PC als DSP?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

dynamike

Re: PC als DSP?

Berichtdoor dynamike » zo 07 okt 2018, 21:48

toetertje schreef:Is de software niet belangrijker? Je zult de surround kanalen dan afzonderlijk aan moeten kunnen sturen.
Als je software dat kan, dan moet het met bijna elke meerkanaals soundcard kunnen toch?
Wat bedoel je met surround?

De software is zeker net zo belangrijk. Blijkbaar kun je met het DSP gedeelte van Roon ook cross-overs maken. Ik zag op het Roon forum al diverse gebruikers. Op het PC-Based gedeelte van diyaudio.com ben ik ook al wat meer software tegen gekomen. Zowel computer als Raspberry. Ik zal het hier binnenkort eens opschrijven.

democles schreef:
En hoe zit het met die XMOS PCB? Is dat nodig om hem zo in USB te kunnen prikken?

Ja.
Ok, thanks. Dan wordt het alles bij elkaar nog wel redelijk prijzig als je het vergelijkt met verkrijgbare consumer interfaces. Maargoed, wel veel betere DAC volgensmij.
Mvg, Mike

Ivo

Berichtdoor Ivo » ma 08 okt 2018, 15:32

Marp schreef:Wel heeft Ivo een paar jaar terug nog een Raspberry Pi succesvol ingezet als crossover. In eerste instantie op 96KHz. Aan 192KHz moest hij nog werken, dacht ik.

Dat was met Jack en Jack plugins. 192kHz is ook wel gelukt, maar er zitten nog wat gaten in het verhaal. Lang verhaal kort lijkt het dat aanpassingen aan de audiodriver niet altijd werden uitgevoerd, waardoor je meestal wel en soms niet de output uit de HDMI kreeg die ingesteld was. Verder geklik en gehaper, wat leek op een buffer-probleem maar uiteindelijk vooral een conflict tussen ethernet (voor het streamen) en USB (muis en toetsenbord) leek te zijn. Het feit dat ik de RPI ook als mediaspeler gebruikte speelde ook een rol (overhead, beperkte rekenkracht), denk ik tenminste.

Ik kreeg het óf multichannel en instabiel, óf stereo en wel stabiel. Ik heb het even laten rusten, maar wel ideeën voor doorontwikkeling.
- Conflict USB/ethernet kun je omzeilen met streamen over wifi, of bluetooth muis/toetsenbord, of RPI bedienen via SSH/VNC via een andere computer.
- Gedoe met drivers kun je omzeilen door een USB geluidskaart te gebruiken. Ik vond juist zo min mogelijk extra hardware een uitdaging, dus vond dat toen niet zo interessant, maar soms wil je gewoon dat iets werkt, out of the box. Ik weet wel dat er gewerkt wordt aan een betere audiodriver, dus het komt een keer goed met multichannel PCM over HDMI, out of the box.
- Verder zou je de RPI minder kunnen belasten door hem niet tegelijkertijd als speler te gebruiken, dan kun je een eventuele ingang van de USB-geluidskaart of een aparte digitale ingang kunnen gebruiken. Hifiberry heeft een I/O HAT voor RPI. De pure geluidsbewerking is het probleem niet zo, het spelen van de media ook niet, maar al die vervelende interacties tussen van alles en nog wat. Real-time kernels en hard-core prioritering van processen is boven mijn pet.

Overigens heb ik een wat bijzondere benadering gekozen, vanwege de GUI en de nauwe synchronisatie tussen processen van Jack. Je hebt ook system-wide EQ met ALSA, wat volgens mij wat vriendelijker is. In ieder geval meer tutorials die je kunt volgen. Je kunt zelfs in een audiospeler als Audacious parametrische EQ plugins laden en een RPI als een DLNA-speler gebruiken. Het valt me een beetje tegen dat daar niet wat meer standaard van in Raspbian zit, of Debian/Ubuntu zelf. Maar ja, iemand moet dat aanzwengelen en dat doe ik zelf ook niet... :wink:

Verder zit in Jriver óók een volledige crossover en EQ-functie. Het is jammer dat Jriver op RPI nog geen video afspeelt, want verder ziet dat er goed uit. Kodi draait heel goed op RPI, maar heeft weer geen audio DSP etc. Op een intel-laptop had ik die Gui/Jack DSP lopen met multichannel crossover, en daarover dan Kodi draaien. Dat was echt uitstekend en mijn uiteindelijk doel voor de RPI.

Sorry voor de stortvloed van losse lijntjes. Even pauze van een huilende baby die nu even slaapt, dus snel meters maken. :?
We want to be happy, bold and free

Ivo

Berichtdoor Ivo » ma 08 okt 2018, 17:55

Voor windows heb je ook equalizer apo, dat is system wide EQ en kun je genoeg mee. Wat ik met de RPI probeer met Jack en plugins lukt op een intel-PC heel makkelijk. Als ik met de kennis van nu zou kopen, zou ik geen RPI doen maar een intel Nuc ofzo, iig iets met standaard intel hardware. Je download dan zo een zonder meer goed functionerende linux met de juiste drivers, wat software installeren en instelleb, en het loopt zonder gedoe.

Verder heb ik geleerd wat hét verschil is tussen hardware- en software-DSP: hardware heeft aparte chips die alléén DSP-mutaties afhandelen. Software draait op een computer waar het besturingssysteem en bijkomende processen voortdurend óók voortdurend wat aandacht en rekenkracht opeisen. Als je computer voldoende rekenkracht heeft en het besturingssysteem de aandacht netjes verdeelt, dan kan je computer continu die audiosignalen doorrekenen en uitpoepen. Zo niet, fan gaat het haperen. Juist op dat vlak zijn single board computers als de RPI niet zo goed in. Het kan wel, maar je moet dan weten hoe je hardware goed laat benutten met de juiste aanpassingen aan software en OS.

Het is dus zaak om uit te zoeken of een systeem (hardware/firmware/software) dit allemaal al netjes zelf doet, of dat je zelf weet hoe je dat moet regelen.

dynamike

Berichtdoor dynamike » di 09 okt 2018, 9:24

Wow, thanks Ivo voor de uitgebreide update/reply!

Wat ik op diyaudio.com had gelezen was inderdaad JRiver dat op een soortgelijke manier als Roon -in de player zelf- crossovers en EQ kan doen. Ook die Equalizer APO voor Windows had ik gezien. Zoiets lijkt me eigenlijk nog het meest ideaal, omdat die systeembreed toegepast wordt, en de interface ziet er ook oke uit. Er zit ook een convolution deel in zag ik, zodat ik volgensmij ook een keertje met FIR kan spelen, wat op mijn wens (niet-eis) lijstje staat. Vooral omdat ik er geen ervaring mee heb, en benieuwd ben aangezien de mening zo verdeeld zijn.

Ik heb een Raspberry met Hifiberry Digi+ met Volumio draaien, en kort daarvoor heeft er heel kort Raspbian op gestaan om even mee te spelen, maar meer Linux ervaring heb ik niet. Ik zal eens kijken naar ALSA, wat je noemt.

Wat betreft de hardware vind ik je tips ook interessant. Een NUC lijkt inderdaad wat minder gevogel, omdat er wat meer power aanwezig is, terwijl het toch een behoorlijk klein doosje is. Ik ben benieuwd wel benieuwd wat voor opties er zijn om hier een een degelijke manier 6 tot 8 versterkersmodules aan te hangen, zonder aan een HDMI pre-amp/receiver te beginnen. Dan zijn er volgensmij 2 opties: Een externe multichannel USB interface of een multichannel HDMI audio extractor. Want volgensmij is er bij NUC's geen mogelijkheid om audiokaarten bij de prikken in mini-PCIe slots ofzo, laat staan een met analoge multichannel audio outputs. Multichannel USB interfaces met alleen outputs zijn schaars en anders enorm uitgebreid qua inputs voor studio opname werk. Mijn visie was eigenlijk één klein geintegreerd kastje met flink wat analoge outputs die direct naar amps/actieve speakers/subs gingen, mogelijk zelfs gebalanceerd, maar dat lijkt lastig te worden. Op zich vind ik behuizinkjes bouwen hardstikke leuk, dus een NUC bordje met een externe USB/HDMI unit integreren is ook een mogelijkheid.
Mvg, Mike

dynamike

Berichtdoor dynamike » di 09 okt 2018, 21:05

Op Audiophonics staan 4 stuks 8 kanaals DAC's voor Raspberry Pi.

Twee zijn die MiniDSP miniDAC8, die je aan je miniSharc of aan je USBStreamer kan hangen. Misschien is dat laatste wel wat binnen in die MiniDSP U-DAC8 zit. Een USBStreamer + miniDAC8 is ook nog wel redelijk aan de prijs. Maar goedkoper dan veel andere kant en klare oplossingen.

En de andere twee hebben 8 kanaals outputs in de vorm van 4x 3,5mm jacks, erg betaalbaar.

Er is ook nog een 4 kanaals Allo Piano 2.1, met gewoon 4x RCA, ook leuk. EDIT: Cool, hier zit ook een DSP chip op die je kan programmeren. Check de site van ALLO.

Dus misschien toch maar even in de Linux apps duiken :lol:
Mvg, Mike

toetertje

Berichtdoor toetertje » za 13 okt 2018, 10:20

Een vriend van mij is een tijdje met die piano 2.1 aan het stoeien geweest, maar
dat was niet lekker aan de gang te krijgen.

Ivo

Berichtdoor Ivo » za 13 okt 2018, 10:25

Het zal allemaal wel werkend te krijgen zijn, het is niet zo goed ontsloten als Hifiberry.

Ivo

Berichtdoor Ivo » za 13 okt 2018, 11:12

Ik heb even gekeken naar de analoge en digitale uitgangen van wat Intel NUCs. Analoog is alleen stereo, dus niet geschikt voor crossover applicatie. En de digitale uitgangen halen de specs van de gebruikte codecs blijkbaar niet (lees daar diverse klachten en bevestigingen v Intel over). Lang verhaal kort, de drivers blijken niet goed en de prioriteit om aan te passen is laag bij Intel. Jammer. Overigens is dat bij windows, ik lees zelfs commentaar van Intel dat het "windows-only devices" zijn. Geen enkele garantie van bruikbaarheid bij linux. Er zal open source vast wel wat zijn, maar niet heel planmatig en dan wellicht niet voor jouw specifieke model. Exit NUC wat mij betreft.

Voor mediaspelen en wat DSP/crossover-gedoe heb je geen beest van een processor nodig, dus ik heb even gekeken naar kleine moederborden (mini/micro ITX/ATX) met ingebouwde processor. Die kun je krijgen met tot 8 analoge uitgangen, mini-jack formaat, met HD codec van Realtek. Die heb je al voor tientjes, al moet je dan ook weer tientjes uitgeven aan RAM, tientjes voor een schijf of kaart om het besturingssysteem op te zetten, de kast, de voeding...

Ong. 40 euro voor een raspberry pi is niks, als je ziet hoe weinig je verder nodig hebt om het te laten werken, en wat je er mee kan. :-)

Ivo

Berichtdoor Ivo » za 13 okt 2018, 11:14

Het maakt wel weer wat bij me los merk ik. Ik weer eens wat met die DSP/RPI klooien.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 13 okt 2018, 11:26

Zo als gebruikelijk met deze spulletjes, het houdt je van de straat......!! :sure: :sure: :lol: :lol: :lol: :lol:
Hans

dynamike

Berichtdoor dynamike » za 13 okt 2018, 15:09

Ik heb inmiddels een paar dagen geleden die Allo Piano 2.1 met Kali besteld. Op dit moment is 4 outputs genoeg voor mijn setup en past helemaal bij mijn visie van alles in 1 klein kastje, en zeker een betaalbare optie.

Wat bedoel je met niet zo goed ontsloten als Hifiberry, Ivo?
Mvg, Mike

Ivo

Berichtdoor Ivo » za 13 okt 2018, 17:00

Documentatie en community die het uitvogelt.

dynamike

Berichtdoor dynamike » za 13 okt 2018, 19:14

Ah zo, ja dat Allo Support Forum op Computer Audiophile is vrij belabberd kwam ik idd al achter...

We zullen zien. Ik lees ook berichtjes op andere fora van mensen die behoorlijk los gaan ermee qua cross-overs en DSP zowel op de HAT als de RPI met deze HAT erop of een combinatie ervan tegelijkertijd. Lijkt wel veel mee mogelijk voordat de grens van de rekenkracht bereikt is zo.
Mvg, Mike

Ivo

Berichtdoor Ivo » zo 14 okt 2018, 15:22

Het lijkt me wel echt mooie hardware, dus ik ben benieuwd.

Ik heb de RPI met Hifiberry Amp2 afgestoft, toch weer s kijken.

dynamike

Berichtdoor dynamike » wo 17 okt 2018, 21:47

Gisteren de Allo Kali en Piano 2.1 binnen gekregen. Gelijk mijn Hifiberry Digi+ Pro eraf getrokken en de nieuwe stack opgebouwd voor een snelle testrun, maar helaas. Een functie van de Kali, is dat hij naast re-clocken ook de stroom regelt naar zowel de Pi als de DAC via wat leuke regulators. Ik heb een voeding gebouwd met 2 printjes van Barry en losse kabeltjes met 5,5mm DC stekkers, maar dan wel de versie met een gat voor een 2,1mm pin in het midden (die heeft de MiniDSP ook, en die had ik ook op de Digi+ Pro gemod), en de Kali heeft natuurlijk weer precies 2,5mm pin versie...

Vandaag na werk dus even bij de lokale elektroboer een stekkertje gehaald en een nieuw kabeltje gemaakt. Daarna ging alles vloeiend. Volumio heeft alle drivers ingebouwd en er verschijnt een interface voor de basic functionaliteit van de Piano 2.1. Ik kon dus zo in Volumio instellen dat ik 2.1 wilde draaien en een crossover op 80Hz wilde.

Eerste webradio die ik afspeelde was keiharde white-noise, maar een korte google gaf veel resultaten over een bekend probleem binnen Volumio met 24-bit audio door een nieuwe RPI kernel. Ze zijn nog bezig met een oplossing. Simpele oplossing voor de tussentijd was 32bit resampling aanzetten.

Ik heb nog niet aandachtig geluisterd. Ik heb net als Ivo ook wat klein grut (1x 3,5 jaar + 2x 1 jaar) thuis die aandacht en voedsel nodig hebben. Dus dat komt later wel. Net als even in PurePath duiken om wat filters in te laden. De eerste stap in ieder geval gezet: Eén klein kastje dat zowel afspeelt als DSPt :D
Mvg, Mike

Ivo

Berichtdoor Ivo » do 18 okt 2018, 3:01

Hoera!

dynamike

Berichtdoor dynamike » vr 02 nov 2018, 13:53

Ik zag net dat balbuze een nieuwe versie van zijn brutefir voor volumio, brutefir3, heeft geüpload. Gemakkelijk te installen en gemakkelijk rePhase filters inladen. Ik ga het is proberen.

https://github.com/balbuze/volumio-plug ... /readme.md

Ik heb ook die software van TI gedownload, waarmee ik de DSP van de Allo Piano 2.1 kan programmeren, maar ik heb die Windows software nog niet werkend gekregen met Wine op Mac...
Mvg, Mike

Terug naar “Streaming Media”