Preamp Voyager

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Preamp Voyager

Berichtdoor Barry2001 » wo 28 dec 2011, 16:03

In dit topic zal ik de bouw van de Voyager preamp bij gaan houden. Het wordt de voorversterker om de 300B SE eindtrappen aan te sturen, die inmiddels gereed zijn viewtopic.php?f=7&t=11605 .

Het idee is een zelfde behuizing, tikkie groter, amerikaans mahonie hout met een 3mm dikke plaat als topplaat. Geen rvs meer, daar ben ik van genezen :mrgreen: , dit wordt aluminium.

Links komt de ingangskeuze schakelaar, met een IN-4 nixie om de keuze weer te geven. Middenin de aan uit knop, die ook gelijk de eindtrappen activeert, en rechts de volumepotmeter met 2 nixies die van 00 - 99 de stand van de volumepotmeter weergeven. Kees (Audiomaniacs) heeft weer schitterende frontplaatjes gemaakt, van Corian (kuststeen). Dit is hetzelfde materiaal dat gebruikt is voor de frontplaatjes van de kathode stroommeters van de 300B. Wordt er nog wel even druk mee, het moet gepolijst worden zodat het mooi en strak diepzwart wordt.

Wat komt er in de voorversterker, de versterker zelf wordt een TD Classic Three. De voeding wil ik eens anders gaan doen, wordt schakelend. Vloeken in de kerk, maar ze zijn tegenwoordig zo goed dat ik het eens wil proberen. Wordt dit niks kan ik altijd terug naar de old-school voeding met een trafo, maar eigenlijk wil ik dit niet. De buisjes komen ook in de behuizing, en niet erop.

Er komt in elk geval ruimte voor een DAC + voeding zodat de Squeezebox hierop aangesloten kan worden, ik weet nog niet of ik dat direkt ga doen. Er komt een draadloze (alweer zo'n vies woord) interface-uitgang zodat een eindversterker elders ook van dit signaal kan worden voorzien. Heb hier wat moois voor, later meer erover. De uitgang naar de 300B's toe wordt uiteraard gewoon een interlink.

Afstandbediening voor het volume, RF, geen IR.

De knoppen zijn door een kennis gedraaid, dit is massief aluminium, er komt een 3mm ledje in. Moeten ook nog even krasvrij worden gemaakt.

Ik wil de boel zoals ik het nu in gedachten heb eerst op gaatjesprint gaan opbouwen, en er na nette printen van tekenen.

Een paar picjes om te laten zien wat het idee wordt. Het zit er allemaal los op, niet helemaal recht, even voor het idee.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op wo 28 dec 2011, 16:07, 2 keer totaal gewijzigd.

cobaltjeh

Re: Preamp Voyager

Berichtdoor cobaltjeh » wo 28 dec 2011, 16:05

Dat voorpaneel, ziet er erg mooi uit. Erg goed over nagedacht!

Nu al benieuwd naar het eindresultaat. :sure:

VT67

Berichtdoor VT67 » wo 28 dec 2011, 16:10

Is er iets mis met RVS dan? :wink:

Walter

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 28 dec 2011, 16:11

VT67 schreef:Is er iets mis met RVS dan? :wink:

Walter

haha, heb eens geroepen nooit meer, moesten we maar niet doen dus :mrgreen:

TheoK

Berichtdoor TheoK » wo 28 dec 2011, 16:30

Ziet er mooi uit Barry.
Heb je al die gaten er zelf in gemaakt? Of laten doen.
De gaten zitten er bijzonder strak in.
Wie geen fouten maakt,maakt meestal niets

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 28 dec 2011, 16:32

TheoK schreef:Ziet er mooi uit Barry.
Heb je al die gaten er zelf in gemaakt? Of laten doen.
De gaten zitten er bijzonder strak in.

He Theo,

Nee, daar heb ik hier de spullen niet voor. Kees heeft de frontplaatjes gemaakt, inclusief gaten. De gaten in het het hout heb ik er met een speedboor in geboord.

Dalojan
In memoriam †

Berichtdoor Dalojan » wo 28 dec 2011, 17:16

Het ziet er super mooi uit, zal een heel mooie set woorden. Mooie afwerking en mooi met de nixie buisjes.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De functie van de meeste knopjes is slechts het bevorderen van de verkoop. . .
*04 april 1952 - †juni 2017 (65 jaar)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 28 dec 2011, 17:17

Barry2001 schreef:Afstandbediening voor het volume, RF, geen IR.

Mooi ontwerp Barry. Vanwaar die keuze voor RF? Is toch alleen maar duurder/ingewikkelder? Of heb je er iets kant en klaar voor liggen?
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 28 dec 2011, 17:35

Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:Afstandbediening voor het volume, RF, geen IR.

Mooi ontwerp Barry. Vanwaar die keuze voor RF? Is toch alleen maar duurder/ingewikkelder? Of heb je er iets kant en klaar voor liggen?

Hij heeft moeite met "richten" :rofl:

GRG
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 28 dec 2011, 17:36

Sorry, zag een open doel.... :lol:

Mooi project!

GRG
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 28 dec 2011, 17:40

Een hele simpele verklaring (zit ook op m'n huidige voorversterker): ik woon in een beetje een vreemd huis, zijn meerdere ruimtes verbonden, heb niet altijd zichtcontact. Het is wat complexer ja, maar er zijn ook al modules in de handel die het RF stuk al doen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 28 dec 2011, 17:47

Ok, duidelijk. Is idd zat kant en klaar voor te krijgen, eventueel met een rs232 interface. Zit je alleen met jouw constructie wel met een "sprietje" bovenop denk ik.

Meen zelfs dat Atmel conplete MCU's heeft met een receiver ingebouwd voor de 2.4 GHz ISM band.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 28 dec 2011, 21:03

Pjotr schreef:Ok, duidelijk. Is idd zat kant en klaar voor te krijgen, eventueel met een rs232 interface. Zit je alleen met jouw constructie wel met een "sprietje" bovenop denk ik.

Meen zelfs dat Atmel conplete MCU's heeft met een receiver ingebouwd voor de 2.4 GHz ISM band.

Klopt, er is inmiddels best wel veel in te krijgen. Ik weet ook nog niet of het 2.4GHz wordt, of 900Mhz ofzo, moet me daar nog in verdiepen. Ontwikkelingen gaan best snel, en voor je het weet is er iets op de markt perfekt geschikt voor jou doel.

Is ook iets wat nog niet direkt prio heeft, de versterker, ingangsselectie volume en uitlezingen komen eerst, en voeding. De AB hoeft eigenlijk ook alleen maar volume te hebben, bron is 9 vd 10 keer toch de squeezebox. Kun je ook volume mee regelen, maar hij moet ook geluid van de mediaspeler (film) kunnen 'volumen'.

Dalojan
In memoriam †

Berichtdoor Dalojan » wo 28 dec 2011, 21:08

Mijn nieuwe preamp (oeps nu verklap ik iets te veel) heeft ook een afstands bediening die luistert naar het RC5 protocol. Testen lopen prima met een universele IR afstands bediening. Maar uiteindelijk komt daar een RF module set van Conrad in. Die is bestemd voor manchester codering, dus compatible met het philips RC5 protocol. Enige is dat de ontvanger maar 0.8 volt digitaal levert. Voor mij geld net als voor Barry dat ik niet altijd zicht heb op de apparatuur en RF zich daar niets van aantrekt. RF heeft en groter bereik en heeft geen zicht verbinding nodig, ideaal naar mijn idee.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

nl3prc

Berichtdoor nl3prc » wo 28 dec 2011, 21:27

Ben je niet bang voor storingen als je het via HF gaat doen er zit tegenwoordig nogal wat troep in de lucht.
Zoals mabiele telefoons digitenne en dat soort dingen
Beter één in de hand dan de lucht van tien. ](*,)
Een goed plaatje heeft geen woorden nodig.:rock:

Dalojan
In memoriam †

Berichtdoor Dalojan » wo 28 dec 2011, 21:35

Tot nu toe heb ik daar niets van gemerkt, de RF communicatie zit ergens in de 800 mHz band. Ergens in de 430 MHz band is ook mogelijk, afhankelijk van de gebruikte modules. Dat lijkt me geen goede keuze omdat die band ook is vrij gegeven voor gelicenseerde radio amateurs die daar aardig hoge veldsterktes kunnen produceren, en de afstand bediening ook hun weer stoort.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 28 dec 2011, 21:50

Barry2001 schreef:
Pjotr schreef:Ok, duidelijk. Is idd zat kant en klaar voor te krijgen, eventueel met een rs232 interface. Zit je alleen met jouw constructie wel met een "sprietje" bovenop denk ik.

Klopt, er is inmiddels best wel veel in te krijgen. Ik weet ook nog niet of het 2.4GHz wordt, of 900Mhz ofzo, moet me daar nog in verdiepen. Ontwikkelingen gaan best snel, en voor je het weet is er iets op de markt perfekt geschikt voor jou doel.

Is ook iets wat nog niet direkt prio heeft, de versterker, ingangsselectie volume en uitlezingen komen eerst, en voeding. De AB hoeft eigenlijk ook alleen maar volume te hebben, bron is 9 vd 10 keer toch de squeezebox. Kun je ook volume mee regelen, maar hij moet ook geluid van de mediaspeler (film) kunnen 'volumen'.

2.4GHz zou ik inderdaad niet doen.
Zit wel heel veel vervuiling in de lucht in die band.
Ook heb je op 900Mhz minder vermogen nodig en is minder gevoelig voor muren.

wel een mooi project suc6

Groetjes George

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 28 dec 2011, 21:52

Dalojan schreef:Tot nu toe heb ik daar niets van gemerkt, de RF communicatie zit ergens in de 800 mHz band. Ergens in de 430 MHz band is ook mogelijk, afhankelijk van de gebruikte modules. Dat lijkt me geen goede keuze omdat die band ook is vrij gegeven voor gelicenseerde radio amateurs die daar aardig hoge veldsterktes kunnen produceren, en de afstand bediening ook hun weer stoort.

Mwah die lampenafstandsdingen van de Gamma zitten ook in de vrije 433 MHz band. Zitten heel primitief in elkaar en toch wordt het geen disco hier... :mrgreen:

Het hangt er van af wat je wilt besturen maar als het maar 4 dingen (knopjes op de AB) zijn zou ik gewoon iets van Velleman nemen en de 4 schakel uitgangen aan een peripheral ingang van de MCU hangen. Scheelt je ook een stuk in de software. Dat spul van Conrad is volgens mij ook van Velleman, is echt heel primitief maar werkt wel. Wil iets substantieels dan kom je op de RF modules van Farnell uit. Ben je wel een stuk duurder uit.

Andere mogelijkheid is om een MCE RF remote te nemen. Die komen meestal met een USB dongle. Moet je wel een USB stack implementeren. Ikzelf vind deze RF presenter mouse er wel fraai uitzien:

sku_18553_3.jpg

http://www.dealextreme.com/p/usb-433mhz ... -aaa-18553
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

Dalojan
In memoriam †

Berichtdoor Dalojan » wo 28 dec 2011, 22:19

Meestal is het bij een afstand bediening een vereiste om ook te kunnen zien wat je doet, door middel van een of ander soort visueel iets. B.v. een cijfer indicatie voor de gekozen ingang en een dubbel cijferig display voor het volume. Of ander is een LCD ook een goede optie. Verder dus uitgangen voor de gekozen ingang en volume motor potmeter of iets anders b.v. een chip die de volume regeling verzorgt. Dan heb je snel te weinig aan 4 outputs van de afstand bediening. En natuurlijk moet de preamp ook bedienbaar zijn vanaf het front paneel, dat stelt ook bepaalde eisen aan het geheel.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 28 dec 2011, 23:00

Zo'n visualisatie is leuk, maar genoeg apparatuur ontbeert dat. Daarbij hoor je enkel of het volume verandert of dat een ander bronapparaat begint te spelen. Dus of dat nou een vereiste is? Dat neemt niet weg dat 4 outputs inderdaad erg magertjes is, al kan ik me situaties indenken waarin het kan volstaan, bijv:
- volume up
- volume down
- next input
- start/pauze/stop

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » wo 28 dec 2011, 23:16

Barry2001 schreef:De buisjes komen ook in de behuizing, en niet erop.

Worden ze uberhaubt wel zichtbaar ?

Maare.. Kneiters wat een project Barry ! Frontje met de nixies = ultra geil :bounce:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 28 dec 2011, 23:38

Wat nu visualisatie? Er zitten 3 dikke nixie buizen op die je aan de overkant van de straat nog kunt aflezen :mrgreen:

Meer dan volume heb je eigenlijk niet nodig op een AB. Een ingangsselectie is kan handig zijn op de AB maar alleen als je een media player hebt met AB. Voor platen of CD's moet je er toch naar toe lopen.
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 28 dec 2011, 23:45

Ja,drie dikke nixie-buizen,maar Barry schreef,
ik woon in een beetje een vreemd huis, zijn meerdere ruimtes verbonden, heb niet altijd zichtcontact.

dus dat helpt niet echt :cry:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 28 dec 2011, 23:55

Ik neem toch aan dat ie wel oren heeft :roll: Hij hoeft toch niet per se te zien hoe hard het staat? Zal ie alleen voor de bronselectie even moeten lopen. Of een spiegel ophangen :lol:

Jongens het gaat om een VV en niet meer. B.t.w. Marp je bent het aan/uit en mute knopje vergeten :D
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 29 dec 2011, 0:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 29 dec 2011, 0:18

Nee, de nixies zijn ook meer als gimmick. Past in de stijl van de versterker(s). Om eerlijk te zijn denk ik ook dat IN-4 nixies puur als display wat minder geschikt zijn, omdat je er redelijk recht voor moet zitten om ze te kunnen aflezen. IN-16's bv kun je wat beter vanuit een hoek aflezen, maar dan moet je ze bovenop monteren en dat wilde ik eigenlijk niet.

Op de AB kom alleen volume dus hoeft het niet zo complex te zijn, de squeezebox is 9 vd 10 keer de bron, die 10e keer is het de mediaspeler voor een film en dan loop ik inderdaad er wel even naartoe. Het zijn wel meerdere ruimtes maar het is geen groot huis :mrgreen:
Bediening vd squeezebox kan via alles wat met Wifi kan communiceren zowat, mijn tlf kan het en er ligt hier een iPad die het kan. Zo doen we het op dit moment ook en eigenlijk bevalt dat goed, hoeft niet ook nog eens op de AB.

Volgens mij werd de AB unit die ik nu gebruik (gewoon een 433MHz ding) ooit verkocht als garagedeur opener bij Conrad, is al weer een jaar of 10 geleden dat ik het ding gebouwd heb. Nooit last gehad van storing oid....we hebben in de kamer 2 van die Philips Living Colour led lampen, met een 2.4GHz AB. Ook daar nooit problemen, alhoewel ik wel verhalen gehoord heb van interferentie met bv een Wifi systeem, maar dan is het een kwestie van een ander kanaal uitkiezen. Oja, de overige lampen beneden, ook met zo'n cheapo bouwmarkt remote wat Peter bedoelt, werkt gewoon altijd.

Er komen toch 4 ingangen op, ik heb best nog wel een verzameling vinyl van vroeger en het begint te knagen.....het is puur dat me het wat minder praktisch lijkt, maar mischien wil ik dit toch een keer weer oppakken. Het kan fantastisch klinken in elk geval. Maar in elk geval zijn er dan wat ingangen voor dit soort zaken. Het is geen moeite en als je erom verlegen zit baal je dat je het er niet op gezet hebt.

@Glenn: Zoals ik het nu zie, en als het lukt met die voeding intern worden de buisjes niet zichtbaar. Helaas pindakaas.

Terug naar “Versterkers”