Raspberry muziek streamer zelfbouw projectje

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Raspberry muziek streamer zelfbouw projectje

Berichtdoor Barry2001 » zo 17 sep 2017, 9:05

Tsja. Trafo monteren op de de draadhouders is inderdaad geen goed idee, is íe te zwaar voor.

Als je geen experimenteerprint wilt gebruiken is de enige echt goede manier een dedicated print tekenen. Kun je dan de trafo met zekeringhouders op monteren. Kun je zelf een print tekenen? Wil ik wel voor je doen anders, stuur ik je output files, kun je 'm zelf bestellen bij je buren in China :goedzo:

Gaat misschien wat ver, experimenteerbord vind ik nog steeds een goede optie, wat je zelf wilt.

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 17 sep 2017, 11:25

Barry2001 schreef:Tsja. Trafo monteren op de de draadhouders is inderdaad geen goed idee, is íe te zwaar voor.

Dat dacht ik al wel

Als je geen experimenteerprint wilt gebruiken is de enige echt goede manier een dedicated print tekenen. Kun je dan de trafo met zekeringhouders op monteren.

Wellicht wel het overwegen waard. De experimenteerprints voelen een beetje als ze ergens voor gebruiken waar ze niet voor gemaakt zijn. Het moet ook met gemak 3 ampère kunnen voeren.
Kun je zelf een print tekenen?
Nog nooit gedaan, wel eens een circuit proberen te tekenen met 'hoe heet dat programma ook weer' en dat dat was toen hopeloos mislukt.
Wil ik wel voor je doen anders, stuur ik je output files, kun je 'm zelf bestellen bij je buren in China :goedzo:

Supertof van je aanbod! Weet je wat zo'n printje in China ongeveer kost? Heb je een website ofzo?

Gaat misschien wat ver, experimenteerbord vind ik nog steeds een goede optie, wat je zelf wilt.

Probleem met de experimeteerboards die ik heb ik dat de tin-eilandjes behoorlijk dicht op elkaar zitten, echt voor low-voltage toepassingen gemaakt, vandaar ook de grootte van de through-holes. Geeft me geen goed gevoel om daarop met 3A te gaan werken, dus zou ik al met 4 losse prints moeten gaan werken en dat ziet er helemaal niet netjes uit (een beetje debiel zelfs denk ik haha)

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 17 sep 2017, 11:33

Laatst gewijzigd door hannesie op zo 17 sep 2017, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 17 sep 2017, 11:55

hannesie schreef::lol: Het probleem komt mij bekend voor.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 17&t=13178

Had m eerder wel eens gelezen natuurlijk, jouw topic Hans, maar goed dat je me er nog een keer op attendeerd. Heb m nu nog een keer gelezen en ik zie wat je bedoeld :wink:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 17 sep 2017, 12:01

Ik had net mijn linkje gewijzigd, maar door een vraag hier thuis, niet direct bevestigd.
Dat kan dan gebeuren.

Niet direct een voorbeeld hoe het moet. :hide:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 17 sep 2017, 12:35

hannesie schreef:Ik had net mijn linkje gewijzigd, maar door een vraag hier thuis, niet direct bevestigd.
Dat kan dan gebeuren.

Niet direct een voorbeeld hoe het moet. :hide:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

Haha dank je, hoewel dit vast jaren goed kan gaan, durf ik het niet aan met de eilandjes die zo dicht bij elkaar liggen met 230V, er zou zelfs een ongewenste capacitieve waarde kunnen ontstaan (in mijn situatie, ik weet niet welk voltage jij gebruikt).
Ik scherm geleiders altijd extra af met krimpkous, en zo'n pvc hulsje werkt natuurlijk ook prima, maar ziet er dan weer iets minder strak uit.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 17 sep 2017, 13:19

Eigenlijk zou je zo'n soort PCB moeten hebben : http://www.ebay.com/itm/1pcs-transforme ... SwiDFYOU0A

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 17 sep 2017, 13:24

ray5150 schreef:Eigenlijk zou je zo'n soort PCB moeten hebben : http://www.ebay.com/itm/1pcs-transforme ... SwiDFYOU0A

Ik ben weer lastig natuurlijk Ray, ik wil er ook nog graag zekeringhouders op hebben voor beide trafos :^o
Maar verder zit dit er wel netjes uit inderdaad. Kan voor de gekkigheid wel eens zoeken naar m'n trafo-type en pcb als zoekterm. Dank je!

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 17 sep 2017, 13:53

Nou zit ik even hardop te denken hè, maarre Hammond verkoopt dus pcb-transformatoren; dan moeten er toch ook pcb's voor zijn? Of had Hammond in gedachten dat kopers altijd zelf hun prints voor hun toepassing konden maken?

Is oprechte nieuwschierigheid en een beetje verwondering...

Edit: nou zijn mijn Google kunsten niet erg geweldig, maar ik vind gewoon helemaal niks over bestaande prints voor een trafo zoals due van mij, wow ik ben gewoon de allereerste in de wereld die deze trafo gebruikt, voel me wel erg bijzonder nu :cry:

Maarre dan dus even als oriëntatie op de pcb-producenten. Ik lees dat de kwaliteit in China te wensen overlaat, maar er zijn vast uitzonderingen die de regel bevestigen, of in Singapore oid. Iemand heel toevallig ervaring hiermee?
Had al even teken bij OSHpark in us maar snap er geen snars van :think:

Wensen: board afmetingen (trafo is zo'n 5,7 x 7,2 cm) ongeveer 6 x 10 cm, single layer voldoende. Hole-size: 1,5mm, dikte, gewoon fatsoenlijke kwaliteit, koperdikte, niet zo belangrijk, ga de sporen toch vertinnen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 17 sep 2017, 15:19

Maikele schreef:
ray5150 schreef:Eigenlijk zou je zo'n soort PCB moeten hebben : http://www.ebay.com/itm/1pcs-transforme ... SwiDFYOU0A

Ik ben weer lastig natuurlijk Ray, ik wil er ook nog graag zekeringhouders op hebben voor beide trafos :^o
Maar verder zit dit er wel netjes uit inderdaad. Kan voor de gekkigheid wel eens zoeken naar m'n trafo-type en pcb als zoekterm. Dank je!

Dat was slechts bedoeld als voorbeeld.

Maikele schreef:Nou zit ik even hardop te denken hè, maarre Hammond verkoopt dus pcb-transformatoren; dan moeten er toch ook pcb's voor zijn? Of had Hammond in gedachten dat kopers altijd zelf hun prints voor hun toepassing konden maken?

Ja, ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat. bij Mercedes maken ze per slot van rekening ook niet zelf de banden voor de auto's.

Maikele schreef:Maarre dan dus even als oriëntatie op de pcb-producenten. Ik lees dat de kwaliteit in China te wensen overlaat, maar er zijn vast uitzonderingen die de regel bevestigen, of in Singapore oid. Iemand heel toevallig ervaring hiermee?
Had al even teken bij OSHpark in us maar snap er geen snars van :think:

Wensen: board afmetingen (trafo is zo'n 5,7 x 7,2 cm) ongeveer 6 x 10 cm, single layer voldoende. Hole-size: 1,5mm, dikte, gewoon fatsoenlijke kwaliteit, koperdikte, niet zo belangrijk, ga de sporen toch vertinnen.

Valt wel mee hoor. ook veel westerse bedrijven laten daar hun printen maken, over het algeheel is met de kwaliteit niks mis.
Ik verwacht dat een printje als jij nodig hebt een paar euro kwartjes tot ongeveer 1 euro per stuk zal kosten. alleen gaan die dingen minimaal per tien stuks. en komt er nog wat transport kosten bij. het is ook de bedoeling dat je zelf het ontwerp aanlevert en dus kan omgaan met een programma zoals Kicad of Eagle. voor prijzen kun je kijken op een site als : https://pcbshopper.com/
Kortom, je had jezelf een hoop ellende kunnen besparen door een ringkerntrafo te nemen, gat boren, bout aandraaien, draadjes aansluiten, klaar.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 17 sep 2017, 15:31

Kwaliteit printen uit China is uitstekend. Sterker nog, denk dat het grootste gedeelte van alle printen op dit moment uit China komen, ook die van de europese aanbieders. Waarom? Arbo, veiligheid, kijken nergens naar daar. Levertijd (door bezorging) is ook geen issue meer, het is zo hier.

Voor afmeting zou ik 100 x 100mm nemen, kunnen de zekeringen en eventueel wat Fastons of printpennen er ook bij op (100 x 100mm is een standaard maat). Minimale afname is 5 stuks, op de door Ray genoemde site vind je dan een prijs van EUR 13 ongeveer, als je even kunt wachten ivm verzendtijd, EUR 2,60 p/st.

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 17 sep 2017, 16:41

ray5150 schreef:Ja, ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat. bij Mercedes maken ze per slot van rekening ook niet zelf de banden voor de auto's.

Tja, was redelijk sarcastisch (ben al 3 volle dagen snotverkouden, daar wordt je ook vervelend van haha) en volgens mij is de electronica-markt in de verste verte niet te vergelijken met andere technologie-markten. Goed voor mij om me dat dus alsnog eigen te maken O:)

Valt wel mee hoor. ook veel westerse bedrijven laten daar hun printen maken, over het algeheel is met de kwaliteit niks mis.

Das goed om te horen en geeft de burger hoop :lol:
Ik verwacht dat een printje als jij nodig hebt een paar euro kwartjes tot ongeveer 1 euro per stuk zal kosten. alleen gaan die dingen minimaal per tien stuks. en komt er nog wat transport kosten bij. het is ook de bedoeling dat je zelf het ontwerp aanlevert en dus kan omgaan met een programma zoals Kicad of Eagle. voor prijzen kun je kijken op een site als : https://pcbshopper.com/

Super!
Kortom, je had jezelf een hoop ellende kunnen besparen door een ringkerntrafo te nemen, gat boren, bout aandraaien, draadjes aansluiten, klaar.

Klopt wel maar dat was weer erg saai geweest :kwijl: nee, maar zonder gekheid, ik heb wel specifiek deze trafo voor z'n eigenschappen gekozen, maar je mag me gek noemen hoor. Overigens heb ik jouw advies voor een ringkern wél opgevolgd voor de andere voeding (de Barry-print voor de pi) :bakkie:

Barry2001 schreef:Kwaliteit printen uit China is uitstekend. Sterker nog, denk dat het grootste gedeelte van alle printen op dit moment uit China komen, ook die van de europese aanbieders. Waarom? Arbo, veiligheid, kijken nergens naar daar. Levertijd (door bezorging) is ook geen issue meer, het is zo hier.

Nog sneller hier haha. Maar dat is erg goed om te horen.

Voor afmeting zou ik 100 x 100mm nemen, kunnen de zekeringen en eventueel wat Fastons of printpennen er ook bij op (100 x 100mm is een standaard maat). Minimale afname is 5 stuks, op de door Ray genoemde site vind je dan een prijs van EUR 13 ongeveer, als je even kunt wachten ivm verzendtijd, EUR 2,60 p/st.

Super!! Ik ga zo slapen, hopelijk morgen niet meer zo'n snotkop, ik check de site dan, ben erg benieuwd :goedzo:

Thanks again guys, hoeveel jullie me hier al geholpen hebben. We gaan gestaag door \:D/

PS: Barry, ik zal morgen proberen om een layout te tekenen op papier hoe ik t ongeveer wil hebben. Ook met de eigenschappen/pinlayout van de trafo erbij

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 17 sep 2017, 17:26

Laat maar horen wat het moet worden, komt goed. Met een borrel dan maar vroeg de koffer in daar, beterschap & welterusten :goedzo:

Maikele

Berichtdoor Maikele » vr 22 sep 2017, 18:10

Sorry voor de vertraging, ik had al m'n energie nodig om de afgelopen werkdagen een beetje door te komen, savonds linea reacta naar bed en vanmorgen had ik iets energie over en heb ik wat getekend;
Afbeelding
<het duurt even voordat de afbeeldingen worden geladen>
Linksboven komt de aansluiting vanuit de lichtnet-entree. Die heeft ook een zekering achterin de kast. Dan zie je aansluitingen 1,2,4,3 (primary) en 5,6,8,7 (secondary). Als ik t goed begrijp loopt de fase van 1 to 3 met de middenaftakking 2 en 4 doorverbinden. Dan loopt de fase secundair dezelfde kant op dus van 5 tot 6 en van 8 tot 7. Klopt toch?
In de fase (5) en fase (8) wil ik graag een zekering+houder zetten. Beiden fasen L12(1) en L12(2) zijn 12V.

Dan zie je aan de rechterkant de aansluitingen van en naar de ringkerntrafo tbv jouw print voor de pi.
Afbeelding
<het duurt even voordat de afbeeldingen worden geladen>
Fase L brown BRN en Nul N Blue BLU krijgen hun spanning vanaf de netentree.
Violet VIO en gray GRY moeten als middenaftakking doorverbonden worden.
Secundair red RED en Yellow YEL moeten doorverbonden worden en vormen fase L9, 9 Volt.
Secundair black BLK en orange ORA moeten doorverbonden worden en vormen nul N, beide secundaire 9V wikkelingen geven dus parallel dubbel zoveel ampères. In L9 komt ook een zekering+houder

*Zekeringhouders: farnellcode: 1271691 type: 64600001003,
afstand tussen beide aansluitingen 22,7mm, hole 1,2mm
*Hammond blok trafo: farnellcode: 1663379 type: 229C24
3-4, 2-1, 7-8, 6-5 is D=0.60 inch=15.24mm
4-2 en 8-6 middenaftakkingen is D1=0.53 inch=13.46mm
hole 1,4mm, wellicht hole 1,5 of 1,6mm zoals je voorstelde.
*Ringkern trafo: Farnellcode: 9530355 type: MCTA050/09
Sec gauge 22awg=0,65mm maar dit is vertind dus denk iets dikker, zo'n 1mm, zelfde
als primair denk ik, houd maar hole 1,2mm aan denk ik voor alle 8 draden
*Fastonpennen; hole hetzelfde als op jouw print.

Kun je hier wat mee? Ik weet dat t een heleboel info is, heb geprobeerd in mijn macht het zo simpel mogelijk te maken voor je. Vind het te gek dat je die print layout voor mij wilt ontwikkelen Barry!
Kun je de sporen lekker breed maken, zodat er flink wat stroom kan lopen? Als je meer info wil, laat het maar weten, dan probeer ik dat voor je uit te zoeken. Verder heeft het geen haast dus neem er je tijd voor. Vind het al fantastisch dat je dit kunt en wilt.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » vr 22 sep 2017, 21:28

Ha Maikel, post gelezen, ik ga ermee aan de slag. Je hebt moeite genoeg gedaan voor info :goedzo:
Er is na veel baggerweer in NL een periode van mooi weer aangekondigd, als dit uitkomt kan het ff duren :mrgreen: maar komt goed.

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 23 sep 2017, 4:59

Barry2001 schreef:Ha Maikel, post gelezen, ik ga ermee aan de slag. Je hebt moeite genoeg gedaan voor info :goedzo:
Er is na veel baggerweer in NL een periode van mooi weer aangekondigd, als dit uitkomt kan het ff duren :mrgreen: maar komt goed.

Haha no problem

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 24 sep 2017, 13:12

Zooo ik heb de eerste onderdelen erop gesoldeerd.
Even nog ter verificatie. Ik kan toch de pin van RV1 linksonder met boven verbinden;
Afbeelding
Daarmee verbind ik dan toch pin 1 met pin 3 van RV1;
Afbeelding

Heb ik koelpasta nodig tussen de regulator en t koelblok trouwens? :hide:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 24 sep 2017, 13:31

Hangt ervan af wat voor isolatie je ertussen gaat gebruiken, bij een mica plaatje : ja, bij een siliconen plaatje : nee, bij een keramisch plaatje : nee.

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 24 sep 2017, 13:34

ray5150 schreef:Hangt ervan af wat voor isolatie je ertussen gaat gebruiken, bij een mica plaatje : ja, bij een siliconen plaatje : nee, bij een keramisch plaatje : nee.

Euh en bij geen plaatje, Ray? Of is dat zeker niet aan te raden?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 24 sep 2017, 14:41

Dan ook, ja. zonder word de warmte overdracht wat minder. een drupje is voldoende.
Maar je moet ook weten dat die metalen flap van de regelaar intern doorverbonden is met 1 van de 3 pinnen van de regelaar.
Met welke pin dat doorverbonden is, is afhankelijk van het type regelaar.
Nu weet ik niet of op de print ook de bevestigingspunten van het koelblok verbonden is met een van de sporen.
Met andere woorden : als je de regelaar ongeisoleerd monteerd is er een kans dat je een sluiting maakt in het geheel.
Het koelblok is van metaal, dus geleid deze ook spanning.

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 24 sep 2017, 15:07

ray5150 schreef:Dan ook, ja. zonder word de warmte overdracht wat minder. een drupje is voldoende.
Maar je moet ook weten dat die metalen flap van de regelaar intern doorverbonden is met 1 van de 3 pinnen van de regelaar.
Met welke pin dat doorverbonden is, is afhankelijk van het type regelaar.
Nu weet ik niet of op de print ook de bevestigingspunten van het koelblok verbonden is met een van de sporen.
Met andere woorden : als je de regelaar ongeisoleerd monteerd is er een kans dat je een sluiting maakt in het geheel.
Het koelblok is van metaal, dus geleid deze ook spanning.

De pinnen van de koelblok zijn voor zover ik weet niet doorverbonden met één van de sporen, zal dat zo voor de zekerheid nog even nakijken (nagekeken: 100% zeker nergens anders mee verbonden).
Is deze thermal pad goed? http://www.dx.com/p/diy-silicone-thermal-pad-heat-conduct-mat-for-heat-sink-blue-400mm-x-200mm-x-1mm-104610#.WcesjkExWEc
Laatst gewijzigd door Maikele op zo 24 sep 2017, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 24 sep 2017, 16:43

Tikje aan de grote kant, nietwaar ? (400 x 200 mm.)
Beetje aan de dure kant ook. beter op zoek gaan naar iets als dit : http://www.ebay.com/itm/50PCS-White-Tra ... Swk6pZfUPF
Die zijn al op maat geknipt, en er zitten ook nog de benodigde nylon ringetjes bij.
(Je hebt pads nodig voor een TO220 behuizing.)

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 24 sep 2017, 16:50

ray5150 schreef:Tikje aan de grote kant, nietwaar ? (400 x 200 mm.)
Beetje aan de dure kant ook. beter op zoek gaan naar iets als dit : http://www.ebay.com/itm/50PCS-White-Tra ... Swk6pZfUPF
Die zijn al op maat geknipt, en er zitten ook nog de benodigde nylon ringetjes bij.
(Je hebt pads nodig voor een TO220 behuizing.)

Haha ja ik ben echt een kneus met t vinden van (dit soort) dingen ](*,)
Hartstikke bedankt Ray, heb ze zojuist besteld :D

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 24 sep 2017, 18:07

Net weer van een lange fietstocht, nog in je oude hometown geweest Maikel :mrgreen:
Maar klopt allemaal, koelblok staat geisoleerd van de rest omdat dit niet altijd ground is, en inderdaad klopt de pin 1-3 doorverbinding op de print als je geen adjustable versie gebruikt.

Maikele

Berichtdoor Maikele » ma 25 sep 2017, 7:31

Barry2001 schreef:Net weer van een lange fietstocht, nog in je oude hometown geweest Maikel :mrgreen:
Maar klopt allemaal, koelblok staat geisoleerd van de rest omdat dit niet altijd ground is, en inderdaad klopt de pin 1-3 doorverbinding op de print als je geen adjustable versie gebruikt.

Lekker zeg, zo'n eind fietsen. Tikkeltje jaloers ben ik wel :| Vet! Ben je in Deurningen geweest? Of Deventer?
Thanks. Soldeer ik de rest van de componentjes erop behalve de reg, die moet even wachten op de pads :bakkie:

Terug naar “Streaming Media”