Lemus Vintage BT-speaker en ruis

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Jamesblond

Lemus Vintage BT-speaker en ruis

Berichtdoor Jamesblond » do 14 sep 2017, 14:28

Hoi,

ik heb een Lemus Vintage Bluetooth speaker gekregen. Mooi vormgegeven ding, maar ik heb een vraagje over de geluidskwaliteit van BT-audio via deze speaker.

Bij het opstarten van het apparaat hoor je een "bliepje", die verzuipt in ruis. De ruis is er niet als het apparaat stil is, en dus meteen na het bliepje is de ruis weg.
Audio via BT zwemt in dezelfde ruis. Maar erger is, dat wanneer het niveau van de audio beneden het niveau van de eigen ruis zakt, een soort noise gate lijkt dicht te gaan, waarmee dus alle audio intermitterend wel en niet hoorbaar is. Let wel: dit is alleen op zachte niveau's. Bij luider spelen gaat het zonder problemen harder dan de eigen ruisvloer. Maar dat niveau is mij te luid voor wanneer het ding dichtbij staat. Via een kabel op de "aux"-ingang is er niets aan de hand. Het probleem moet 'm dus zitten in hoe het apparaat omgaat het digitale audio en ik gooi het dan ook op een soort dither-algoritme. Alleen vraag ik me af of het de bedoeling is dat audio zo makkelijk verzuipt in de eigen ruis van het apparaat. Kent iemand dit ding? En heeft hij of zij dezelfde ervaring? En is hier (makkelijk) iets aan te doen, behalve te allen tijde via een kabel aansluiten?

Thanks!
Slechts mijn €0.02. Zoals alles is ook deze waar naar zijn geld...

MarcelvdG

Re: Lemus Vintage BT-speaker en ruis

Berichtdoor MarcelvdG » do 14 sep 2017, 22:17

Krijg je extreme vervorming bij zwakke signalen die net boven de ruisvloer uitkomen? Dan zou het juist grove kwantisatie zonder dither kunnen wezen. Dither is namelijk bedoeld om kwantisatievervorming om te zetten in iets wat meer op een gewone ruisvloer lijkt.

Als die luidspreker aptX ondersteunt, maakt het nog wat uit of je Bluetooth-zender aptX of SBC gebruikt?

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » vr 15 sep 2017, 14:45

aptX en SBC zeggen me helemaal niks, om eerlijk te zijn... :hide:

Extreme vervorming is het niet. Meer dat het signaal gewoon verdwijnt in de ruis en zodra het onder de ruisvloer duikt, waar je in principe nog gewoon het signaal zou moeten kunnen horen, gaat de gate dicht. Althans: het lijkt alsof een gate wordt ingeschakeld.
Slechts mijn €0.02. Zoals alles is ook deze waar naar zijn geld...

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 15 sep 2017, 22:02

Tot mijn partner een paar weken geleden besloot dat ze een Bluetooth-hoofdtelefoon wou had ik ook nog nooit van aptX en SBC gehoord, maar het zijn twee verschillende manieren om het geluidssignaal te coderen voordat het de Bluetooth-verbinding over gaat, twee verschillende CODEC's in Bluetooth-jargon. aptX schijnt een variant van ADPCM te zijn, ADPCM is een heel eenvoudig algoritme dat heel weinig vertraging geeft. SBC geeft veel meer vertraging. Het is een subbandcoder net als MP2, MP3 en AAC, maar kennelijk zo beroerd uitgevoerd dat aptX beter klinkt. Van aptX heb je dan ook weer de gewone versie en de variant aptX LL (low latency), die blijkbaar nog minder vertraagt dan de standaard aptX.

Ik zou overigens niet weten waarom dit iets met jouw probleem te maken zou hebben, maar je weet maar nooit.

Als je in de luidspreker iets herkent dat eruit ziet als een DAC en iets dat eruit ziet als een eindversterker, zou je kunnen kijken of daar een verzwakker tussen te prutsen valt. Nadelen zijn het vervallen van de garantie en dat hij dan niet meer zo hard kan als nu.

Helaas kan ik je verder niet helpen. Ik hoop dat iemand anders op dit forum een beter idee heeft.

Overigens heb je kans dat je betere reacties krijgt als je dit draadje laat verplaatsen naar het Streaming Media-gedeelte van dit forum.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 15 sep 2017, 22:32

MarcelvdG schreef:Overigens heb je kans dat je betere reacties krijgt als je dit draadje laat verplaatsen naar het Streaming Media-gedeelte van dit forum.

Goede opmerking, verplaatst.

Terug naar “Streaming Media”