Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Berichtdoor Henkjan » wo 03 jan 2018, 14:12

zijn de "ingepakte" trafo's van Toroidy niet wat? heb je helemaal geen kap nodig en kan je gewoon kopen wat t beste werkt (en zij doen ook custom gewikkelde trafo's)
https://sklep.toroidy.pl/en_US/i/Toroid ... formers/40
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 03 jan 2018, 14:20

Potverdulleme Anne , ik ga wel erg hard op Mn platte ***
Ik heb daarvoor al een wijziging in Mn bericht gedaan dat ik eraan twijfelde of het wel in het topic van Sander was
Het is dus zeker , ik drink geen druppel , maar je zou zeggen van wel :shock: :oops:
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 03 jan 2018, 14:21

SSassen schreef:Ik loop 'm nogmaals na, dat had ik nu al drie keer gedaan, met de datasheets erbij, en kennelijk zit alles toch op de goede plek, maar ik doe het nogmaals, check-double-check-triple-check-quadruple-check ...
Aan die grafiek kun je ook zien waarom deze fet.Als je onder de 250mA blijft moet er minstens -2v zijn.Da's 2mA voor de 431 die een min. van 1mA wil zien.
De DN2540 moet al minder dan |-1v| krijgen om stroom van enige betekenis door te laten.
Het leuke van deze soort fet's is dat er geen sturing vanuit de ingangsspanning nodig is en dat ze vanzelf een max. stroom hebben, kortsluitvast (niet te lang, heet !)
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 03 jan 2018, 14:26

Henkjan schreef:zijn de "ingepakte" trafo's van Toroidy niet wat? heb je helemaal geen kap nodig en kan je gewoon kopen wat t beste werkt (en zij doen ook custom gewikkelde trafo's)

Ja, ik zit er toevallig nu net naar te kijken. Maar volgens mij etsen of laseren ze hun logo op de bovenkant van de verchroomde kap, je snapt uiteraard dat dat een absolute no-go is voor mij. Overigens passen dezelfde trafo's die ze ingegoten in de verchroomde kappen leveren ook in de grotere kappen die ik heb gevonden. Ik zou dan inderdaad zowel de uitgangs- als voedingstrafo daar kunnen laten wikkelen op specificatie.
Mediocre is not my middle name.

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 03 jan 2018, 14:31

Ah!buis schreef:
SSassen schreef:Ik loop 'm nogmaals na, dat had ik nu al drie keer gedaan, met de datasheets erbij, en kennelijk zit alles toch op de goede plek, maar ik doe het nogmaals, check-double-check-triple-check-quadruple-check ...
Aan die grafiek kun je ook zien waarom deze fet.Als je onder de 250mA blijft moet er minstens -2v zijn.Da's 2mA voor de 431 die een min. van 1mA wil zien.
De DN2540 moet al minder dan |-1v| krijgen om stroom van enige betekenis door te laten.
Het leuke van deze soort fet's is dat er geen sturing vanuit de ingangsspanning nodig is en dat ze vanzelf een max. stroom hebben, kortsluitvast (niet te lang, heet !)
Anne

Ja, ik vond het alweer zo'n typische Anne-schakeling, handig gebruikmakend van de eigenschappen van de gebruikte onderdelen. Ik ben even m'n buro aan het opruimen, want het is wat rommelig door de stapel post waar ik vandaag doorheen geworsteld ben en daar wordt ik altijd een beetje chagerijnig van, daarna ga ik weer even met de 'Anne stab' aan de slag.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 03 jan 2018, 14:34

SSassen schreef:
Henkjan schreef:zijn de "ingepakte" trafo's van Toroidy niet wat? heb je helemaal geen kap nodig en kan je gewoon kopen wat t beste werkt (en zij doen ook custom gewikkelde trafo's)
Ja, ik zit er toevallig nu net naar te kijken. Maar volgens mij etsen of laseren ze hun logo op de bovenkant van de verchroomde kap, je snapt uiteraard dat dat een absolute no-go is voor mij. ....

je kan ook zonder logo bestellen. helaas niet met je eigen logo. en ze hebben ook smoorspoelen die ook in zo'n mooie kap kunnen :hide: kost wat, maar dan heb je ook wat geen extra kappen meer nodig
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 03 jan 2018, 14:34

SSassen schreef:Ja, ik zit er toevallig nu net naar te kijken. Maar volgens mij etsen of laseren ze hun logo op de bovenkant van de verchroomde kap, je snapt uiteraard dat dat een absolute no-go is voor mij. Overigens passen dezelfde trafo's die ze ingegoten in de verchroomde kappen leveren ook in de grotere kappen die ik heb gevonden. Ik zou dan inderdaad zowel de uitgangs- als voedingstrafo daar kunnen laten wikkelen op specificatie.

Het lijkt me voor hun toch geen probleem om die dingen "niet-ingegoten" te leveren ?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 03 jan 2018, 14:39

Nog een kleine aanpassing mogelijk. Die 1k kan met deze fet en niet teveel stroom best 2k.Scheelt in de warmte voor de 820. Om de 431 wat meer ruimte te geven (hoeft niet), spanning wat omhoog, ook gunstig voor de hete fet, alle beetjes helpen.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 03 jan 2018, 14:45

ray5150 schreef:
SSassen schreef:Ja, ik zit er toevallig nu net naar te kijken. Maar volgens mij etsen of laseren ze hun logo op de bovenkant van de verchroomde kap, je snapt uiteraard dat dat een absolute no-go is voor mij. Overigens passen dezelfde trafo's die ze ingegoten in de verchroomde kappen leveren ook in de grotere kappen die ik heb gevonden. Ik zou dan inderdaad zowel de uitgangs- als voedingstrafo daar kunnen laten wikkelen op specificatie.

Het lijkt me voor hun toch geen probleem om die dingen "niet-ingegoten" te leveren ?

Ja, dat schreef ik hierboven al, het zijn gewoon hun standaard trafo's.

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 03 jan 2018, 15:48

Ah!buis schreef:Nog een kleine aanpassing mogelijk. Die 1k kan met deze fet en niet teveel stroom best 2k.Scheelt in de warmte voor de 820. Om de 431 wat meer ruimte te geven (hoeft niet), spanning wat omhoog, ook gunstig voor de hete fet, alle beetjes helpen.
Anne

Okay, met bovenstaande aanpassingen en een klein, opsteek, TO-220 koellichaam wordt de IRF820 wat minder warm nu, maar hij zit alsnog binnen een tiental seconden rond de 100C, na pakweg een minuut of twee gaf de 220R weerstand op de gate van de 6N100D2 er de brui aan, dus ergens gaat er iets niet goed.

AatV

Berichtdoor AatV » wo 03 jan 2018, 16:19

SSassen schreef: na pakweg een minuut of twee gaf de 220R weerstand op de gate van de 6N100D2 er de brui aan, dus ergens gaat er iets niet goed.

Stroom door de gate? Zou niet moeten kunnen. Heeft de IXTP.. niet te veel statische electricteit over zich heen gekregen?

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 03 jan 2018, 16:21

AatV schreef:
SSassen schreef: na pakweg een minuut of twee gaf de 220R weerstand op de gate van de 6N100D2 er de brui aan, dus ergens gaat er iets niet goed.

Stroom door de gate? Zou niet moeten kunnen. Heeft de IXTP.. niet te veel statische electricteit over zich heen gekregen?

groet,
Aat

Niet door mij i.i.g. ik werk altijd met een polsbandje en soldeerbout etc. zijn netjes geaard.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 03 jan 2018, 16:32

Stevig HF oscilleren zou kunnen, gaat er ~stroom door de ingangscapaciteit van de fet.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 03 jan 2018, 19:09

Men doet vaak een ferriet kraal om de gate ter voorkoming van oscilleren
shit draadje vergeten :oops:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 03 jan 2018, 19:24

Oscillaties moeten in principe met de scoop op te sporen zijn.

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 03 jan 2018, 20:39

ray5150 schreef:Oscillaties moeten in principe met de scoop op te sporen zijn.

Zeer zeker, maar ik wordt eerlijk gezegd een beetje zenuwachtig van het meten met een scope probe in een voeding waar honderden volts DC op staan. Ik ga morgen nog een poging wagen, ik was vandaag erg druk in de weer met werk gerelateerde zaken en heb tussendoor de regelaar even in elkaar gesoldeerd en aangesloten en geen tijd gehad er echt in detail naar te kijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 03 jan 2018, 22:48

Kom op, jij wilt toch een buizenversterker :-k Laat je je toch niet kisten door zo'n basaal voedinkje? :relax:
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 03 jan 2018, 23:05

Pjotr schreef:Kom op, jij wilt toch een buizenversterker :-k Laat je je toch niet kisten door zo'n basaal voedinkje? :relax:
Hij zal idd dat (vroegtijdig/schielijk) kisten willen voorkomen :D
Hoeft trouwens helemaal niet op een hoge spanning.De 300-en kohm weerstand vervangen door bijv. 12k, komt er nog maar 30V uit, kan er 50V+rimpel in.Enige verschil is dat de terugkoppeling een (verhoudingsgewijze) groter deel van de uitgang doorgeeft.Als er dan iets niet stabiel is zou dat erger worden.
Anne

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 04 jan 2018, 11:47

Is het geen idee om als test dit voedingkje eens te proberen ?

HS voeding.png

Die heb ik al een paar jaar in gebruik in mijn buizenvoorversterker.
(Hoeft natuurlijk niet 1op1 overgenomen te worden, wat overbodig is kan eruit, zoals C16,R13,R14,R15.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 04 jan 2018, 11:59

ray5150 schreef:Is het geen idee om als test dit voedingkje eens te proberen ?

Bronvermelding :-s
THEL RNT-400 Power Supply
Anne

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 04 jan 2018, 12:04

@Ray,

Ik had al een nette werkende hoogspanningsregelaar, naar m'n eigen ontwerp, echter ik wil Anne z'n regelaar ook eens proberen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 04 jan 2018, 12:07

ray5150 schreef:Is het geen idee om als test dit voedingkje eens te proberen ?

HS voeding.png

(Hoeft natuurlijk niet 1op1 overgenomen te worden, wat overbodig is kan eruit, zoals C16,R13,R14,R15.)

Dat kan natuurlijk Ray. Maar met 2 elektronica diploma's en een scoop van 15 mille moet hij hier toch ook zelf uit kunnen komen? Maar misschien is het wel een goed idee om de vaart er in te houden! :mrgreen:
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 04 jan 2018, 12:12

Pjotr schreef:... een scoop van 15 mille

Die staat nog bij Keysight, nog niks vernomen van hoe of wat :?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 04 jan 2018, 12:21

SSassen schreef:
Pjotr schreef:... een scoop van 15 mille

Die staat nog bij Keysight, nog niks vernomen van hoe of wat :?

Ach de planning was toch voor eind van het jaar? O:)

Maar ik zou dat ding van Anne met BJT's uitvoeren. Mosfets zijn i.d.d. notoire oscillators op deze manier. Gezien het experimentele karakter is het dan ook eenvoudiger om er een stroombegrenzing in te klussen. Overigens is die TL/LM431 wel een van de meest ruisende regulators. Of je dat nou wil?

Snap sowieso geen bal van dat schema van Anne. Volgens mij moet die 2K aan de ingang zitten en niet aan de uitgang.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 04 jan 2018, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 04 jan 2018, 12:45

Pjotr schreef:Maar ik zou dat ding van Anne met BJT's uitvoeren. Mosfets zijn i.d.d. notoire oscillators op deze manier. Gezien het experimentele karakter is het dan ook eenvoudiger om er een stroombegrenzing in te klussen.
En die dingen zijn net zo mooi,net pentodes :D
Wel een stuk steiler O:) en grotere capaciteiten :( .De stroombegrenzing krijg je er vanzelf bij, Idss bij Vgs=0.
Anne

Terug naar “Versterkers”