Buizenversterker per Aliexpress

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Berichtdoor Ah!buis » do 04 jan 2018, 11:39

Bert61 schreef:De JJ GZ32 kost iets van 13€ dat is een redelijk bedrag voor 2x1N4007 met inschakeltijd vertraging
Nadeel is wel, je kunt de vertraging niet instellen :(
En gelijkrichters zijn vlugger op temperatuur dan eindbuizen, vooral direkt verhitte !
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » do 04 jan 2018, 14:21

Ik hoor het ook niet echt hoor Barry, als je een bass en treble knop op je versterker bouwt kun je volgens mij alle verschillen tussen de diverse soorten voor- en eindbuizen nabootsen. Ik vindt het zelf gewoon leuk om een versterker uit te rusten met ouwe 'zooi' van vijftig jaar oud waarna er nog een mooie klank uit komt op de koop toe. Mijn TT22 SE versterker had twee eindbuizen aan boord afkomstig uit de HF-zender van een viskotter die al jarenlang dienst hadden gedaan en vervolgens op hun slofjes hun laatste jaren in een zelfbouw bejaardenhuis sleten :sure: .
@Robert: Kan ik die GZ32 van je overnemen? Stuur me even een PB'tje.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 04 jan 2018, 14:22

PA4URK schreef:.. Mijn TT22 SE versterker had twee eindbuizen aan boord afkomstig uit de HF-zender van een viskotter die al jarenlang dienst hadden gedaan ...

Prachtig! En verklaart ook gelijk je gebruikersnaam!
Mediocre is not my middle name.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 04 jan 2018, 16:46

Die vissers vissen en gebruiken die KG zender niet om te Ouwe Ho**** Daarom gaan ze langer mee O:)
shit draadje vergeten :oops:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » do 04 jan 2018, 17:06

Haha, in mijn tijd wel maar nu hebben ze allemaal telefoon, internet en whatsapp aan boord :lol:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 04 jan 2018, 17:34

Op de kustvaart konden ze er ook wat van, s'avonds de kapitein en s'nachts de stuurman. Er werd wat afgezwetst.....
Fusion Filterdesign

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 04 jan 2018, 17:53

ds23man schreef:Op de kustvaart konden ze er ook wat van, s'avonds de kapitein en s'nachts de stuurman. Er werd wat afgezwetst.....

Je bedoelt netzoals op online fora Gerhard? :shock:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » do 04 jan 2018, 18:22

Op 2391 's avonds ds23man, dat was de kustvaartfrequentie toen. Het enige normale online forum is deze =D>

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 04 jan 2018, 18:42

PA4URK schreef:Ik hoor het ook niet echt hoor Barry, als je een bass en treble knop op je versterker bouwt kun je volgens mij alle verschillen tussen de diverse soorten voor- en eindbuizen nabootsen. Ik vindt het zelf gewoon leuk om een versterker uit te rusten met ouwe 'zooi' van vijftig jaar oud waarna er nog een mooie klank uit komt op de koop toe. Mijn TT22 SE versterker had twee eindbuizen aan boord afkomstig uit de HF-zender van een viskotter die al jarenlang dienst hadden gedaan en vervolgens op hun slofjes hun laatste jaren in een zelfbouw bejaardenhuis sleten :sure: .
@Robert: Kan ik die GZ32 van je overnemen? Stuur me even een PB'tje.

In dat scheepsspul zaten vaak RCA6159. Mooie buis zowel voor de HF als de modulator. Had een gloei special voor batterij gebruik (bereik 20V - 32V meen ik). Heb er destijds ook nog een paar 50 watters mee gebouwd.
Peter de Jong

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » do 04 jan 2018, 23:31

Dat was een 6146 met een hogere gloeispanning toch Pjotr? Ik heb hier nog een heel oud Radio-Holland zendertje met bijbehorende ontvangers staan, daar zitten twee 6146's voor de modulatie in en eentje voor de HF. Ik heb er pas nog een stuk of acht van verkocht :wink: Kwist trouwens niet dat ze geschikt waren voor audio, met Anne heb ik het daar wel ooit eens toen ik de TT22 versterker aan het bouwen was over gehad.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 04 jan 2018, 23:55

Yup, denk dat je gelijk hebt. Het is ook al een jaar of 40 geleden. Die 6146 is volgens mij ongeveer hetzelfde maar met 6,3V gloei. Ik had destijds een tiental stalen service kisten gekregen die standaard bij die zender/ontvangers van Radio Holland zaten. Een vriend liep toen stage bij een scheepsreparatiewerf waar ze al jaren in de weg stonden. Daar zat de complete buizenset in. En nu je het zegt, denk dat het de 6146's geweest moeten zijn.

Die scheeps zend/ontvanger was dat een combo van 2 op elkaar geschroefde hamerslag blauwe stalen kasten met een motoromvormer voor de HS? Zat een juweel van een afstemmechaniek in de ontvanger weet ik nog wel.
Peter de Jong

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » vr 05 jan 2018, 17:02

Dat was de RH Zeewolf, die heb ik ook ooit eens gehad Pjotr. De zender die nu nog bij me staat heeft dezelfde opzet en staat bekend als de Zeenymph. Ik heb al een paar jaar alle spullen klaar staan om er een aparte voeding voor te bouwen maar dat komt er maar niet van. Maar die dingen waren inderdaad prachtige bouwsels :goeie:

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 05 jan 2018, 17:04

Doe eens wat foto's van de binnenkant mannen, ik vind dat altijd prachtig die oude radio's etc.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » vr 05 jan 2018, 20:33

Zeenimf.jpg

ZeenimfBinnen.jpg

ZeenimfBinnen2.jpg

:goeie:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » vr 05 jan 2018, 20:34

Astemblaft Sander, u vraagt, wij draaien :dank:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 05 jan 2018, 21:53

Je had er ook met de QE08-200
Daar werden leuke HF versterkers mee gebouwd in de amateur wereld
De 6146 zat ook in oude Yaesu en Trio zend/ontvangers en worden nog steeds gebruikt door knutselaars
3 jaar geleden moesten ze opruimen bij Radio Holland ik had een tafelmodelletje op gezocht in de lijst
Stuur iemand op pad ervoor en die kwam met een Rack van 1,5 meter hoog en 70 kg zwaar :shock:
Prijs was ook iets van een euro per kg
Daar was ik niet echt blij mee

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » vr 05 jan 2018, 22:28

Sirius400.jpg

Dat was deze zeker Bert? Twee stuks QE08-200 van Philips, goed voor 400 watt single side band. Ik heb nog één zo'n buisje liggen :lol:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 07 jan 2018, 20:05

Voor wie geïnteresseerd is in bovengenoemd oud roest, zie mij QRZ pagina hier: https://www.qrz.com/db/PA4URK :dank:
Ik heb de gok gemaakt en de Chinese gelijkrichter vervangen door de 5Z4GT. Hij staat nu het hele weekend al zonder problemen te draaien. Tube rolling religion :lol: Het enige verschil dat ik zie en hoor is dat deze gelijkrichter iets feller brandt en dat de amper waarneembare brom nu iets harder is met het oor tegen de KEF'jes. Van geluidsverschil is geen sprake, althans, niet waarneembaar door mij.
Brengt me bij een ander punt: Ik heb nog twee mooie 6L6 buizen van RCA liggen en ben benieuwd of die ook in deze schakeling toepasbaar zijn.
Wie kan me vertellen of dit kan en welke aanpassingen er dan gemaakt moeten worden?
Klopt het dat de naar pen 8 doorverbonden pen 1 dan losgemaakt moet worden en aan massa gelegd of komt er meer bij kijken? Ik ben benieuwd :-k
26Anne.jpg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 07 jan 2018, 21:01

Prik die 6L6 er maar zo in.Aan pin1 zit niks bij die buis.
Die buis is minder steil, geeft iets minder gevoelige ingang.
Anne

democles

Berichtdoor democles » zo 07 jan 2018, 21:34

The 6L6 Pinout, metal versions had the shell connected to pin 1 :shock:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 07 jan 2018, 21:40

democles schreef:The 6L6 Pinout, metal versions had the shell connected to pin 1 :shock:

In het onwaarschijnlijk geval dat ie die heeft zit de buitenkant op iets van 20...25V, niet echt gevaarlijk.
Anne

democles

Berichtdoor democles » zo 07 jan 2018, 21:53

:mrgreen:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 07 jan 2018, 22:03

PA4URK schreef:Sirius400.jpg
Dat was deze zeker Bert? Twee stuks QE08-200 van Philips, goed voor 400 watt single side band. Ik heb nog één zo'n buisje liggen :lol:

Zo te zien wel Rein, die 400 Watt werd stilaan qrp toen ik Mn microfoon aan de wilgen hing :lol:
Zie dat je ook lid van de SRS club bent dan ken je je Fred PA0MER ook heel die club ken ik eigenlijk wel Onno PA0ONO ook een lid van de eerste orde weet niet of ze hun roepletters nog hebben Die mochten we wijzigen naar believe
Ouderwets als ik ben heb er niet aan mee gedaan 73s van PA3EKA :relax:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 07 jan 2018, 22:38

Het gaat om de glazen versie Democles, dus geen spanning op de buitenkant :lol: Er zwerft trouwens nog wel ergens een metalen uitvoering maar die gaat er niet in. Ik stuur morgenavond even een foto van de gepimpte versterker want die 6L6 buizen zien er gelikt uit :P
Fred en Onno zijn nog steeds trouwe leden Bert, Fred zelfs interim voorzitter momenteel. Ik spreek ze regelmatig maar nu staat de radio hobby weer even op een lager pitje door de slechte condities. Momenteel zit ik even in een spagaat, of beginnen met een mooie EL34 PP versterker òf eindelijk eens beginnen aan die voeding voor die ouwe Radio-Holland zender :lol:
Op Aliexpress een hele mooie behuizing gezien: https://nl.aliexpress.com/item/WA1-full ... 87672.html
Dit met die beroemde print van Jukebox Revival en een mooie trafoset moet toch reden zijn voor een nieuwe topic? :yeah:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 08 jan 2018, 10:50

PA4URK schreef:Het gaat om de glazen versie Democles, dus geen spanning op de buitenkant :lol: Er zwerft trouwens nog wel ergens een metalen uitvoering maar die gaat er niet in. Ik stuur morgenavond even een foto van de gepimpte versterker want die 6L6 buizen zien er gelikt uit :P
Fred en Onno zijn nog steeds trouwe leden Bert, Fred zelfs interim voorzitter momenteel. Ik spreek ze regelmatig maar nu staat de radio hobby weer even op een lager pitje door de slechte condities. Momenteel zit ik even in een spagaat, of beginnen met een mooie EL34 PP versterker òf eindelijk eens beginnen aan die voeding voor die ouwe Radio-Holland zender :lol:
Op Aliexpress een hele mooie behuizing gezien: https://nl.aliexpress.com/item/WA1-full ... 87672.html
Dit met die beroemde print van Jukebox Revival en een mooie trafoset moet toch reden zijn voor een nieuwe topic? :yeah:

Doe Fred en Onno maar de groeten uit Oudenbosch aub
ze zijn beide meerdere keren hier geweest ik bij Fred ook een paar keer in koorwijkerbroek we spraken elkaar dagelijks
Ben 1 keer op een SRS kamp geweest maar er was er ook een ander evenement in een oorlogs museum in de buurt
En de achterblijvers hadden een kater van een feest de avond ervoor :lol:
de kamp radio met Glen Miller mocht ook maar heel zachtjes.
Het enige dat ik nog heb aan hardware is Mn Symmetrische antenne aanpassing
Daarging heel wat stroom door in de Goei ouwe tijd
Genoeg gezever groet Bert

Terug naar “Versterkers”