Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Bert61

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterker?

Berichtdoor Bert61 » vr 14 jul 2017, 19:57

Blijft Erg stil bij hier
Je bent er nog niet uit ?
Zit je nog met een vraag ?
Of gewoon ff pauze je Mono Bill is maar net klaar en genieten van de klank O:)
Willen wij ook wel maar je zit voor mij net iets te ver weg :D

democles

Berichtdoor democles » za 15 jul 2017, 13:38

Was even wat anders aan het doen,beetje sleutelen aan mijn streamers en mini computers en ondertussen luisteren naar de Bill,s. :D

Mijn gehoor is nog niet helemaal in orde,dus echt beoordelen is er niet bij,wel kan de boel nu lekker inbranden.

Heb de GM70 onderdelen eerst opgeruimd,maak later wel weer een plan.

211audio
Contacteer:

Berichtdoor 211audio » wo 11 okt 2017, 15:17

Je kunt redelijk eenvoudig een GM70 versterker bouwen. Voor het gewicht is het wel handig om er 2 monoblokken van de maken. Dan weegt het nog veel (24Kg) maar het is te doen. Ik gebruik zelf een 300B als driverbuis, maar een 2A3/45 buis is ook een optie. Als je koppelt met een condensator ipv met een interstage, scheelt dat ook weer wat gewicht.

Wat het meten van de HV betreft: ik zet daar steeds 3 C's in serie met 3 weerstanden als spanningsdeler eroverheen. Je meet dan over elke weerstand 1/3 deel van het totale voltage.

Voor de schema's: <klik>

democles

Berichtdoor democles » wo 11 okt 2017, 17:36

Bedankt, 211audio :goedzo:

Laat dit project even liggen,maar niet in de prullenbak!

Om toch een beetje ervaring op te doen met DHT buizen ben ik eerst een voorversterker aan het bouwen ,met de 4P1L buis.

Gaat dat helemaal lukken dan komt de GM70 weer in beeld :lol:

Met deze 4P1L buis als driver.

Prachtige versterker heb je gebouwd,en bedankt voor de interesse in mijn lijdensweg. :D

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » wo 11 okt 2017, 19:46

211audio schreef:
Wat het meten van de HV betreft: ik zet daar steeds 3 C's in serie met 3 weerstanden als spanningsdeler eroverheen. Je meet dan over elke weerstand 1/3 deel van het totale voltage.

Voor de schema's: <klik>

Goeie tip! Ik zat me daar een beetje zorgen over te maken. Ik heb nog 845 monoblokken op stapel staan maar daarvan gaat de HV ten noorden van de 1000 volt uitkomen. Daar ga ik geen meter aan wagen.

Wordt overigens 2a3 - AE interstage - 845 met Tribute uitgangen en 2 enorme AE voedingstrafo's per blok. Ook nog 2 smoorspoelen per blok

Ik zet er wel wieltjes onder :hide:

211audio
Contacteer:

Berichtdoor 211audio » do 12 okt 2017, 9:36

Je hebt die weerstanden sowieso nodig als bleeders. Als je de condensatoren niet ontlaadt, dan ben je alsnog dood als je ergens de B+ aanraakt.

Ik heb nog wel een aantal Nippon Chemicon C's liggen 2x (3x 560uF/450V in serie = 186uF/1350V) + (3x 150uF/450V in serie = 50uF/1350V)
Ze zijn gebruikt, maar niet langer dan 120 uur. Clamps heb ik ook nog liggen. Laat maar weten of je interesse hebt voor een klein prijsje. Ik werk in Leiden, dus de verzendkosten kan ik je ook besparen.

Een 845 is een stuk lastiger aan te sturen dan een GM70. Kijk nog even via het bovenstaande linkje naar het schema van de Audio Note 845 SE amp.

Peter

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » do 12 okt 2017, 11:31

Aangezien we het hier al over schakelende voedingen voor B+ hebben, even een linkje naar Diyaudio.

http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... ost5039608

Daar worden deze meanwell units getoond,

http://www2.mouser.com/ProductDetail/Me ... 6dqMQ76w==

Wat ik me afvraag (ook ok diyaudio) is hoe een voeding met een konstante stroom uitgang gebruikt kan worden wanneer een constante spanning verlangt is. Is de uitgang nu een echt stroombron (dus die altijd 500mA levert, onafhankelijk van de load), of toch eerder een spanningsbron gelimiteerd op 500mA, en wanneer meer verlangt wordt, zakt de spanning in?

Volgens datasheet is de "open circuit voltage" = 315V (voor de 500mA voeding). Zou de spanning op 315V blijven zolang de "load" minder dan 500mA trekt? Lijkt wel als je naar t grafiekje op pagina 3 kijkt.

Dank voor de aandacht!
Erik

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 12 okt 2017, 16:55

erikdebest schreef:http://www2.mouser.com/ProductDetail/Me ... 6dqMQ76w==

Wat ik me afvraag (ook ok diyaudio) is hoe een voeding met een konstante stroom uitgang gebruikt kan worden wanneer een constante spanning verlangt is. Is de uitgang nu een echt stroombron (dus die altijd 500mA levert, onafhankelijk van de load), of toch eerder een spanningsbron gelimiteerd op 500mA, en wanneer meer verlangt wordt, zakt de spanning in?

Volgens datasheet is de "open circuit voltage" = 315V (voor de 500mA voeding). Zou de spanning op 315V blijven zolang de "load" minder dan 500mA trekt? Lijkt wel als je naar t grafiekje op pagina 3 kijkt.

Dank voor de aandacht!
Erik

Er wordt een "constant current region" opgegeven van 150...300volt.
Zonder stroom 315volt, bij toenemend verbruik zakt dan de spanning tot 300volt bij 500mA (600Ω).
Als je dan nog zwaarder belast blijft de stroom 500mA maar zakt de spanning.Tot je uiteindelijk nog maar 150volt overhoudt (bij 300Ω last)
Wat er daarna gebeurt ? vermoedelijk zakt de stroom dan ook of de voeding schakeld af ?
Anne

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » vr 13 okt 2017, 9:05

Hoi Anne,

dan hebben we volgens mij een vergelijkbare interpretatie van deze unit. Ik zou m voor maximaal 300mA gebruiken, dan you het dus moeten lukken. Nog een RF choke en een condensator aan de uitgang, wie weet? Ik denk dat ik er maar een bestel bij mouser (bij TME nog wat goedkoper, maar importeren in Zwitserland is daar duurder), test, en kijken of ik daarna de surplus markt in de gaten moet gaan houden :D

Fijn weekeinde, Erik

Terug naar “Versterkers”