Uitgangstrafo's (UGT) voor buizenversterkers meten.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

transplanum

Re: Uitgangstrafo's (UGT) voor buizenversterkers meten.

Berichtdoor transplanum » do 11 feb 2016, 23:14

De titel is helemaal duideljk "Trafo's meten" maar daarna gaat het gruwelijk mis.
Het simuleer verhaal is helemaal bagger en helpt totaal niet met wat werkelijk er toe doet.

De opmerkingen van Tom zijn wat mij betreft volledig terrecht.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » vr 26 feb 2016, 21:50

ik haak even aan bij de titel van dit verhaal. ik las op de site van JAC-music het volgende:
http://www.jacmusic.com/lundahl/tech-pa ... -Coils.htm

Sometimes you want to check the connections of a signal transformer, and just take a digital multi meter and quickly test it. Well that can damage a tone transformer before you know it, and also without you being aware
heeft iemand hier ervaring mee? of kan wat achtergrond van dit gevaar vertellen?

transplanum

Berichtdoor transplanum » vr 26 feb 2016, 22:19

Het is een beetje een kolder verhaal maar er zit wel een waarheid in.

Als je een trafo hebt zonder luchtspleet -een gemiddelde push-pull trafo- dan magnetiseer je de kern, maar niet snel tot verzadeging toe. Je kan ze ook weer makkelijk "neutraal" maken met een wisselspanning.

Mijn ervaring is dat je vooral met speciaal trafo's met veel nikkel in de kern moet oppassen.
Dat zijn meestal kleinsignaal trafo's. Een normale uitgangstrafo zal geen problemen geven.

AatV

Berichtdoor AatV » vr 26 feb 2016, 22:31

Kan me een verhaal herinneren uit de Audio & Techniektijd dat een UGT ringkerntrafo gemagnetiseerd raakte doordat 1 van de buizen bij een PP versterker ineens uitviel (we praten dan over 40 mA. of meer). De trafo moest daarna met een stevige wisselspanning weer "opgeschud" worden.

groet,
Aat

transplanum

Berichtdoor transplanum » vr 26 feb 2016, 23:04

Ja dat kan dan makkelijk maar het verhaal van de multimeter wat hierboven bedoeld wordt is zwaar overdreven.

Btw, onbalans met pp heeft zeker met ringkernen behoorlijk invloed op de performance, ben er geen liefhebber van......

AatV schreef:Kan me een verhaal herinneren uit de Audio & Techniektijd dat een UGT ringkerntrafo gemagnetiseerd raakte doordat 1 van de buizen bij een PP versterker ineens uitviel (we praten dan over 40 mA. of meer). De trafo moest daarna met een stevige wisselspanning weer "opgeschud" worden.

groet,
Aat

Terug naar “Versterkers”