Interesse in goedkopere "echte" buizen-DAC?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

MarcelvdG

Interesse in goedkopere "echte" buizen-DAC?

Berichtdoor MarcelvdG » zo 08 jul 2018, 15:49

Hallo allemaal,

In april 2017 is mijn ontwerp voor een buizen-DAC gepubliceerd. Het is geen transistor-DAC met een buizentrapje erachter, maar een DAC die het omzetten van digitaal naar analoog echt met buizen doet (drie stuks E88CC per kanaal, om precies te zijn). De spanningsreferentie is een koude-kathodebuis (85A2), de klokgenerator een kristaloscillator rond een ECC81, de klokbuffers twee EF80's. Digitale signaalbewerking gaat wel met halfgeleiders, namelijk een SRC4392 en een FPGA-module. Het artikel erover is verkrijgbaar bij Linear Audio, zie https://linearaudio.net/article-detail/2284 , de ontwerpdatabase is gratis te downloaden, zie https://linearaudio.net/downloads (kopje Design data package for Marcel van de Gevel's Valve DAC from Vol 13). De DAC heeft een stel SPDIF- of AES3-ingangen, een optische ingang en een I2S-ingang. Alle ingangen ondersteunen PCM tot 216 kHz, 24 bit en DSD64 via DoP. De I2S-ingang kan ook met 32 bit overweg en heeft een ruwe DSD-modus voor DSD64 en DSD128.

fotobuizenDACPietBlaas.jpg

Ik had gehoopt dat liefhebbers van buizenaudio de DAC zouden nabouwen of naar hun eigen inzichten zouden aanpassen, maar uit de reacties die ik erop gehad heb, begrijp ik dat er mensen zijn die het artikel leuk vinden, maar dat niemand of bijna niemand de DAC nabouwt. Op een groepsaankoopactie voor de printplaten op DIYaudio, http://www.diyaudio.com/forums/group-bu ... e-dac.html , kwamen bijvoorbeeld maar zes reacties, er waren er minstens vijftien nodig.

Nu heeft mijn DAC de volgende voor- en nadelen:

-Geen "intersample over"-probleem
-Interpolatiefilter dat imaging onderdrukt vanaf de Nyquist-frequentie
-Keuze tussen scherp en apodiserend filter
-Digitale sigma-deltamodulator die in drie verschillende modi werken kan, waarvan twee die netjes geditherd worden
-Verrassingsstand om blind te kunnen luisteren naar de verschillende filter- en sigma-deltamodi

-Op mijn kat, mijn partner en ik na heeft niemand 'm ooit gehoord
-Eenvoudige DAC-schakeling, dus geen spectaculair dynamisch bereik (ik mat een ruisvloer van -85,76 dB(A) links en -91,29 dB(A) rechts)
-Voedingsspanning van -300 V die iedereen die bang is voor hoge spanningen afschrikt
-SMD's met een steek van 0,5 mm om iedereen die bang is voor fijn soldeerwerk af te schrikken
-Ik heb niet zo op de kosten gelet, daardoor is hij nogal duur geworden: boven de 1000 euro

Nu heb ik wel wat ideeën voor een goedkopere variant die minder SMD's met een steek van 0,5 mm nodig heeft. Het zou me alleen een hoop tijd kosten om zoiets te ontwikkelen en ik heb er geen toepassing voor, want ik gebruik de dure variant al.

Vandaar de vraag: zou er iemand geïnteresseerd zijn in een goedkopere variant met minder moeilijk te solderen SMD's?

Met vriendelijke groeten,
Marcel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op zo 08 jul 2018, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Re: Interesse in goedkopere "echte" buizen-DAC?

Berichtdoor ray5150 » zo 08 jul 2018, 17:17

MarcelvdG schreef:-Op mijn kat, mijn partner en ik na heeft niemand 'm ooit gehoord

Misschien eens meenemen naar een luisterdag ?

metabaron

Berichtdoor metabaron » zo 08 jul 2018, 17:28

Ik heb wel interesse maar zoals je zelf aangeeft heb je nogal wat problemen om hem aan de man te brengen.

1. Niemand heeft hem ooit gehoord. Niemand koopt wat
zonder hem ooit gehoord te hebben.
Laat hem horen op een zelfbouwdag.
2. buizen en smd gaat meestal niet samen. Ik ben al
jaren met buizen in de weer maar heb nog nooit wat
met smd gedaan. Geen SMD.
3. Linear audio heb ik nog nooit van gehoord. Misschien
mijn fout maar ik heb de site nog nooit gezien dus je
ontwerp ook niet.
4. Ahum 1000 euro. Tja 1000euro

Voor de rest ben ik altijd geïnteresseerd naar een all tube systeem dus....
Dennis

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » zo 08 jul 2018, 21:39

3. Linear Audio was een halfjaarlijks audiotijdschrift dat van september 2010 tot april 2017 werd uitgegeven door Jan Didden. Als je het niet kent, heb je wat gemist, want er stonden vaak goede artikelen in. Ze zijn nog verkrijgbaar, zowel op papier als elektronisch.

1. en opmerking Ray: goed plan. Het gaat me niet lukken om met de trein (ik heb geen auto, ook geen rijbewijs) mijn complete geluidsinstallatie mee te nemen, dus ik moet dan wel iemand zien te vinden die een versterker en luidsprekers heeft om 'm op aan te sluiten.

2. en 4. Ik zie twee mogelijkheden:
A. Als ik jouw opmerking over het vermijden van SMD's letterlijk neem, wordt de complete digitale signaalbewerking praktisch onhaalbaar. Daarmee ben ik dan min of meer gedwongen er een DSD-DAC met uitsluitend een ruwe DSD-interface van te maken, die de klok ook van de DSD-interface betrekt. Daar wordt het in ieder geval een stuk goedkoper en eenvoudiger van. Nadelen: de DAC werkt alleen nog maar met DSD en de DAC heeft dan een goed schone klok nodig.

B. Als SMD's toegestaan zijn zolang jij ze maar niet hoeft te solderen, kan ik dichter in de buurt van het origineel blijven. De FPGA-module wordt dan vervangen door een goedkopere module met gewone 2,54 mm-headers. Ik moet dan ook nog wat bedenken voor de SRC4392 en DIX4192; ofwel op een adapterbordje zetten (simpel), of zien te vervangen door logica in de FPGA (eleganter, maar lastig). Voordelen: de DAC kan nog PCM aan en alle mogelijkheden die erop zitten blijven behouden, nadeel: stuk duurder en meer werk dan optie A. Voor liefhebbers van het DSD-formaat komt daar nog het nadeel bij dat DSD onderweg in PCM wordt omgezet.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » ma 09 jul 2018, 22:05

Heeft iemand er een mening over?

Wat heeft de voorkeur:
A. Relatief goedkope en eenvoudige versie die alleen DSD aan kan en een schone externe klok nodig heeft
B. Ingewikkeldere en duurdere versie (maar niet zo duur als mijn eerste ontwerp) die PCM aan kan, zelf zijn eigen klok opwekt en DSD verwerkt door het te decimeren tot 201,6 kHz PCM
C. Geen van beide

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 09 jul 2018, 22:33

Waarom wil je zo graag dat jouw dac wordt nagebouwd? Er is nogal veel te koop dat uitstekens klinkt voor veel minder...
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

metabaron

Berichtdoor metabaron » ma 09 jul 2018, 22:35

Hoi Marcel , ik ben zelf helemaal niet thuis in het dac gebeuren. Dus ik kan je maar gedeeltelijk volgen.
Ik heb een goedkoop ding staan waar ik best tevreden mee ben.

Mijn voorkeur zal denk B zijn.
Maar wat is je bedoeling hiervan wil je je oude dac verbeteren en versimpelen. En dan pcbs laten maken.

Je hoeft niet je hele set mee te nemen naar een luisterdag. Als je die dac maar een keer meeneemt naar een luisterdag.

Ps Jan didden ken ik van de tubesociety waar hij wel eens is.
Dennis

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » ma 09 jul 2018, 23:00

Leeuwarden schreef:Waarom wil je zo graag dat jouw dac wordt nagebouwd?

Eigenlijk kun je dat beter aan een psycholoog vragen, elk antwoord dat ik erop geef is een rationalisatie. Een combinatie van eerzucht en dat het mij gewoon leuk lijkt als meer mensen wat hebben aan het werk dat ik erin gestoken heb, denk ik.

Leeuwarden schreef:Er is nogal veel te koop dat uitstekens klinkt voor veel minder...

Dat geldt voor bijna alle zelfbouwaudioapparatuur, toch?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 09 jul 2018, 23:15

Zelf bouwen van audio is hobby. En net als iedere hobby doe je dat primair ter ontspanning voor je zelf. En eventueel "ter leering ende vermaeck" van je zelf en misschien ook nog anderen. Maar verder houdt het op hoor.
Peter de Jong

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » ma 09 jul 2018, 23:17

metabaron schreef:Hoi Marcel , ik ben zelf helemaal niet thuis in het dac gebeuren. Dus ik kan je maar gedeeltelijk volgen.
Ik heb een goedkoop ding staan waar ik best tevreden mee ben.

Mijn voorkeur zal denk B zijn.
Maar wat is je bedoeling hiervan wil je je oude dac verbeteren en versimpelen. En dan pcbs laten maken.

Je hoeft niet je hele set mee te nemen naar een luisterdag. Als je die dac maar een keer meeneemt naar een luisterdag.

Ps Jan didden ken ik van de tubesociety waar hij wel eens is.

Dat is mooi, want de DAC kan ik nog net meekrijgen met de trein en de bus - zolang de conducteurs en buschauffeurs er althans geen verdacht pakketje in zien. Ik heb 'm al eens meegenomen naar een bijeenkomst van de NVHR (met voor het transport een vuilniszak eromheen zodat het niet zo opviel dat ik een houten kastje met allemaal verdachte onderdelen erin bij me had).

Mocht er belangstelling voor zijn, dan zou ik 1 exemplaar van een goedkopere variant van mijn DAC willen maken, die tegen kostprijs willen verkopen en het ontwerp daarna ergens gratis downloadbaar op internet willen zetten, compleet met printontwerp en dergelijke. Overigens is er geen sprake van het verbeteren van de DAC, alleen van goedkoper en nabouwvriendelijker maken.

Ik heb er momenteel bijvoorbeeld een vrij dure FPGA-module in zitten, misschien kan dat wel wat minder. De potkernen in het reconstructiefilter zijn ook veel groter dan eigenlijk nodig is. Misschien is het zelfs mogelijk om de vierlaagsprint die ik nu gebruik door een tweelaagsprint te vervangen, al zal dat nog moeten blijken.

AatV

Berichtdoor AatV » di 10 jul 2018, 20:30

@Marcel,
Heb je artikel gelezen in Linear Audio.
De ontwikkeling van die DAC leek me geen sinecure.
M.a.w. ben benieuwd naar het geluid van de DAC en de eerstvolgende luisterdag is niet te ver (Alphen) in november van dit jaar (ijs en weder dienende :mrgreen: )

groet,
Aat

N.B.
SMD weerstanden zijn trouwens perfecte gridstoppers (dichterbij het rooster kom je niet!)
Alleen jammer dat de carbon compositie variant vrijwel niet te krijgen is voor een redelijke prijs bij een redelijke hoeveelheid..
∆x ∆p ≥ h/4π

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » di 10 jul 2018, 20:32

Misschien is er carpool optie tegen die tijd.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 10 jul 2018, 23:31

AatV schreef:@Marcel,
Heb je artikel gelezen in Linear Audio.
De ontwikkeling van die DAC leek me geen sinecure.
M.a.w. ben benieuwd naar het geluid van de DAC en de eerstvolgende luisterdag is niet te ver (Alphen) in november van dit jaar (ijs en weder dienende :mrgreen: )

groet,
Aat

Alphen aan de Rijn moet inderdaad goed te doen zijn met de trein en de bus.

Wat de ontwikkeling van de DAC betreft: ik begon er eind 2013 over na te denken en had halverwege 2014 een eerste werkende testopstelling van het analoge stuk in elkaar. Aangestuurd uit een analoge tweede-orde sigma-delta (gemaakt met een stel IC'tjes) kon ik van analoog naar digitaal en dan met buizen weer terug naar analoog, gewoon om het uit te proberen.

P6090040_klein.jpg

P6090042_klein.jpg

Daarna kwam het digitale deel. Ik had nog nooit een FPGA geconfigureerd en had eigenlijk alleen theoretische kennis van digitale signaalbewerking, dus dat duurde wel wat langer. Gelukkig heeft een toenmalige collega me enorm op weg geholpen met de FPGA's. Eind januari 2016 was het min of meer af.

Toen de printen: ik had nog nooit met een computer een print ontworpen (wel IC-layouts, overigens), dus dat was ook even wennen. Eind juli 2016 had ik een opgebouwde en werkende hoofdprint, in augustus en september heb ik er nog wat dingen aan verbeterd. Eind maart 2017 had ik 'm in een kastje gestopt en was hij pas echt klaar.

Ik heb er al met al dus drieënhalf jaar over gedaan, maar dat is prima, want ik heb er veel van geleerd en bij hobbyprojecten is er gelukkig geen planning.

Voorts ben ik het helemaal met je eens dat Ah!buis erelid moet worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 11 jul 2018, 22:14

Voorts ben ik het helemaal met je eens dat Ah!buis erelid moet worden.

+1
shit draadje vergeten :oops:

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 12 jul 2018, 0:03

@Bert61:
Om een of andere reden blijven privéberichten in mijn postvak uit hangen. Ik zal wel ergens een instelling verkeerd hebben staan. Ik ontvang jouw berichten wel, maar het versturen van antwoorden lukt zo niet erg.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 12 jul 2018, 1:11

Je berichten staan daar omdat Bert ze nog niet heeft gelezen.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 12 jul 2018, 6:13

Komen ze pas bij "Verzonden berichten" te staan als ze gelezen zijn? Bedankt, daar was ik nooit op gekomen.

Terug naar “Streaming Media”