Kontakt versterkertje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Splinter226

Kontakt versterkertje

Berichtdoor Splinter226 » do 15 feb 2018, 22:43

Ik heb een kontakt versterkertje EL84 SE. Deze is opnieuw opgebouwd naar een schema op circuits online. (https://www.circuitsonline.net/forum/view/58039/1)

Het aangepaste schema staat hieronder Maar de gemonteerde trafo is 280-0-280 met 6.3V 2.2A en 6.3V1A. Bedoeld voor 220 dus de spanningen lopen nog wat op. En verder zit er een EZ81 in ipv de diode brug.

Ik meet de volgende spanningen met de mm.

- B+ 333V
- B++ 320V
- Kathode EL84 10.1V

De EL84 dissipeert 11.85 watt (10/270 x320 ) Er zitten 6P14P in die mogen 14 watt , maar voor een gewone el84 is dit kantje boord?

Wat betreft de ECC83
Op het ene kanaal meet ik op V1A op de anode 143V en op V1B 202V
Het andere kanaal : V2A 146V V2B 197V

Kan dit zo, of is er aanpassing nodig. Behalve het eventueel vergroten van de kathode weerstand.
Of moet ik nog iets anders meten.

En welke varianten kan ik er onder deze omstandigheden voor de ecc83 inprikken ?

V1_01-page-edited.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In het land der blinden....

Ah!buis

Re: Kontakt versterkertje

Berichtdoor Ah!buis » do 15 feb 2018, 23:27

Kan allemaal wel zo.Ik mis wel wat stopweerstanden bij de EL84.
En de volgorde is wat raar, toonregeling-voorversterker-volumeregeling-eindtrap, maar is weer 's wat anders O:) .
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 15 feb 2018, 23:42

Thanks voor de input Heer Buis, Ehr, Waar plaats ik de stopweerstand en welke waarde ?

edit / stopweerstanden /gridweerstanden. Aan de el84zit een 500K stopweerstand ? Dus neem ik aan dat de gridstopper op V1a en/of op V1B moet.
zo dicht mogelijk op de buis en naar ground. Welke waarde en op welke buis?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 16 feb 2018, 11:59

De 500k aan de EL84 is een lekweerstand, zorgt ervoor dat het rooster op een welbepaalde spanning komt.Stopweerstanden zitten in serie, dicht op de buisvoet.
Voor de ECC83 hoeft 't niet, heeft maar zin bij steile buizen.De dubbel-triode met nog geen 2mA/V is wel anders dan de eindbuis met meer dan 10mA/V steilheid.
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 16 feb 2018, 14:40

Thanks Anne. ;-) Had er al een 1K ingezet, maar dan op V1B... Ga ik snel weer weghalen. En op de EL84 plaatsen .En een 100R zie ik.

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 16 feb 2018, 14:41

kontakt7v1cl9.jpg

Dit is ook een leuk schema, vooral wanneer de originele UGT's er nog in zitten. Ooit opgetekend door forumlid KT88.
Werkt met feedback vanaf de kathode.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 16 feb 2018, 15:30

Splinter226 schreef:Thanks Anne. ;-) Had er al een 1K ingezet, maar dan op V1B... Ga ik snel weer weghalen. En op de EL84 plaatsen .En een 100R zie ik.

Weghalen hoeft niet hoor, doet daar geen kwaad.
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 17 feb 2018, 21:50

@ Robert D Ik heb een Lafayette LA214 A, inmiddels uitgerust met een Frag Jan zuerst TRA300 om dat schema na te bouwen. Met bijbehorende phono trap. Heb jij dat schema al in pdf oid ? ;-) Ik vind het handschrift van de Meester moeilijk leesbaar...

@ Anne, voor de gridstoppers was het geluid niet ok, maar wel een vette bas. Met gridstoppers is de boel een hoop afgevlakt. Klopt dat ?
Eigenlijk wil ik af van die K ehr 7, maar heb zo onder hand alles wel geprobeerd om er leuk geluid uit te krijgen.

Een andere lafayette la214 gaf met nieuwe 6n2p triple mica buisjes wel die swing die je verwacht van buisjes. Maar met originele uitgangen...

Ik mis hier iets in het midden. En verdenk - ehr nu pas de buisjes. grmpfl... :cry:
Zie topic buizen testers. :roll:

Men zegt dat al die ontwerpen uit die tijd op elkaar lijken. Maar als ik na nieuwbouw kijk naar de K7 vind ik de lay out vrij problematisch.

Heb t onderhand ook wel bijna gehad met oude versterkers. Maar wil ze ook niet K doorgeven. Want bij verkoop heb ik ook weer wat te investeren in onderdelen.Maar zou voor de nieuwe eigenaar toch ook geen teleurstelling hoeven wezen.

Een leuk begin, begint ergens, toch

En on-topic de 1 uf aan de ingang, moet dat een 400v type zijn ? dat zijn nu van die enorme 400V wima mkp knollen. Kan dat anders?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 17 feb 2018, 22:58

Splinter226 schreef:@ Anne, voor de gridstoppers was het geluid niet ok, maar wel een vette bas. Met gridstoppers is de boel een hoop afgevlakt. Klopt dat ?
Die weerstanden doen niks wat de gewone werking betreft.Als de versterker eerst last had van HFoscilleren en 't nu weg is, blijft er meer vermogen over.Lastige is, vervorming geeft meestal de indruk dat het harder gaat, als de versterker dan beter werkt lijkt het zachter.
Ik mis hier iets in het midden. En verdenk - ehr nu pas de buisjes. grmpfl... :cry:
Buizen zijn niet zo frequentie afhankelijk, de UGT wel.De tegenkoppeling met C11+R13 haalt de lage tonen op, begint onder de 300Hz.Je zou 's kunnen zien wat het overbruggen van die C11 geeft.
Er is ook wat mis met de toonregeling, misschien enkel in 't schema.Er staat lin. bij de potmeters, moet log. zijn. En R1 staat vermeld als 10k, moet 100k zijn.
En on-topic de 1 uf aan de ingang, moet dat een 400v type zijn ? dat zijn nu van die enorme 400V wima mkp knollen. Kan dat anders?
Kan er wel uit, gewoon overbruggen.Is om gelijkspanning buiten te houden, komt zelden voor.Kan ook 100nF (0µ1) 50V is genoeg.
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 17 feb 2018, 23:20

Anne, :goeie: ,

Ik wist dat ik nog wat nieuwe 12ax7 LPS had liggen,
die opgezocht, en bleek ik daar in t laadje ook nog wat splinternieuwe jj el84's te hebben liggen. :P

Meestal is het toch enkel de volume potmeter die log. is ? Heb ik daar overheen gekeken?

pf komt enkel voor in de toonregeling (ook in oude versterkers in bijv de feedback) Inderdaad wat voor verwarring zorgt.

Het schema was geïnspireerd door Henry S, Echter het schema van de ts op circuits online had ook de pin nrs op de el84 fout. Helaas durfde ik destijds nog niet het beloofde moderne schema van KT88 aan. Verdacht de opt, dus andere geplaatst. Tss ;-0 Het kan raar verkeren. Nu zitten er Duitse ugts in. Tsja. Maar wezenlijk is er niets veranderd. Behalve dat ik het schema van KT88 hier niet meer kan uitvoeren. ;-)

Zal morgen eens je inzichten napluizen.

Dat een Meester als jij tijd neemt voor kleine dingen als dit , is echt geweldig. :goeie:

Dank ++

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 18 feb 2018, 2:04

.
Laatst gewijzigd door Splinter226 op di 20 feb 2018, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » zo 18 feb 2018, 2:56

De nieuwe jj el84 en de nieuwe 12ax7 LPS beginnen vruchten af te werpen.
Was het dan al die tijd een kwestie van versleten buizen?
OMG :oops:

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 21 feb 2018, 18:01

Bij een nieuwe zoektocht naar schema's van de verschillende kontaktversterkers, voornamelijk om te kijken naar de combinatie feedback R en C, kwam ik het KT-7 schema tegen op de site van de NVHR .http://www.nvhr.nl/schema.asp?Merk=Kont ... mitted=yes

Daar staat een nogal verschillende toonregeling in. Er bleken in deze KT-7 2M potmeters voor de bass en 1 M potmeters voor de treble te zitten, dus dat veroorzaakte ook nog eens een scheeftrekking.

Zoek de verschillen ;

Toonregeling KT-7 schema circuits online.png
toonregeling KT-7 schema NVHR.jpg

Hoe dan ook klinkt het nu een stuk beter. Ook de oudere buizen klinken nu trouwens ok. Nog even spelen met de feedback R en C. En een grotere kathode weerstand en dan ist goe. :beer:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 21 feb 2018, 19:55

Tweede schema klopt beter.1M of 2M potmeters maakt niet zoveel.Wel dat er ook weer lin. bijstaat is mis, voor deze soort schakeling is dat log.Lin is met de toonregeling in een tegenkoppellus.
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » di 27 feb 2018, 19:08

In beide schema' s zijn de potmeters van zowel hoog als laag gelijk qua weerstand. Op het gehoor functioneren beide potmeters nu naar behoren. Ik heb ff gespiekt in de Bocama LA 214 A die ik heb, die naar verluid uit dezelfde fabriek kwamen en ook een EL84 SE is, maar daar zijn de beide potmeters voor de toonregeling ook 'B" en de volumepot "A". Dus ze werden zo wel vanaf fabriek of voor zelfbouw in een pakket zo aangeleverd.

P1060876.JPG

Wat kan ik verwachten als ik bij een volgende bestelling wat log potmetertjes bijbestel?
Een lin. potmeter als volumepot werkt voor geen meter heb ik wel eens ergens gelezen :lol:
Maar ik heb geen idee hoe zich dat vertaalt in de toonregeling?

Maar nog ff over de feedback.... :oops:

In de LA 214 A zit 15K en 250pf eroverheen.

Uitgaande van de schema's van circuits online en de NVHR waar 47nF en 47 K gebruikt worden, is mij elders aangeraden om de feedback R naar 20 terug te brengen omdat in dit geval secundair geen andere keuzes zijn bij de ugt. Het is een Duitse ugt met enkel een 4 ohm tab.

Wat is nu de ideale combinatie ?

En ik heb er gewoon 8 ohm speakers aan hangen 8)

Ik wil een phonotrapje in de LA214 gaan zetten, ,maar zal daar een ander topic over starten.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 27 feb 2018, 22:03

Splinter226 schreef:In beide schema' s zijn de potmeters van zowel hoog als laag gelijk qua weerstand. Op het gehoor functioneren beide potmeters nu naar behoren. Ik heb ff gespiekt in de Bocama LA 214 A die ik heb, die naar verluid uit dezelfde fabriek kwamen en ook een EL84 SE is, maar daar zijn de beide potmeters voor de toonregeling ook 'B" en de volumepot "A". Dus ze werden zo wel vanaf fabriek of voor zelfbouw in een pakket zo aangeleverd.
Wat kan ik verwachten als ik bij een volgende bestelling wat log potmetertjes bijbestel?
Een lin. potmeter als volumepot werkt voor geen meter heb ik wel eens ergens gelezen :lol:
Maar ik heb geen idee hoe zich dat vertaalt in de toonregeling?
De toonregeling zoals hierboven zijn volumeregelaars met filters zodat de een enkel de hoge tonen regelt en de ander de lage.
Met de regeling in een tegenkoppeling is de neutrale stand in 't midden, een kant uit versterken andere kant verzwakken en dat afzonderlijk voor hoog en laag.Ziet er zo uit,
ToonRegeling.jpg
Maar nog ff over de feedback.... :oops:

In de LA 214 A zit 15K en 250pf eroverheen.

Uitgaande van de schema's van circuits online en de NVHR waar 47nF en 47 K gebruikt worden, is mij elders aangeraden om de feedback R naar 20 terug te brengen omdat in dit geval secundair geen andere keuzes zijn bij de ugt. Het is een Duitse ugt met enkel een 4 ohm tab.

Wat is nu de ideale combinatie ?
Die is er niet, de tegenkoppeling bepaald hoeveel de ingangsgevoeligheid wordt en evt bijwerken van het frequentieverloop (oa afwijkingen door de UGT)
Anne

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 28 feb 2018, 22:04

1m log potmetertjes voor audio (?) bij jukebox revival besteld. en ez81, en silver mica's en ecc803 en, en...
Een hobby mag wat kosten tenslotte. 8-[
De KT-7 klinkt onderhand toch best wel aangenaam.
(gewenning? ;-p)
De oude buizen verliezen het ook na inspelen van de nieuwe.

Maar altijd goed ouwe buisjes te hebben om te testen. :roll:

De jj el84 , en de 12ax7lps van sovtec klinken toch het lekkerst.

Hoewel een setje sovteks cccp el84 =P~ ...

Maar de lps was toch eigenlijk gereserveerd voor een phonotrapje. Van ergens ergens gelezen.

Ben benieuwd naar de ECC803

Toch weer flink wat geleerd. gridstoppers bijvoorbeeld. En nu weet ik waar een lekweerstand zit. En oja ik heb ook nog een Kontakt SA2000 maar die speelt even lekker en dan *pop" en *pop* en dan durfde ik niet meer. Maar ik vermoed dat als ik ze alle 4 een eigen kathodeweerstand en elko geef, dat het wellicht wel eens verholpen zou kunnen zijn. Autobias ;-) Zitten nu waarschijnlijk 4 totaal verschillend metende el82,'s in.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 01 mar 2018, 11:01

Naast dat nu lekker klinkt kan ik nu ook een 50hz brommetje horen tussen de nummers. Ik zit op 3 meter afstand.
Ik heb 100 ohm metaal oxide R in het gloeicircuit toegepast en ik las iets over een condensator naar ground. dus ook twee c, 100nf 630 volt aan de 6.3 spanning gehangen.Bij de trafo. Hoor ik die nu?
Eerst alleen zoem te horen met oor aande speaker. en niks veranderd. Of de ez81...

Ik wacht wel op t antwoord op de smoorspoel.

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 01 mar 2018, 12:14

Splinter226 schreef:En oja ik heb ook nog een Kontakt SA2000 maar die speelt even lekker en dan *pop" en *pop* en dan durfde ik niet meer. Maar ik vermoed dat als ik ze alle 4 een eigen kathodeweerstand en elko geef, dat het wellicht wel eens verholpen zou kunnen zijn. Autobias ;-) Zitten nu waarschijnlijk 4 totaal verschillend metende el82,'s in.

Die Kontakt SA2000 heeft volgens mij ECL82's aan boord. Kun je een leuke versterker mee bouwen, van 2x8W ongeveer.
Die pop en pop die jij hoort zullen wel veroorzaakt worden door lekke koppelcondensatoren. Die zou ik maar eens vervangen. Ook de voedingselco zal zijn beste tijd hebben gehad. Dat zal de reden zijn voor een brom.

Foto's helpen ook....

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 01 mar 2018, 15:54

allemaal al vervangen. wima's en jj voedingselco's 1 watt metaalfilm, etc.dus daar gaat t niet mank.. Er staat 230 (ipv 220 )op de trafo gedrukt. Moet ik nog eens nameten, wat 'ie belast nou eigenlijk levert, want ik heb ergens gelezen dat de instelling van de ecl82 nogal nauw luistert. Maar daar open ik tzt wel een nieuw topic over. Maar dus grote kans dat de bias instelling niet klopt. In ieder geval.

Ben even door mijn voorraad ez81 heen. Morgen komen er nieuwe binnen ;-)

Dank jewel Robert.

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 02 mar 2018, 13:01

Hebben de koppel-C’s wel de juiste werkspanning?

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 02 mar 2018, 20:42

400V/630V in de SA2000 Maar de 100nf die ik aan de gloei had gehangen in de KT-7 zijn idd doorgeslagen. Zal wel enkel voor gelijkspanning zijn ofzo. Kheb ze er weer uitgeknipt.

Deze jongens. eigenlijk koppelcondensatoren, maar die klinken nieuw echt verschrikkelijk. Zal wel anders zijn als ze ingespeeld zijn, maar goed.
P1060896.JPG

Dacht, ik probeer eens wat ;-) Dat paarse pvc had ik van wat andere draad gestript om te isoleren.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 03 mar 2018, 2:50

heb t nou wel genoeg tijd gegeven. Niks meer inbreken etc. Bandbreedte sucks.
Maar goed, vandaar het SE project. Met of zonder phonotrapje.
Ik ga er morgen een oud lafayette trafootje inhangen.

Immers ik kan een willekeurige se el84 trafo in een el 84 se hangen.

Ga ik kijken welke ugt op 4 ohm lekker klinkt. Links or rechts.

En nu verdenk ik niet langer de buizen.

Het probleem is de ugts!

Het erge is dat het toch lekkerder klinkt als mijn AM2800 reserviced.

Alhoewel je dat ook wel redelijk snel vergeet.

Tenzij natuurlijk het plaatsen van de logarithmische potmeters voor de toonregeling effect sorteren.

Niet dat ik dat echt verwacht.

Ik heb nu van die alpha potmetertjes en er zijn forumleden die weten dat de lineariteit, zelfs voor lineaire potmeters te wensen overlaat. Bas dus op kwart voor twaalf en treble op kwart over. Wellicht toch maar naar de rh84. De zuivere HELDERE buis. Want dat is tenminste een eigenschap die je mag verwachten.

Maar goed, met full power en zuiver geluid heb ik waarschijnlijk niet meer nodig dan 4 watt, met de buren enzo ;-) Maar den wel met een phonostage...

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » di 06 mar 2018, 21:03

Ik dacht op gegeven moment dat het lekker klonk met alle nieuwe buisjes. Bleken de 12ax7 gewoon de oude. Nu de jj 803 erin gezet, en maar eens kijken hoeveel dagen dat die nodig hebben.
In ieder geval handig om de buisjes ingespeeld te hebben... Het lekker klinken was na grofweg een week. Dus toch wel zo'n 100 uur. pffft. En dan weet ik nog niet of het om de condensatoren gaat of om de buisjes. Nu dus alles minimaal 100 uur. Om dan te (k)ijken.

Waarbij nog niet duidelijk is of er wel conclusies getrokken kunnen worden uit deze compositie.
Wat een veelheid aan variabelen.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » di 20 mar 2018, 19:11

Ik weet, het is geen vergelijking, maar de LA214 geeft nauwlijks basss respons. En dat zijn dus de originele waardes qua elkos over V1 en V2. Sterker nog, uitsturen van de bass geeft oversturing. Dus door de hogere waardes elco;s in de voeding moet ook de elko elders omhoog? Nu hoor ik oversturing bij de bass voorbij 12: o'clock. ;-) Bij de LA214 is het een beperking bij de KT7 een overload...

Anderzijds kan ik me niet voorstellen dat met de papieren muren van destijds een geweldige bass weergave standaard was. Verre van dat

Terug naar “Versterkers”