Streaming audio en dementie

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

MarcelvdG

Streaming audio en dementie

Berichtdoor MarcelvdG » ma 29 mei 2017, 22:03

Dementerende mensen kunnen vaak baat hebben bij het luisteren naar muziek van vroeger, zie bijvoorbeeld http://nl.musicandmemory.org/ of http://www.moderne-dementiezorg.nl/onde ... .php?id=18 Die sites gaan over muziektherapie, waarbij een therapeut de patiënt muziek laat horen, maar ik kan me voorstellen dat het voor iemand met niet al te ver gevorderde dementie ook nuttig of in ieder geval prettig kan zijn om zelf muziek op te kunnen zetten.

Nu kun je tegenwoordig via internet naar allerlei internetradiostations met muziek uit allerlei periodes luisteren, alleen wijkt de user interface vaak nogal af van wat oudere mensen doorgaans uit hun jeugd gewend zijn: gewoon een buizenradio met een knop voor het aan- en uitschakelen en het instellen van het volume en een knop voor het afstemmen. Bestaan er internetradio's/audiospelers met een dergelijke interface en zo niet, zou het dan zin hebben om zoiets te ontwikkelen?

Ik ken overigens niemand met dementie, althans niemand die nog leeft. Het is maar een gedachte die bij me op kwam na het horen over de stichting Music and Memory en na het lezen van het artikel over de MP3-speler voor senioren van Richard Salisbury in Elektuur juli/augustus 2006. Hij had voor een 93-jarige man van een MP3-speler en een computerluidsprekertje een ding gemaakt dat muziek afspeelt en alleen een aan/uit-knop en een volumeknop heeft.

Zweitse

Re: Streaming audio en dementie

Berichtdoor Zweitse » ma 29 mei 2017, 22:12

DAB+ radio!

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » ma 29 mei 2017, 22:33

Zou je dat kunnen toelichten, want ik heb geen idee wat je bedoelt. Ik weet wat DAB+ is, maar ik snap de relevantie niet.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 29 mei 2017, 22:59

Ik zit even te denken aan een soort lessenaartje/model kastje met dan mogelijk de hoes van de platen zichtbaar, en dat ze die kunnen kiezen als een soort jukebox.
Is nog niet op de markt naar ik weet.
Mogelijk een wat groot apple tje scherm met zo een waaier met een keuze voor de muziek.
Ik weet niet of de hoes dan de "herkenning" geeft, maar het zou zomaar kunnen.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » ma 29 mei 2017, 23:16

MarcelvdG schreef:Zou je dat kunnen toelichten, want ik heb geen idee wat je bedoelt. Ik weet wat DAB+ is, maar ik snap de relevantie niet.

Misschien begrijp ik je verhaal niet goed, maar dit is dus niet wat je zoekt?
https://www.radioshop.nl/product/691009 ... ab-36.html

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » ma 29 mei 2017, 23:31

Dat komt een heel eind in de richting, al zit er geen internetradio op. Wel een MP3-speler overigens. Valt die ook te bedienen met de twee draaiknoppen of moet je daar wat ingewikkelds voor doen?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 29 mei 2017, 23:45

476450.jpg

Als je goed naar de knoppen kijkt zie je wel hoe die bediend moet worden, maar of een Demente oudere het ook snapt?
Omschrijving Denver DAB-36

De Denver DAB-36 is een radio in een jasje dat uit de kast van vroeger komt. Vanbinnen is het een modern apparaat met Bluetooth en een DAB+ tuner voor een ruisvrije weergave van radiozenders. Je koppelt je smartphone draadloos aan de radio en stuurt dan muziek van je eigen keuze over de speakers. Dankzij DAB+ is zenders zoeken gemakkelijk. De radio verzamelt alle zenders in een overzicht waar je doorheen bladert met de grote draaiknop. Gebruik de wekfunctie om wakker te worden met het geluid van de radio of een zoemer.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 30 mei 2017, 6:18

Inderdaad, eigenlijk moeten al die drukknoppen eraf.

cool

Berichtdoor cool » di 30 mei 2017, 8:22

Of achter een klepje...
Mijn moeder luisterde altijd naar Classic FM via een receiver met voorkeur instelknoppen voor de zenderkeuze.
Toen ze een beetje de weg ging kwijtraken drukte ze toch af en toe op een andere voorkeuze en dan ging de radio uit.
Door alle voorkeuzes op dezelfde zender te tunen was dit probleem over, maar er zaten nog meer knoppen op.
Die allemaal afgeplakt en toen ging het meestal goed.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » di 30 mei 2017, 9:12

Het komt allemaal op hetzelfde neer, de oplossing van Hans, die van Loek, waar Marcel mee begint:
- geen of weinig keuzes overlaten
- geen mogelijkheid tot foute invoer geven.
Als er dan toch gekozen moet worden, Jukebox idee met plaatjes van Hans lijkt me een prima voorbeeld en is ook eenvoudig uit te voeren.

Mijn oma was in haar laatste jaren ook minder scherp dan ze altijd was, en telefoneren ging ook steeds minder goed. Ze heeft toen een telefoon gekregen (we praten over het pre-mobiel tijdperk) met knoppen waar een foto van elk van haar kinderen onder zat. Hoorn opnemen en op de knop drukken, bellen, wat dan nog prima gaat. Televisie, zelfde verhaal. Altijd zenders eraf, of hij stond op een videokanaal, etc. Oplossing, een vervangende afstand bediening met alleen zenders en volume omhoog en omlaag. 4 knoppen, weinig keuze, en dan gaat het goed.

motoindo
Contacteer:

Berichtdoor motoindo » di 30 mei 2017, 9:12

Moest bij het lezen van dit topic meteen aan het danspaleis denken, bijzonder mooi wat deze mensen bereiken met muziek.

Het Danspaleis is een theatraal mini-evenement dat wordt aangeboden aan zorgcentra, festivals, evenementen en bedrijven die met ouderen een feest willen vieren. Dit mini-evenement met een bevlogen PD, rijdend discomeubel, glimmende dansvloer, feestelijk decor en dansende gastheren en -vrouwen is geïnspireerd op de jaren ’40 en ’50. De dansruimte wordt omgetoverd tot balzaal, jassen worden aangenomen, rollators geparkeerd en de advocaatjes en hapjes gaan rond.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 30 mei 2017, 11:47

Destijds had mijn moeder last van erg vroeg wakker worden, en mijn vader sliep dan nog.
Een radio aanzetten was dan een probleem om naar de NPO 2 of 4 te luisteren met koptelefoon.
Na een proef met een Ghettoblaster via mijn zus, dan maar toen bij Correct een My First Sony Radiootje gekocht met grote cijfers waar dan onder de 2 dan ook de NPO 2 zat, werkte prima, en was ook veel beter hanteerbaar.
In bed op je 85 ste dan naar radio 2 luisteren, dat was voor haar het mooiste wat ze kon beleven.

Blijkbaar kort bestaan, kan er geen afbeelding van vinden, leek een beetje hier op.
Twitter_Walkman.jpg

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 30 mei 2017, 12:11

ls we nou eens demente mensen / Alzheimer patenten weer eens gewoon zelf een handje gaan helpen? Het is een ziekte met een voor verschillende mensen een verschillend verloop; het kan heel langzaam gaan en het kan snel gaan. Maar één ding is zeker: Ze kunnen met het verstrijken van de tijd zelf steeds minder, daar is geen technisch hulpmiddel tegen gewassen. Persoonlijke aandacht wel.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 30 mei 2017, 21:19

cool schreef:Of achter een klepje...
Mijn moeder luisterde altijd naar Classic FM via een receiver met voorkeur instelknoppen voor de zenderkeuze.
Toen ze een beetje de weg ging kwijtraken drukte ze toch af en toe op een andere voorkeuze en dan ging de radio uit.
Door alle voorkeuzes op dezelfde zender te tunen was dit probleem over, maar er zaten nog meer knoppen op.
Die allemaal afgeplakt en toen ging het meestal goed.

Ja, achter een klepje doen ze bij recorders voor radioverslaggevers ook (Marantz PMD670 bijvoorbeeld), en die verslaggevers zijn in het algemeen niet eens dement.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 30 mei 2017, 21:32

Nu kom ik voor mijn werk veel in verzorgings en verpleeghuizen. ook op de gesloten afdelingen waar dementerende mensen wonen.
Wat mij opvalt is dat er juist veel word gedaan met "eenvoudige" live muziek. samenzang, acoustische gitaar, een fluit, toneelstukjes, dat werk.
Vaak zijn het vrijwilligers die dit uitvoeren. petje af voor deze mensen.

Gisteren was ik ergens waar wekelijks een man (de pensioengerechtigde leeftijd zelf reeds lang gepasseerd) komt met een antieke plastic draaitafel, een gietijzeren buizenversterker ( :shock: ) en 2 luidsprekertjes, en een koffertje singeltjes uit de jaren '40 en '50 uit de vorige eeuw...dat vinden die oudjes prachtig. :D

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 30 mei 2017, 21:36

Pjotr schreef:ls we nou eens demente mensen / Alzheimer patenten weer eens gewoon zelf een handje gaan helpen? Het is een ziekte met een voor verschillende mensen een verschillend verloop; het kan heel langzaam gaan en het kan snel gaan. Maar één ding is zeker: Ze kunnen met het verstrijken van de tijd zelf steeds minder, daar is geen technisch hulpmiddel tegen gewassen. Persoonlijke aandacht wel.

Sluit dat elkaar dan uit dan? Ik denk dat nog niet al te demente mensen toch graag dingen die ze nog wel zelf kunnen doen ook zelf willen doen. Als dat met een hulpmiddel wat langer vol te houden is, is dat toch mooi meegenomen?

Overigens zijn er vele dementerenden die geen Alzheimer hebben. Vasculaire dementie komt bijvoorbeeld ook vaak voor, en is wat het ziekteverloop betreft nog schrijnender dan Alzheimer: in het algemeen gaat iemand met vasculaire dementie sneller achteruit dan iemand met Alzheimer en is hij/zij zich er langer van bewust dat hij/zij achteruit gaat. Het enige voordeel is het feit dat je met vasculaire dementie een redelijke kans maakt om plotseling door een zware hersenbloeding of herseninfarct te overlijden voordat de ziekte echt ondraaglijk wordt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 30 mei 2017, 21:39

Mwah, het hier verder zo lezende niet alleen "Die oudjes" Ray :lol:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 30 mei 2017, 21:50

ray5150 schreef:Nu kom ik voor mijn werk veel in verzorgings en verpleeghuizen. ook op de gesloten afdelingen waar dementerende mensen wonen.
Wat mij opvalt is dat er juist veel word gedaan met "eenvoudige" live muziek. samenzang, acoustische gitaar, een fluit, toneelstukjes, dat werk.
Vaak zijn het vrijwilligers die dit uitvoeren. petje af voor deze mensen.

Gisteren was ik ergens waar wekelijks een man (de pensioengerechtigde leeftijd zelf reeds lang gepasseerd) komt met een antieke plastic draaitafel, een gietijzeren buizenversterker ( :shock: ) en 2 luidsprekertjes, en een koffertje singeltjes uit de jaren '40 en '50 uit de vorige eeuw...dat vinden die oudjes prachtig. :D

Wel grappig dan te weten dat Hans Pol (van destijds Pol Audio uit Baarn) regelmatig ook voor de ouderen dat soort dingen doet, en hij vertelde dat toen bij een demo van de AVMN, dat hij er haast meer lol aan heeft, als dat die oudere mensen zelf dan.
Alleen al dat, geeft dat blijkbaar zoveel voldoening om die mensjes te zien swingen, met de oude nummers, en die ze blijkbaar nog goed kennen.
Hij heeft een heel arsenaal aan spullen die hij dan meeneemt naar zo een instelling.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » di 30 mei 2017, 22:22

Pjotr schreef:Mwah, het hier verder zo lezende niet alleen "Die oudjes" Ray :lol:

:mrgreen:

Overigens lees ik een paar minuten later dit: http://www.telegraaf.nl/buitenland/2827 ... den__.html

motoindo
Contacteer:

Berichtdoor motoindo » di 30 mei 2017, 22:44

hannesie schreef:Alleen al dat, geeft dat blijkbaar zoveel voldoening om die mensjes te zien swingen, met de oude nummers, en die ze blijkbaar nog goed kennen.
Hij heeft een heel arsenaal aan spullen die hij dan meeneemt naar zo een instelling.

Geweldig !

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » vr 02 jun 2017, 19:33

MarcelvdG schreef:Overigens zijn er vele dementerenden die geen Alzheimer hebben. Vasculaire dementie komt bijvoorbeeld ook vaak voor, en is wat het ziekteverloop betreft nog schrijnender dan Alzheimer: in het algemeen gaat iemand met vasculaire dementie sneller achteruit dan iemand met Alzheimer en is hij/zij zich er langer van bewust dat hij/zij achteruit gaat. Het enige voordeel is het feit dat je met vasculaire dementie een redelijke kans maakt om plotseling door een zware hersenbloeding of herseninfarct te overlijden voordat de ziekte echt ondraaglijk wordt.

Hier een vasculaire dementie patient in de familie, daar verloopt het proces dan juist weer tergend langzaam. De diagnose is een paar jaar terug gesteld, maar toen vielen allerlei zaken van de afgelopen 20 a 30 jaar op zijn plek. Wat je zegt over zelf nog heel lang bewust zijn van je eigen achteruitgang klopt helemaal. Het is moeilijk om iemand daar mee te zien worstelen, vooral iemand die altijd bijzonder op zelfstandigheid en eigen keuzes gesteld was. De achteruitgang gaat niet geleidelijk, maar lijkt vooral trapsgewijs te verlopen - lange periodes van relatieve stabiliteit, dan ineens een stap terug, dan weer lange tijd constant. Ik weet niet of dat typerend is, zie het wel bij mijn familielid. Radio luisteren lukt daar nu niet meer. De krant wordt dan wel weer iedere dag gelezen.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 02 jun 2017, 23:30

Tja, mijn vader had het. Bij hem is de officiële diagnose vasculaire dementie pas een krappe maand voor zijn dood gesteld, maar het was achteraf gezien zeker al twee jaar zo dat zijn toestand geleidelijk slechter werd. Tussen zijn eerste hersenbloeding en zijn dood zat totaal acht jaar, drie maanden en zeventien dagen. Van die eerste hersenbloeding had hij relatief weinig last (heel af en toe een epileptische aanval, verder niets), maar dat veranderde drastisch toen hij ruim vier jaar later een zware herseninfarct kreeg. Gelukkig heeft hij nog heel lang thuis kunnen blijven wonen, want hij was ook zeer gesteld op zijn vrijheid.

Hoe dan ook, heel veel sterkte gewenst met je familielid!

hoekhoorn

Berichtdoor hoekhoorn » vr 21 jul 2017, 7:43

Misschien niet helemaal relevant maar wel een uitkomst voor sommige mensen;
Mijn schoonmoeder [83 ] heeft een oogziekte en word langzaam blind.
Daarom nieuwe tv gekocht, alles op HOOG [ kontrast, kleur etc.] gezet en nu kan ze weer wat tv kijken.
MAAR die afstandsbedieningen tegenwoordig.... 30 of meer knopjes zit er zó op, zelfs ik zit soms te turen wat-wat-is.
Daarom kocht ik een universele afstandsbediening met grote knoppen [10 euro bij de Blokker], uit elkaar gehaald [ dat gaat vrij eenvoudig] en alle knopjes die ze écht niet nodig heeft uit het rubberen matje gehaald.
Nu kan ze alleen nog maar kanaal wisselen, harder/zachter en aan/uit .....ze is er erg blij mee!

SARK

Berichtdoor SARK » vr 21 jul 2017, 7:50

Goeie tip .... ik ga eens kijken bij de Blokker.

Terug naar “Streaming Media”