gitaarversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sander1238

gitaarversterker

Berichtdoor sander1238 » zo 17 mei 2015, 15:44

al zo'n 15 jaar hangt er in mijn knutsel hok een electrische gitaar, ooit eens uit de container getrokken van de vuilnis belt. Het ding hing er voor de sier en met het idee ooit er eens naar te kijken of hij het nog doet.
DSCF5771.JPG

zo'n plan blijft dus 15 jaar liggen, tot enkele weken geleden.

Een buurtbewoner kwam bij mij met de overblijfselen van een zelfbouwbuizen gitaar versterker met schema waar zijn net overleden vader ooit eens aan begonnen was, of ik er iets mee kon want ik deed iets met electronica.
Natuurlijk. Er zaten op de trafo's en enkele weerstanden, verder was de beste man niet gekomen. Ik heb het ding gestript en weer opgebouwd volgens schema. Ik had nog een 12" yamaha orgel speaker liggen dus laat maar komen dat geluid.

De bezetting is 2* ecc83 en 2*el84, de voedingstrafo is van het type groot, de UGT is naar ik meen van een bocama/lafayette.
de voeding bestaat uit een brugcel en 2 dubbele JJ 32uf elco's.

Inmiddels speelt het ding, echter is hij nog niet brom vrij.

Het enige wat er nu nog echt aan schort is dat ik geen gitaar kan spelen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ooit op m'n 16e heel enthousiast aan begonnen om het ding op m'n 18e weer weg te zetten.

Nu mijn vraag, klopt het schema en wat te doen aan de brom.
Er zit een 100ohm weerstand tussen 1 kant en de aarde, voedingsspanningen kloppen, de resterende spanningen kloppen ook.
Het probleem brom bevind zich in de voortrapjes, wanneer de volume knop dicht gaat is de brom verdwenen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Re: gitaarversterker

Berichtdoor ray5150 » zo 17 mei 2015, 18:03

Lijkt mij een Egmond, die gitaar. kan anders ook een Eko zijn.

sander1238

Berichtdoor sander1238 » zo 17 mei 2015, 18:12

Is dat goed???

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 17 mei 2015, 18:18

Leuk ding.Netjes gemonteerd, simpele schakeling, geen tegenkoppeling.
Brom uit de voorversterker, weg met potmeter dicht, zou kunnen.
Verwissel de twee ECC83 van plaats, zou kunnen dat er een een lek heeft gloei naar kathode.Of dat C1 niet deugt, kun je uittesten door er een bij te zetten (hoeft er niks los).
Hoewel een verkeerd aardkontakt ook kan maar dan heeft ie altijd al gebromd.
Kontakt 2 en 7 van V2 ombeurten rechtstreeks aan de min van C1 verbinden, als de brom dan verdwijnt weet je of het de een of andere ingang is.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 17 mei 2015, 18:35

sander1238 schreef:Is dat goed ???

Niet echt, relatief goedkoop beginnersspul dat in de jaren '60 gemaakt werd.
In ieder geval niet vergelijkbaar met Fender en Gibson.

sander1238

Berichtdoor sander1238 » zo 17 mei 2015, 22:37

Ah!buis schreef:Leuk ding.Netjes gemonteerd, simpele schakeling, geen tegenkoppeling.
Brom uit de voorversterker, weg met potmeter dicht, zou kunnen.
Verwissel de twee ECC83 van plaats, zou kunnen dat er een een lek heeft gloei naar kathode.Of dat C1 niet deugt, kun je uittesten door er een bij te zetten (hoeft er niks los).
Hoewel een verkeerd aardkontakt ook kan maar dan heeft ie altijd al gebromd.
Kontakt 2 en 7 van V2 ombeurten rechtstreeks aan de min van C1 verbinden, als de brom dan verdwijnt weet je of het de een of andere ingang is.
Anne

Alle door Anne aangehaalde punten geprobeerd, het laatste bate. Als ik pen 7 van V2 kortsluit met massa is het nagenoeg volkomen stil.
Ligt het dan aan de buis? de ingangs kabel is geïsoleerd met de aarding aan de ingang, andere kant los. 1M weerstand over de ingang zit er in.

@Anne, de versterker heeft nooit gespeeld, de vorige eigenaar was een fervent gitarist en wilde wel eens proberen om zelf een versterker te bouwen, naar verluid heeft hij kort daarna een nieuwe fabrieks-amp gekocht.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 17 mei 2015, 22:52

sander1238 schreef:Alle door Anne aangehaalde punten geprobeerd, het laatste bate. Als ik pen 7 van V2 kortsluit met massa is het nagenoeg volkomen stil.
Ligt het dan aan de buis? de ingangs kabel is geïsoleerd met de aarding aan de ingang, andere kant los. 1M weerstand over de ingang zit er in.

Als je de twee ECC83 al verwisseld hebt zonder verschil is het niet waarschijnlijk dat de buis de oorzaak is.
Op een of andere manier pikt de verbinding naar pin 7 brom op.Moeilijk zo te zeggen hoe.Ongewilde verbinding aarde naar chassis, aardlus, iets in de buurt van de ingang die bij in 7 hoort ?
Anne

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 17 mei 2015, 23:53

Mogelijk kan het ook aan de bedrading en/of afscherming liggen van de gitaar.
Die is vaak bedroevend slecht.

Versterkertje ziet er best aardig uit. vind alleen die frontplaat en de indeling daarvan een verschrikking.
Alles op een horizontale lijn is veel netter en praktischer. zie je ook bij vrijwel alle ontwerpen.

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » za 12 sep 2015, 21:08

Ik heb deze versterker een poosje geleden van Sander overgenomen. Brom is er idd keurig uit (behalve als ie nog wat koud is) en hij klinkt heerlijk.

Nou zou ik er graag nog wat aanpassingen/toevoegingen aan willen doen zoals uitgebreidere toonregeling en een regelbare gain met master volume.

Ik weet alleen niet waar te beginnen en hoe dit te implementeren in deze versterker.
Wie o wie kan mij helpen met wat schema's en de plekken waar ik die schakelingen in moet voegen in het bestaande schema?

Gr,

Harm.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 12 sep 2015, 22:06

Zoiets bijv.?
Anne

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » za 12 sep 2015, 22:28

Ja zo iets bijvoorbeeld ;)

En stel nou dat ik er ook nog eentje voor de mid bij zou willen hebben?
-das dan iig de tone regeling geregeld.

Nog te gaan:
-Gain controll edit: had de pots van 1 meg nog niet zien staan. (neem aan dat dat dan gain is?
-en eventueel een leuk schematje voor iets van reverb/presence.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 12 sep 2015, 23:08

Zomaar een eerste aanzet. De potm.'s bij de ingang (1M log) is voor de gevoeligheid per ingang, de oorspronkelijke volume is dan de meester.
Die basregeling zo stelt niet zoveel voor.Een beetje uitgebreider regeling heeft eigenlijk een laagohmige aansluiting nodig, die is er hier niet.Zal 's zien of er wat te verzinnen is.
Om er nog extra toeters en bellen aan te hangen wordt het meer een soort plakwerk, niet zo fraai.De versterker zou dan beter opgesplits (nog wel één toestel) in een voor- en eindversterker.Dan kunnen toonregeling en andere extra's ertussen gehangen, zolang de voeding het kan trekken en er plaats is.
Anne

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » za 12 sep 2015, 23:16

er is plaats zat en volgens mij is die voeding ook flink overbemeten (zie plaatjes in de post van sander.)

Het punt is alleen dat ik het momenteel nog niet helemaal zie zitten om het ding helemaal uit elkaar te trekken en opnieuw op te bouwen. Aan de andere kant is dat natuurlijk wel weer erg leerzaam.
Daarnaast vind ik dat het er best rommelig uit ziet van binnen als ik het vergelijk met andere versterkers die netjes op een turretboard zijn opgebouwd.

Overigens is dit geen verwijt naar Sander toe laat dat duidelijk zijn. De manier waarop er gewerkt is is erg netjes maar het is meer de layout die nu erg lastig te volgen is.

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » za 12 sep 2015, 23:23

Ter verduidelijking van wat ik graag zou willen:

1 ingang met zoveel mogelijk headroom, dus dat ie zo lang mogelijk lekker clean blijft.
En 1 ingang die dmv een gain en volume combi can redelijk clean tot smerig is in te stellen naar wens.
(of natuurlijk 1 ingang met een schakelaar om te kiezen tussen beide.)

Op dit moment gaat het oversturen hoofdzakelijk dmv de volumeknop en eis er nog een schakelaartje aanwezig waarmee je kunt kiezen tussen 1 of beide buishelften van de eerste ax7 was alleen maar effect heeft op het volumeniveau, het moment van oversturen blijft hetzelfde alleen zijn de buren wat blijer.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 13 sep 2015, 0:20

Ik heb nog wel een paar galmveren liggen... :hide:

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » zo 13 sep 2015, 0:41

Ha kijk das een leuke toevoeging :D

Op een of andere manier heb ik het idee dat dit nog wel eens iets heel leuks kan gaan worden.

sander1238

Berichtdoor sander1238 » zo 13 sep 2015, 0:46

Ik ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken harm. Ik blijf het volgen. Succes.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 13 sep 2015, 15:05

Beetje ? veranderde eindversterker.Toonregeling erin,geeft een afgerond geheel.Zo kan er voor de volumeregelaar allerhande fratsen aangehangen zolang er maar ong. ½V uitkomt.
Anne

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » zo 13 sep 2015, 21:55

Ziet er goed uit zo :)

Zit overigens op het www nog wat schema's te bekijken en wat ik daaruit opmaak is dat wat nu aangeduid word als 'volume' in het schema eigenlijk de gain controll is.
Daarmee bepaal je in hoeverre de tweede ax7 overstuurd word of niet in een ander schema zag ik dan vervolgens nog een pot zitten na de tweede AX7 welke gelabeld was als volume.

buizen zijn welliswaar niet hetzelfde maar gaat om het idee.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 13 sep 2015, 22:32

Master of gain, het zijn beide volumeregelaars.De bedoeling zal wel zijn dat de master zo laag ingesteld wordt (=heel ongevoelige eindversterker) dat de voorversterker meer moet leveren dan wat eigenlijk kan en dan overstuurt raakt, lekker vervormt.De gain bepaalt dan hoeveel ingang er nodig is om te oversturen.Ze hebben er hier dan ook een versterkertrapje extra tegenaan gegooid.
De plaats van de master is wel wat raar, binnen de tegenkoppellus, die werkt dan de regeling tegen.Omdat de tegenkoppeling hier bijna niks voorsteld kan 't wel.
Anne

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » zo 13 sep 2015, 23:46

Juistem anne ;) dat is precies wat de bedoeling is en zoals ik het ook graag op deze versterker zou hebben PLUS en keuze mogeljkheid om het te omzeilen. (zie je ook aan de schakelaar in het bovenstaande schema).

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 14 sep 2015, 13:45

Als je dat geval waar "Bright" bijstaat bedoeld,die dient enkel om een beetje heel hoog toe te voegen (als de "gain" niet te ver openstaat).
Met de "Master" helemaal open en de "gain" als volumeregelaar is 't een gewone (niet al te goede) versterker.
De eerste trap (dubbele triode) is wel heel raar en rommelig getekend.Je zou er iets met één ingang van kunnen maken, hou je een triode over, kan die 6C4 vervallen.Krijg je eenzelfde buizenbezetting als in de L-II.
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 14 sep 2015, 18:23

Zoiets bijv.Wat aangepast op de LiteII dingen, grotendeels onveranderd.
Anne

Even een vergeten lijntje weggehaald.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 14 sep 2015, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

sander1238

Berichtdoor sander1238 » ma 14 sep 2015, 18:55

Ah!buis schreef:Met de "Master" helemaal open en de "gain" als volumeregelaar is 't een gewone (niet al te goede) versterker.

Anne

Mag ik hieruit concluderen dat je het schema niks vind Anne?
Is er dan een schema met dezelfde buisbezetting met de features die harm graag zou willen?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 14 sep 2015, 20:10

sander1238 schreef:
Ah!buis schreef:Met de "Master" helemaal open en de "gain" als volumeregelaar is 't een gewone (niet al te goede) versterker.

Anne

Mag ik hieruit concluderen dat je het schema niks vind Anne?
Is er dan een schema met dezelfde buisbezetting met de features die harm graag zou willen?

Dat is niet over de LiteII maar 't laatste geval, beetje eigenaarig hier en daar.Daarom kan het wel werken.
Anne

Terug naar “Versterkers”