Hoe rippen jullie je CD tjes

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

fredze

Berichtdoor fredze » ma 16 apr 2007, 20:36

simpelweg iTunes gebruik ik om te rippen en met MP3Tag vul ik de info aan.
try pulling if pushing fails

Swiss77

Berichtdoor Swiss77 » zo 22 jul 2007, 3:54

Ik blijf het vreemd vinden. Hier en op andere forums met muziekliefhebbers maken mensen zich heel druk om het verschil tussen een kool/ of metaalweerstand maar wordt de media totaal vergeten. Een CD rippen met Itunes, BPM, Winamp e.d. is gewoon not done. ALLE rippers belave EAC rippen een audio-CD alsof het een normale Data-CD is. Met fouten in de rip (door krassen, vingers, persfout, stof) wordt niets gedaan. Sterker nog ze worden niet eens opgemerkt. Exact audio copy is de enige ripper die 100% 1:1 kopieën maakt. Mocht zelfs EAC een leesfout niet kunnen herstellen zie je die positie terug in een log. Je kunt dan zelf gaan luisteren of die leesfout dermate ernstig is dat je hem hoort in een tik of een plop.

De Fraunhofer encoder is iets van het vorige eeuw en moet je echt niet gebruiken. Lame is verre van een slecht dll´etje met weinig mogelijkheden. Lame heeft juist oneindig veel mogelijkheden. Als je bepaalde presets gebruikt zoals preset insane 320kbs CBR, preset extreme ± 250kbs VBR weet je zeker dat het resultaat uitstekend is. Fraunhofer heeft voor hun codec de laatste 8 jaar 2 updates uitgebracht. Aan Lame wordt dagelijks en door een factor 1000 keer zo veel mensen gewerkt.

De Vraag of je MP3 blijft gebruiken of AAC of misschien wel overstapt op lossless is veel interessanter.

Lees jezelf in op www.hydrogenaudio.org

Vanwege de alsmaar goedkoper wordende schijfruimte wordt langzamerhand MP3 en andere lossy codecs achterhaald. Ik rip al tijden alles naar FLAC. Dit is een lossless codec met een compressie van ongeveer 40%. Gemiddeld zit het dus op 900kbs. Er gaat geen data verloren. Ik speel deze bestanden af op een ´transporter´. Dit is een highend netwerk audio spelers. Een Squeezebox met evt een externe DAC is ook schitterend.
Afbeelding

Lossy - MP3, ACC, WMA, OGG e.d. Tijdens comprssie gaat informatie verloren.

Lossless - Flac, ape, WMA Lossless. Bestanden worden wel kleiner maar er gaat geen audioinformatie verloren.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Hoe rippen jullie je CD tjes

Berichtdoor Henkjan » vr 16 jul 2010, 20:16

zo, eens wat afstoffen :mrgreen:

na aanschaf van een squeezebox ook flink aan t rippen geslagen, en dan wil je al snel niet meer zitten wachten en wachten op EAC... enter dBpoweramp! www.dbpoweramp.com een droom van een rip programma, haalt metadata op uit diverse bronnen, coverart idem, en gebruikt de zgn accurip database om te beoordelen of de rip goed gegaan is. encoden naar zo ongeveer elk denkbaar bestandsformaat. en makkelijk in t gebruik. :goedzo:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 16 jul 2010, 20:50

Tja, kennelijk was Swiss77 nog niet op de hoogte van het bestaan van dBpoweramp? Eerlijk gezegd heb ik EAC sinds ruim een half jaar niet meer gebruikt of nodig gehad.

<quote name='Pjotr' date='02 November 2009>

Afgelopen week had ik een weekje vakantie en mooi de tijd om flink wat CD’s op mijn NAS servertje te zetten. Ik heb zo ongeveer een 300 CD’s achter elkaar geript met dBpoweramp en gebruikmakend van Accuraterip. Dat neemt naar FLAC geconverteerd een 144 GB aan ruimte in beslag. Dus op mijn 1TB NAS gaan zo wel een dikke duizend CD’s. Zo’n 90% van de CD’s bleek foutloos dus “bit perfect” in 1x te rippen in gemiddeld 3 - 4 minuten. De overigen konden ook “bit perfect” geript worden met wat meer werk.

Accuraterip

Accuraterip is een on-line data base waarin de rip resultaten worden verzameld en opgeslagen van resultaten van mensen over de hele wereld. Dat gebeurt in de vorm van een check sum van iedere track. De check sum van jouw rip wordt vergeleken met die van anderen en dBpoweramp geeft dan aan met hoeveel anderen op de rest van de wereld jouw resultaat overeenkomt. Dat kan variëren van 2 tot over de 500. Komt jouw resultaat overeen met dat van iemand heel anders dan kun je er vrijwel zeker van uitgaan dat de rip “bit perfect” is. Het was immers een andere CD met andere krasjes en een ander loopwerk.

Om dit te laten werken moet je loopwerk wel “accurate stream” ondersteunen maar dat zijn de meeste tegenwoordig. Iedere drive heeft een verschillende offset waarbij hij begint met het lezen van een CD. Die offset moet gekalibreerd worden om de check sums juist te kunnen berekenen. Hier een lijst met drives en hun off set. Je kunt ook je rip software de drive laten kalibreren met behulp van een kalibratie CD of key-disk. Lijst met geschikte key-disks.

dBpoweramp

Met dBpoweramp kun je verschillende strategieën kiezen. Ik heb gekozen voor Accuraterip + ultra secure ripping. Dit bleek het meest efficiënt en snelste te werken. Eerst wordt de track in bulk geript en de check sum met Accuraterip vergeleken. Komt dat overeen dan is de file ok en wordt ie gelijk naar Flac geconverteerd. Tegelijkertijd begint dBpoweramp met het rippen van de volgende track. Is er geen overeenstemming met Accurate rip dan gaat dBpoweramp over tot ultra secure. Hierbij wordt de track meerde malen geript met steeds wisselende snelheid en de resultaten met elkaar vergeleken. Komen de resultaten overeen dan is de track alsnog secure en wordt ie geconverteerd naar Flac en opgeslagen. Het komt voor dat alle tracks op een CD niet overeenkomen met Accuraterip maar wel secure te lezen zijn. In dat geval is het zeer waarschijnlijk dat de CD een andere persing betreft dan die welke in de database staan en het begin van de CD iets anders is. Op deze manier is zo’n 95% van (mijn CD’s) in 1x goed te rippen. Ook CD’s die niet in de Accuraterip data base staan kunnen alleen op de ultra secure manier geript worden.

Zo’n 5% van mijn CD’s waren niet zonder meer op bovenstaande manier foutloos te rippen. Het bleek dat het minste vuil, vette vinger of krasje een niet bitperfecte uitlezing opleverde. Het is dus sowieso zaak om voor het rippen de CD te controleren op ongerechtigheden en indien nodig schoon te maken. Maar dan bleken toch nog minieme krasjes, die met het blote oog niet of nauwelijks zichtbaar zijn, fouten op te leveren. Indien ultra secure rip een track meer dan 3x overnieuw gaat lezen dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat de track niet pluis is en die kun je dan beter skippen of de rip afbreken. Je kunt dan wel doorgaan en de track alsnog opslaan maar dan zit je vrijwel zeker met een track met bitfouten die later niet meer gecorrigeerd kunnen worden. Helemaal foute boel is het als dBpoweramp frames gaat herlezen. Dat kunnen zeker wel een 10.000 tot 20.000 foute frames zijn. Dan zit er zeker een kras in waardoor niet goed meer te lezen is. Zo’n track is verder zinloos om te rippen en dan gaat dBpoweramp er een uur op staan knorren. Dat is zeker nier goed voor de levensduur van je drive, afbreken dus. Overigens kun je dBpoweramp instellen op het maximaal aantal frames die hij herleest en waarna hij automatisch de track skipt: Staat bij mij op 5.

Beter is om de CD opnieuw goed te bekijken op ongerechtigheden. Meestal is even afsoppen met wat geconcentreerd afwasmiddel voldoende. Bij 9 CD’s was dit niet voldoende en daarbij bleken er toch minieme krasjes in de CD te zitten. Dan helpt polijsten. Poets de kasjes/beschadiging dan met een zachte schone doek en wat “Brasso” of “POL” er uit en was ze na met afwas. Soms kan het nodig zijn die behandeling te herhalen als de rip nog steeds fouten bevat. I.i.g. was ik in staat om na een dergelijke behandeling alle “foute” CD’s alsnog 100% bit perfect te rippen.

Cover art

dBpoweramp zoekt in diverse databases niet alleen de tracks en metadata op maar ook de cover art. Helaas is minder dan de helft van goede kwaliteit (800 x 800 pixels high res jpg) of is de cover niet dezelfde als van de CD in mijn verzameling. En soms zijn er helemaal geen covers te vinden. Dan wordt het alsnog zelf scannen. Dat valt eigenlijk wel mee qua tijd als je dat van veel CD’s achter elkaar doet en er passen 2 hoesjes tegelijk op een A4 scanner.

De groene stift

Als experiment heb ik een CD waarbij aan de rand frame re-reads optraden de rand eens met de Steadler stift groen geschilderd. Wel, dat maakte niets uit. Het aantal foute frames werd er niet minder en niet meer van. Dat kun je gevoeglijk achterwege laten en beter de CD schoon maken en/of de krasjes er uit poetsen. Tracks worden of foutloos gelezen of niet.

Conclusie

Met een goed rip-programma als dBpoweramp of EAC zijn CD’s 100% foutloos uit te lezen. Dat lukt je met een gewone CD speler vrijwel niet. En eenmaal foutloos op een harddisk zijn ze steeds opnieuw zonder fouten af te spelen. Geeft toch een hoop zielenrust :D Daarnaast zijn CD’s die niet foutloos zijn, goed te herkennen en in mijn geval te repareren zodat ze wel foutloos te lezen zijn. Verder viel het mij op dat sommige CD’s die er op het oog onberispelijk uit zien niet foutloos uitlezen. Het minste krasje of een vette vinger komt genadeloos naar voren. Iets wat mij toch wel verbaasde. De C1 error correctie heeft duidelijk zijn beperkingen en bevatten CD's fouten die daarmee niet helemaal meer te herstellen zijn, ook niet na meerdere keren herlezen.

</quote>

Zie voor een verdere discussie daarop: http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=13111
Peter de Jong

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 17 jul 2010, 10:36

Mooie post Pjotr! Dat is eigenlijk ook de manier waarop ik mijn muziek naar de harde schijf rip :).
Vroeger gebruikte ik daarvoor een combinatie van EAC & en een OGG encoder (met QL 6 = ca. 192kps).
Ik luisterde toen nog veel naar muziek onderweg op een 20GB hardeschijf en het was toen een kwestie van zoveel mogelijk erop proberen te krijgen met goede kwaliteit.

Nu de GB'-tjes je om de oren vallen ben ik echt definitief overgestapt op lossless FLAC compressie en speel ik alles af via de PC met Foobar2000.
Geen CD-speler zal daar kwalitatief tegenop kunnen, er van uitgaande dat gebruik wordt gemaakt van een goede externe DAC geluidskaart (met eigen voeding!) of de digitale uitgang van een interne geluidskaart.

Mijn persoonlijke ervaring is dat de kwaliteit van de analoge uitgang bij geluidskaarten toch echt minder is dan wanneer je luistert naar een CD-tje op een goede speler.
Het zo foutloos proberen weer te geven vanaf de PC hoeft dus zeker niet tot het beste eindresultaat te leiden.
Hoe goed de DAC's en opamps ook zijn, je hebt gewoon te maken met een enorm vervuilde omgeving op de spanningslijnen en dat hoor je echt terug in de muziek.
Veel transparantie gaat verloren en het geheel klinkt een beetje 'hard', tegen 'agressief' aan.

Maar om even terug te komen op het 'rippen'.
Ik gebruik daarvoor nu EAC met accurate rip + interne FLAC encoder en tag alles met EasyTag.
Bij de tags gebruik ik de indeling: artiestnaam - album - tracknummer - tracknaam.
Het leuke van EasyTag is dat je de bestandsnaam kan gebruiken om de ID velden in te vullen en visa versa.
Ik geloof dat je daarmee ook direct vanaf een database kan lezen om de tags in te vullen (m.b.v. freeDB o.i.d.), maar ik heb daar nooit gebruik van gemaakt.

b_force

Berichtdoor b_force » za 17 jul 2010, 12:34

Je zou ook een betere geluidskaart kunnen kopen.
Er zijn er zat die heel erg goed presteren, Emu, Asus Xonar en zo zijn er nog wel een paar.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 17 jul 2010, 12:41

Als het om het onderste uit de kan gaat dan gaat dat pas spelen op je "grote set". Ben je denk toch beter af met een Squeezebox + DAC naar keuze/smaak.

Emu meet wel goed maar klinkt niet lekker vind ik. Mijn Lexicon (USB) kaart meet helemaal niet zo fantastisch maar die klinkt daarentegen wel weer erg lekker.

Wat betreft dBpoweramp, bij de volledig betaalde versie zitten aparte progjes zoals Music converter en Batch converter. Als daarvoor is er ook een Id-Tag converter plug-in waarvoor je zelf scripts kunt schijven en taggen zoals je wilt. Heb ik b.v. gebruikt om alle Cover art in 1x voor mijn hele collectie vanuit de Folder.jpg files in de track files te zetten. Dat wil mijn Ipod nu een maal zo.

In het vorige stukje schreef ik dat ik CD's ripte in 3 - 4 minuten maar dat was nog op mijn oude PC. dBpoweramp doet een CD rippen + converteren naar Flac (of MP3) op nieuwere PC nu in 1,5 minuut. De beperking is de max snellheid van het CD/DVD loopwerkje. Overigens kun je met dBpoweramp tijdens het rippen tegelijktijd naar Flac en MP3 laten converteren zodat je zowel albums in Flac als MP3 beschikbaar hebt. (Mijn iPod lust geen Flac).

Bij Flac trouwens niet hoger gaan dan compressie level 5 of 6. Bij hoger win je nauwelijks aan file grootte maar staat de processor er wel veel harder op te kluiven. Kan belangrijk zijn bij afspelen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 17 jul 2010, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 17 jul 2010, 12:48

Chris_T schreef:Bij de tags gebruik ik de indeling: artiestnaam - album - tracknummer - tracknaam.
Het leuke van EasyTag is dat je de bestandsnaam kan gebruiken om de ID velden in te vullen en visa versa.
Ik geloof dat je daarmee ook direct vanaf een database kan lezen om de tags in te vullen (m.b.v. freeDB o.i.d.), maar ik heb daar nooit gebruik van gemaakt.
probeer eens dBpoweramp ripper, die doet al dat in 1 keer

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 17 jul 2010, 18:15

Henkjan schreef:
Chris_T schreef:Bij de tags gebruik ik de indeling: artiestnaam - album - tracknummer - tracknaam.
probeer eens dBpoweramp ripper, die doet al dat in 1 keer

Ik heb er even naar gekeken, maar voor de de versie met ID tagging heb je een licentie nodig?? :(.
Erg jammer, want het ziet er verder een stuk gelikter uit als Eac+EasyTag.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 17 jul 2010, 18:44

Tja, mij was het die $36 voor de pro versie + $3.40/jaar voor een abonnement op de AMG database dubbel en dwars waard en zeker ook voor het gemak en de overzichtelijkheid. Iets kost tijd of iets kost geld :mrgreen: Verder is het werken met "Profiles" erg prettig en handig.

Op e.o.a. manier heb ik ook een zekerder gevoel over het resultaat, waarschijnlijk omdat je een beter overzicht hebt van wat je doet dan met EAC. Slechts eenmaal wilde het een hidden eerste track niet goed rippen en deed EAC dat wel.

Overigens blijft een aparte goede en overzichtelijke tag editor zoals EasyTag altijd wel handig om er bij te houden.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 24 jul 2010, 17:48

nou, de eerste "copy protected" CD tegen t lijf gelopen, X&Y van Coldplay, is met dBpoweramp dus niet te rippen, EMI bedankt :evil:

iemand een tip over hoe ik die wel kan rippen?

en meteen nog een vraag: is er een goed programma om de muziek track van een DVD te rippen? ik hen wel een aantal concert DVDs waar ik de audio er af zou willen hebben (Stop Making Sense om mee te beginnen)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 24 jul 2010, 19:10

Henkjan schreef:nou, de eerste "copy protected" CD tegen t lijf gelopen, X&Y van Coldplay, is met dBpoweramp dus niet te rippen, EMI bedankt :evil:

Good old AnyDVD al geprobeerd? Daar zit ook een module in voor beveiligde CD's (AnyCDDA). Die lui zitten er bovenop. Ik krijg wekelijks updates: http://www.slysoft.com/nl/anydvd.html
en meteen nog een vraag: is er een goed programma om de muziek track van een DVD te rippen? ik hen wel een aantal concert DVDs waar ik de audio er af zou willen hebben (Stop Making Sense om mee te beginnen)
Heb ik nooit een goed gratis goed progje voor gevonden. I.i.g niet eentje die fatsoenlijk Hires PCM kan rippen. Kijk eens bij deze:

http://www.castudio.org/dvdaudioextractor/
http://www.imtoo.com/dvd-audio-ripper.html
http://www.xilisoft.com/dvd-audio-ripper.html
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 24 jul 2010, 19:30

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:nou, de eerste "copy protected" CD tegen t lijf gelopen, X&Y van Coldplay, is met dBpoweramp dus niet te rippen, EMI bedankt :evil:

Good old AnyDVD al geprobeerd? Daar zit ook een module in voor beveiligde CD's (AnyCDDA). Die lui zitten er bovenop. Ik krijg wekelijks updates: http://www.slysoft.com/nl/anydvd.html
dus als ik het goed begrijp installeert die zich op de achtergrond en zou ik dus copy protected CDs dan gewoon moeten kunnen rippen met om t even wel rip programma?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 24 jul 2010, 19:37

In principe wel. Met audio heb ik het nooit nodig gehad maar met DVD's afspelen/clonen heeft het bij mij altijd gewerkt. Clone DVD vind ik een heerlijk progje. Het kan alleen clonen maar dat doet het dan ook voortreffelijk incl. re-saaizen zodat een dual layer op een gewone single layer DVD-R past.

Je kunt een trial downloaden en zien of het werkt, ben wel benieuwd.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 24 jul 2010, 20:04

ik verzamel eerst wel alle copy protected CDs en ga dan testen

Pjotr schreef:
ik schreef:is er een goed programma om de muziek track van een DVD te rippen? ik hen wel een aantal concert DVDs waar ik de audio er af zou willen hebben (Stop Making Sense om mee te beginnen)
Heb ik nooit een goed gratis goed progje voor gevonden. I.i.g niet eentje die fatsoenlijk Hires PCM kan rippen. Kijk eens bij deze:

http://www.castudio.org/dvdaudioextractor/
http://www.imtoo.com/dvd-audio-ripper.html
http://www.xilisoft.com/dvd-audio-ripper.html
die laatste 2 lijken wel erg op elkaar als ik zo op de beschrijving en de bestandsnaam afga :roll:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 24 jul 2010, 20:14

Kan zijn dat je eerst een img. clone moet maken en dan dat img mounten en met dBpoweramp rippen.

AnyDVD samen met dBpoweramp heb ik nooit geprobeerd.
Peter de Jong

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 24 jul 2010, 20:58

Henkjan schreef:en meteen nog een vraag: is er een goed programma om de muziek track van een DVD te rippen? ik hen wel een aantal concert DVDs waar ik de audio er af zou willen hebben (Stop Making Sense om mee te beginnen)

Geen ervaring mee, maar het progje 'Besure' ziet er veel belovend uit.
Je kan daarmee de audiostream(s) direct van een vob bestand rippen.
Met andere tooltjes zoals Besweet+Besweet GUI kan je dan eventueel de stream omzetten naar wav/ogg/mp3 of wat het hartje ook begeert.
Wel moet daarvoor eerst de DVD naar de hardeschijf zijn gekopieerd (DVD decrypter werkt daar heerlijk voor).

De progjes zijn te vinden op: http://www.doom9.org/

Edit:
Ik zie nu ook dat ze 'EAC3to' hebben, ziet er ook veel belovend uit.
Misschien wat makkelijk te gebruiken dan tig losse programmatjes.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 24 jul 2010, 21:39

Pjotr schreef:Kan zijn dat je eerst een img. clone moet maken en dan dat img mounten en met dBpoweramp rippen.

Zo doe ik dat ook (mbv deamon tools) en rip ze nog altijd met EAC. Werkt vrijwel altijd.
Rob.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 24 jul 2010, 22:45

In mijn hele CD verzameling ben ik slechts één CD tegengekomen die dBpoweramp niet goed wilde rippen. Daar stond een 1e hidden track op die het niet pakte. EAC pakte dat toen wel. Dus ja echt goochel toeren heb ik nooit uit hoeven halen. Dacht eigenlijk dat dat hele beveiliging gedoe achterhaald is tegenwoordig en sinds Sony behoorlijk bakzeil heeft gehaald niet meer gedaan werd.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 26 jul 2010, 19:47

hoe heb jij overigens de secure rip opties in dBpoweramp staan? gewoon secure of ultra? ik had net een CD op ultra getest en dat duurde toch wel erg lang...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 26 jul 2010, 21:20

Hoe bedoel je? Je kunt Ultra secure alleen aan of uit zetten. Ultra Secure is het mechanisme om de CD een aantal malen uit te lezen, evt. op steeds verschillende snelheden. Heb je die speed optie soms aan staan? Als ie overeenstemming vindt met Acuraterip gaat ie sowieso niet door met Ultra Secure, dat doet ie alleen bij een check sum fout of als de CD niet voor komt in Acuraterip.

Ik heb het als volgt gedaan:

Minimum Ultra Passes: 1
Maximum Ultra Passes: 3
End After Clean Passes: 2

Als ie na 3 passes niet goed kan rippen stopt hij met dat track. Naar mijn idee heeft het geen zin om hem dat meer keren te laten proberen. Kun je beter je CD nazien/schoonmaken.

Verder heb ik het aantal un-recoverable frames op 5 gezet. Als ie frames gaat herlezen is er iets mis met je CD. Kun je beter af laten breken. Zie mijn eerdere stukje.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 26 jul 2010, 23:36

t zal wel toeval zijn geweest dattie precies bij een CD die niet in de accurate rip database stond, ook langzaam ging lezen. later geen probleem

die X&Y (dat copy protected kreng) wordt nu erg langzaam geript door EAC op een andere PC. de CD drive in die wilde 'm niet eens lezen (net als die in m'n laptop waar ik al t rip werk op doe), maar de (vrij nieuwe) DVD-RAM drive daarin herkende 'm in elk geval als een audio CD, en EAC is 'm aan t rippen, nu al een dik uur bezig met 2 tracks... 0.1X snelheid ofzo. en er staat een track meer op dan volgens t hoesje.

wat me overigens wel ineens invalt, is dat die copy protected dingen t dus ook niet zullen doen op de op basis van een CDROM gemaakte zelfbouw speler... als die morgen klaar is met rippen maar eens wat testen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 26 jul 2010, 23:52

Hoi Henkjan,

Heb je de "Defective by design" optie al geprobeerd in dBpoweramp?
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 27 jul 2010, 0:06

nee. omdat op de PC waar dBpoweramp op draait de CD niet eens herkent wordt als audio CD komt-ie niet eens aan een poging tot rippen toe, drive blijft emmeren, en er gebeurt nix

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 27 jul 2010, 0:11

Ook niet als je eerst dBpoweramp opgestart hebt? Tja, een beetje fatsoenlijk modern loopwerk wat C2 flags ondersteund is wel een must eigenlijk. Kost toch ook geen drol meer? Voor 30 euries heb je een perfect Asus loopwerkje.

B.t.w. moeilijke CD's rippen op een laptop is eigenlijk een beetje zot. Die loopwerkjes zijn tamelijk kwetsbaar en duur om te vervangen.
Peter de Jong

Terug naar “Streaming Media”