Knal uit versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Buizenbak

Knal uit versterker

Berichtdoor Buizenbak » do 12 okt 2017, 16:19

Geachte heren,

Ik heb me Yarland PP buizenversterker omgebouwd, alles is goed aangesloten, maar als ik de stekker erin doe, komt als eerste instantie de gloei mooi op, tot de buizen warm worden en gaan werken, dan opeens Baf!!!! een knal :!: waarvan je hard voor in de teen vliegt, fout warschijnlijk gevonden, condensator van driver/fasetrap naar ingang van de el34 was kapot, mijn vraag is, waar komt die knal vandaan :?: uit de utg of mijn luidsprekers ? luidsprekers zijn nog heel en de utg doorgemeten, meet nog het zelfde als voorheen, deze knal heb ik 2 keer ervaren, met 2x inschakelen, nu een nieuwe condensator erin gezet maar durf dat ding niet meer in te schakelen, want ik begin nu ook te twijfelen aan het schema wat ik op inet gevonden heb, de eindtrap is zelfde als bestaande ontwerp, zal eens kijken of ik een schema kan plaatsen, tot dan zijn alle andwoorden welkom

m.v.g: buizenbak

Buizenbak

Re: Knal uit versterker

Berichtdoor Buizenbak » do 12 okt 2017, 16:33

Afbeelding

Gelukt :D van dit schema gebruik ik dus alleen die driver/fasedriver de rest niet, en heb een 630volt condensator gebruikt, en geen 800 volt, volgens het schema, dit moet toch kunnen :?:

m.v.g

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 12 okt 2017, 17:16

Knal zal wel uit de LS zijn gekomen.Zo'n condensator barst soms wel open, maar een knal zou ik dat niet noemen (wel bij een elco).
Als het schema klopt is 630volt wel voldoende voor die 0µ47 condensatoren.(0µ22 is ook zat)
Enkel met een heel slechte voeding die heel hoog begint om met warme buizen nog wat over te houden zou het mis kunnen gaan.Even de voeding meten zonder eindbuizen, blijft die onder 500volt dan is 630V in orde.
Anne

Buizenbak

Berichtdoor Buizenbak » do 12 okt 2017, 18:29

Was de condensator ook niet kwa knal, heb na die knal dat ding nog een keer ingeschakeld, en het was de zelfde knal, condensator was aan de buitenkant niets ongewoons te zien, maar bij het door meten was dat ding 26 Ohm, dus doorgeslagen (dood) weet wel dat die voeding kleine 400 volt geeft bij belasting, en had het al van een voorschakelweerstand voorzien van 22 Kohm, had de meter al op het punt aangesloten voor dat ik het ding voor het eerst inschakelde, heb de piek zo niet gezien, wat ik wel zag, dat bij het warm worden van de buizen de spanning terug liep naar 342 volt, maar zal dat eens ff doen de voeding meten op, piek inschakelspanning, zal die el34,s dit overleeft hebben :?: ze hebben wel 342 Volt gelijkspanning op ingang gehad.
En ik dacht dat jij het wel kon nagaan of deze schakeling wel juist is geconfigureerd, en dan had ik je ook willen vragen, wat te veranderen om er een ecc83 in te gebruiken, vind die ecc82 maar niets

m.v.g:buizenbak

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 12 okt 2017, 19:49

Met de kathodeweerstand van 1k bij de eerste triode is het een ECC81 die er in moet, niet 82.
Voor een ECC82 daar zou die weerstand ~3k9 zijn.Een ECC83 is niet erg geschikt voor deze schakeling (DC-gekoppeld).
Anne
Bijlagen
1-2of3.jpg

Buizenbak

Berichtdoor Buizenbak » do 12 okt 2017, 20:23

Afbeelding

Dan ga ik met dat schema schakeling niet verder, neemt niet weg dat ik morgen ofzo, nog wel ga meten over die piek spanning, en wat dacht je van dit schema, kan het zo wel met de ecc83 :?: Zo ja, dan heb ik hier ook nog wat vraagjes over :mrgreen:

M.v.g:buizenbak

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 12 okt 2017, 21:15

Dat eerste schema kan wel met ECC83 mits enige aanpassingen.
Wat dat laatste betreft, beetje simplistisch.Zou afzonderlijke regeling van de eindbuis-instelling moeten zijn.En een stroombron ipv die 22k aan de kathodes, kan mooi aan de negatieve spanning voor de ruststroom, kunnen de anodeweerstanden gelijk en koppel-C's eruit.
Veel hou je trouwens niet over aan versterking om tegenkoppeling toe te passen, misschien 6dB.
Anne

Buizenbak

Berichtdoor Buizenbak » do 12 okt 2017, 21:22

Oke Anne, ja bij schema 2 had ik het zelfde gevoel, te weinig versterking, maar hoe ziet schema 1 er dan uit als ik daar een ecc83 wil toepassen :?:

buizenbak

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 12 okt 2017, 21:57

Misschien eens wat foto's van de ingewanden plaatsen ?

:foto:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 12 okt 2017, 22:53

Buizenbak schreef:Oke Anne, ja bij schema 2 had ik het zelfde gevoel, te weinig versterking, maar hoe ziet schema 1 er dan uit als ik daar een ecc83 wil toepassen :?:
Zou dan zoiets worden.
Anne
Bijlagen
1naar3.jpg

Buizenbak

Berichtdoor Buizenbak » vr 13 okt 2017, 16:04

Anne,

Ik heb eens op het voeding printje gekeken, en zie dat er 450 volt elco,s gebruikt worden, waar van geen 2 in serie staan, verders zie ik wel dat ze weerstand over die elco,s gezet hebben, dit zou toch een piek spanning moeten dempen? er loopt imers een klein stroompje door (afhankelijk van de weerstandswaarde) een kleine ballast, of zou die chinezen dit alles alleen voor het ontladen van elco,s bedoeld hebben, bij het uitschakelen van de bak? Ben er nog niet overuit, of ik zo totaal onbelast de zaak in kan schakelen, zonder dat de elco,s stuk gaan, betreft die aanpassing kan ik wel wat mee 8) ik ga der vanuit dat je die 2 weerstanden van 270 kohm in serie aan de eerste helft van de buis bedoelt is, om daar die 300 volt tot 340 volt op te zetten?

buizenbak

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 13 okt 2017, 16:18

De 270k vanuit de voeding is voor de twee kanten gemeenschappelijk, ook maar één elcotje extra.
Als je het gescheiden wil houden moet het met twee 560k weerstanden en twee elco's.
Een weerstand over de voeding om die te ontladen is een normale en verstandige gewoonte, voorkomt "leuke ?" verrassingen.Met een led ertussen (+,weerstand,led,massa) zie je gelijk dat er spanning op staat en dient de stroom nog voor iets.
Bij het aanzetten werkt de voeding ook zonder belasting (de stroom door die ontlaadweerstand stelt niet veel voor), moeten de elco's tegen kunnen.
Anne

RobertD

Berichtdoor RobertD » zo 15 okt 2017, 15:11

die chinesen gebruiken wel vaker condensatoren die net op het randje van de toegestane werkspanning zitten.
Heb je al eens gemeten wat de voedingsspanning is? Alleen de opdruk 450V op de elco zou ik niet teveel waarde aan hechten.

NB, zou je de foto's en afbeeldingen naar het forum willen uploaden? Nu staan ze op Photobucket en dan zien we hier over een jaar alleen maar rode kruisjes.

Buizenbak

Berichtdoor Buizenbak » di 24 okt 2017, 11:18

Zo was ik weer, was ff druk met andere dingen, en heb ook zo eens ff nagedacht wat je zij Anne over die ecc83, dat eigenlijk niet zo geschikt was, heb besloten om dit project stil te leggen, vind die behuizing ook te krap eigenlijk, voor point to piont systeem, en de voorbuizen staan ook te dicht op elkaar, sja china vond dat het compact moest zijn, en ik denk er anders over, moet nu eerst een ruime behuizing komen :mrgreen: en dan ga ik voor de ecc99 van triode dick, gebruik dan alleen driver/fase van het schema, en verder de el34 met negatieve rooster spanning, en zit er ook aan te denken om betere UTG,s te kopen dan china, zou hammond beter zijn :?: tot zover dank ik je voor de inzet, en we komen elkaar zekers wel weer tegen op dit forum bord :goeie:
Voor RobertD, als ik wist hoe ik dat doen moest :?: dan had ik het zekers zo gedaan zoals je voorstelde O:)

Terug naar “Versterkers”