Hypex 12 kanaals gebalanceerde pré met dsp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Martijn H
Contacteer:

Hypex 12 kanaals gebalanceerde pré met dsp

Berichtdoor Martijn H » zo 21 nov 2010, 14:18

Eindelijk is het dan zover! Ik ga beginnen met de bouw van het laatste missende onderdeel in mijn audioketen, namelijk de voorversterker. In dit topic zal ik foto´s plaatsen en updates geven over de samenstelling en bouw van de voorversterker met dsp.

Eerst voor wie het wil weten nog een keer uitleggen wat het systeem zal zijn als het af is.
Frontspeakers zijn dipools met per kant 2 BMS15N840 woofers, Accuton C90N173T6 middentoner en Mundorf AMT2340 tweeter. Vier gesloten subs met de CSS sdx15. De versterking van de fronts bestaat uit 6 keer UcD180HG amps en die van de subs uit 4 keer UcD700HG amps. De fronts hebben een 24dB elektrisch fase geoptimaliseerd passief filter tussen mid en hoog.

Speakers
Subs
Versterking

De voorversterker moet genoeg gebalanceerde uitgangen hebben om elk versterkerkanaal te kunnen voorzien van een eigen dsp en volumeregeling en daarnaast digitale en gebalanceerde ingangen om bronnen digitaal dan wel analoog aan te sluiten. De belangrijkste bronnen worden een AV receiver en HT-audio PC Als het systeem af is is te schakelen tussen een 2.4 stereo en 6.4 surround systeem.

De pré/dsp filtert de dipools straks als 3.5weg. Beide woofers krijgen dus een eigen amp en dsp. De mid en tweeter komen op 1 versterker-dsp kanaal. Elke sub zal ook een eigen dsp krijgen, zodat alles optimaal ingeregeld kan worden.

De pré-dsp komt van Hypex. Ik zoek al letterlijk jaren naar een all in one solution voor wat betreft volumeregeling icm zeer uitgebreide dsp mogelijkheden. De meest uitgebreide oplossing van groundsound komt niet verder dan 8 kanalen en enkele Pro apparaten kosten duizenden euro´s en missen dan een gebruiksvriendelijke volumeregeling-bronkeuze. Hoe het product van Hypex precies uitpakt blijft afwachten tot het bittere einde, omdat ik waarschijnlijk de eerste ben die een 12kanaals versie bouwt. Als béta user moet ik genoegen nemen met een kleine portie onzekerheid en openstaan voor wat avontuur gedurende het bouwproces! 8)

Martijn H
Contacteer:

Re: Hypex 12 kanaals gebalanceerde pré met dsp

Berichtdoor Martijn H » zo 21 nov 2010, 14:19

bezet voor updates

Foto's van de belangrijkste onderdelen. Het inbouwen van de ingangsborden zal een feest worden. Er moet ook nog ruimte zijn voor een net-entree en 12XLR (uitgang)bussen.
Bijlagen
DSCF2099.JPG
DSCF2101.JPG
DSCF2112.JPG
dlcp kast.jpg

Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Martijn M » zo 21 nov 2010, 14:49

Montana schreef:bezet voor updates

Schiet 's op! Ik wacht op updates!
Dit is straks een van de meeste extreme highendsets die ik ken.

Martijn H
Contacteer:

Berichtdoor Martijn H » zo 21 nov 2010, 22:12

Nou de duur van het project is inmiddels wel extreem geworden. Ik zit al 2 jaar met deze lomp grote speakers in mijn kamer zonder dat ik er naar luister, intussen zijn ze al wel een paar keer van uiterlijk verandert natuurlijk.

Martijn H
Contacteer:

Berichtdoor Martijn H » zo 05 dec 2010, 14:12

De 6 kanaals testopstelling! Ik heb nog wat moeilijkheden met het installeren, maar daar werk ik momenteel aan. Als ik niet verder kan met de hard/software kan ik in ieder geval nog aan de kast werken.
Bijlagen
DSCF2103.JPG

Martijn H
Contacteer:

Berichtdoor Martijn H » zo 19 dec 2010, 15:00

Na wat gestruggle met aansluitingen ben ik weer een grote stap verder. Dit is het eerste product wat waarschijnlijk helemaal aan mijn verwachtingen gaat voldoen! Na gewerkt te hebben met o.a. de DEQX en de ultracurve is dit toch wel een verademing voor de zelfbouwer, omdat je nu goed de regie in eigen handen hebt over hoe en wat met de filters.

De dlcp regelt nu het aan en uit van alle UcD's. De voeding van de UcD700's voedt de dlcp. Als ik de stekker uit de voeding haal geeft, waardoor de dlcp zonder stroom komt te zitten, schakelt deze nu eerst de UcD's uit nog voordat hij zelf helemaal op nul springt. Hierdoor ontstaan geen ploppen.. Verbinding tussen de kasten doe ik met ouderwetse zelfgemaakte din stekkers/aansluitingen. Voor de voeding moeten 6 signalen en voor de amp on 4 signalen naar de kasten onderling.

USB en spdif audio werkt nu eindelijk goed, net als het laden van alle filters. (Ik heb al een mooi filter gemaakt voor de dipools)

Wat nu rest is het inbouwen van alle in en uitgangen in het achterpaneel en uitsparingen frezen in de frontplaat voor het display met bediening, maar dat neemt misschien wel het meeste werk in beslag!

Het moet nog lukken voor 31dec!! :twisted: 8-[
Bijlagen
dlcp control.jpg
din aansluitingen.jpg
DSCF2109.JPG

Martijn H
Contacteer:

Berichtdoor Martijn H » vr 24 dec 2010, 17:32

Achterpaneel montage in en uitgangen, niet helemaal supernetjes als je op details let, maar één en ander wordt nog aangepast later, zoals bij de cinch bussen.. (WAT EEN WERK WAS DAT!!)
Bijlagen
DSCF2112.JPG

dre

Berichtdoor dre » vr 24 dec 2010, 17:57

wanneer kan ik komen? O:)

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor jeroen_d » vr 24 dec 2010, 18:14

Ziet er veelbelovend uit! Ik ga tezijnertijd ook met dit board aan de slag voor CarloPJB, ook voor een grote open baffle speaker met extra subs.

Martijn H
Contacteer:

Berichtdoor Martijn H » vr 24 dec 2010, 18:25

Het is inderdaad veelbelovend! Ja ik had contact met Carlo, wordt leuk bij hem thuis ook! haha

Doel blijft staan om het voor 1jan spelend te hebben en als het filter naar mijn smaak is vind ik het goed als je komt hoor Dre! :wink: Ik heb als testje 3 subs aangesloten met wat dsp etc en man man.. Zeg liever niks haha

Hier zie je dat ik een nieuw koelprofiel heb gemaakt. Naar mijn mening wordt hij met de standaardkoeling te warm.

(bah vervelend al die familieaangelegenheden, en schoonmoeders die ik moet zien, wil even doorgaan met knutselen nu! :twisted: )
Bijlagen
DSCF2113.JPG

dre

Berichtdoor dre » vr 24 dec 2010, 18:29

gewoon ziekmelden! :lol:

Paul
Contacteer:

Berichtdoor Paul » vr 24 dec 2010, 20:09

goed bezig zeg!

ik ga aan de slag met 1 exemplaar, das wel ff genoeg :D

Martijn H
Contacteer:

Berichtdoor Martijn H » ma 27 dec 2010, 19:42

Het speelt nu stereo incl. alle 4 de subs!

Ik zal in dit topic nog wat plaatjes laten zien van de dsp-pré wanneer deze helemaal af is en een nieuw showcase topic aanmaken over de details van hoe alles nu speelt met metingen etc. Ik ben zelf heel erg tevreden tot nu toe, ondanks dat er nog gefinetuned moet worden aan het laag. De dipools zijn in princiepe afgefilterd.

Doel gehaald! :mrgreen:

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » ma 27 dec 2010, 21:40

:rock:

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » ma 27 dec 2010, 22:57

Dat heb je dan al met al erg snel voor elkaar !

En nu?
Alle CD`s er opnieuw doorheen jagen :wink:

Martijn H
Contacteer:

Berichtdoor Martijn H » ma 27 dec 2010, 23:03

haha ja ik heb een pc (geoptimaliseerd voor audio) als bron dus ik heb nog wel een gig of 500 in de playlist staan! Tussen de gangen van het Kerstdiner door steeds een stap verder. Begon vanochtend om 8 uur en ging in 1 rits door met het maken van kabels, aansluitingen, filteren, filters laden, alles dubbelchecken en spelen maar!

Maar we zijn de bétatesters, dus ik verbaas me niet als morgen 1 van de dlcp's niet meer aangaat ofzo :mrgreen:

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » ma 27 dec 2010, 23:05

:mrgreen:

simsalabim

Berichtdoor simsalabim » do 30 dec 2010, 13:07

Wow respect hoor Martijn, wat een $#@$# coole setup zo...
Idd denk ik dat jij nu toch wel alles uit de hobby haalt wat er zo een beetje inzit met deze set 8)
Ik zou graag ook eens komen luisteren :rock:
Jou oude Apo's staan hiier ook nog mooi te spelen, nu met serie filter btw, heeft Camiel op gezwoegd en heel net resultaat mee behaald..

Martijn H
Contacteer:

Berichtdoor Martijn H » do 30 dec 2010, 13:13

Hey Simon! Mooi dat je nu op dit forum ingeschreven staat! :wink:

Hier staat het vervolg van de romslomp: viewtopic.php?f=15&t=12684

Martijn H
Contacteer:

Berichtdoor Martijn H » wo 05 jan 2011, 16:28

Nou de pré is af! Display zit ingebouwd in het voorpaneel en de digitale aansluitingen op de achterzijde zijn iets netter vastgezet.

Wat nog mooi is om te doen is een soort framepje maken bij het display om hem mooier te begrenzen. Het 4 mm alu front sluit wat ruw aan optisch. Het display past beter in een 2mm front, maar opzich is het prima high end af te werken.

Rest van de upgrades zitten vooral in de software die Hypex gaat aanbieden. Een beta-upgrade komt er gelukkig spoedig aan, waardoor meer functies te gebruiken zijn, zoals aan uit.
Bijlagen
dlcp control.jpg
dlcp kast.jpg
DLCP.jpg

simsalabim

Berichtdoor simsalabim » do 06 jan 2011, 20:17

Netjes!

Toch maar met de hand geboord? :D
Alu is wel redelijk te bewerken toch?
Koper is al een stuk rotter dan kun je een kolomboor wel gebruiken.

Greets

Martijn H
Contacteer:

Berichtdoor Martijn H » vr 07 jan 2011, 12:26

Ja toch maar gedaan haha.. Kon de slaap niet vatten en zag dat frontje liggen naast een boormachine.

Martijn H
Contacteer:

Berichtdoor Martijn H » vr 07 jan 2011, 17:58

Voor andere mensen die gebruik gaan maken van de dlcp icm een receiver:

Stel je hebt 1 bron vanwaar je cd's of ander materiaal afspeelt met digitaal output. Sluit dan digitaal out aan de ingang van de dlcp en sluit de digitaal through aan de av receiver aan. Sluit via de pré out het signaal weer aan de analoog 4 ingang aan van de dclp. Ik heb ongeveer 1.5meter vertraging ingebouwd voor alle surrounds. Ik gok dat dat de vertraging is die de dlcp heeft. De volumestand van de dlcp heb ik op 0dB gezet.

Wat je nu niet moet doen is via de bronkeuze weer spdif kiezen, omdat je dan surroundformaat naar de stereo dac stuurt. Dan gaat het dus fout en hoor je veel eng gekraak. Of het schadelijk is voor een tweeter weet ik niet. In mijn geval zit er nog een passief filter tussen.

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » vr 21 jan 2011, 14:48

Martijn H schreef:(bah vervelend al die familieaangelegenheden, en schoonmoederS die ik moet zien, wil even doorgaan met knutselen nu! :twisted: )

:shock:

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 21 jan 2011, 19:22

Martijn Heyboer ;)

Terug naar “Versterkers”