Raspberry muziek streamer zelfbouw projectje

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Maikele

Raspberry muziek streamer zelfbouw projectje

Berichtdoor Maikele » do 31 aug 2017, 15:50

Hallo en welkom in m'n topic waar ik m'n bouw-avonturen wil gaan vastleggen van de bouw van m'n Raspberry pi muziek streamer.
Ik hoop dat ik nog meer goede adviezen mag ontvangen en het is natuurlijk leuk om de hobby te delen met mede-hobbyisten. Als je geïnteresseerd bent in mijn achterliggende gedachten, nodig ik je uit om een kijkje te nemen in het topic hiervoor op het stereoforum: linkje

De streamer zal gaan bestaan uit twee verschillende behuizingen. De DAC + SSD + pi + display in een antiek juwelenkistje, de voedingen in een metalen behuizing.
Als DAC ga ik de Soekris dam1021 0.01% resistor uitvoering aanschaffen. De DAC komt onderin het kistje. Daarboven gaat de bestaande al in gebruik zijnde SSD (Transcend 120GB) gemonteerd worden. Daarboven wordt de al in gebruik zijnde pi2 + LiFePO4wered batterijvoeding gebouwd, en dan is t kistje vol :lol:
Voorop komen vlnr twee schakelaars en een display. De eerste schakelaar gebruik ik om de streamer van het lichtnet en op batterijvoeding te zetten en de tweede schakelaar kan ik de displayverlichting uitzetten.
Achterop komen vlnr de 4-polige XLR aansluiting voor beide audiokanalen (SE), de doorvoer voor de jackplug (voor het kleine speakersysteem voor dagelijks luisteren), netwerkaansluiting en aansluiting voor voeding (ook 4-polige XLR plug met omgekeerde male-female aansluitingen tov de audio XLR).

De voedingbehuizing zal twee aparte en gescheiden voedingen herbergen; één voor het voeden van de LiFePO4wered batterijvoeding (die op zijn beurt de pi voed) + display en één die de DAC zal gaan voeden.
230V in gaat via een netentry drieploige contrastekker met ingebouwde schakelaar en zekering.
De pi-voeding krijgt een enigszins overbemeten ringkerntrafo met een lineaire voeding waarvoor ik het design en print van Barry001 ga gebruiken. Ik ga de LM1085 fixed 5.0V 3A uitvoering gebruiken en de schakeling kan 3 ampère leveren aan de LiFePO4wered + display.
Voor de DAC-voeding ga ik zelf de sjöström SSR-03 symetrische voeding in 9V uitvoering bouwen die wordt gevoed door de Hammond bobbins geïsoleerde transformator.
Beide voedingen worden op prototype-pcb (gaatjesboard) gemonteerd, voorzien van een eigen zekering en krijgen faston aansluitingen met een verbinding naar de beide voedingboards. Vanaf de voedingsboards gaan er draden naar de XLR-aansluitingen (nu ik dit aan t typen ben realiseer ik me dat ik een fout gemaakt heb; de DAC voeding heeft geen twee, maar drie lijnen, de pi-voeding heeft twee lijnen, dus 5 lijnen totaal :-& Er moet dus nog een extra connector komen voor de pi-voeding)
De voedingslijnen tussen de twee behuizingen wil ik getwist per voeding en iets uit elkaar als 1 kabel van de voedingbehuizing naar de streamerbehuizing laten lopen en wordt gekoppeld met XLR achter de streamer.

Ik heb zekeringen, netentry, plastic schroeven (voor het vestigen van alle boards), display, schakelaars, etc besteld via DealExtreme (dx, stuk goedkoper) en alle componenten, XLR's, trafos, etc besteld bij Farnel (de Thaise site dus beetje moeilijk bestellen maar gelukt)
Van dx heb ik alles al binnen, van Farnell heb ik de helft binnen inmiddels, andere helft verwacht ik begin volgende week. Één XLR connector voor audio wordt nageleverd rond 9 september dacht ik. Volgende week denk ik constructief te kunnen beginnen met hobbieen. Ik heb voor de pi-voeding ook nog maar de helft van de componenten binnen.

Dit is de behuizing waar ik t display al heb ingebouwd (maar nog niet aangesloten) en waar de pi en SSD nu nog los inliggen;
Afbeelding
Bovenin deze behuizing komt nog een beluchtingsgat recht boven de pi-cpu. De DAC en SSD genereren geen warmte volgens mij. Alles is laagvoltage dus daarom lijkt mij hout geen probleem. De lifepo4 batterij heeft dankzij zijn chemische samenstelling geen last van explosiegevaar.

Kan niet wachten totdat ik kan beginnen :)
Oh ja, ik woon in Bangkok dus even naar de electrohandel om de hoek is een no-go (componenten zijn van zeer slechte kwaliteit) maar met voortreffelijke hulp op dit forum al wel wat adressen gevonden en voorwerk gedaan.

Maikele

Re: Raspberry muziek streamer zelfbouw projectje

Berichtdoor Maikele » zo 03 sep 2017, 7:35

Zometeen 'even' naar Pantip; draad in drie kleuren, schakelaars, netentree, zekeringhouder en XLR-connector+contra scoren.

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 03 sep 2017, 19:39

Vandaag weer ietsje meer onderdeeltjes, niet alles in Pantip mall kunnen vinden, valt elke keer weer tegen.
Ook isolatieschoentjes gevonden bij toeval, das dan wel weer heel mooi meegenomen.
Afbeelding
Ik heb nog een net-entree en contra-panel-mount-XLR nodig, die probeer ik bij de lokale electronica-mall te scoren. Misschien vind ik daar ook nog een paar hele mooie schakelaars...

Overigens na letterlijk zo'n 10 pogingen om via de site van sjöström te betalen uiteindelijk vanavond t geld maar overgeschreven via Paypal. Dat werkte wel. Per Anders gaat voor mij de AD825 regulators die als smd zijn uitgevoerd op t board solderen en t board dan versturen vanuit Zweden, dat is dus ook in progress.
Dan kan ik daarna zelf de rest solderen en testen.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 03 sep 2017, 20:04

Maikel, als componenten moeilijk worden laat maar horen. Heb een Farnell account, vandaag bestellen = morgen binnen, en de weg naar de Thai heb ik ook al gevonden inmiddels :D

Maikele

Berichtdoor Maikele » ma 04 sep 2017, 2:28

Barry2001 schreef:Maikel, als componenten moeilijk worden laat maar horen. Heb een Farnell account, vandaag bestellen = morgen binnen, en de weg naar de Thai heb ik ook al gevonden inmiddels :D

Dank je wel voor t aanbod Barry, hahaha. Als t goed is is alles besteld. Net-entree wilde ik eerst via dx bestellen tot ik me realiseerde dat t eigenlijk helemaal niet voordelig is omdat ie er 5 besteld en ik heb er echt maar 1 nodig, misschien in de toekomst nog eens 1.
Ik houd je aanbod even in m'n achterhoofd :proost:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 04 sep 2017, 9:51

Ebay ?
http://www.ebay.com/itm/1-5pcs-IEC-C14- ... 5b1d1a8627
http://www.ebay.com/itm/AC-10A-250V-IEC ... 4b0f537a56

De kwaliteit is niet beter of slechter dan wat ik hier in NL koop. wel vaak voordeliger via ebay.

Maikele

Berichtdoor Maikele » ma 04 sep 2017, 13:09

ray5150 schreef:Ebay ?
http://www.ebay.com/itm/1-5pcs-IEC-C14- ... 5b1d1a8627
http://www.ebay.com/itm/AC-10A-250V-IEC ... 4b0f537a56

De kwaliteit is niet beter of slechter dan wat ik hier in NL koop. wel vaak voordeliger via ebay.

Grappig, die tweede link lijkt (en is denk ik) exact dezelfde als bij dx, maar dan eentje ipv 5. Dank je!
Ik ga ook eens even kijken naar schakelaars :)

Maikele

Berichtdoor Maikele » wo 06 sep 2017, 14:17

Vandaag de tweede zending van Farnell binnengekregen, ik kan aan de slag. Het voedingsboard van sjöström is onderweg vanuit Zweden. De schakelaartjes ontdoe ik van de rode rubber 'sokjes' en zien er dan best aardig uit. De netspanning-entree ga ik toch lokaal halen, ge-emmer met Paypal schiet niet op (lang verhaal waar ik jullie niet mee ga vermoeien).

Binnenkort lekker eens alle onderdelen uitpakken en sorteren en voorbereidingen treffen om het printje van Barry te gaan 'bezetten'.
PS: de panel-mount XLR voor de audio ziet er echt supernetjes uit. Quote van Farnell; "It has high pressure die-cast zinc housing and 3 microns silver anti-tarnish finish brass contacts.". Erg blij mee. De steker-variant komt nog later binnen (nalevering, wist ik)

Maikele

Berichtdoor Maikele » wo 06 sep 2017, 14:51

Zojuist even geprobeerd hoe de Hammond-trafo op de gaatjes-print past; ... kwa formaat perfect, maarrrrr ik ben één belangrijk ding vergeten; de grootte van die gaatjes (afstand/pitch is wel in orde), dussss de pinnetjes van de trafo passen niet in de gaatjes.
Tja een vergissing is snel gemaakt met zoveel nieuwe materie en ook niet erg, maar misschien advies wat het verstandigst is in deze.
De gaatjesboard zijn vertind through-hole (als ik dat goed zeg, het gehele gaatje van boven tot onder heeft een tinnen laagje).
Ik zat te denken om ze uit te boren van 2mm naar 2,5mm. Daarbij ben ik dus de through-hole laagje kwijt maar wellicht kan ik twee eilandjes eromheen gebruiken als versteviging, in een driehoek zeg maar: 1=trafopin, 2=volgelopen gaatje ter versteviging, 3=fastonklem
Is dat een idee zo?

Ik gebruik het gaatjesboard alleen om een stabiele resonantievrije constructie binnenin de kast te maken, vandaar ook dat ik ze wel graag vast wil solderen.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 06 sep 2017, 16:56

Ik ben wel benieuwd hoe een Soekris DAC in Thailand klinkt. :mrgreen:

Heb je de laatste versie van de DAC?

Maikele

Berichtdoor Maikele » wo 06 sep 2017, 19:15

hannesie schreef:Ik ben wel benieuwd hoe een Soekris DAC in Thailand klinkt. :mrgreen:

Heb je de laatste versie van de DAC?

Heey wat een eer jou in mijn topic te verwelkomen :proost:
Haha nou anders ik wel, waarschijnlijk klinkt het vooral warm :lol:
Hij is nóg niet aangeschaft, ik ga stapje voor stapje, alle voorgaande stappen qua aanschaf zijn net goed en wel afgerond en ik heb het mooiste voor t laatst bewaard.
Ik ben overigens van plan om de 0.01% resistor-versie en dan de laatste versie te bestellen. Dat wordt denk ik volgende maand.
Heb je nog tips?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 06 sep 2017, 19:54

:lol: Gewoon doen :lol:

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 07 sep 2017, 5:15

hannesie schreef::lol: Gewoon doen :lol:

Haha, komt goed. Je leest het hier wel.
Wat zou jij met die gaatjes in dat gaatjesboard doen? Iets uitboren?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 07 sep 2017, 9:52

Heb je daar een foto van, het verhaal is me niet helemaal duidelijk.

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 07 sep 2017, 14:20

ray5150 schreef:Heb je daar een foto van, het verhaal is me niet helemaal duidelijk.

Zeker:
Afbeelding

Afbeelding

Heb gaatjesprint besteld waarvan de gaatjes te klein zijn :?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 07 sep 2017, 14:44

Ach, zo.
De gaatjes zijn niet te klein, want standaardformaat. de pootjes zijn te dik.
Opboren is geen probleem, zoals je stelt de eilandjes eromheen als versteviging gebruiken met wat stukjes los koperdraad en soldeer.
Wat je ook nog kan doen is met een paar klodders dikke lijm het kunststof van de trafo aan de PCB vastplakken. scheelt weer drukbelasting op de soldeerverbinding.
En het lijkt me ook verstandig om wat eilandjes rondom de aansluitingen voor de netspanning te verwijderen, daarmee voorkom je eventuele vonk overslag. die printjes zij oorsproonkelijk natuurlijk niet bedacht voor 220 Volt, of wat ze daar ook hebben.

(persoonlijk had ik het een beter idee gevonden als je een ringkern trafo had genomen, dan heb je al die problemen niet.)

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 07 sep 2017, 15:09

Ik denk ook dat de grap met de netspanning wel het belangrijkste is, wat materiaal weghalen zodat er geen risico meer is.

:shock: Veiligheid is wel een punt, ook al zit het in een houten kistje, of misschien wel meer dan. :mrgreen:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 07 sep 2017, 15:50

Dat is relatief, Hans. 98 jaar geleden zat de allereerste omroep-radiozender in Nederland ook op een houten plank gemonteerd. :lol:
Hilversum-Beeld_en_Geluid_edit-a-thon_rondleiding_(3).jpg

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 07 sep 2017, 17:55

ray5150 schreef:Ach, zo.
De gaatjes zijn niet te klein, want standaardformaat. de pootjes zijn te dik.
hahaha das ook een manier er naar te kijken
Opboren is geen probleem, zoals je stelt de eilandjes eromheen als versteviging gebruiken met wat stukjes los koperdraad en soldeer.
check ga ik dat doen om de contacten te maken.
Wat je ook nog kan doen is met een paar klodders dikke lijm het kunststof van de trafo aan de PCB vastplakken. scheelt weer drukbelasting op de soldeerverbinding.
ontzettend goed idee, dat ga ik zeker doen.
En het lijkt me ook verstandig om wat eilandjes rondom de aansluitingen voor de netspanning te verwijderen, daarmee voorkom je eventuele vonk overslag. die printjes zij oorsproonkelijk natuurlijk niet bedacht voor 220 Volt, of wat ze daar ook hebben.
mmm dat is ook wel een goed punt waar ik niet aan gedacht heb. Ik heb een hele boel van deze printjes dus dan ga ik elke zijde een printje (2 dus) gebruiken, dan zit er geen print onder de trafo.
(persoonlijk had ik het een beter idee gevonden als je een ringkern trafo had genomen, dan heb je al die problemen niet.)
ik heb twee voedingen, voor de andere ga ik inderdaad een ringkern gebruiken. Adviseer je om die rechtstreeks (met rubbertje) op de bodem te monteren?
Dank je Ray!
hannesie schreef:Ik denk ook dat de grap met de netspanning wel het belangrijkste is, wat materiaal weghalen zodat er geen risico meer is.
komt denk ik goed met twee prints. Overigens komt de voeding wel in een metalen kistje, de DAC, pi, SSD komen in een houten kistje (5V en 9V)

:shock: Veiligheid is wel een punt, ook al zit het in een houten kistje, of misschien wel meer dan. :mrgreen:

:sure:
ray5150 schreef:Dat is relatief, Hans. 98 jaar geleden zat de allereerste omroep-radiozender in Nederland ook op een houten plank gemonteerd. :lol:
Hilversum-Beeld_en_Geluid_edit-a-thon_rondleiding_(3).jpg

:sure:

Dus het linker printje is voor de 220V zijde, daar komen twee fastonklemmen op t printje met een dikke draad van trafopin naar klem. Ik mag de middenaftakking als randaarde-aansluiting gebruiken toch?
Het rechter printje herbergt de 12V aansluitingen, dus 12V, 0V, 12V; dus draden naar zekeringhouders en vervolgens fastonklemmen.

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 12 sep 2017, 17:16

Nog een vraag; ik wil morgen even een boortje kopen om de prototype-board (gaatjesboard) uit te boren
In de datasheet wordt een pindikte van 0.04 x 0.04 genoemd voor het type dat ik besteld heb (229C24, 24VA)
Dat is in inch dus komt neer op 1mm x 1mm, maar het zijn vierkante pinnen dus met stelling van Pythagoras kom ik dan op 1^2 + 1^2 = c^2
C=de wortel van 2 = 1.4mm
Kan iemand dat bevestigen?
Nou vraag ik mij af wat de standaard grootte is van de gaatjes in prototype/gaatjes-boards? Is dat 1mm diameter? Dan heb ik een beetje een idee.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » di 12 sep 2017, 17:29

Hoi Maikel,

1mm is in het vierkant, met pietapegras kom je dan op 1.4mm diameter uit.
Die experimenteerbordjes hebben meestal 1mm diameter gaten, in een e raster, 2.54mm.
Boortje 1.6mm als ze hebben voor het gemakkie, anders 1.5mm (normaal gesproken in pcb land neem je gatgrootte 0.2mm groter dan de pin bij through hole).

Edit: tijdens het typen van dit bericht heb je het zelf al gevonden zie ik, klopt dus inderdaad.

Maikele

Berichtdoor Maikele » wo 13 sep 2017, 7:24

Barry2001 schreef:Hoi Maikel,

Die experimenteerbordjes hebben meestal 1mm diameter gaten, in een e raster, 2.54mm.
Boortje 1.6mm als ze hebben voor het gemakkie, anders 1.5mm (normaal gesproken in pcb land neem je gatgrootte 0.2mm groter dan de pin bij through hole).

Edit: tijdens het typen van dit bericht heb je het zelf al gevonden zie ik, klopt dus inderdaad.

Dank je Barry. Ik kan de prototype boards niet gebruiken, de fuseholders en fastonpennen passen er ook niet op. Balen maar t is niet anders. Ik moet dus op zoek naar iets waar ze wel op passen.
Ik heb zojuist alles gesorteerd en alle onderdelen voor de Barry-print :D erbij gezocht. Zo aan t werk weer.
Afbeelding
Links alles voor voeding, midden voeding DAC, rechts voeding pi

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 16 sep 2017, 11:23

Barry2001 schreef:Hoi Maikel,

Barry of iemand anders, nog een vraagje;
Er zijn toch wel experimenteerboardjes met 1,5 of 1,6 mm?
Hebben die boards nog een specifieke naam en zijn er zaken waar ik naar moet kijken bij aanschaf?
Ben van plan ze hier lokaal te kopen, dan zie ik hoe groot ze zijn en of de gaatjes groot genoeg zijn.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » za 16 sep 2017, 11:59

Goede vraag. Heb hier een aardige verzameling opgebouwd in de loop de jaren, ik gebruik ze graag :D bij die ik hier heb liggen is het allemaal 1mm of daar in de buurt. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet bestaat.

Verder, niet al te moeilijk doen denk ik voor die paar gaten.. heb je niet iets wat 1.5mm is, waarmee je de gaten wat kunt ruimen? Schroevendraaiertje oid.

Als je printjes gaat kopen, let dan op het patroon. Je hebt ze met enkele eilandjes (die wil je vermoedelijk ook), of met bv 3 eilandjes aan elkaar, of een hele rij doorverbonden. Net wat je wilt en prettig vindt.

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 17 sep 2017, 7:29

Barry2001 schreef:Goede vraag. Heb hier een aardige verzameling opgebouwd in de loop de jaren, ik gebruik ze graag :D bij die ik hier heb liggen is het allemaal 1mm of daar in de buurt. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet bestaat.

Verder, niet al te moeilijk doen denk ik voor die paar gaten.. heb je niet iets wat 1.5mm is, waarmee je de gaten wat kunt ruimen? Schroevendraaiertje oid.

Als je printjes gaat kopen, let dan op het patroon. Je hebt ze met enkele eilandjes (die wil je vermoedelijk ook), of met bv 3 eilandjes aan elkaar, of een hele rij doorverbonden. Net wat je wilt en prettig vindt.

Wederom bedankt voor t meedenken Barry.
Ik maak me vooral zorgen om een deugdelijke verbinding.
Vooral omdat ik de gaatjes ga uitboren moet ik t tin van de omliggende eilandjes gebruiken. Worden t dan niet grote klodders tin en een constructie gevoelig voor frictie?

Dat t er niet netjes uitziet onder de print maakt me niet zoveel uit, maar liefst betaal ik iets extra voor een nette oplossing.
Is bijvoorbeeld een strip met contacten waar alle kabelbomen in hardwired buizenversterkers mee verbonden worden niet een betere oplossing dan?
Zoiets:
Afbeelding

Zoiets kan ik volgens mij gebruiken om de zekeringhouders (met zekeringen) en draden te monteren.
Alleen om de Hammond-trafo hierop te monteren is dan wellicht weer geen goed idee (of wel?) Daarvoor kan wat mij betreft de methode van ray; uitboren en lijmen op de print volstaan. Daarbij zit ik dan nog met de eilandjes die dicht op elkaar zitten, dus moet ik de print in 4-en zagen. Verre van ideaal ook.
Ben erg benieuwd naar jullie ideeen :goedzo:

Terug naar “Streaming Media”