Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SSassen

Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Berichtdoor SSassen » di 18 nov 2014, 9:55

Tja, ik kan het niet laten, ik heb jarenlang buizen links laten liggen omdat er teveel haken en ogen aan zitten. Echter in mijn jeugd heb ik ontzettend veel plezier beleefd aan het bouwen van buizenversterkers. Gewapend met weinig kennis, maar een overdosis aan enthousiasme, heb ik eind jaren '80, begin jaren '90, toch aardig wat buizenversterkers gebouwd, de laatste in '93.

Ik moet er eerlijk bij vermelden dat dat in de regel ging zonder al te veel kennis van zaken, anders dan opgedaan door het doorworstelen van diverse boeken over buizenversterkers van Elektuur (uit de bibliotheek) en oude buizenhandboeken met daarin onder andere principeschema's van versterkers.

Kortom, we gaan eens kijken of we ruim 20 jaar na dato iets in elkaar kunnen zetten waarbij wel de puntjes op de i worden gezet en waarbij ik gebruik kan maken van de kennis die ik de afgelopen 20 jaar heb opgedaan. Ik doe bij deze gelijk een beroep op de buizen aficionado's die dit forum rijk is, want mijn kennis is niet alleen roestig, maar ook incompleet, dus input is welkom.

Goed, wat wil ik gaan bouwen? De insteek is een versterker die toch minimaal 40 á 50W kan leveren aan 8 Ohm, push-pull heeft dan zeker de voorkeur. Daarnaast wil ik geen exotische buizen en moeilijk te leveren trafo's gaan gebruiken maar makkelijk verkrijgbare onderdelen. Ik kom dan uit op een KT88 in push-pull, die ik gebalanceerd aan wil gaan sturen, simpelweg omdat al mijn huidige audioapparatuur ook gebalanceerd is uitgevoerd.

Tot zover even de openingspost, reacties zijn uiteraard welkom!
Laatst gewijzigd door SSassen op wo 27 dec 2017, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mediocre is not my middle name.

ray5150

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Berichtdoor ray5150 » di 18 nov 2014, 10:03

Laat je de trafo's maken in Schagen ?
Kost wat, maar dan heb je ook wat. :lol:

Leuk dit, ga ik volgen.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 18 nov 2014, 10:08

ray5150 schreef:Laat je de trafo's maken in Schagen ?

Leuk dit, ga ik volgen.

Nee, mijn oog is gevallen op trafo's van Menno van der Veen en van Hammond, die zijn gewoon direct leverbaar want ze liggen gewoon bij diverse leveranciers op de plank. Kwa kostprijs is dat ook het gunstigst en zowel Menno van der Veen als Hammond hebben een stevige reputatie wat trafo's voor buizenversterkers betreft, win-win wat mij betreft.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 18 nov 2014, 10:46

Hieronder de specificaties van de uitgangstrafo's die ik op het oog heb:

Van der Veen VDV-GIT80
http://www.mennovanderveen.nl/images/he ... 8us11.html

Hammond 1650R
http://www.hammondmfg.com/pdf/5c0051-52.pdf

Beide zijn overgedimensioneerd voor mijn toepassing en kunnen tot pakweg 100W leveren. De VDV-GIT80 is ontworpen volgens de laatste inzichten zoals ook door Menno van der Veen gepubliceerd in diverse publicaties. De Hammond 1650R heeft z'n sporen al verdiend en is gewoon een hele goede trafo, heel veel projecten op DIYaudio zijn bijvoorbeeld voorzien van deze trafo. Beide trafo's kosten zo rond de ~100 euro per stuk.

nl3prc

Berichtdoor nl3prc » di 18 nov 2014, 10:57

Beter één in de hand dan de lucht van tien. ](*,)
Een goed plaatje heeft geen woorden nodig.:rock:

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » di 18 nov 2014, 11:55

Een wild idee:
Ik heb ooit eens een Lundahl LL7905 gebruikt om direct de roosters van een 300B aan te sturen, dat ging prima een je hebt ook meteen een gebalanceerde ingang. Voorwaarde is wel dat de uitgangsimpedantie van hetgeen ervoor zit voldoende laag moet zijn. Die trafo's hebben twee secundaire wikkelingen, wellicht dat je hiermee ook meteen de fasedraaier kan realiseren. Hoe het dan met de feedback zit zou ik niet weten, maar daar kan iemand anders misschien iets over zeggen.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 18 nov 2014, 11:57

SSassen schreef:
ray5150 schreef:Laat je de trafo's maken in Schagen ?

Leuk dit, ga ik volgen.

Nee, mijn oog is gevallen op trafo's van Menno van der Veen en van Hammond, die zijn gewoon direct leverbaar want ze liggen gewoon bij diverse leveranciers op de plank. Kwa kostprijs is dat ook het gunstigst en zowel Menno van der Veen als Hammond hebben een stevige reputatie wat trafo's voor buizenversterkers betreft, win-win wat mij betreft.

Misschien hier eens kijken. Deze site is al vaker voorbij gekomen als het gaat om een trafoset voor buizenversterkers.
Trafoset
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

nl3prc

Berichtdoor nl3prc » di 18 nov 2014, 12:22

Beetje wazig en wat is 1 zl in euro's dat is niet helemaal duidelijk
Beter één in de hand dan de lucht van tien. ](*,)
Een goed plaatje heeft geen woorden nodig.:rock:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 18 nov 2014, 12:44

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 18 nov 2014, 12:46

nl3prc schreef:Beetje wazig en wat is 1 zl in euro's dat is niet helemaal duidelijk

100 zl is ongeveer 24 euro
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

metabaron

Berichtdoor metabaron » di 18 nov 2014, 14:31

Persoonlijk heb ik een pp 6550 met de menno trafos.
En ik heb er een paar gehoord met deze trafoos en er is een uitstekende kwaliteit mee te behalen.
Afhankelijk van buizen en schakelingen , check de site van menno eens goed hier staat heel veel info op.
Ik heb een voorkeur voor de 6550 ipv kt 88 maar je kan ook el34 kt120 kt150 proberen.
Veel keuze en veel beslissingen te maken.
Als je toch wat van menno besteld kan je ook nog naar die voedingstrafos kijken zit alles op wat je nodig hebt.......

Dennis
Dennis

Dan

Berichtdoor Dan » di 18 nov 2014, 17:07

metabaron schreef:Persoonlijk heb ik een pp 6550 met de menno trafos.
En ik heb er een paar gehoord met deze trafoos en er is een uitstekende kwaliteit mee te behalen.
Afhankelijk van buizen en schakelingen , check de site van menno eens goed hier staat heel veel info op.
Ik heb een voorkeur voor de 6550 ipv kt 88 maar je kan ook el34 kt120 kt150 proberen.
Veel keuze en veel beslissingen te maken.
Als je toch wat van menno besteld kan je ook nog naar die voedingstrafos kijken zit alles op wat je nodig hebt.......

Dennis

Leuk, daar wil ik de EL34 van mijn UL40S nog eens mee vervangen.

BertDB

Berichtdoor BertDB » di 18 nov 2014, 17:32

Is het de bedoeling om vanaf 0 een schema op te bouwen of eerder te baseren op een reeds bestaand?
Ik volg je volledig ivm de keuze voor makkelijk te verkrijgen onderdelen. Er heerst als het ware een handeltje in de exoten der radiobuizen en als je een tijdje met de versterker wil spelen moet je al een voorraadje aanleggen. Not done dus :wink:

Persoonlijk vind ik de Monobill van Dick één van de mooiere ontwerpen.
Een Push-Pull ontwerp leent zich ook uitstekend om gebalanceerd aan te sturen, het verbaast mij dat ze niet meer voorkomen :!:

Gerrit schreef:Een wild idee:
Ik heb ooit eens een Lundahl LL7905 gebruikt om direct de roosters van een 300B aan te sturen, dat ging prima een je hebt ook meteen een gebalanceerde ingang. Voorwaarde is wel dat de uitgangsimpedantie van hetgeen ervoor zit voldoende laag moet zijn. Die trafo's hebben twee secundaire wikkelingen, wellicht dat je hiermee ook meteen de fasedraaier kan realiseren. Hoe het dan met de feedback zit zou ik niet weten, maar daar kan iemand anders misschien iets over zeggen.

Gebalanceerd is reeds fase + tegenfase dus een fasedraaier is niet meer nodig.
Simpel voortrapje met de ECC99, eventueel zoals Dick gerealiseerd met een stroombron voor de instelling.
De ECC99 in het schema van Dick is trouwens een erg knappe buis!
Niet duur, makkelijk te verkrijgen, en mooi (zijdezacht zoals her en der wel eens wordt beweerd) van klank.
Ik heb 'em nog in diverse ontwerpen toegepast in het verleden, steeds naar volle tevredenheid =D>
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 18 nov 2014, 17:43

Er bestaat al een "Sander's KT88 Push Pull" ... de WK van Sander de Waal...

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

dre

Berichtdoor dre » di 18 nov 2014, 18:09

Ik zou liever triode zien,of in ieder geval omschakelbaar. :mrgreen:
потому что он может!

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » di 18 nov 2014, 18:33

BertDB schreef:Is het de bedoeling om vanaf 0 een schema op te bouwen of eerder te baseren op een reeds bestaand?
Ik volg je volledig ivm de keuze voor makkelijk te verkrijgen onderdelen. Er heerst als het ware een handeltje in de exoten der radiobuizen en als je een tijdje met de versterker wil spelen moet je al een voorraadje aanleggen. Not done dus :wink:

Persoonlijk vind ik de Monobill van Dick één van de mooiere ontwerpen.
Een Push-Pull ontwerp leent zich ook uitstekend om gebalanceerd aan te sturen, het verbaast mij dat ze niet meer voorkomen :!:

Gebalanceerd is reeds fase + tegenfase dus een fasedraaier is niet meer nodig.

Maak je daarmee de uitgangstrafo niet verantwoordelijk voor de common mode rejection op de ingang? Is dat niet wat ver weg?
De ingangstrafo kan ook de nodige versterking leveren en ruim 50V secundair. Ingangstrafo - twee buizen - uitgangstrafo, dat is het idee. Lekker simpel, volledig galvanisch gescheiden en dus geen brom.

Gerrit

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 18 nov 2014, 19:10

BertDB schreef:Is het de bedoeling om vanaf 0 een schema op te bouwen of eerder te baseren op een reeds bestaand?

Ik wil vanaf 0 beginnen, maar niet zonder natuurlijk te kijken naar bestaande ontwerpen. Ik heb niet de pretentie dat ik na bijna 100 jaar buizentechniek en 10.000-en ingenieurs en belangstellenden die met de materie gestoeid hebben nu met iets wezenlijk nieuws ga komen.

Wel wil ik waar nodig het de buizen zelf zo comfortabel mogelijk maken, dus de voeding, stroombronnen, de bias regeling, etc. etc. zal met halfgeleiders worden uitgerust.

De keuze voor een KT88 push-pull ligt overigens vast, omdat dit het beste aansluit bij wat er gemiddeld van een versterker verwacht wordt, de buizen zelf goed verkrijgbaar zijn en er wat betreft ontwerpen e.d. met de KT88, veel, heel veel, ontwikkeling is geweest de afgelopen jaren.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 18 nov 2014, 19:12

Gerrit

Da's inderdaad een wild idee, maar ik wilde met een LTP, long tail pair, beginnen, niet met een trafo, één trafo in de signaalweg vind ik feitelijk al wat veel :D

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » di 18 nov 2014, 19:28

SSassen schreef:

Gerrit

Da's inderdaad een wild idee, maar ik wilde met een LTP, long tail pair, beginnen, niet met een trafo, één trafo in de signaalweg vind ik feitelijk al wat veel :D

Ik dacht precies andersom, maar één buis (dan weet je waar je naar luistert als je een ander type probeert) en geen koppelcondensator.

Gerrit

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 18 nov 2014, 19:32

Gerrit schreef:Ik dacht precies andersom, maar één buis (dan weet je waar je naar luistert als je een ander type probeert) en geen koppelcondensator.

Gerrit

Met een LTP en een predriver kom je als je 't goed dimensioneert weg zonder koppelcondensatoren, daarvan zitten er dan alleen twee richting de KT88 eindbuizen. Ik ben niet zo weg van kleinsignaal trafo's, zeker niet wanneer die een heel breed frequentiebereik moeten weergeven, niet in de laatste plaats omdat de uitgangsimpedantie van de gebruikte voorversterker nu een veel grotere rol gaat spelen.

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » di 18 nov 2014, 19:43

SSassen schreef:Ik ben niet zo weg van kleinsignaal trafo's, zeker niet wanneer die een heel breed frequentiebereik moeten weergeven, niet in de laatste plaats omdat de uitgangsimpedantie van de gebruikte voorversterker nu een veel grotere rol gaat spelen.

Dat laatste klopt absoluut, ik had het toen bedacht om direct door een Benchmark DAC1 aangestuurd te worden. Het moet wel iets zijn met een uitgangsimpedantie van 75Ω of minder.
Als ik echt niks meer te doen heb dan ga ik dat zelf misschien nog eens proberen, met een paar EL84's in triode of zoiets.

Gerrit

metabaron

Berichtdoor metabaron » di 18 nov 2014, 19:51

De heer dalojan , volgens mij ook aktief hier op het forum heeft ook een mooie versterker gemaakt . Misschien valt dit in jou straatje.....
image.jpg

Gewoon wat ideetjes voor je he, Sander....

Dennis
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dennis

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 18 nov 2014, 19:56

audiomanics schreef:Er bestaat al een "Sander's KT88 Push Pull" ... de WK van Sander de Waal...

Kees

En dat is zeker een amp om eens naar te kijken.
:rock: :rock: :rock:

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 18 nov 2014, 20:04

Kappa7 schreef:
audiomanics schreef:Er bestaat al een "Sander's KT88 Push Pull" ... de WK van Sander de Waal...

Kees

En dat is zeker een amp om eens naar te kijken.
:rock: :rock: :rock:

Ik heb al gezocht maar kan niks concreets vinden, of de zoekfunctie op het forum is stuk?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 18 nov 2014, 20:06

Heb je dit al 's bekenen ? http://www.mennovanderveen.nl/eng/pr20he-s2.html
Mag die EL156 wel, is ook een uitvoering met octal tegenwoordig.
Het is wel een oud ontwerp,LS wikkeling voor tegenkoppeling.
Met de nieuwe trafo van Menno met extra wikkelingen voor de kathode tegenkoppeling krijg je een mooie eindtrap zonder overdreven eisen aan de voorversterker wegens de hoge steilheid van de eindbuis.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Terug naar “Versterkers”