Een twintig jaar geleden ben ik in het bezit gekomen van een tweetal ELL80 buisjes. Wat is dit voor een buis? Het is een dubbelpentode bestaande uit 2 kleine eindpentoden van het type EL95 (ongeveer dan). In de destijds controversiële uitgave “Audio & Techniek” is de EL95 ook gebruikt om een kleine eindversterker te bouwen waarbij per kanaal 1 EL95 als triode geschakeld werd, single ended met daarvoor een spanningsversterking, verzorgd door een ECC83 in SRPP schakeling.
Ik heb destijds in navolging hiervan een gelijksoortig single ended stereo versterkertje gemaakt met een totale buizenbezetting van 1 ELL80 in triode(n) geschakeld, met daarvoor een ECC85 in een gemeenschappelijke kathodeschakeling. Eenvoudiger kan het niet. De output was heel laag (heb het niet nagemeten) maar op een paar Fostex 127 luidsprekers klonken vooral stemmen erg goed. Dit versterkertje is al vele jaren gesloopt en de ELL80’s lagen te verstoffen.
Nu heb ik laatst een paar Paasproject 2010 luidsprekertjes met de MarkAudio Alpair 6 een weekje in huis gehad, die een opmerkelijk goed geluid hebbben : Weliswaar geen lage bas, maar verder eigenlijk foutloos. Het formaat laat het toe om als hele goede desktop luidsprekers te fungeren (moet ik dus nog een keer bouwen), maar ik heb daar nog geen versterkertje voor.
Het lijkt me dan ook aardig hiervoor een versterkertje te ontwikkelen met de volgende kenmerken :
1. een vermogen van een Watt of 8. (al bepaald door de buiskeuze)
2. een push pull schakeling. Single ended kan fraai klinken, maar heeft door de lage dempingsfactor vaak een loudness effect en de vervorming staat mijns inziens “werkelijkheidsweergave” in de weg. Het moge duidelijk zijn dat dit in mindere mate geldt voor SE schakelingen waarbij grote zendbuizen worden ingezet, die voor het overgrote deel van de tijd maar op een fractie van hun vermogen werken.
3. de eindbuizen zullen als normale pentoden geschakeld worden, de voordelen hiervan komen later
aan de orde.
4. een strakke voeding met solid state regeling.
De buizenbezetting zal per kanaal 1 ELL80 bevatten, de buizen voor de spanningsversterking komen later nog aan de orde.
Voor deze versterker heb ik ernstig leentjebuur gespeeld/plagiaat gepleegd bij de Red Light District versterker van Stuart Yaniger, te vinden op http://syclotron.com/ en de boeken van Peter Dieleman1) en Morgan Jones2). Dit is zowel geheel opzettelijk als onontkoombaar.
Ter illustratie nog even een plaatje van een ELL80 :
Groet,
AatV
1) P. Dieleman, Theorie en Praktijk van Buizenversterkers
2) M. Jones, Valve Amplifiers