DSP advies gevraagd

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: DSP advies gevraagd

Berichtdoor ray5150 » ma 31 jul 2017, 20:11

Henkjan schreef:
Henkjan schreef:wat wil je eigenlijk gaan bereiken met die DSP?

+1

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » ma 31 jul 2017, 20:14

Henkjan schreef:
Henkjan schreef:wat wil je eigenlijk gaan bereiken met die DSP?

In eerste instantie het boosten van het straks gesloten laag en het aanpakken van wat luisterkamerproblemen, en op latere termijn actief filteren.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » ma 31 jul 2017, 21:12

:relax:
Laatst gewijzigd door anonamemouse op di 01 aug 2017, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 31 jul 2017, 21:35

Je blijft zitten met die AD-conversie en persoonlijk zou dat bij mij blijven knagen. Je mikt op een hoog niveau en bij de betaalbare alles-in-een apparaten moet ergens een compromis zitten. De DSP-stap is digitaal en bestaat overal uit dezelfde chipjes, dus dat maakt niet uit of het 20 of 2.000 euro kost. Misschien is het te splitsen? Een beetje aardig opname apparaat om je analoge signaal naar digitaal om te zetten en vandaar naar een vrij mondaine DSP-unit? En van daar naar een DAC, als je die vd DSP unit zelf niet wil gebruiken.

Maar wat je wil kan volgens mij analoog-actief ook, kijk eens naar een topic van bijvoorbeeld B_force of jeroen_d. Dan zit je niet met die AD-conversie.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 01 aug 2017, 1:32

Wie niet kan nalaten om Roon te bespreken, mag hier verder gaan.

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 01 aug 2017, 14:20

Misschien een hele rare insteek, maar je zou ook eens kunnen kijken naar een audison bit one, of bit ten.
Ik heb zelf jarenlang wedstrijden gedaan met een alpine rux processor, en moet zeggen dat dat toch echt
wel high end aspiraties heeft.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 01 aug 2017, 16:24

Zijn al best wat aardige suggesties. Misschien kan je (anonamemouse) even aangeven wat je er van vindt, of waarom ze niet voldoen ?

Voor 'nice price' blijft er inderdaad weinig over dan de DLCP. Maar ik denk te begrijpen dat daar het struikelblok is : hij zit niet in een doosje ? Klopt ?

Zou een Najda boxed iets voor je kunnen zijn ? Niet duur (545eur), best grote overeenkomst met je wensenpakket, en ziet er op papier in ieder geval goed uit qua ruis. Voor wat dat laatste waard is natuurlijk... Ik heb er zelf geen enkele ervaring mee..

http://www.waf-audio.com/dealers.php?lang=en
http://www.waf-audio.com/products.php?p ... =0&lang=en
najda boxed.png
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op di 01 aug 2017, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » di 01 aug 2017, 16:25

toetertje schreef:Misschien een hele rare insteek, maar je zou ook eens kunnen kijken naar een audison bit one, of bit ten.
Ik heb zelf jarenlang wedstrijden gedaan met een alpine rux processor, en moet zeggen dat dat toch echt

Hoe stuurde je dit aan, analoog of digitaal in.

Met een audison lijkt me niets mis, je moet wel een mooie voeding nemen.

Maar gevoelsmatig zal mening home audio Diy'er dit niet willen, car audio imago.

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 01 aug 2017, 18:06

Ik heb de alpine zowel analoog als digitaal gebruikt. Tsja caraudio. Het is gewoon een
crossover met dsp die op 12 volt werkt. En dat kunstje doet ie verdomd goed.
De minidsp draait ook op extern 12 volt. En dan is het in 1 keer wel geclassificeerde home audio. :mrgreen:

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 02 aug 2017, 16:20

kuiperik schreef:Wordt wel niet meer gemaakt, maar misschien 2e-hands nog te vinden?
Lyngdorf DP-1

Ik had deze post gemist in alle consternatie, ik wist niet dat ze dit ooit los hebben verkocht. Het is jammer dat het inmiddels 15 jaar geleden is, het is de vraag in hoeverre het niet een beetje out-dated is wat betreft technologie... Ze komen regelmatig op marktplaats voorbij, wellicht de moeite waard om er een tweedehands te proberen! Dank je!

Walt schreef:Die XTA is zeg maar 10x zo goed als die DBX... :lol:

Ah... En is inmiddels ook alleen nog maar tweedehands te krijgen :)
Op zich geen enkel probleem, zolang ze het maar doen!

Ivo Tichelaar schreef:Je blijft zitten met die AD-conversie en persoonlijk zou dat bij mij blijven knagen. Je mikt op een hoog niveau en bij de betaalbare alles-in-een apparaten moet ergens een compromis zitten. De DSP-stap is digitaal en bestaat overal uit dezelfde chipjes, dus dat maakt niet uit of het 20 of 2.000 euro kost. Misschien is het te splitsen? Een beetje aardig opname apparaat om je analoge signaal naar digitaal om te zetten en vandaar naar een vrij mondaine DSP-unit? En van daar naar een DAC, als je die vd DSP unit zelf niet wil gebruiken.

Maar wat je wil kan volgens mij analoog-actief ook, kijk eens naar een topic van bijvoorbeeld B_force of jeroen_d. Dan zit je niet met die AD-conversie.

Die AD conversie is inderdaad vaak waar het fout gaat, daar heb je absoluut gelijk in. En ook het punt waar ik huiverig voor ben.
Misschien is het interessanter om alles in losse stapjes te doen. Goede AD converter, dan goede dsp, dan goede DA converter...
Ik ga eens praten met Jeroen denk ik...

toetertje schreef:Misschien een hele rare insteek, maar je zou ook eens kunnen kijken naar een audison bit one, of bit ten.

Als het werkt, waarom niet? Ik kan me alleen voorstellen dat men in een auto iets minder kritisch naar de ruis zal luisteren... Dat zou ik dus een keer moeten testen...

MarcoSQ schreef:Zijn al best wat aardige suggesties. Misschien kan je (anonamemouse) even aangeven wat je er van vindt, of waarom ze niet voldoen ?

Voor 'nice price' blijft er inderdaad weinig over dan de DLCP. Maar ik denk te begrijpen dat daar het struikelblok is : hij zit niet in een doosje ? Klopt ?

Zou een Najda boxed iets voor je kunnen zijn ? Niet duur (545eur), best grote overeenkomst met je wensenpakket, en ziet er op papier in ieder geval goed uit qua ruis. Voor wat dat laatste waard is natuurlijk... Ik heb er zelf geen enkele ervaring mee..

Die Najda ziet er ook leuk uit! Ga ik ook bekijken.

toetertje

Berichtdoor toetertje » wo 02 aug 2017, 16:52

Over ruis hoef je je absoluut niet druk te maken met de dsp's die ik aandroeg.
Ik zat in de auto op ongeveer 50 cm vanaf de tweeter en geen ruis te bekennen.
De auto is daar ook vaak op gejureerd bij wedstrijden. Het voordeel van deze
apparaten is dat ze ook een zeer uitgebreid crossover en looptijdcorrectie aan
boord hebben. Leuk voor als je ook eens iets aktief wilt doen.

De alpine gebruik ik nog wel eens thuis. De dac die hier in zit, vind ik persoonlijk
erg goed. Alleen heb je daar wel een autoradio of bedienings paneel voor nodig.
De audisons werken gewoon via usb met software.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 02 aug 2017, 18:48

Deze wint het op zowel signaal/ruis-afstand (121 dB. :shock: ) alsook op de verpakking : http://www.accuphase.com/model/df-65.html

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 02 aug 2017, 22:07

ray5150 schreef:Deze wint het op zowel signaal/ruis-afstand (121 dB. :shock: ) alsook op de verpakking : http://www.accuphase.com/model/df-65.html

Je vergeet het prijskaartje... Ik denk niet dat ik die zelfs maar stiekem door de commissie heen krijg... :D

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 02 aug 2017, 22:55

Sorry voor de mogelijke offtopic...Maar, wat een vreemd ding is dat zeg :).

Leuk dat ie niet ruist of vervormt. Maar wat moet je in hemelsnaam met iets wat enkel textbook filtering doet (in presets nota bene, niet eens vrije keuze in frequenties), en wat delay in vrij grove stappen ? Er is niets aan verdere response shaping : geen EQ, geen shelving, nada-niks-noppes.

Daar ga je geen aktief systeempje mee kunnen inregelen, wat net zo hoogwaardig klinkt/meet als de prijs en specs van dit apparaat eigenlijk suggereren...
Ook al was het betaalbaar : dit lijkt me niet wat je nodig hebt...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 02 aug 2017, 23:04

anonamemouse schreef:
ray5150 schreef:Deze wint het op zowel signaal/ruis-afstand (121 dB. :shock: ) alsook op de verpakking : http://www.accuphase.com/model/df-65.html

Je vergeet het prijskaartje... Ik denk niet dat ik die zelfs maar stiekem door de commissie heen krijg... :D

Een NL prijs is moeilijk te vinden, je moet van de importeur een App installeren, daarop kun je de producten en prijzen bekijken.
Een PDF was zeker te simpel. :think: buiten dat, kwam ik op internet een bedrag van 800.000 Japanse tegen voor dit apparaat.
Omgerekend is dat ergens tussen de 6 en 7 duizend Euro. mogelijk komt er dan ook nog BTW bij...

@Marco SQ, daar hebben ze ook weer een apart kastje voor... :lol:
http://www.accuphase.com/model/dg-58.html

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » wo 02 aug 2017, 23:41

anonamemouse schreef:
kuiperik schreef:Wordt wel niet meer gemaakt, maar misschien 2e-hands nog te vinden?
Lyngdorf DP-1

Ik had deze post gemist in alle consternatie, ik wist niet dat ze dit ooit los hebben verkocht. Het is jammer dat het inmiddels 15 jaar geleden is, het is de vraag in hoeverre het niet een beetje out-dated is wat betreft technologie... Ze komen regelmatig op marktplaats voorbij, wellicht de moeite waard om er een tweedehands te proberen! Dank je!

outdated zeker niet, Lyngdorf is zijn tijd ver voor.
Wat wel een probleem is, de DSP van de DP-1 is dacht ik niet zelf te programmeren.
Je MOET dus met 'room perfect' werken. Een straf is dat natuurlijk niet, maar als DIYer wil je wel zelf aan het roer zitten.
Daar komt nog bij dat je zelf het laag strakker krijgt als wanneer 'room perfect' dat doet.
Het mid en hoog doet 'room perfect' dan weer beter omdat die de fase in dat gebied mee aanpakt.

De voorversterker zou je dan weel wel kunnen gebruiken, die is met zelf af te stellen DSP of via optionele kaart via 'room perfect'.

Als je toch het bedieningsgemak van 'room perfect' wil voor weinig centen, hier een geheimtip: KRK ergo.
DSPed automatisch dmv de Lyngdorf logaritme tot 500 hz. Je hebt ook hier echter zelf weinig in te brengen.

Jag

Berichtdoor Jag » za 05 aug 2017, 10:41

Helemaal eens met MarcoSQ wbt die accuphase. Maar wilde daar nog aan toevoegen dat het concept van automatische EQ systemen sowieso twijfelachtig is. Voor het staande golven deel (laag), mogelijk. Maar voor het midhoog is het zeer de vraag of je het totaal van direct en gereflecteerd geluid moet gaan glad trekken. Die microfoon kan op die manier geen onderscheid maken tussen direct en gereflecteerd geluid, maar je gehoor wel. Als je gaat EQen doe je ook het directe geluid geweld aan. Dus dit is geen probleem wat zich met EQ last oplossen.

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » za 05 aug 2017, 11:27

Nou ja, zo'n geautomatiseerd proces neemt natuurlijk ook de dimensie tijd mee. Net zoals de zelfbouwert in Arta of een ander programma gates instelt en naar een waterval kan kijken, kan die software dat ook. Ik denk dat een kundig persoon er meer uit haalt, maar dat de basisalgoritmes prima geautomatiseerd kunnen worden. De meetpositie lijkt me niet ideaal, aan de andere kant vragen die programma's meestal om meerdere meetposities. Dan is natuurlijk wat makkelijker te bepalen wat reflectie is en wat niet.

Mooi zou zijn als je á la multisub optimizer een set directe anechoïsche en een set luisterplekmetingen zou kunnen invoeren. Bijna onvermijdelijk dat zoiets een keer komt.

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » ma 21 aug 2017, 21:57

MarcoSQ schreef:

najda boxed.png

Iemand die over de Nadja wat weet te vertellen?

MxTheo

Berichtdoor MxTheo » di 19 sep 2017, 21:33

Misschien is de Dspeaker antimode iets? Is ook een goede DSP.

Groet Theo

Terug naar “Streaming Media”