problemen door TV

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Mr Tube

problemen door TV

Berichtdoor Mr Tube » wo 14 feb 2018, 16:02

Een eenvoudige setup met een TV, een versterker en mediabox.
Probleem is dat de geluidskwaliteit aanzienlijk slechter wordt als de TV aan staat, heb hem nodig om de mediabox te bedienen maar als ik de TV uitzet hoor je meteen dat het geluid beter is.
Volgens mij zit de problematiek in allerlei lekstromen, de TV is via HDMI verbonden met de mediabox.
Als ik een PC monitor aansluit dan lijkt de geluidskwaliteit niet zo te worden beinvloed, verschil is dat de monitor randaarde heeft.

Oplossingen:
TV voorzien van aarding
HDMI isoleren (kan dat?)
Losse DAC met optische verbinding naar TV en Mediaspeler (dat staat sowieso in de planning)

Het lijkt erop dat lekstromen tussen de apparaten lopen en in het audiopad komen, het aarden van de TV ga ik dan als eerste aanpakken en is ook het eenvoudigste. HDMI isoleren zou ik ook willen maar daar zie ik alleen hele dure oplossingen uit de medische wereld voor, weet iemand daar een oplossing voor die betaalbaar is? Ik ben namelijk geen voorstander van een harde verbinding tussen TV en Audioset.
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

Pjotr

Re: problemen door TV

Berichtdoor Pjotr » wo 14 feb 2018, 16:15

Elk goedkoop optisch sambal DACje via TOS-link doet het beter dan de interne DAC. Welke media box is het? Die van de KPN?
Peter de Jong

toetertje

Berichtdoor toetertje » wo 14 feb 2018, 16:17

Bij mij kwam er allemaal ellende via de coax kabel van de kabel ontvanger binnen.
Deze geeft dat via hdmi door aan de rest van de keten, met brommen en allerlei ellende tot gevolg.
Gelukkig heeft mijn verdeelblok daar een filter voor. (monster hts1000)

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » wo 14 feb 2018, 17:53

mediabox is van mede8ter, nieuwe AFDAC is in aanbouw.
Vond tot nu toe de geluidskwaliteit van de mediabox heel acceptabel al weet ik dat het beter kan.
Als versterker tijdelijk een technics SU V505 waar ik best wel te spreken over ben, ben nog bezig met een versterker op 24V maar dat duurt nog even.

Wat ik met dit topic vooral ook wil delen is wat voor ellende je hebt als je allerlei apparatuur aan elkaar koppelt, brom of ratel hoor je vaak wel meteen en leidt tot actie maar als het geluid scherper of scheller wordt is de oorzaak vaak wat mistiger. Of je went eraan terwijl het veel beter kan klinken, het gaat dus om de geluidskwaliteit die wordt beinvloed door zaken om de set heen.
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

Terug naar “Streaming Media”