Raspberry muziek streamer zelfbouw projectje

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Maikele

Re: Raspberry muziek streamer zelfbouw projectje

Berichtdoor Maikele » ma 18 jun 2018, 18:41

Bij mij doet ie t wel Hans. Volgens mij is de YT functionaliteit ziek. Moet ff nieuwe transistor in haha
Ja joh RJ. Leuk ik ga m nu lezen.
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I
DIY project: Raspberry pi met Soekris dam1021 met gescheiden voeding.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » ma 18 jun 2018, 18:53

De link werkt wel er is een lege ruimte boven de link en als ik pagina 10 bezoek download die elke keer 2 swf bestanden, gebruik een Mac.
Robert Jan

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 19 jun 2018, 0:59

Maikele schreef:Edit: ik krijg de video links niet aan de praat)

Ze werken weer. :wink:

Youtube had het embedden weer eens bemoeilijkt. Dat werkte altijd met élke url die ook in een browser werkt. Nu ineens alleen nog als youtube.com wordt voorafgegaan door www of door niets.
youtube1.png

Je kunt dit soort url's gewoon blijven gebruiken, want het forum vervangt landvarianten voortaan automatisch door www. Daar heb je dus geen omkijken naar.

Dit (2e url hieronder) werkt dan weer niet!
[youtu_be] is echt alléén bedoeld voor de verkorte url :arrow: youte.be

youtube2.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Maikele

Berichtdoor Maikele » wo 20 jun 2018, 3:12

Marp schreef:Ze werken weer. :wink:

Te gek, dank je wel Marp! :goedzo:
Mooi dat je t ook gefixed heb voor volgende keren.
Ik zal volgende keer wat minder chaotisch filmen haha, was m’n enthousiasme zeg maar :lol:
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 28 jun 2018, 9:44

Hans of iemand anders, heeft iemand van jullie ervaring met connecten vanaf een linuxclient naar de dam1021?
Ik gebruik raspbian op de pi en gebruik het programma minicom, niet een van de meest gebruiksvriendelijke programma's maar het zou moeten werken. Ik heb alles volgens mij goed staan. 8 databits, geen parity, 1 stopbit en diverse baudrates geprobeerd. Flowcontrol off. Poort zou voor een pi2 de ttyAMA0 moeten zijn, serial staat aan, login op serial staat uit. Configuratie in bootbestand staat volgens mij goed.
Als ik minicom start

Code: Selecteer alles

sudo minicom -b 9600 -o -D /dev/ttyAMA0
of met baudrate 115200 dan kan ik +++ invullen maar er gebeurd niets. Als ik minicom opstart en met crtl-a-z-o options alles instel zoals hierboven werkt het niet. Ctrl-a-z-p com parameters staat ook goed
Als ik

sudo minicom /dev/ttyAMA0
typ dan zie ik geen letters als ik typ
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 28 jun 2018, 10:29

Ik weet inmiddels uit ervaring dat je redelijk goed moet zijn ingevoerd om de gpio te zetten naar je eigen opzet.

Kun je niet beter werken met Putty i.p.v. minicom, ern wat is dan je poort? 22?
Ook alsa is dan makkelijk te controleren..!!
putty.JPG

Ik heb dan zelf het met de uitvoering gedaan van DietPi, maar de piCoreplayer doet het ook en als je een ander kunt vinden die een I2S Hat ondersteunt, dan ben je een stap verder.

Ik merkte al wel ,een behoorlijk verschil tussen de ene of andere aansturing, en dan kan het zijn dat je dat koppelt aan wat je benut als speler.
Als je een NAS of een andere manier hebt om je muziek te benaderen, dan kan de SqueezeLite oplossing wel eens de beste zijn.
Anders kan het ook nog met Volumio, kun je ook netwerk faciliteiten aan knopen, en de I2S is naar ik mij kan herinneren ook redelijk goed gedaan.
Ik zelf gebruik nu dan de DietPi, die is gebaseerd op de Armbian en dus een Debian distro, is lekker stabiel en je kunt ook de zaak aardig naar je zin krijgen.
Belangrijk is dan wel dat de module voor de snd_rpi_rpi_dac dan beschikbaar is.
Die stuurt de I2S aan.!!
rpi.JPG

Of wil je vanaf de Raspian ook de menu/ filters kunnen bedienen.?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 28 jun 2018, 18:22

Dank je Hans voor je reactie. Nee ik bedoel de seriële poort. I2S heb ik werkend, de Soekris speelt al, maar ik wil m updaten en dat moet natuurlijk via de seriële poort van de Soekris. Die kun je aansluiten op een Windows pc (putty) maar je kan m ook op een Raspberry pi aansluiten. Die heeft namelijk ook een echte seriële poort die je kunt aanspreken.
Ik draai op m'n pi linux dus moet dan een linux programma gebruiken, dat kan minicom zijn, maar zou ook wat anders kunnen zijn. Voor je beeldvorming moet je een seriële poort benaderen via een poortnaam, COM1 zoals in Windows, ttyAMA0 op mijn pi, ttyS01 op een pi3 (daar is het nog een stuk ingewikkelder, ik gebruik gelukkig een pi2).
Tja zoals je leest wil ik weer iets wat nog niet veel mensen gedaan hebben lijkt het, maar het moet mogelijk zijn :)

Edit: lees nu deze opmerking
Of wil je vanaf de Raspian ook de menu/ filters kunnen bedienen.?

Ja ik wil firmware en filters kunnen laden
Wat bedoel je met menu?

Edit2: oh ik gebruik putty voor m'n werk bijna dagelijks en zie nu pas dat due dus ook een optie serial heeft, nooooooit geweten :-# Eens kijken of daar een linux variant van is.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 30 jun 2018, 11:35

Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 30 jun 2018, 18:41

Dank je wel Hans, sorry hele dag op reis geweest en gister tot laat gewerkt.
Ben ik vergeten te vermelden maar wel belangrijk; ik draai headless, dus zonder aangesloten scherm en heb zelfs de grafisch modules uit m’n raspbian gesloopt, dus ik heb geen GUI maar draai al via een terminal via SSH naar de pi. Ik gebruik Terminus; een terminal programma op m’n iPad.
Gister tussen alles door nog even lopen zoeken en heb misschien de oplossing gevonden. Ik heb serial nu aan staan en die moet uit staan, ik ga t nu proberen

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 30 jun 2018, 20:14

Helaas geen soelaas. Heb andere tool geïnstalleerd (nav jouw linkt, thanks!) screen (doet ook serial) en heb serial uitgezet, toen was de interface ook verdwenen, dat is t dus ook niet. Nog even gespeeld met wiringPi, de lees en schrijf-tool voor GPIO maar krijg daar een foutmelding over de driver van de interne geluidskaart, vreemd...
Volgende poging gaat zijn transmit en receive aan elkaar koppelen en met een tool testen of hetgeen hij schrijft ook gelezen kan worden, dan weet ik dat de fysieke poort ok is.
Ik klooi lekker verder hehe

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 01 jul 2018, 16:10

Even puntsgewijs alle stappen doorlopen;
De wiringPi tool gpio werkt inmiddels weer. Heb een update gedaan als volgt (ga eerst naar wiringPi dir);

git pull origin
./build

Verder staat alles goed volgens deze handleiding die volledig is lijkt het; https://raspberrypi.stackexchange.com/q ... ian-jessie
De Tx en Rx staan in de juiste modus; ALT0
Met stty zet ik de poort in de juiste instellingen;

stty -F /dev/ttyAMA0 115200 -parenb -cstopb -crtscts -ixon -ixoff

(Bautrate, Geen parity, 1 stopbit, geen flowcontrol, geen s/w flow XON XOFF)
Met stty de settings uitlezen;

stty -F /dev/ttyAMA0 -a
speed 115200 baud; rows 0; columns 0; line = 0;
intr = ^C; quit = ^\; erase = ^?; kill = ^H; eof = ^D; eol = <undef>; eol2 = <undef>;
swtch = <undef>; start = ^Q; stop = ^S; susp = ^Z; rprnt = ^R; werase = ^W; lnext = ^V;
flush = ^O; min = 100; time = 2;
-parenb -parodd -cmspar cs8 -hupcl -cstopb cread clocal -crtscts
-ignbrk brkint ignpar -parmrk -inpck -istrip -inlcr -igncr -icrnl -ixon -ixoff -iuclc -ixany
-imaxbel -iutf8
-opost -olcuc -ocrnl -onlcr -onocr -onlret -ofill -ofdel nl0 cr0 tab0 bs0 vt0 ff0
-isig -icanon iexten -echo echoe echok -echonl -noflsh -xcase -tostop -echoprt echoctl echoke

Gigantische bak info maar elke optie aan of uit is vertegenwoordigd bij een woord/letters met - (uit) of niets (aan) ervoor.

Eerst kijken of tty poort gebruikt wordt;

ps aux | grep ttyAMA0

Evt sessie verwijderen met;

sudo kill -9 pidnummer (eerste nummer in lijst)

Met volgende commando zet ik seriële verbinding op;

sudo screen /dev/ttyAMA0

(Alleen poort opgeven, de rest zou die dan van de standaard ingestelde poortsettings moeten halen)
Uit screen met Ctrl-a d

Helaas werkt t nog niet, moet toch echt een lusje gaan maken en hardwarematig t spul gaan testen, das voor later.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 01 jul 2018, 16:46

En als je het met de pinnen van de J10 probeert?
Ik heb daar een USB naar serieel connectie.
Als je dan via die opzet het benaderd?
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 01 jul 2018, 17:09

hannesie schreef:En als je het met de pinnen van de J10 probeert?
Ik heb daar een USB naar serieel connectie.
Als je dan via die opzet het benaderd?

Zit nu op J10 als volgt aangesloten:
Dam1021............Rpi
J10,Pin3 Rxd — pin8 gpio14 tx
J10,Pin5 Txd — pin10 gpio15 rx
J10,Pin9 Gnd — pin39 gnd

Pin 3,5,9 heb ik vanuit de handleiding hier gehaald:
http://www.soekris.dk/download/dam1021/ ... 151005.pdf (Pagina 10)
Heb jij m ook via die poorten aangesloten, ik heb wel wat gelezen over geïsoleerde seriële verbindingen op de dam maar ben ervan uitgegaan dat dat deze dan zijn.
Verder had ik van Dimdim begrepen dat de pi en dam beiden op 3,3V signaalniveau werken dus theoretisch heb ik niks beschadigd toch? Ik heb nooit de connecties veranderd terwijl alles aan stond. Snap echt niet waarom t niet werkt. Wazig

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 01 jul 2018, 17:31

Ik heb het ook via de J10 en dan de de opzet naar een USB naar Serieel omzetter, en het gekke is dat ik bij een heleboel mensen dan lees dat er problemen zijn als men het via een directe verbinding doen met een oudere PC met W7 en de directe seriële poort en dat soort varianten.

En met de seriele adapter naar USB hoor ik nooit iemand, zelfs de Mac mensen niet, kan het een soort galvanische isolatie zijn?

OP DIYaudio zijn er ook nogal wat problemen met die directe verbinding te lezen.
Is de com poort wel de juiste? Na het intypen van de 3 + jes gaat het niet snel, maar wel duidelijk een reactie in het terminal venster.
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » ma 02 jul 2018, 10:31

Kwam er gisteravond laat achter dat er een speciale geïsoleerde poort op J3 zit volgens mij. Dus die ga ik morgenvroeg even proberen.
Die galvanische scheiding waar je het over heb is volgens mij in hetzelfde straatje als de geïsoleerde verbindingen op de Soekris, dus met wat geluk is dit de oplossing. Goeie kans dat de usb adapter al zo'n isolatie heeft. Overigens is usb natuurlijk plug and play en serial helemaal niet, dus dat maakt t ook makkelijker.

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 02 jul 2018, 11:43

Tja, en daar ben ik dan wel benieuwd naar.
De opzet met de Arduino Nano gaat ook via die iso TX/RX, en dat gaat nu ook nog niet soepel, en dan druk ik mij voorzichtig uit. :hide:

De Ardam Lite software die Erik de best uit Zwitserland aangaf als werkend, blijkt bij navraag toch ook niet helemaal te werken.

Als je iets ziet op een schermpje is het geen garantie dat het ook werkelijk gebeurt. 8-[
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » ma 02 jul 2018, 19:22

Mmm dat klinkt als 'ik heb nog wel een paar uitdagingen' haha.
We gaan t meemaken :bakkie:

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 03 jul 2018, 10:23

Met vallen en opstaan...
Ik heb vanmorgen de verbindingen op J3 gezet, de geïsoleerde seriële poort en kon nu wel met minicom verbinden.
Het updaten was ook even een weetje, je moet met het ‘download’ commando m eerst in een soort download standje zetten en vervolgens via het o-zo gebruiksvriendelijke minicom menu na 6x proberen kon ik de juiste firmware file selecteren en uploaden.
Hij heeft nu de laatste firmware en zojuist even wat muziek gespeeld en... stil
Dus moet nog ff verder klooien maar ik ben weer een stap verder.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 03 jul 2018, 11:00

Wel laten rebooten, oftewel opnieuw aan zetten?

Wel op de juiste wijze via protocol kunnen uploaden?
Daar ben ik dus een keer mee in de fout gegaan, en dan is tie ook erg stil>....!! :twisted: :boos:
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 03 jul 2018, 11:09

hannesie schreef:Wel laten rebooten, oftewel opnieuw aan zetten?

Wel op de juiste wijze via protocol kunnen uploaden?
Daar ben ik dus een keer mee in de fout gegaan, en dan is tie ook erg stil>....!! :twisted: :boos:

Uit en aanzetten van de DAC had ik gedaan.
Heb m geüpload via xmodem protocol, wat had jij gebruikt?

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 03 jul 2018, 11:30

viewtopic.php?f=20&t=22106&start=625#p1790382

Hier ging ik in de fout, het binaire bestand voor de firmware heb ik toen van Soren gekregen, en ik ben geloof ik 1 van de weinigen die dat hebben.

Is er een verschil tussen transfer of sent bij jouw programma wat jij gebruikt ?
Ik heb al een andere landgenoot er mee kunnen helpen, die had er 2 x Soekris in 1 kast.
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 03 jul 2018, 12:39

Heb je het ook nog met 'update' , bevestigt?
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 03 jul 2018, 12:50

hannesie schreef:Heb je het ook nog met 'update' , bevestigt?

Zat net even snel jouw topic te lezen die je gelinked had.
Yep ik heb download gedaan en toen het bestand gekozen 1021....skr en vervolgens update gedaan en daarna spanning eraf en erop.
Hij krijgt geen lock als ik iets speel en dus geen geluid, maar mpd speelt wel af.
Misschien moet ik de mpd config opnieuw doen (via mpd-configure om de audio-device opnieuw in te stellen voor mpd). Ben nu aan t werk, ga vanavond nog wel ff eea proberen

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 03 jul 2018, 13:09

Maar het led-je knippert wel?
Of is er helemaal geen leven meer in?
Hans

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 03 jul 2018, 18:27

Weer een stap verder, na de update moest ook de pi schijnbaar een power cycle hebben. Firmware 1.06 werkte en zojuist de nieuwste 1.19 geïnstalleerd.
Heb weer geluid, kan nog steeds geen 16 bit afspelen, wel 24 bit.
Welke driver in de pi gebruik jij Hans?
Ik heb nu de hifiberry driver geïnstalleerd staan, ik las net iets over een Soekris driver...?

Terug naar “Streaming Media”