Opslag data

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

bas focal m180
Contacteer:

Re: Opslag data

Berichtdoor bas focal m180 » do 27 apr 2017, 17:00

Mij ging het voornamelijk erom als je alles op een HDD zet hoelang dat erop blijft. Omdat er sprake zou zijn dat je in verloop van tijd enige informatie uit zichzelf verdwijnt. (fabel of een feit?)
En zo ja waar praten we over.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » do 27 apr 2017, 17:12

stapeltje BD's, beetje met je tijd mee gaan :D

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 27 apr 2017, 19:56

Hangt ervan af hoe je "verloop van tijd" definieert.
1 jaar, 5 jaar, 10 jaar ?

SARK

Berichtdoor SARK » vr 28 apr 2017, 10:12

ray5150 schreef:SARK zou zeggen :

:mrgreen:

Ik heb dat filmpje even bekeken en volgens mij wordt deze meneer niet door Sony betaald maar door een andere industrie 8-[

RedNeck captain Prepper schreef:bla bla bla .... and physical preparedness, if you don't own a piece of land and have a well with water access, if you don't own some gold and silver and a firearm and some ammo and some stored food you're not living in the real world, you live in the artificial world of fake money and digital currency and transactional interity and that world can be destroyed literally in an instant and it's because of things like this "magnetic media" .... it doesn't last, doesn't work .... bla bla bla ....
If you wanna survive a nuclear EMP strike or a solar flare invest in things that don't break when there's an electromagnetic puls that includes an AR-15 and a Glock 26 or a Glock 19 or hollow-point ammo. They're fine, they work just fine no batteries required on those guys they'll continue to do the job even after an EMP wave strikes everything else and tears down society.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 28 apr 2017, 10:54

Ik gebruik in de auto cdr's. De auto is niet de meest vriendelijke omgeving daarvoor.
Ik heb gemerkt dat na een jaar of 5 alles toch wel vervangen is, gewoon omdat ze het niet meer doen. Het maakt daarbij niet zo veel uit uit welke prijsklasse ze komen, uiteindelijk begeven ze het allemaal.
Hdd's hebben ook geen eeuwig leven. Theoretisch zouden ze hun data gewoon vast moeten houden, maar dat doen ze maar beperkt. Een beschreven hdd die gewoon in een afgeschermde kast ligt verliest binnen een jaar of 10 een deel van de data.
Een eigen cloud storage op een paar verschillende lokaties met minimaal 4 hdd's per lokatie waartussen je data rondgepompt wordt is eigenlijk de minst risicovolle oplossing. Maar ook dat kan vaud gaan...

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 28 apr 2017, 11:07

Ik had in mijn vorige auto zo een snelle 7 CD wisselaar van Nakamichi, en nu dan een heel klein 32Gb USB stickie, en dat speelt dan 24/48 kHz af. en dat gaat dan ook goed, en misschien kan het op een SSD opslag langer mee, eigenlijk nog niet veel over gehoord.
De SSD zal dan mogelijk ook wel eens een beperkte houdbaarheid hebben.

https://beveiligingnieuws.nl/blog/hoe-l ... n-data-mee

https://www.computable.nl/artikel/opini ... rlies.html

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 28 apr 2017, 11:18

Bij alles wat op flitsgeheugen gebaseerd is (SSD, USB-stick, SD-kaart, ...), en bij de voorlopers van flitsgeheugen zoals EPROM en EEPROM, tunnelt uiteindelijk de lading van de zwevende gates af en ben je dan alsnog je data kwijt. Daarnaast treedt er inderdaad slijtage aan het oxide op bij het schrijven. Het verbaast me dat ze in die link voor een in de kast liggende SSD een tijd van slechts twee jaar opgeven, ik ben gewend aan getallen tussen 10 en 100 jaar voor flitsgeheugens.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 28 apr 2017, 11:49

Zet nou eens een Elpee in de kast,(wel rechtop natuurlijk) en haal hem er over 50 jaar weer uit. guess what ?
Je kunt hem nog gewoon afspelen ! het lijkt me dat de kans heel vrij groot is dat er over 50 jaar nog wel een fabrikant van draaitafels, elementen, en naalden te vinden is. en anders zet je die ernaast in de kast, drupje olie erin en draaien maar. kijk maar naar de mensen die nog aan 50 jaar oude Garrard dingen liggen te sleutelen. moet je eens met een laptop proberen... punt is ook de elektronica, niemand weet of er over 50 jaar nog apparatuur te vinden is waarop je USB, SATA, of Firewire kunt aansluiten.

Probeert maar eens met een huidige laptop of PC een IBM 350 (leuke afmetingen hebben die dingen ook... :mrgreen: )uit te lezen, knappe jongen die dat gaat lukken... een ISA of VESA LB kaart in een huidige PC proppen kan ook al niet meer.

Enige manier is (zoals Menno ook al eigenlijk aangeeft) iedere paar jaar de data opnieuw kopieren, naar de dan actuele apparatuur, en dan ook het liefste nog op verschillende locaties. (branden, overstromingen, en dergelijke)

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » vr 28 apr 2017, 12:28

en evt data conversie naar bij-de-tijdse bestandsformaten

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 28 apr 2017, 12:58

ray5150 schreef:Enige manier is (zoals Menno ook al eigenlijk aangeeft) iedere paar jaar de data opnieuw kopieren, naar de dan actuele apparatuur, en dan ook het liefste nog op verschillende locaties. (branden, overstromingen, en dergelijke)

Yup, dat is ook de gangbare praktijk schreef ik ook al op de vorige pagina. Maar HJ was het er het er geloof ik niet zo mee eens :mrgreen:

En banken die de rekeninggegevens op vinyl back-uppen ??? 8-[ Waarom zouden ze ook. Wie is daar na 50 jaar nog in geïnteresseerd? Alleen e.o.a. geschiedenisstudent. De houdbaarheid van data op flash hangt een beetje van het soort af. Geldt ook voor het aantal schrijfbewerkingen. Met het duurdere gaat men uit van minstens 100 jaar opslag en 100K schrijfbewerkingen. Staan allerlei torture testen op het net die ver over dat aantal heen gaan. Probleem met de moderne SSD's is meer de levensduur van overige componenten als condensators, connectors, soldeerverbindingen etc.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 28 apr 2017, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » vr 28 apr 2017, 13:05

*kuch*
op de vorige bladzijde, Henkjan schreef:.... een betrouwbare cloud oplossing een.goede optie. Versleutelde zip indien privacy gevoelig.
......

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 28 apr 2017, 13:09

Henkjan schreef:*kuch*
op de vorige bladzijde, Henkjan schreef:.... een betrouwbare cloud oplossing een.goede optie. Versleutelde zip indien privacy gevoelig.
......

BD'tjes ook eerst goed kauwen..... :lol:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 28 apr 2017, 13:35

Wat moet ik onder BD verstaan ?

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 28 apr 2017, 13:46

Blue-ray5150_Disc.png
Blue-ray5150_Disc.png (7.5 KiB) 220 keer bekeken

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 28 apr 2017, 14:02

Alle writables vergaan. Dit komt door het procede waarmee ze gemaakt worden. Feitelijk werken ze hetzelfde als moderne kassabonnen, als je die een dag in de zon laat liggen zijn ze helemaal zwart, en na een maand in een donkere kast helemaal wit.
Als je zo'n writable maakt ALTIJD de laagste brandsnelheid kiezen. Dan verleng je de levensduur nog iets omdat de laser meer tijd krijgt om een mooie ronde zwarte punt te branden. Voor audio cd's heb je dan ook nog het voordeel van minder foutcorrectie door je speler.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 28 apr 2017, 14:07

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 28 apr 2017, 14:33

Yup, maar dat wil nog niet zeggen dat het magnetisme verdampt, zoals ook wordt aangegeven ("sticky heads"). Kan ook zijn dat de olie verdroogd is en de drive niet meer goed loopt mechanisch.

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » vr 28 apr 2017, 15:24

ray5150 schreef:Probeert maar eens met een huidige laptop of PC een IBM 350 (leuke afmetingen hebben die dingen ook... :mrgreen: )uit te lezen, knappe jongen die dat gaat lukken... een ISA of VESA LB kaart in een huidige PC proppen kan ook al niet meer.

Jaren geleden een documentaire gezien over beeldmateriaal van ik meen ''de eerste maanlanding'', men had nog van alles op tape staan, speaciaal tape voor in de ruimte, alleen geen machine meer die het kon afspelen, van alle overgebleven machines hebben ze één werkende kunnen maken waarmee ze alles gingen afspelen wat er nog aan beeld materiaal was en daarvan een digitale kopie te maken.

Wat er nog over was aan beeldmateriaal was nagenoeg niets, procentueel hebben boeken eeuwen zelfs duizenden jaren van weersinvloeden branden en oorlogen beter overleeft dan de geschoten beeld materiaal van de NASA.

Net als het fabeltje dat op internet alles eeuwig blijft bestaan, grootste onzin alles wat in begin periode op internet heeft gestaan is foetsie weg, overschreven en verloren gegaan. vandaar je nu ook wayback machines zijn die alles proberen te bewaren.

Als mensen over 50 jaar naar Facebook paginaas gaan zoeken van nu dan zal er niets meer te vinden van zijn.
Even min alle ZBA topics die we nu hebben.

Nu zijn we heel zuinig op onze cd en data's op HDD of een andere drager.
Maar op het moment dat je het tijdelijke voor het eeuwige verruild dan komt er een grote afvalwagen waar de nabestaande alles inflikkeren dus voor het nageslacht hoef je het niet te bewaren.
De kans dat men echte afgedrukte foto's eruit selecteert en die bewaard is groter.

ONTOPIC.
Veel muziek zal nog wel vele decennia goed bewaard blijven bij jezelf en andere, maar ik heb ook muziek remixes bv waarvan die in de tijd verloren zullen gaan, waarvan ik nu geen titel heb ook nooit zal vinden opgenomen via radio bv, opgenomen documentaires enz.
Eigen foto's en films behoren bij data die niet verloren mag gaan want weg is weg.

Vandaar daar de vraag hoe gaan we dat langdurig opslaan.

Wat ik verneem is dus om de zoveel tijd nieuwe backups van backups maken op nieuwe dragers.
Gelukkig worden dragers steeds groter en sneller te lezen schrijven waardoor dit wel mogelijk blijft.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 28 apr 2017, 15:43

Eind jaren '90 was ik betrokken bij een reddingsoperatie van "Videokunst". Oftewel kunst gemaakt met video als gereedschap. I.t.t. tor een schilderij waarvan het resultaat op een "doek" staat stond het resultaat op meestal op U-Matic tape, Betamax en soms nog oude Philips video cassettes. Gelukkig wel het meeste op het vrij duurzame U-Matic. Echter die tapes gingen toch wel heel hard achteruit met steeds meer drop outs (strepen door het beeld). Eigenlijk was het probleem dat de magnetische laag mechanisch verpulverde maar niet dat het magnetisme verdween. Resultaat was niet alleen slecht leesbare tape maar ook snel vervuilende koppen.Bij toeval stuitten we toen op een "tape reinigingsmachine" speciaal voor U-Matic tapes. Die machine deed niets anders dan de toplaag afschrapen van de tape middels een vlijmscherp geslepen speciaal glazen plaatje. Tapes waren daarna weer als nieuw afspeelbaar en werd er gelijk een kopie op toen nog CDR en HDD van gemaakt.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 28 apr 2017, 16:22

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 28 apr 2017, 16:35

Ach het probleem zit 'm, voor ons hier althans, alleen in het bewaren van digitale foto's. Dat is nu iets minder dan 1Tb en past nog makkelijk een 2TB USB schijf. Overweeg ze nu toch op te slaan op M-Disk.

Terug naar “Streaming Media”