Software tussen stream pc en versterker ?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Splinter226

Software tussen stream pc en versterker ?

Berichtdoor Splinter226 » zo 22 jul 2018, 17:08

Ik stel mijn vraag hier maar eens. Ik speel tegenwoordig eigenlijk voornamelijk vanaf de pc muziek. Een ouderwetse bak die in een kastje is weggezet waarop dan de tv staat. Lekker primitief doorgelust, dus via hdmi naar de tv en via de koptelefoon uit naar de buizenbak.

Nu heb ik op Audiofreaks wel eens gevraagd onder het kopje van spotify naar versterker en wat er dan tussen, en ik kreeg daar hele dure opties van de Chord Hugo dac Een aantal malen boven mijn besteedbaar inkomen hehehe, tot en met Schiit spul. Maar dat aangesloten was geen verbetering, want ik kan via de geluidsinstellingen van de tv een soort van equalizer de boel sturen naar mijn smaak. Van presets, naar zelf treble en bass op een schaaltje van 1 tot tien. Staat min of meer op "speelfilm"dwz, bass op 6 en treble op 4 ( oops) LOL.

Ik heb ook wel eens aan de tv en aan de pc een audioquest dragonfly gehangen. Maar buiten dat ik dan de totale controle kwijt ben ( meerdere handelingen nodig als ik bijvoorbeeld alleen tv wil kijken , eerst overschakelen op een andere bron qua geluid op de tv etc. Dus keer ik elke keer weer terug naar deze opstelling. Klinkt ook wel lekker, maar wil toch even weten of er niet stiekum iets meer uit te halen valt.

Ik speel met een el84 pp in triode geschakeld en een zelfbouw speaker met de bombardon en de 9710 , super ouderwets dus aan die kant. De versterker is zelfbouw en heeft enkel een volumeknop. Spartaans opgebouwd zeg maar. De tv is een smart Philips, Een middenmoter zeg maar met een prijsje van rond de 400, toen er alweer nieuwere modellen waren. Ff geen zin om de tv om te draaien en het typenr te noteren. Kan wel natuurlijk als iemand op basis daarvan met zinnige info kan komen, maar ik neem aan dat dit wel min of meer verraad wat er zoal in kan zitten. Tv is een jaartje of 6-7 oud schat ik zo.

Het voordeel van deze opstelling is dat ik door enkel de versterker uit te zettten de tv en de audio kan scheiden. Bijvoorbeeld bij netflixen in de nacht. Ik kan desgewenst de tv gebruiken als extra spook speaker ;-) Vaak staat die zelf nog heel zacht mee te spelen. Verwaarloosbaar niveau.

Als ik wat vergeten ben te melden ? Ben ook niet zeker van de juiste plaatsing qua rubriek. Maar het handelt wel om de bron? Ook hier is het tropenrooster ingeschakeld, met wat vette ambient komen we de hitte wellicht wel door ;-)

Als er iemand is die zegt, ho, wacht, maar ik weet een simpele zet of een programmaatje waarmee je dat ff een stuk de lucht in tilt, ben ik 1 en al oor ;-0))
In het land der blinden....

hannesie

Re: Software tussen stream pc en versterker ?

Berichtdoor hannesie » zo 22 jul 2018, 23:56

Heb je een tablet/smartphone en draadloos netwerk e.d. in huis?
Hans

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 25 jul 2018, 11:09

Tablet nee. smartphone ja. Hoewel geen nieuwe. wifi is voornamelijk voor bezoek dat online wil zonder data-abo. Ik heb pc's aangesloten via bekabeling.
In het land der blinden....

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 25 jul 2018, 11:26

Als je alleen muziek wilt afspelen is mogelijk Volumio/Raspberry wat voor jou.
Moet het ook nog samen met beeld zou ik gaan denken aan KODI en een Raspberry, of een Chromecast .
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_g ... dwodSlEO0A

Dat laatse is nog goedkoper en een behoorlijke kwaliteit, zonder al te veel poehaa.

Wifi, om met je telefoon te kiezen en te selecteren/ bedienen, en de kabel zorgt voor de muziek is bij mij ook de gekozen opzet.
Hans

Terug naar “Streaming Media”