Raspberry muziek streamer zelfbouw projectje

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

democles

Re: Raspberry muziek streamer zelfbouw projectje

Berichtdoor democles » zo 01 okt 2017, 19:27

Bij mij staat de DAM op 12V,hoe kom je bij 9V?

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 01 okt 2017, 19:43

Gelezen dat dat het meest ideale voltage zou zijn. Ik zal morgen die bron er even bij zoeken voor je :goedzo:
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I
DIY project: Raspberry pi met Soekris dam1021 met gescheiden voeding.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 02 okt 2017, 10:41

Maikele schreef:
Barry2001 schreef:Net weer van een lange fietstocht, nog in je oude hometown geweest Maikel :mrgreen:

Lekker zeg, zo'n eind fietsen. Tikkeltje jaloers ben ik wel :| Vet! Ben je in Deurningen geweest? Of Deventer?

Achterlanden Deurningen, rond landgoed Weleveld (is weer meer richting Borne). Was vorige week alweer, lekker zonnetje, en nog net alles in blad, inmiddels heeft de herfst z'n intrede gedaan. Mooie plek daar zo dicht bij huis, ademt historie http://www.weleveld.nl/site-new/ (zul je wel kennen).
MIDDELEEUWS-WELEVELD1-e1420556179681.jpg

Back 2 business, jouw printje: Om een layout te kunnen tekenen is een netlist nodig, een netlist maak je uit een schema. Je heb zelf al het voorwerk gedaan, schema ziet er dan zo uit:

maikel_sch.JPG

Printje tekenen:

maikel_pcb.JPG

Nog een keertje het printje, nu met wat maten erbij. Foutje sluipt er zo in met die inch maten, kijk het svp even goed na, bij voorkeur even op de trafo zelf meten (deze maten komen van de datasheet).

maikel_afm_pcb.JPG

- De trafo gaten zijn 1.6mm, pad is 3mm.
- De dubbele gaten zijn voor de Fastons. Er is maar 1 correcte manier om deze te bevestigen, en dat is press fit. Gat is 1.3mm, de Fastons duw je met een tangetje in de gaten, met beleid natuurlijk :D Daarna solderen.
- De gaten voor de ringkerntrafo zijn 1.2mm, met een pad van 3mm. Als je trouwens alsnog ook hier Fastons voor wilt hebben kan ik die er zo intekenen, wat je zelf wilt.
- Spoorbreedte overal is 3mm, blauw is top, rood is bottom.
- De blauwe tekst op het printje is silk, dit komt straks op je print te staan.
- In de hoeken zitten 4 bevestigingsgaten voor een 3mm boutje.
- Heb voor het gemak en duidelijkheid jou notatie aangehouden.

Heb screenshots gemaakt, hoop dat de tekst een beetje te lezen is! Plaatjes worden altijd wat lowres zo. Bekijk en pas het maar eens, als je nog wat aangepast wil hebben laat maar horen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Maikele

Berichtdoor Maikele » ma 02 okt 2017, 13:47

Input Voltage [901]

DC: +/- 7 to +/-15V DC; preferable 9-12V DC
AC: 2x 7-8V AC
Power goes though a diode bridge so polarity doesn’t matter. Connector is MTA156 type.
Bron: https://hifiduino.wordpress.com/2015/01/30/building-soekris-r-2r-dac/

Ik heb ook ergens gelezen dat een lager voltage de voorkeur heeft omdat dit meer binnen de grenzen van de componenten op t Soekris board zit.

Barry2001 schreef:Back 2 business, jouw printje: Om een layout te kunnen tekenen is .....

Woooow dat ziet er supergaaf uit. Ik ga vanavond of morgen alles checken. Moet helaas nu weer werken tot zo’n 22:00 (17:00)
Laatst gewijzigd door Marp op ma 02 okt 2017, 15:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: het Engelse citaat tussen quote-tags geplaatst, en de geciteerde post van Barry ingekort.
Set: Thorens TD-2001 met Micro-Benz ACE red, Raspberry pi, Unison Research Simply two, Sonus Faber Electa I

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 03 okt 2017, 7:28

Barry2001 schreef:Achterlanden Deurningen, rond landgoed Weleveld (is weer meer richting Borne). Was vorige week alweer, lekker zonnetje, en nog net alles in blad, inmiddels heeft de herfst z'n intrede gedaan. Mooie plek daar zo dicht bij huis, ademt historie http://www.weleveld.nl/site-new/ (zul je wel kennen).
MIDDELEEUWS-WELEVELD1-e1420556179681.jpg
Ik ken t gewoon niet :-# maar ben ook al jaren niet meer echt rondom Deurningen geweest moet ik eerlijk toegeven. Wel grappig dat je t onthouden had zeg.

Back 2 business, jouw printje: Om een layout te kunnen tekenen is een netlist nodig, een netlist maak je uit een schema. Je heb zelf al het voorwerk gedaan, schema ziet er dan zo uit:

maikel_sch.JPG

Printje tekenen:

maikel_pcb.JPG

Het lijkt dat de faston-gaatjes iets verschillen bovenin tov onderin, maar dat zal vast komen door de lage resolutie.
Ik moest de fastonplaatjes met erg veel kracht in de print drukken in jouw printje, zoveel dat ik bij een van de printeilandjes wat beschadigd heb (eilandje kwam los van de print). Ik heb dat al hersteld door het printspoor met een extra stukje massief koperdraad te verbinden tussen de drie eilandjes om er 100% zeker van te zijn dat t goed zit. Gelukkig zit t aan de onderkant en zie je t niet. Ik heb t vermoeden dat mijn fastonpinnen iets groter zijn dan de door jou gebruikte destijds.
Zou je de gaatjes ietsje groter kunnen maken dan op jouw printje, dan komt het zowiezo goed (weet heer eerlijk gezegd niet zeker of ik je dat al gevraagd had eerder).

Nog een keertje het printje, nu met wat maten erbij. Foutje sluipt er zo in met die inch maten, kijk het svp even goed na, bij voorkeur even op de trafo zelf meten (deze maten komen van de datasheet).

maikel_afm_pcb.JPG

Heb alle maten nagemeten direct op de trafo en ze kloppen precies :goedzo:

- De trafo gaten zijn 1.6mm, pad is 3mm.
prima, dat moet goed komen.
- De dubbele gaten zijn voor de Fastons. Er is maar 1 correcte manier om deze te bevestigen, en dat is press fit. Gat is 1.3mm, de Fastons duw je met een tangetje in de gaten, met beleid natuurlijk :D Daarna solderen.
zie mijn opmerking hierboven aub
- De gaten voor de ringkerntrafo zijn 1.2mm, met een pad van 3mm. Als je trouwens alsnog ook hier Fastons voor wilt hebben kan ik die er zo intekenen, wat je zelf wilt.
haha, Heb niet genoeg fastons besteld :? maar misschien kun je er inderdaad fastonaansluitingen van maken, mocht ik die fastonpennen hier nog kunnen vinden, dan kan ik t nog aanpassen. Een van de twee gaatjes zou dan volgens mij 1.2mm moeten zijn (misschien wel beiden)
- Spoorbreedte overal is 3mm, blauw is top, rood is bottom.
vind t een erg mooi uitgedacht design
- De blauwe tekst op het printje is silk, dit komt straks op je print te staan.
- In de hoeken zitten 4 bevestigingsgaten voor een 3mm boutje.
top!
- Heb voor het gemak en duidelijkheid jou notatie aangehouden.
Zou je GRE nog willen aanpassen naar GRY (voor grey)

Heb screenshots gemaakt, hoop dat de tekst een beetje te lezen is! Plaatjes worden altijd wat lowres zo. Bekijk en pas het maar eens, als je nog wat aangepast wil hebben laat maar horen.

Hartstikke bedankt Barry!

Ik ga nog snel even wat weerstanden tapen, en misschien zelfs nog solderen \:D/

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 03 okt 2017, 11:06

Hoi Maikel,

De boor vd Fastons (dubbele gaten) zoals ze er nu op zitten kan ik wel iets groter maken, worden dan 1.4mm. Evengoed rustig aan met aanbrengen, ze hoeven ook niet helemaal tot aan de print door de gaten. Met een tangetje erdoor duwen tot je veel weerstand voelt, en dan stoppen. Als de gaten te groot zijn 'zwemmen' ze in de footprint, dat is ook niet de bedoeling.

Ik teken 1 footprint voor alle gelijke componenten uiteraard, dus de Faston gaten zijn overal gelijk op het bord. Waarschijnlijk door de resolutie idd lijkt het anders.

GRE pas ik aan naar GRY.

Ik laat de gaten van de draden vd ringkerntrafo wel zoals ze zijn. Mocht je dit alsnog willen veranderen pas ik ze wel aan.

Laat maar horen of je verder nog iets wilt aanpassen (ringkerntrafo aansluiting bv), anders maak ik een zipje met output die je kunt gebruiken om te bestellen.

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 03 okt 2017, 12:56

Barry2001 schreef:Hoi Maikel,

De boor vd Fastons (dubbele gaten) zoals ze er nu op zitten kan ik wel iets groter maken, worden dan 1.4mm. Evengoed rustig aan met aanbrengen, ze hoeven ook niet helemaal tot aan de print door de gaten. Met een tangetje erdoor duwen tot je veel weerstand voelt, en dan stoppen. Als de gaten te groot zijn 'zwemmen' ze in de footprint, dat is ook niet de bedoeling.

Ik teken 1 footprint voor alle gelijke componenten uiteraard, dus de Faston gaten zijn overal gelijk op het bord. Waarschijnlijk door de resolutie idd lijkt het anders.

GRE pas ik aan naar GRY.

Ik laat de gaten van de draden vd ringkerntrafo wel zoals ze zijn. Mocht je dit alsnog willen veranderen pas ik ze wel aan.

Laat maar horen of je verder nog iets wilt aanpassen (ringkerntrafo aansluiting bv), anders maak ik een zipje met output die je kunt gebruiken om te bestellen.

Aah dat verklaart ook eea. Ik heb ze helemaal doorgedrukt tot de uitkepingen :hide:
Dacht al dat t kwam door de resolutie.
Ik weet niet of t heel lastig is, maar zoniet dan zou t wel mooi zijn als je voor de ringkern ook faston dubbel-gaats aansluitingen maakt. Ik denk dat dat wel een stuk mooier is en kan ze hier lokaal verwacht ik wel krijgen.

Hartstikke bedankt voor al je moeite, vind ik super.

Heb inmiddels op de sjöström print de weerstanden, jumpers, (zener)diodes en polyester C’s (nog geen foto van) erop gemonteerd.
Afbeelding
Afbeelding

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 03 okt 2017, 15:54

Het is geen moeite hoor, is zo aangepast :D gaten ringkern vervangen voor Fastons.

Maikel_2.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 03 okt 2017, 17:25

Barry2001 schreef:Het is geen moeite hoor, is zo aangepast :D gaten ringkern vervangen voor Fastons.

Maikel_2.JPG

Woooooow, deze ziet er zelfs nóg mooier uit. Helemaal blij :proost:
PS: is t trouwens ok als ik deze afb in mijn topic op het stereoforum.nl zet (is maar klein forum hoor)?

Maikele

Berichtdoor Maikele » wo 04 okt 2017, 19:50

Vanavond de transistoren erop gemonteerd, behalve diegenen die op een koelblok moeten komen.
Toen kwam ik erachter dat alle koelblokken te groot zijn; ze zitten de omliggende componenten in de weg. Ik moet dus even een dremel aanschaffen, dan kan ik ze iets bijslijpen. ](*,) haha
Ach zo blijf ik lekker bezig

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 04 okt 2017, 19:55

Maikele schreef:
Barry2001 schreef:Het is geen moeite hoor, is zo aangepast :D gaten ringkern vervangen voor Fastons.

Maikel_2.JPG

Woooooow, deze ziet er zelfs nóg mooier uit. Helemaal blij :proost:
PS: is t trouwens ok als ik deze afb in mijn topic op het stereoforum.nl zet (is maar klein forum hoor)?

Sorry had de vraag ff gemist; jazeker, ding is helemaal van jou hoor, geen copyright :D

Wil je trouwens output files voor het bestellen hebben? Of nog iets aanpassen, nachtje over slapen, etc.

Maikele

Berichtdoor Maikele » wo 04 okt 2017, 20:00

Barry2001 schreef:Sorry had de vraag ff gemist; jazeker, ding is helemaal van jou hoor, geen copyright :D
Wil je trouwens output files voor het bestellen hebben? Of nog iets aanpassen, nachtje over slapen, etc.

Ooh no problem hoor. Cool, :D Je mag de outputfiles in een zip wel uploaden. Ik verwacht wel misschien nog wat vragen bij het bestelproces maar kijk wel even.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 04 okt 2017, 20:04

Fasons in de print drukken doe ik in een bankschroefje en een klein blokje vuren hout
Kops hout tegen de achterkant en de Faston in de gaatjes drukken
Dan tussen de bekken houden heel gedoseerd en gecontroleerd de fatons er in drukken
Als het niet duidelijk is wil er wel een keer foto,s bij plaatsen of een filmpje
Maar heb er nu even geen tijd voor
shit draadje vergeten :oops:

Maikele

Berichtdoor Maikele » wo 04 okt 2017, 20:12

Bert61 schreef:Fasons in de print drukken doe ik in een bankschroefje en een klein blokje vuren hout
Kops hout tegen de achterkant en de Faston in de gaatjes drukken
Dan tussen de bekken houden heel gedoseerd en gecontroleerd de fatons er in drukken
Als het niet duidelijk is wil er wel een keer foto,s bij plaatsen of een filmpje
Maar heb er nu even geen tijd voor

Dank je, ja ik begrijp wel wat je bedoeld. Helaas heb ik (nog) geen bankschroef. Gaat zeker tzt nog komen. Bedankt voor de tip, misschien kan ik een soortgelijk iets gebruiken. Iets van een lijmtang zou misschien ook kunnen werken en die heb ik wel.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 04 okt 2017, 20:14

Maikele schreef:
Barry2001 schreef:Sorry had de vraag ff gemist; jazeker, ding is helemaal van jou hoor, geen copyright :D

Ooh no problem hoor. Cool, :D Je mag de outputfiles in een zip wel uploaden. Ik verwacht wel misschien nog wat vragen bij het bestelproces maar kijk wel even.

Ok, doe ik morgen wel even, die zip maken. Als het bestelproces niet duidelijk is gewoon vragen, komt goed.

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 05 okt 2017, 18:27

Barry2001 schreef:Ok, doe ik morgen wel even, die zip maken. Als het bestelproces niet duidelijk is gewoon vragen, komt goed.

Mooi rustig an hoor, t is nu 23:30, net klaar met werk :mrgreen: Lekker slapen nu

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 05 okt 2017, 18:34

Ok, graag, was een beetje erg druk vandaag, ga even in relax mode nu :relax: morgen is het een stuk rustiger, komt goed. En welterusten :)

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 05 okt 2017, 18:37

Barry2001 schreef:Ok, graag, was een beetje erg druk vandaag, ga even in relax mode nu :relax: morgen is het een stuk rustiger, komt goed. En welterusten :)

Hier ook. Gekkenhuis. Jij ook trusten voor later, je hebt gelukkig nog wat meer uurtjes om te relaxen haha

democles

Berichtdoor democles » do 05 okt 2017, 20:59

Maikele

Berichtdoor Maikele » vr 06 okt 2017, 1:41

democles schreef: :rofl: :rofl: :rofl:

Haha dank je wel Democles. Gelukt, al weer wakker. Vrouw moet zo alweer werken. Ik slaap zo nog een uurtje of wat meer 8-[

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 06 okt 2017, 14:06

Heb je een zipje gestuurd Maikel, PB.

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 07 okt 2017, 4:25

Barry2001 schreef:Heb je een zipje gestuurd Maikel, PB.

Ik zag t Barry. Zal zo eens even proberen te bestellen \:D/

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 07 okt 2017, 12:03

Layer: 2
PCB thickness: 1.6mm
Copper weight: 1oz 35um
PCB size: 10cm*10cm
PCB color: red
Surface finish: Hasl
PCB stencil: no stencil
Panelizing: single PCB with milling

Zo is t goed toch? Stencil is voor smd om soldeerpasta aan te laten brengen?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 07 okt 2017, 12:23

Helemaal goed. PCB stencil is inderdaad als je pasta zou willen aanbrengen, dit is een dunne metalen plaat met uitsparingen voor padjes, hier niet van toepassing.
1 oz 35um is een normale koperdikte, 1.6mm is ook standaard.
HASL (Hot Air Solder Levelling) is een finish die goed met de soldeerbout thuis is te solderen. Loodvrij of open laten (er komt dan op de print wat op dat moment op de machine zit, vaak loodvrij) soldeert minder prettig.
PCB color is de kleur van je soldeermasker. Red is prima, wat je zelf wilt.

Maw geen opmerkingen van deze kant :)

Ps toch nog iets: staat er nog iets over silk? Soms moet je dat aanvinken, of een kleur kiezen.

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 07 okt 2017, 12:54

Dit zijn de specificaties:
2. Specifications

Multi Layers 1-2-4
PCB Material FR-4
Available Color Green, Red, Yellow, Blue, White, Black
Silk Screen White, Black (For White Solder Mask only)
Maximum Size 45cm X 120cm
Minimum Qty 5pcs
Board Thickness 0.6mm,0.8mm, 1.0mm, 1.2mm, 1.6mm
Thickness Tolerance (t≥1.0mm) ± 10%
Thickness Tolerance (t<1.0mm) ± 0.1mm
Insulation Layer Thickness 0.075mm--5.00mm
Minimum PCB track 6mil (Recommend >8mil)
Minimum Track/Vias Space 6mil (Recommend >8mil)
Minimum pads Space 8mil
Minimum silkscreen text size 32mil
min clearance between traces and through holes (Plug-in) 16mil
Out Layer Copper Thickness 1oz(35um)
Inner Layer Copper Thickness 17um
Drilling Hole (Mechanical) 0.3mm—6.35mm
Drill Diameter Tolerance (unplated) 0.05mm
Drill Diameter Tolerance (plated) 0.1mm
Outline Tolerance (Mechanical)
±0.20mm
Aspect Ratio 8:1
Solder Mask Type Photosensitive ink
SMT min Solder Mask Width 0.25mm
Min Solder Mask Clearance 0.25mm
Solder Mask Thickness 15um
Surface Finish HASL, HASL (Lead Free) +$10, ENIG+$16.
https://www.elecrow.com/5pcs-2-layer-pcb.html

Dit zijn de opties die ik kan aanvinken/invullen;
Afbeelding

Terug naar “Streaming Media”