LAN isolator / internet streaming

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Ouwebok

LAN isolator / internet streaming

Berichtdoor Ouwebok » vr 29 dec 2017, 15:11

Op het gevaar af dat ook hier rotte appels rond gaan vliegen...

Een ervaringsupdate: ik heb een Pink Faun LAN isolator Versie-2 gekocht, en ja.. dat ding werkt!
Natuurlijk is het een veel te duur gadget (in mijn geval E150.-) maar het effect is groot genoeg om even te melden.
Ik acht het effect ongeveer even groot als bijvoorbeeld de overgang van wifi-streamen naar wired streamen... :hide:

Na het :relax: van verschillende artikelen zoals oa. https://www.alpha-audio.nl/2017/11/netw ... -verschil/
en http://www.6moons.com/audioreviews/acou ... ve3/1.html vielen mij de positieve commentaren op over galvanische scheiding voor ethernet aansluitingen. In Nederlandse context werd (zie commentaren op het artikel van Alpha Audio) de isolator van Pink Faun genoemd:
http://www.pinkfaun.com/index.php/catal ... n+isolator

Nou lijkt mij het gebruik van een galvanische scheiding een logischere stap dan een dure extra goede ethernet kabel welke enkel instraling afschermt: als er al "noise" door een ethernet aansluiting komt die impact heeft op de uiteindelijke ervaring, dan kan die net zo goed van mijn provider, mijn modem, mijn hub, mijn andere apparaten verbonden met het LAN (verschillende..mediabox, playstation, Apple-TV, PC, etc) komen, naast dat het door de kabels zou worden opgepikt. Het lijkt me dat enige ethernetkabel upgrade maar beperkt effectief is?

Affijn, met de kerst had ik best een kerstcadeautje verdiend :proost: , en het verschil is hoorbaar: meer detail, meer rust, schoner..

Ik vraag me af of dat er een DIY versie van LAN galvanische scheiding kan worden bedacht, voor minder?
De Pink Faun isolator a E150,- (..voor een in krimpkuis verpakte set spoeltjes?) is best duur, hoewel veel minder dan bijvoorbeeld een ethernet kabel upgrade...

Even mijn opzet: SP (Ziggo) modem -> plm 8m CAT6 kabel door de kruipruimte -> muuraansluiting -> cat6 kabeltje -> Linksys 5 poorts hub -> cat6 kabeltje -> Pink Faun LAN isolator -> Bluesound Node 2 -> Coax -> Metrum Acoustics DAC -> versterker etc..

Misschien "food for thought"...

ds23man
Ook commercieel actief

Re: LAN isolator / internet streaming

Berichtdoor ds23man » vr 29 dec 2017, 15:19

Niet om het een of ander, maar lan verbindingen zijn al galvanisch gescheiden door trafo's...................

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 dec 2017, 15:26

Ouwebok schreef:........
Affijn, met de kerst had ik best een kerstcadeautje verdiend :proost: , en het verschil is hoorbaar: meer detail, meer rust, schoner..

Lijkt mij wel een goede tweak die je meestal wel vrolijker stemt.

Een UTP verbinding is al galvanisch geïsoleerd "by design" aan beide kanten met isolatietrafo's tot 250V. Je krijgt dus sowieso geen aardlussen e.d. Maar de netspanning mag je er toch niet op zetten! Het is dus geen veiligheidsbarrier maar puur bedoeld om wat PF adverteert ;)

Die Linksys 5 poorts hub zou ik trouwens vervangen door een switch. Al is het nog maar de vraag of je daarvan wat gaat merken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 29 dec 2017, 17:10

Die discussie kwam hier laatst ook al langs :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/139184
Met zo'n beetje dezelfde argumenten als hierboven aangedragen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 dec 2017, 17:30

ray5150 schreef:Die discussie kwam hier laatst ook al langs :

Wel een beetje laat, maar het is een mooi kerstverhaal :sure:

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » za 30 dec 2017, 19:35

Pjotr schreef:Die Linksys 5 poorts hub zou ik trouwens vervangen door een switch. Al is het nog maar de vraag of je daarvan wat gaat merken.

Wel in de stroomrekening. Een hedendaagse 5-poorts unmanaged gigabit switch verbruikt minder dan 3 watt max, nog minder bij geen activiteit en uitgeschakelde apparaten. Dat verdient zichzelf binnen enkele jaren terug door lager energieverbruik ten opzichte van een hub uit de jaren stillekes.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 dec 2017, 20:34

Ja, dat klopt wel. Van de zomer een 10 jaar oude Linksys/Cisco 8 poorts switch vervangen. Die werd vrij warm, verstookte ruim 8W. De nieuwe, een Netgear ProSafe, blijft steenkoud en krijgt de energiemeter niet uit de hoek: <1W dus.

Maarreh, 8W, dat is per jaar 70 kWh. a 24 cent is dat zeg 16 euries. Een jaartje of 3 dus :)

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » za 30 dec 2017, 22:04

Bedankt voor de reacties en de tip om een switch ipv hub te gebruiken; het blijkt dat ik een LGS105 switch heb, geen hub, dus dat zit wel goed (zolang het upgradevirus niet toeslaat voor een “audiofiele” switch ..AQVox?).

Ik heb na jullie feedback nog eens kritisch geluisterd en hoor positieve verschillen met het gebruik van de tweak. Ik zal er eens andere geoefende oren naar laten luisteren.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 dec 2017, 22:43

Ouwebok schreef:Bedankt voor de reacties en de tip om een switch ipv hub te gebruiken; het blijkt dat ik een LGS105 switch heb, geen hub, dus dat zit wel goed (zolang het upgradevirus niet toeslaat voor een “audiofiele” switch ..AQVox?).

Dat is een vrij moderne zuinige switch. Niks aan doen! En als je hem audiofiel wilt hebben: Met een goud viltstift er op schrijven: "KANNIEBETER" :hide: :lol:

toetertje

Berichtdoor toetertje » zo 31 dec 2017, 11:22

ray5150 schreef:Die discussie kwam hier laatst ook al langs :

Weer het bekende verhaal. Je bent als Ts enthousiast en wilt een projectje beginnen,
verwacht je een beetje hulp en / of een schema. Maar je krijgt 4 pagina's ellende over voodoo.
Wat maakt dat nu uit? Als de topic starter dat nu graag wil. :proost:

En wat je dan ook weer leest, enen zijn enen en nullen zijn nullen.
Dan klinkt iedere digitale bron hetzelfde, hoeven we ons daar ook niet meer druk om te maken. :)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 31 dec 2017, 11:34

De omzetting van de enen en nullen naar analoog signaal bepaalt de geluidskwaliteit.

toetertje

Berichtdoor toetertje » zo 31 dec 2017, 11:46

ds23man schreef:De omzetting van de enen en nullen naar analoog signaal bepaalt de geluidskwaliteit.

Meen je dat nu serieus? Dus zolang ik de zelfde dac gebruik, en hang daar verschillende bronnen aan,
dan zijn er geen verschillen?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 31 dec 2017, 11:49

Als de bron bitperfect is niet.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » zo 31 dec 2017, 11:51

Zolang die bronnen maar dezelfde reeks enen en nullen uitspuwen. Zit daar verschil tussen, ja, dan kan het anders klinken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 31 dec 2017, 12:45

toetertje schreef:Weer het bekende verhaal. Je bent als Ts enthousiast en wilt een projectje beginnen,
verwacht je een beetje hulp en / of een schema. Maar je krijgt 4 pagina's ellende over voodoo.
Wat maakt dat nu uit? Als de topic starter dat nu graag wil. :proost:

Ho, ho, stel je bent die digitale meuk zat en je wilt van het dak af springen. Dat wil je als TS nou eenmaal graag. Verwacht je een beetje hulp... en wat krijg je? Allerlei ellende dat het geen zin heeft. En dan ook nog van lui die het zelf niet geprobeerd hebben!

Ja zo lust ik nog wel een paar. Je kunt audiofools van alles wijs maken en ze isolators verkopen terwijl daar al goed in voorzien is. De vraag van TS was of dat €150 euro waard is. En zo niet of je dat zelf kunt maken voor minder. Ja dat kun je voor een tientje zelf maken. Het resultaat is dan net zoiets als een extra identieke VV voor je al bestaande VV zetten. Zal altijd BETER klinken, kannieanders... :-s

Terug naar “Streaming Media”