 2017, 17:32

Barry2001 schreef:Je kunt beter zoeken dan ik, ga ik proberen, ik laat nog even weten of dit werkt. Hartelijk dank!

Komt mede omdat hier twee HP all in one's en twee HP laptops staan welke om die reden dus op de Windows update driver draaien, de meegeleverde drivers zijn draken, die geven een koud en vervormd geluid, de Windows update driver geeft een warm en gedetailleerd geluid.

Succes :goedzo: :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » di 24 jan 2017, 9:10

Olaf Markus schreef:Je bent niet de enige met dit probleem, vanaf het HP forum:

https://h30434.www3.hp.com/t5/Gaming-No ... -p/5294181

Go to Windows Device Manager > Sound, video and game controllers section.
In the list of audio device drivers, look for Realtek High Definition Audio. This is the device driver for BeatsAudio (a little bit sneaky, wouldn’t you say?).
Right-click and select Disable. The downward arrow displays on this driver, indicating it is disabled. (NOTE: At this point, you won’t be able to play any music files.)
Right-click and select Update Driver Software.
Select Browse my computer for driver software.
Select Let me pick from a list of device drivers on my computer.
You should see a window that says Select the device driver you want to install for this hardware. NOTE: If you see a window that says something like This is the best driver for this device, exit the window and repeat steps 4, 5, and 6.
In the Model box, highlight High Definition Audio Device (this is the substitute audio device driver) and click Next.
At the Update Driver Warning window, click Yes. You should see a confirmation window with High Definition Audio Device displayed. Click Close.
In the list of audio device drivers in the Sound, video and game controllerssection, you’ll notice that the High Definition Audio Device now displays instead ofRealtek High Definition Audio.
At the prompt to reboot, click Yes.
Enjoy your music now with no compression!!

Dit is 'm :yeah: Zoals de schrijver hierboven zegt is die Realtek High Definition Audio driver de boosdoener, wat je misschien niet verwacht met die (standaard) naam. Die verwijderen en updaten, je kunt kiezen voor High Definition Audio Device als driver. En dan ben je van het hele vreemde geluid af.

Ongelooflijk dit trouwens, ik heb het hier niet over audiofiel gemuggezift in de marge, maar dit klinkt standaard dus gewoon echt ruk.

Ben hier erg blij mee, maakt de werkdag een stuk aangenamer :relax:

Bedankt Olaf voor de gouden tip :goedzo:

Olaf Markus
ZBA-donateur
Contacteer:

Berichtdoor Olaf Markus » di 24 jan 2017, 9:13

Graag gedaan, muziek moet gewoon lekker klinken!

Veel luister plezier gewenst :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » do 16 mar 2017, 21:59

Ouwebok schreef:En, als de Spotify instellingen goed staan, mischien is een externe DAC te overwegen?

Inmiddels weer even verder, en weet ik ook dat ondanks dat ik van het opgepompte geluid af ben de standaard DAC in de laptop voor verbetering vatbaar is. Zelfs een simpele el cheapo Creative DAC die ik heb liggen is al een stukje beter na proberen, ding is me alleen te groot om mee te nemen naar de klant toe, zit nogal eens op een wisselende locatie.

Die Dragonfly zou ideaal zijn om op de werkplek in de laptop te gebruiken qua formaat. Lijkt een compleet ding, ESS Sabre chip, tot 24bit/96kHz.
Er zijn 2 smaken verkrijgbaar, de Black en de Red, die een keer zo duur is. Verschillen zijn ESS 9010 chip vs ESS 9016, meer output op de 'Red' (2.1V tegen 1.2V om ook wat 'moeilijke' hoofdtelefoons aan te kunnen sturen) en een ander type volume regeling op de 'Red'.

Vraag: heeft iemand een dergelijke DAC, zoja wat is je ervaring?

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » do 16 mar 2017, 22:22

Ik heb een Black: Ik gebruik hem icm een IPhone 6 met een verloopkabeltje. De Black klinkt zo beter want behoeft minder stroom dat de Red (en daarmee langer luisterplezier op een batterij). Ik vond het een redelijke verbetering tov een reeds goed klinkende telefoon, zowel met in-ears als mn Grado's.

Iha zijn de recenties ook over de Red positief. Ik mocht beiden testen in de winkel; neem je laptop mee en ga luisteren..

Succes!

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » do 16 mar 2017, 22:31

Ok, dat is wel een goede referentie, heb zelf ook een iPhone die iig zo op de uitgang al wel beter klinkt dan m'n laptop. Maw op m'n laptop zou de stick dan helemaal een verbetering moeten geven. Proberen, ik ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn, als ik op de 'dealer locator' klik zit er wel een zaak redelijk dicht in de buurt. Kan ik gelijk proberen of de Red nog wat toevoegt. Dank voor de tip!
Ik gebruik nou in ears trouwens, heb enkele Sennheisers die niet gek zijn. Die Grado die je gebruikt, bevalt íe je goed? Welk type is dat?

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » vr 17 mar 2017, 7:27

Ik heb Grado 325's gemodificeerd met grote oorkussens; heel gedetailleerd qua weergave en zeer ongeschikt voor gebruik "op locatie" want ze zijn open en lekken nogal wat geluid.

Als je toch gaat testen met een kleine USB DAC, probeer dan ook eens de Jitterbug; bij mijn laptop maakte die geen hooebaar verschil maar mischien bij de jouwe wel?

Succes!

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » vr 17 mar 2017, 15:37

Ok, ik zie 'm staan op de website, die Jitterbug, gaat nog even wat ver denk ik :mrgreen: En is weer een stick erbij, ook niet echt wenselijk.

Maar ik geloof het eigenlijk wel zonder proberen, heb 'm zojuist besteld, de 'Red'. Samen met AKG N20 in-ears, om te proberen naast de Sennheisers die ik al heb, eens wat anders. Die ik heb zijn oudere types, de CX serie die ze nu verkopen ken ik, niet slecht maar ook niet top notch, en een trapje hoger de Momentum serie. Beetje vreemd model, steken nogal uit, niet zo'n goed gevoel bij.

Laat de ervaring nog wel even horen, hartelijk dank voor de inbreng nogmaals :goedzo:

Terug naar “Streaming Media”