Buizen voorversterker voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Leeuwarden

Buizen voorversterker voor UCD

Berichtdoor Leeuwarden » di 23 mei 2006, 22:07

Even een spin off van dit topic: viewtopic.php?p=39904#39904

Ik heb de wens om ooit nog eens een supersimpel buizenvoorversterkertje te maken. Universeel inzetbaar, met een minimum aan kosten. En dan ook nog met een vergelijkbare kwaliteit als mijn UcD-400AD's.

Ik moet zeggen dat ik werkelijk geen verstand heb van buizen. Naar ik begrepen heb zijn er verschillende mogelijkheden om een buizen pre op te bouwen. Welke moet ik links laten liggen en welke zijn de poging waard. En welke buizen...

Zijn er misschien nog interessante kits in omloop. Ik zag dat Bas Hornyman PCB's verkoopt van de Aikido linestage. Of misschien een ontwerpje van Triode Dick? Of toch de Velleman kit met Sander's modificaties?

Zoals Ovni in het bovengenoemde topic al zegt: PCB's zijn wel erg handig!
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 23 mei 2006, 23:39

Misschien interessant om er meteen een balanced output op te zetten. Als ie toch voor de UcD is...

Ben zelf niet zo van de buizen, maar toch leuk om te vorgen :)
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 24 mei 2006, 7:59

Nu je over gebalanceerd begint... Alle ontwerpjes die ik heb gezien zijn ongebalanceerd. Voor mij niet erg aangezien ik alles ongebalanceerd nodig heb.

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 24 mei 2006, 8:04

Jan,

Ik heb een gebalanceerde preamp op de planning staan, die perfect aansluit op de UcD's. Uiteraard zonder buizen en voorzien van afstandbediening, motor aangedreven potmeter etc. etc. Ik zou er voor kiezen om ook de overstap naar volledig gebalanceerd te maken. Zelfs je CD-loopwerk is met een kleine ingreep in staat om gebalanceerd signaal te leveren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

voodooless

Berichtdoor voodooless » wo 24 mei 2006, 8:22

Klinkt interessant sander! Ik wacht in spanning af! Tjonge zeg, waar haal jij de tijd vandaan ;)
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

audiomanics

Re: Buizen voorversterker voor UCD

Berichtdoor audiomanics » wo 24 mei 2006, 12:11

Leeuwarden schreef:Bas Hornyman

Zou zijn meisie 't ook merken??? Voorlopig heeft Basshorn-e-man werk zat aan die Hoorn luidsprekers met toeters van Soeters...
:twisted:
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 24 mei 2006, 15:38

PS..
Een trafotje als de Lundahl LL1674L aan de uitgang.. kun je, naar mijn idee prima alle kanten op balanced>unbalanced en vice versa.
Punt is wel dat de uitgangsimpedantie van dat trapje laag genoeg moet zijn om die belasting ook goed te kunnen hebben, temeer omdat zo'n trafotje ook nog even ohms afgesloten moet worden (blokgolf-respons)

Meningen??

In mijn "wereldberuchte" versterker werkt 't goed in ieder geval..

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 24 mei 2006, 15:52

Volgens mij vroeg Jan om iets simpels wat en goed is en waarschijnlijk ook goedkoop :lol:

Dan is dat Velleman ding niet eens zo gek.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 24 mei 2006, 16:36

Pjotr schreef:Volgens mij vroeg Jan om iets simpels wat en goed is en waarschijnlijk ook goedkoop :lol:

Dan is dat Velleman ding niet eens zo gek.

Ik bedoel eigenlijk in combinatie met dat 6SL7 trapje van 80 euro.. Plus twee lundahls is dat altijd goedkoper dan 300 voor de Velleman..
>Off topic (weet ik) Als de mijn K8020 getest is na de modificaties is hij beschikbaar.. huis puilt bijna uit van al die versterkers.. Zoekt dus een nieuw baasje, tzt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 24 mei 2006, 20:14

Tja, als je over buizen begint heb je het ook al snel over smaak. Iedere topologie klinkt weer anders: Een SRPP klinkt anders dan een buis met een trafo in de anode en weer anders dan een Mu-follower.

Overigens een 6SL7 met een Mu van 70 in een lijntrapje voor een VV? Dat is toch meer iets voor een phono pre? Je bedoelt waarschijnlijk een 6SN7 ... ?

Belangrijk is ook wel om te weten of je versterking nodig hebt of dat een versterking van 1 ook goed is.
Peter de Jong

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 24 mei 2006, 20:36

SSassen schreef:Jan,

Ik heb een gebalanceerde preamp op de planning staan, die perfect aansluit op de UcD's. Uiteraard zonder buizen en voorzien van afstandbediening, motor aangedreven potmeter etc. etc. Ik zou er voor kiezen om ook de overstap naar volledig gebalanceerd te maken. Zelfs je CD-loopwerk is met een kleine ingreep in staat om gebalanceerd signaal te leveren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Hi Sander,

In eerste instantie kies ik ervoor om ongebalanceerd te gaan. Er zijn een aantal redenen voor:
Mijn x-over is ongebalanceerd;
Ik heb al het een en ander aan kabels liggen.

(ik heb er al eens eerder met mezelf over in discussie gelegen maar na een ziekenhuisbezoekje afgelopen maandag is mijn denkvermogen tijdelijk even drastisch verminderd en kan ik de andere redenen even niet meer voor de benevelde geest halen....).

Jouw voorstel roept bij mij wel een vraag op. Ik hoor veel positieve reacties over de combinatie UcD en buizen pre (vandaar dus...). Waarom kies jij voor transistoren ipv buizen?

Groeten,

Jan

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 24 mei 2006, 20:40

Ik hoor ook een paar keer de kreet "trafo". Vergeef mij de onwetendheid maar in een pre is het toch niet nodig om een trafo te gebruiken anders dan voor de voeding?

(ik heb een beetje het gevoel dat dit zo'n " don't shoot me!" vraag is...)

Jan

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 24 mei 2006, 20:46

Jan,

UcD met een buizen voorversterker is geen straf hoor, in tegendeel. Alleen wordt e.a. een stuk complexer als je gebalanceerd wilt gaan werken, terwijl ik nu met een dubbele opamp klaar ben, vandaar dus dat ik daarvoor kies. De Velleman is zeker een kit die ik je aan kan raden, simpel in elkaar te zetten en van uitstekende kwaliteit (mits je m'n wijzigingen doorvoert). Evt. wil ik ook wel afstand doen van mijn Velleman, die heb ik binnenkort toch niet meer nodig.

Een trafo gebruik je om de ingang te ontkoppelen, dwz. je koppelt alleen AC signalen, DC en evt. aardlussen ben je door het gebruik van een trafo aan de ingang kwijt. Nadeel is wel dat je een trafo in de signaalweg hebt zitten; de kwaliteit daarvan bepaalt in zeer grote mate de kwaliteit van je uiteindelijke voorversterker.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 24 mei 2006, 20:46

Pjotr schreef:Overigens een 6SL7 met een Mu van 70 in een lijntrapje voor een VV? Dat is toch meer iets voor een phono pre? Je bedoelt waarschijnlijk een 6SN7 ... ?

Op de buis en in de beschrijving van de betreffende amp staat echt 6SL7..
Kees

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 24 mei 2006, 20:50

Leeuwarden schreef:Ik hoor ook een paar keer de kreet "trafo". Vergeef mij de onwetendheid maar in een pre is het toch niet nodig om een trafo te gebruiken anders dan voor de voeding?

(ik heb een beetje het gevoel dat dit zo'n " don't shoot me!" vraag is...)

Jan

Ja, leuk, maar er zijn veeeeel meer soorten trafo's kennelijk: uitgangstrafo's ingangstrafo's en natuurlijk de interstagetrafo's en ...
Kees

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 24 mei 2006, 20:53

Heb je niet een linkje naar de amp die jij expliciet bedoeld Kees?
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 24 mei 2006, 21:17

KT88

Berichtdoor KT88 » wo 24 mei 2006, 22:42

die 6SL7 schakeling is een kathodevolger, waarbij de spanningsversterking kleiner is dan 1, en de uitgangsimpedantie (naar verhouding) laag is.
Vergelijk het maar met een emittervolger.
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 24 mei 2006, 22:49

Ja dat zg ik ook in dat linkje van Kees. De vraag is of Jan dat ook wil, want die amp heeft geen spanningsversterking en dat is soms toch wel handig voor de 2V_piek die de UcD nodig heeft voor maximale uitsturing.

Weet jij trouwens hoe ze die "Tubulator" ( wat een naam ;) ) op alleen 12V voeding laten lopen? Op 12V B+ lijkt mij sterk.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 24 mei 2006, 22:54

Wil je dat? Nee, als er geen versterking is kan je netzogoed alleen een potmeter (stappenschakelaar bv.) gebruiken, ik zie eerlijk gezegd 't nut niet zo van deze voorversterkers die feitelijk geen voorversterkers zijn. Puur uit 't oogpunt van een stuk impedantieaanpassing wil ik er wel aan, maar anno 2006 hebben de meeste bronnen (CD-speler, etc) voldoende spierballen om een nette potmeter direct aan te sturen, daar komt bij dat in de meeste gevallen een beetje spanningversterking (~2...5x) welkom is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

daniel

Berichtdoor daniel » wo 24 mei 2006, 23:43

Pjotr schreef:Ja dat zg ik ook in dat linkje van Kees. De vraag is of Jan dat ook wil, want die amp heeft geen spanningsversterking en dat is soms toch wel handig voor de 2V_piek die de UcD nodig heeft voor maximale uitsturing.

Weet jij trouwens hoe ze die "Tubulator" ( wat een naam ;) ) op alleen 12V voeding laten lopen? Op 12V B+ lijkt mij sterk.

zal wel een schakelvoedingkje in zitten. Of juist die 12V voor wat extra vervorming

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 25 mei 2006, 9:17

Hi Ronald,

De Aikido had mijn aandacht ook al gevangen! Klinkt op zich niet raar voor een eerste buizenproject.

Dat brengt me gelijk op een vraag over voedingen voor buizen-pre's.
Ik zie dat er twee oplossingen worden gebruikt (en variaties op die oplossingen): een "solid state" voeding en een voeding met buizen.

Wat zijn de voor en tegens van beide oplossingen in Jip en Janneke taal?

Jan

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 25 mei 2006, 9:20

Voor:

Je blijft als echte audiofiel trouw aan buizen en gebruikt dus ook buizen in de voeding.

Tegen:

Met solid-state valt met eenvoudige middelen een voeding te maken die vele malen betere regulatie, rimpelonderdrukking, etc. heeft dan welke buizenvoeding dan ook.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 25 mei 2006, 9:23

Goedemorgen Sander,

Klink mij als een "voor" voor solid-state...

Groeten,

Jan

Terug naar “Versterkers”