Raspberry muziek streamer zelfbouw projectje

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Re: Raspberry muziek streamer zelfbouw projectje

Berichtdoor Barry2001 » di 17 okt 2017, 17:08

Mooie print geworden Maikel en erg scherp geprijst, een aanbieder om te onthouden :goedzo: Gaat het beter nou met de Fastons?

PS 7 oktober besteld zie ik, dus 10 dagen produktie + verzenden en dan niet met DHL oid, is ook nog eens erg snel.

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 17 okt 2017, 18:32

ray5150 schreef:Gaat er netjes uitzien zo.
Vraag me alleen af hoe je die trafo print boven de Sjostrom PCB wil laten "zweven" als het geheel in de kast gemonteerd is.

Ik wil daar een brug voor maken of eigenlijk twee waar de linker en rechterkant dan op geschroefd worden.
Hoe dat praktisch gaat moet ik nog even over brainstormen maar dat gaat vast goed komen. Weet niet of het ok is om dat van hout te maken, ben bang van niet hè ivm brandgevaar?
hannesie schreef:Het begint al aardig op een kerncentrale te lijken, en dat allemaal voor een beetje herrie? :lol: :mrgreen:

Dat laten zweven kan mogelijk met een extra verdieping van een metalen plaatje?

Hahaha. Nou je t zegt :mrgreen:
En dan eerste nummer een vet metal nummer draaien van Lamb of God ofzo :rock:
Dat zou ook kunnen maar belangrijk is dat is geen brom wil dus het moet heel stevig op alle vier de hoeken vastgeschroefd kunnen worden. De trafo zit immers op die print.
Barry2001 schreef:Mooie print geworden Maikel en erg scherp geprijst, een aanbieder om te onthouden :goedzo: Gaat het beter nou met de Fastons?

PS 7 oktober besteld zie ik, dus 10 dagen produktie + verzenden en dan niet met DHL oid, is ook nog eens erg snel.

Ja ongelofelijk he. Voor mijn gevoel moeten ze daar bijna geld bij doen :shock: Zeker eentje om te onthouden inderdaad. Ga een mooie review voor ze schrijven iig.
Die fastons... kan ik nog niet heel makkelijk in die print drukken haha. Maar met tangetje nog niet geprobeerd hoor. Komt goed, ik zal t voorzichtig doen deze keer.
Ja volgens mij was het met 3 dagen geproduceerd en heeft t pakketje 7 dagen vereist. Pakket was met tracking zelfs. En was de goedkoopste optie van verzenden.
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I
DIY project: Raspberry pi met Soekris dam1021 met gescheiden voeding.

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 29 okt 2017, 7:25

Fastons waren met tang makkelijk in de print te krijgen dus die mm extra was een goed idee.
De laatste stand van zaken: de twee bruggen voor de centraalprint zijn zo goed als klaar, nog even juiste schroeven erbij halen maandag.
Verder staat alles nog steeds on hold ivm de nog niet ontvangen pads (mailtje naar eBay aanbieder is verstuurd) en de nog niet aangeschafte multimeter. Hopelijk volgend weekend tijd voor.
De kast zou ongeveer 20x25x10 moeten gaan worden. Hoop dat ze daar een kast voor hebben. Wil eerst hier lokaal kijken voordat ik andere opties ga bekijken die waarschijnlijk een aanzienlijk veelvoud gaan kosten.
Afbeelding
Afbeelding
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I

ToTo

Berichtdoor ToTo » zo 29 okt 2017, 9:15

Lukt het allemaal wel met die temperaturen daar?

Grt Ruud

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 29 okt 2017, 10:55

Nog een leuk stukje info over de Soekris, maar dan in de 1541 uitvoering.
http://www.superbestaudiofriends.org/in ... ents.4907/

Met jouw voeding zul je er ook bij in de buurt komen.
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 29 okt 2017, 15:52

ToTo schreef:Lukt het allemaal wel met die temperaturen daar?

Grt Ruud

Hey Ruud, leuk je ook hier te zien :)
Ik had die vraag eigenlijk veel eerder verwacht haha. Inderdaad is dat echt serieus een aandachtspunt en de reden dat bijv m’n mediaplayer vorig jaar was overleden (de voeding, die kon ik gelukkig weer repareren).
Alle condensatoren zijn uitgerust in de zgn 105 graden uitvoeringen en het zijn waar mogelijk de topversies van Panasonic en waar men geen pana verkocht Nichicon. Verder is alles flink overgedemensioneerd, dus de trafos zijn beiden ruim dubbel zo zwaar uitgevoerd als de stroom die ze maximaal moeten kunnen leveren. Verder zijn alle koellichamen ook groter uitgevoerd dan origineel geadviseerd.
Met al deze voorzorgsmaatregelen moet t goed komen zonder actieve koeling (ik heb een giga hekel aan geloei aan m’n hoofd)
hannesie schreef:Nog een leuk stukje info over de Soekris, maar dan in de 1541 uitvoering.
http://www.superbestaudiofriends.org/in ... ents.4907/

Met jouw voeding zul je er ook bij in de buurt komen.

Super Hans, leuk stuk, ga ik eens even lezen. Dank je wel.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 29 okt 2017, 17:36

Wordt mooi zo Maikel :D

Maikele

Berichtdoor Maikele » ma 30 okt 2017, 0:38

Barry2001 schreef:Wordt mooi zo Maikel :D

Denk je Barry, slow but steady zeg maar haha
Ben wel erg benieuwd of de gebouwde prints het doen of bij aansluiten direct in rook opgaan #-o :hide:

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 04 nov 2017, 16:58

Yesssss eindelijk weer een update hierzo. Ben naar de lokale electronica 'gigant' geweest (Zeer Rangsit), heb een fatsoenlijke multimeter aangeschaft, een mooie maar simpele kast en wat ontbrekende onderdelen die ik nog nodig had:

Welkom Victor:
Afbeelding
Front ga ik zwart spuiten:
Afbeelding
Idee voor indeling:
Afbeelding
Bovenkant=achterkant met alle aansluitingen. Onderkant is voorkant. Weet nog niet of ik daar nog een led oid in ga zetten.
De groene Barry-print linksboven zal denk ik 180 graden gedraaid worden, dan zit de uitgang bij de achterkant.
De trafo bovenop zit zo dat de magnetische velden aan de voor en achterkant zitten. Haaks daarop is de ringkern gemonteerd als ik t goed heb. Het mooie schone deel van de sjöström voeding zit rechts en is zoveel mogelijk gevrijwaard van storende invloeden (hoop ik).
De 230V aansluiting (neutron PowerConn) gaat via een zekeringhouder en schakelaar achterop naar de centrale (door Barry ontworpen) print(rood). De uitgangen worden met faston-klemmen naar de diverse prints gestuurd. De klemmen krijgen rubber hoesjes. De drie zekeringhouders ga ik vervangen voor vandaag aangeschafte exemplaren met plastic afschermingen. De twee fases voor de sjöström print en de fase voor de Barry-print zijn gezekerd (1A resp 3A). De uitgangen van de twee voedingboards gaan vervolgens via getwiste draden met eigen kleur naar de uitgangen achterop middels een 4-polige (DAC) en 3-polige (pi) XLR stekkers.
De ingang gnd en uitgang gnd zijn volgens mij verbonden met elkaar. Als ik meet met de diode/piep instelling meet ik kortsluiting. Als ik meet met de 20 ohm instelling, dan meet ik 1 ohm die binnen enkele seconden naar beneden loopt tot 0.2/0.1 ohm. Ik hoef dan de RC alleen aan te sluiten op de ingang gnd toch?
Ik wil dan de sjöström gnd via een RC naar centraal aardpunt brengen, en de lichtnet aarde en de Barry-print gnd rechtstreeks naar het centrale aardpunt. Ik zal daar zo een simpele tekening van proberen te maken..

Bij deze:
Afbeelding
De tweede kast heeft alleen lage spanningen. De voedingspanning van de Barry-print gaat naar de LiFePO4wered (ups middels accu) en de display.
De LiFePO4wered voed de pi. De pi voed vervolgens de ssd. De pi gaat ook (als ik me goed kan herinneren) de 3.2 V voeding naar de soekris DAC voeden.
Ik heb dus eerlijk gezegd geen idee hoe ik in deze tweede kast een centraal aardpunt kan maken? Het zit ook in een houten kast. Hebben jullie daar ook nog een idee over?
Weer veel vragen, in weet t O:)

Hans, heb jij je Soekris overigens altijd aan staan?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 04 nov 2017, 19:03

In een houten kast valt er niet zoveel te aarden...
Wat je wel kunt doen is een M3 x 30 boutje in de bodem monteren, en daar alles massadraden met soldeerlipjes aan elkaar knopen.
https://www.eoo-bv.nl/soldeerlippen/148 ... 03-11.html

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 04 nov 2017, 21:45

Ja hoor, die is altijd op bedrijfstemperatuur, alleen als we met vakantie gaan of een weekeinde weg ,dan zou die wel eens uitgeschakeld kunnen worden.
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 05 nov 2017, 5:17

ray5150 schreef:In een houten kast valt er niet zoveel te aarden...
Wat je wel kunt doen is een M3 x 30 boutje in de bodem monteren, en daar alles massadraden met soldeerlipjes aan elkaar knopen.
https://www.eoo-bv.nl/soldeerlippen/148 ... 03-11.html

Heeft dat dan nog wel toegevoegde waarde? Ik heb alle 0-lijnen/gnd' die in die houten kast binnenkomen en gebruikt worden namelijk al geaard in de metalen voeding-kast.

hannesie schreef:

Ja hoor, die is altijd op bedrijfstemperatuur, alleen als we met vakantie gaan of een weekeinde weg ,dan zou die wel eens uitgeschakeld kunnen worden.

Check, zo had ik t ook in gedachten. Zou jij, of heb jij een lampie op de voeding (bouwen) om aan te geven dat ie aan staat?

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 05 nov 2017, 10:16

In ieder geval een signaal of een lock is, anders is het soms bij streams geen controle optie of er andere poort in werking is.
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 05 nov 2017, 11:05

hannesie schreef:In ieder geval een signaal of een lock is, anders is het soms bij streams geen controle optie of er andere poort in werking is.

Yep das wel een goeie inderdaad, bedankt voor de tip.
Het plan is om nu eerst de voeding helemaal klaar te hebben, dan de Soekris aan te schaffen en vervolgens t sieradenkistje vol te bouwen (pi, LiFePO4wered, SSD, display en de dam1021-12).

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 05 nov 2017, 11:20

Hoe koppel je dan de SSD aan de RPI, of hoe ga je dat aansturen.

SSD met USB koppelen?

Als je met batterijen gaat werken lijkt mij een lampje om te zien of het totaal stroom verbruikt, dan wel essentieel. :mrgreen:
Ik weet niet hoe de stroomvoorziening is in Thailand, maar dan is een buffer met Lipo wel lekker, lijkt mij.
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 05 nov 2017, 13:47

hannesie schreef:Hoe koppel je dan de SSD aan de RPI, of hoe ga je dat aansturen.

SSD met USB koppelen?

Dat werkt al en wel met inderdaad een kleine adapter van SATA naar usb. De pi2 ondersteund alleen USB2 en de adapter ook maar das voor mij geen probleem qua snelheid. Verder ondersteund de adapter niet het doorgeven van signaal voor energie-modus maar in de praktijk werkt dit prima (wat stroomverbruik betreft).
Enige wat ik aangepast heb in deze setup is het voltage dat de LiFePO4wered een system shutdown geeft, dat moet hoger liggen dan de 3,0V die de SSD nodig heeft.

Als je met batterijen gaat werken lijkt mij een lampje om te zien of het totaal stroom verbruikt, dan wel essentieel. :mrgreen:

Goed punt, ga ik er nog wel een led voor bij opzetten. Er komt een schakelaar voorop de DAC waarmee ik de voedingspanning naar de LiFePO4wered kan uitschakelen. Die gaat dan automatisch in UPS mode werken en voed de pi + SSD dan via batterij.
Ik weet niet hoe de stroomvoorziening is in Thailand, maar dan is een buffer met Lipo wel lekker, lijkt mij.

Die is erg slecht, hoewel het laatste jaar aanzienlijk minder storingen. Werken met Linux en helemaal met een ext2 filesystem zonder journaling kan echt niet zonder noodstroomvoorziening (UPS) en de LiFePO4wered is een UPS. Die maakt gebruik van een zgn LiFePO4 batterij die geen explosiegevaar kent zoals een lipo en ook een (veel) gunstiger ruisniveau heeft tov lipo.
:D

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 05 nov 2017, 13:54

En dat laatste is dan ook wel belangrijk. :yeah:
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 05 nov 2017, 14:08

Tuurlijk, daar doen we t voor :lagge:

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 05 nov 2017, 14:14

Weer een klein stapje gemaakt: de zekeringhouders vervangen voor exemplaren mét plastic beschermkapjes en fastonklemmen met rubber hoesjes aan de ringkerntrafo-aansluitdraden bevestigd;
Afbeelding

Maikele

Berichtdoor Maikele » vr 10 nov 2017, 15:55

Laatste stand sinds vanmorgen:
Vanmorgen nog eventjes bezig geweest. Heb de print nu op de brug gemonteerd met plastic afstandbusjes en schroeven, de front and backplate iets aangepast zodat de brugvoetjes ruimte hebben en eea afgetekend voor de sjöström print en de brug.

De PowerCons zijn nog niet gemeld bij HKpost dus dat zal nog even duren. Morgen even een spuitbus zwart halen.
Slow but steady

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 10 nov 2017, 17:24

Je houdt de spanning er wel in. :lol:
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » vr 10 nov 2017, 19:30

Ja Hans, heb nog nooit m’n geduld zo onder controle moeten houden zeg! Maar t is niet anders. Zelfs een paar 2.5mm schroefjes ben ik al twee weken op zoek naar. T is achterlijk maar t is niet anders. Heb ook niet veel tijd ivm drukke baan nu

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 12 nov 2017, 15:47

Net nog even alle verbindingen nagelopen die ik moet gaan leggen om te dubbelchecken of ik niets doms vergeten was, lijkt erop van niet maar hoor heel graag jullie expertise.
Afbeelding
4 tekeningen;

1. De opmaak als je van binnenuit op de achterplaat kijkt; de powercon is de 230V~ lichtnet-inlet met randaarde, die op L direct met een zekeringhouder is verbonden, en vandaar uit direct naar de schakelaar. Vandaar uit gaat er een lijn naar de rechterkant van de centraalprint 230V in.
Rechtsonder zie je de kabels die naar buiten lopen; de 5V= en 2x9V=

2. Opmaak van bovenaf gezien. Print linksboven is de Barry print die van 9V~ 5V= maakt, de grote print is de sjöström print die van 12V~ 2x9V= maakt. (De beide prints maken dus van wisselspanning een gelijkspanning)
In t midden de centraalprint die er boven is gemonteerd. De centraalprint voert alleen wisselspanning.
Afbeelding
Hier komt links de 230V~ binnen en de fases 1x9V~ en 2x12V~ die naar beide prints lopen.
De nullen voor de sjöström zitten links en lopen direct naar de print daaronder en ook via de RC (3e tekening) naar centraal aardpunt.
De nul voor de pi zit onder midden en loopt direct naar de pi-print (onder) en ook naar het centraal aardpunt.

3. De RC, dit is een schakeling die veilig en schoon een schakeling aan aarde legt. Die ga ik toepassen voor de sjöström gnd-aansluitingen aan de ingang 12V~
Je ziet van bovenaf gezien hoe de condensator en weerstand gemonteerd worden, dit ga ik hardwired bouwen. Aan- en afvoerlijnen worden ondersteund waardoor ze geen torsie op de hardwired constructie kunnen geven.

4. Dezelfde RC schakeling maar dan in schema vorm om het wat duidelijker te maken.

Hoor heel graag op of aanmerkingen

Maikele

Berichtdoor Maikele » wo 07 feb 2018, 17:25

Poeh even t stof wegblazen hoor...
Vandaag bezig geweest met de trafo’s voorzien van spanning. Dat ging niet helemaal goed, zeg maar gerust helemaal niet goed:
Onaangename verassing: rokende trafo...
Direct spanning er weer afgehaald natuurlijk en gaan meten. Ik mat ook de andere trafo mee dus die losgekoppeld en opnieuw aansluiten en meten. Ik mat 115V op beide secundaire wikkelingen en wederom begon ie te roken. :hide:
Ik blijk een datasheet over het hoofd gezien te hebben van m’n trafo, hartstikke dom omdat ik een aanname gedaan had betreffende de aansluitingen. Trafo moet helemaal anders aangesloten worden primair dus ik heb eerst een reserve-print gepakt en daarop afgetekend. Vervolgens de sporen aangepast op de gebruikte print:
Afbeelding
Drama om die trafo er weer afgesoldeerd te krijgen zeg.
Afbeelding
Dit is de datasheet:
Afbeelding
“Primary wiring for 230V” is van toepassing voor mij.
Uit t diagram haal ik dat 1 en 4 met elkaar verbonden dienen te worden. Dat is de verbinding die ik gemaakt hebt (gele draad).
Vervolgens mocht de huidige verbinding tussen 2 en 4 niet meer bestaan.
Verder moet 230V tussen 2 en 3 aangebracht worden, dus spoor bij 1 is ook weggehaald. Klopt zo toch?

Verder is dit dus de trafo:
Afbeelding
Ik wil 2 afzonderlijke 12V voedingen gebruiken, mag ik uitgaan dat die aangeleverd worden als volgt:
7 en 8: 12V
6 en 5: 12V ?

Het zijn zoals ik t zie twee afzonderlijke wikkelingen (de fase bij één vd twee is gewisseld). Zie ik dat goed?

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 11 feb 2018, 9:30

Ik kan m’n vraag beantwoorden met ja. Gemeten met 230V en krijg 2x14V op de secundaire uitgangen.
Trafo is inmiddels ook weer op de print gemonteerd en verbinding primair tussen pin 1 en pin 4 is gemaakt (print aangepast).
Afbeelding

Terug naar “Streaming Media”