Hoe rippen jullie je CD tjes

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Hoe rippen jullie je CD tjes

Berichtdoor Marp » za 22 jan 2011, 4:08

Een nieuwe hoeft inderdaad niet meer dan 2 tot 3 tientjes te kosten.

--
Over HP-branders: dat ze nieuw zijn is van weinig betekenis. Een bevriend stel schaft om een of andere reden telkens alles aan waar HP op staat. Het zal de vrees voor andere merken zijn, want als ware computeranalfabeten* zeggen ze keer op keer niet te weten waarom, als ze me wanhopig vragen waarom zoveel audio-CD's mislukken. Om over DVD's nog maar te zwijgen.

* ze doen zichzelf ernstig tekort omdat ik ze niet eens krijg ingeprent dat virussen geen enge dingen zijn die uit zichzelf door kabels kruipen

Bij haast elke computer (ze slijten nu hun 4e HP) zeggen ze dat HP de drive al heeft vervangen, als ik wederom concludeer dat dit toch echt de boosdoener moet zijn. Bij hun vorige PC zelf 3x. En telkens lopen ze meer dan een jaar te klojen voordat ze toestemmen dat ik een goedkope NEC of Samsung plaats, waarmee plotsklaps alle problemen zijn verdwenen. Ze kunnen dan "zelfs" (voor hun een mirakel) de schijfjes gebruiken waar de HP nog nooit een bruikbare CD op brandde.

Wat ik wil aangeven: bepaalde branders van HP lijken het soort problemen te geven die ik enkel nog ken van de oer CD-brander. Het is niet meer van deze tijd dat je zo moet oppassen wel merk schijfjes je koopt, dat zelfs simpele 1:1 audio-CD's om de haverklap mislukken, of dat ze in diverse apparaten niet goed afspelen.

Hiermee beweer ik niet dat alle branders van HP problemen geven, of in dezelfde mate, maar de exemplaren hierboven waren rampzalig. Of dat toeval is betwijfel ik: in de tijd van 4-speed CD-branders stonden die van HP al niet als meest compatible bekend. Het lijkt of ze een traditie trouw blijven. :roll:

John P

Berichtdoor John P » za 22 jan 2011, 9:54

Als het een bekend euvel bij HP-branders is dan lijkt mij de conclusie niet moeilijk, vervangen die hap. Bij deze dank voor de informatie.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 22 jan 2011, 12:16

Let wel op dat als je een nieuwe koopt dat ie C2 errors kan flaggen en geen read cache heeft. Scheelt een stuk in de snelheid met rippen. Geef in i.i.g. geen geld aan een dure Plextor uit. Die maken allang zelf geen drives meer en re-branden ook NEC e.d., wat je ook voor de helft van de prijs kunt krijgen.

Overigens Marp, met HP-Compac heb ik verder wel goede ervaringen. Zit slim en degelijk in elkaar met een stevige stalen kast en lekker stil, eigenlijk verder geen gezeur mee. Maar o.k., aan modders zijn ze niet besteed :D De DVD/CD drtive in mijn inmiddels 4 jaar oude HP laptop werkt wel probleemloos en vreet alles.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 22 jan 2011, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » za 22 jan 2011, 12:18

mijn laptop (waarmee ik al m'n CDs heb geript) is ook een HP Compaq.....

John P

Berichtdoor John P » ma 24 jan 2011, 22:04

Ik heb een nieuwe DVD brander (Sony optiarc E20,-) ingebouwd en het lijkt of de problemen zijn opgelost. Twee CD's die niet te lezen waren werden direct gelezen en konden worden geript. :D

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 29 mei 2011, 16:25

ik heb een aantal FLAC/MP3 bestanden die ik wat wil editen (inkorten, bv die downloads van het concertgebouw orkest, daar zit een soort van aftiteling aan t eind; maar ook om bv alleen het begin van de "Darla klopt op aquarium" scene over te houden) iemand een goede tip voor een makkelijk programma, bij voorkeur ook om kunnen gaan verschillende sample rates en bitdieptes?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 29 mei 2011, 16:42

Ik vind zelf Goldwave nog steeds een van de lekkerste en makkelijkste progjes daarvoor: http://www.goldwave.ca/

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 29 mei 2011, 16:48

Ik wel eens het 1 en ander gedaan met Audacity, dat was om een MP3 bestand te knippen en plakken.
Dat ging best goed, voor de Vinyl en cassettes is er de VinylStudio en kan ook naar Flac worden omgezet.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 29 mei 2011, 16:50

bedankt. die gaan we dus maar eens proberen

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 29 mei 2011, 18:56

lijkt t prima te doen, werkt ook direct met FLAC, ID-tags en cover art blijven ook netjes in de file.

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » do 08 sep 2011, 0:35

Zo, weer even een kick na hele lange tijd. Dat hoort in dit topic, naar het schijnt :sure:

Ik heb tussen de bedrijven door inmiddels ongeveer de helft van mijn cd's naar FLAC omgezet met dbPoweramp, de gratis versie. Inmiddels lijkt het me ook wel aardig om de coverart erbij te laten zoeken. Kan de betaalde versie van dbPoweramp dat ook van reeds geripte CD's alsnog opzoeken, of alleen bij opnieuw rippen?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 08 sep 2011, 8:36

De cover art die dBpoweramp vindt is doorgaans van matige kwaliteit en soms niet de juiste. Die gebruik ik daarom niet. Meestal zoek ik die apart op met Google maar daar vindt je ook niet altijd een goede. Eigenlijk is het sneller om als je een heel stapeltje ript, om zelf de covers achter elkaar te scannen. Die sla ik dan op in 800x800 als Folder.jpg voor de Flac files en in 320x320 om in de file zelf te zetten van MP3'tjes voor portable gebruik.

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » do 08 sep 2011, 9:48

Matige kwaliteit vind ik geen punt, maar ik heb geen zin om naast het rippen van een paar 100 cd's ook nog eens zoveel hoesjes te scannen. dbPoweramp rippen doe ik tussendoor terwijl ik andere dingen doe (om de paar minuten nieuwe Cd erin). Scannen moet ik echt apart voor gaan zitten. Teveel gedoe zeg maar (of te lui, ligt eraan hoe je het bekijkt :sure: ).

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » do 08 sep 2011, 11:31

Voor album art gebruik ik vaak Album Art Downloader. Wet dit programma kun je op verschillende sites tegelijk zoeken naar cd-hoesjes. Bovendien kan het programma of er al album art in de vorm van de losse afbeelding aanwezig is of dat deze nog gedownload dient te worden.

Verder vind je op http://www.albumartexchange.com ook kwalitatief goede cover art.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » do 08 sep 2011, 12:57

met dat abo op die databases, haalt dBPoweramp idd ook cover art op. scheelt flink wat werk, maar zoals Pjotr zegt niet perfect. ik kijk verder meestal op discogs.com; als die niet de juiste hebben dan google; en als laatste ga ik scannen mar dat heb ik maar voor ~1% van m'n CDs hoeven doen. En dan kan je makkelijk via t windows klembord de afbeelding plakken in dBPoweramp, je hoeft m dus niet eerst op te slaan, dBPA slaat dan zelf een folder.jpg op bij de geripte bestanden (max afm 500*500).

ik had recent wat FLACs gekocht op hdtracks.com en seasicksteve.com, denk je snel klaar te zijn... NOT. bij seasicksteve moest ik zelfs de album titel in de tags nog aanpassen omdat die niet bij alle tracks gelijk was geschreven... en bij HDTracks.com is de album art niet echt lekker, die moet je dus separaat uit de PDF halen en track voor track in de bestanden zetten....

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 08 sep 2011, 13:58

Henkjan schreef:ik had recent wat FLACs gekocht op hdtracks.com en seasicksteve.com, denk je snel klaar te zijn... NOT. bij seasicksteve moest ik zelfs de album titel in de tags nog aanpassen omdat die niet bij alle tracks gelijk was geschreven... en bij HDTracks.com is de album art niet echt lekker, die moet je dus separaat uit de PDF halen en track voor track in de bestanden zetten....

Ja klopt met HDtracks. Ik haal daar ook de coverart uit de liner notes. Meestal via een screenshot die ik dan in PS naar een .jpg opsla.

Dat scannen gaat trouwens erg snel: Er passen 2 hoesjes op een A4'tje. Direct in PS scannen, uitknippen, schalen en opslaan: Paar minuten werk voor 2 hoesjes. Met zoeken met Google ben je langer bezig.

blueznl

Berichtdoor blueznl » do 29 sep 2011, 12:29

Ik heb dBPowerAmp gekocht, en nee, de betaalde versie maakt het verzamelen van artwork niet gemakkelijker.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 29 sep 2011, 12:50

Je was gewaarschuwd :mrgreen:

Maar je krijgt er wel een heel scala aan andere krachtige management tools voor. Goede cover art blijft voor een groot gedeelte handwerk, met welke ripper dan ook.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 29 sep 2011, 12:59

Pjotr schreef:Je was gewaarschuwd :mrgreen:

Maar je krijgt er wel een heel scala aan andere krachtige management tools voor. Goede cover art blijft voor een groot gedeelte handwerk, met welke ripper dan ook.
Als ik geen Coverart via dbpoweramp/internet krijg ga ik naar die hoesafbeelding (rechtsonderin)en laat hem via het menuutje wat bij die coverart zit scannen met de cd-hoes onder de scanner.
Dus zonder PS, en het is wel zo gemakkelijk, de scanner selecteert dan automatisch het juiste formaat en het werkt vlekkeloos.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » za 22 okt 2011, 22:34

gebruiken jullie ook de "replay gain" tag? deze wordt door dBPoweramp toegevoegd (op verzoek, moet je een "DSP" toevoegen tijdens t rippen) kwam ik vandaag achter. wordt deze tag nog door andere audio players behalve die van dBP zelf ondersteund? how about the Squeezebox? Als t werkt is t wel handig, want dan wordt het output volume aangepast zodat CD's beter even hard klinken (de geripte audio is dus niet aangepast)

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 23 okt 2011, 10:18

Ik gebruik het niet HJ, wil zo min mogelijk 'sleutelen' aan de files. Tevens stoort het me niet als een cd harder klinkt dan een andere. Zet je de versterker toch gewoon harder/zachter? Kan me voorstellen met eigen compilaties (losse nrs) dat het irritant is.

En over de hoesjes, je moet wel een heel obscure cd hebben wil je er op www geen hoesje van kunnen vinden. Misschien niet Highres, maar ook dat boeit mij persoonlijk minder. Is voor een ander misschien anders.

Wat me wel opviel, heb een aantal reeds geripte cd's op de NAS gezet waar de squeezebox aan hangt. Ik was het hoesje vergeten in de dir te zetten waar de flacjes stonden, en heb de boel opnieuw gescanned. Later kwam ik erachter dat ik het hoesje vergeten was en heb ik deze erbij gezet. Dat gaat niet werken :mrgreen: pas nadat ik de flacjes eraf heb gehald en opnieuw heb geplaatst, met hoesje, scannen, was íe zichtbaar. Nog een keer geprobeerd, kan het reproduceren.. allemaal niet zo spannend, maar de 1e keer het hoesje niet vergeten dus.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 23 okt 2011, 11:47

Ha Barry,

Bij mij werkt dat wel hoor. Ik embed de cover art niet in de flac files maar zet die als Folder.jpg in de album folder in 800 x 800 resolutie bij de track files. Geen probleem. Als ik later een Folder.jpg file toevoeg (of verander) dan moet ik wel een full rescan doen om die verandering zichtbaar te krijgen. Volgens mij maakt Squeezecenter een eigen "thumb" database aan bij het scannen.

B.t.w. in dat geval moet de instelling voor de cover art in Squeezecenter wel ook op "Folder.jpg" staan.

Re-rippen is helemaal niet nodig. Je kunt wel vrij gemakkelijk de coverart uit de flac files halen of juist er in zetten door alle files van een album tegelijk te selecteren. Of door dat met Music Converter te doen. Valt mij wel op dat dat over het netwerk vrij langzaam gaat. Hij moet tenslotte de hele file heen en weer sjouwen om die te kunnen veranderen.

@ HJ
Gebruik ik ook nooit. Net als Barry zie ik daar het nut niet van in. Lijkt mij meer iets voor feestjes in de "Party mode". Of in de auto voor MP3'tjes. V.w.b. de SB, is er niet ergens een instelling waarmee je replay gain aan en uit kunt zetten?

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 23 okt 2011, 14:55

Barry2001 schreef:Ik gebruik het niet HJ, wil zo min mogelijk 'sleutelen' aan de files..
er wordt niet gesleuteld aan het bestand, er wordt alleen een tag toegevoegd.

net de instelling in SB maar eens aangepast naar "smart", dan wordt voor een heel album de gain constant voor het hele album gehouden, maar bij een playlist met muziek van diverse albums wordt elk nummer aangepast. aangezien ik niet zo veel geript hebt met deze tag zal het niet zo veel uitmaken, maar ik zal binnenkort eens testen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 23 okt 2011, 15:10

Dacht dat er ook 2 verschillende tags zijn: "Album gain" en "Replay gain"

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 23 okt 2011, 20:39

Pjotr schreef:Dacht dat er ook 2 verschillende tags zijn: "Album gain" en "Replay gain"
correct, de ene voor alleen de track, de andere voor het hele album

Terug naar “Streaming Media”