audioversteker als schoolproject

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

joris van den hurk

audioversteker als schoolproject

Berichtdoor joris van den hurk » ma 28 mar 2016, 20:37

hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum, dus ik zal me even voorstellen.
ik ben joris van den hurk, ik ben 17 jaar en ik studeer mechatronica aan het mbo in eindhoven.
mijn hobby waar ik het meeste van mijn tijd mee doorbreng is modelviegen en modelbouwen, ik ben er dus niet vies van om zelf dingen te maken

als schoolproject moeten we zelf een audioversterker maken, dat vind ik een erg leuk project en daarom zou ik er graag een heel mooi ding van maken.

voor dit project hebben we het ontwerp van de voeding en de mono versterker gekregen, we hebben dit ontwerp in een cad programma (eagle) moeten zetten zodat we daar zelf printplaten van kunnen maken. kwa ontwerp staat het meeste dus vast, ik heb zelf nog niet de kennis om het bestaande ontwerp te verbeteren dus daarom wil ik er extra elektronica inmaken om er toch een interresant en werkzaam product van te maken (zoals een extra mono blok voor stereo geluid, een volume regeling en een keuze schakelaar om verschillende kanalen te kiezen, dit word dan aangestuurd via een arduino).

als behuizing heb ik het idee om een retro look te geven aan de versterker, in tegenstelling tot de aluminium monsters ideen van andere studenten wil ik graag met hout gaan werken (mdf voor de stevigheid met een mooi fineer voor de looks) in combinatie met een metalen voor en achterplaat.

dit is mijn huidige schets van de versterker:

2016-03-28 20_14_04-SOLIDWORKS Student Edition - Academic Use Only - [assambly_schets _].~png.jpg

de voor en achterpaneel zijn dus metalen platen (evenals de onderplaat) daartussen ga ik van mdf een stevig u-vormig stuk maken met hoeken met een radius van ca 20mm, daarover moet dan een heel dun laagje (echt ) hout komen als afwerking, mijn voorkeur gaat uit naar een wat donkerder en groffer hout om het een niet al te modern uiterlijk te geven

nu heb ik voor voorlopig twee vraagjes:

zou het lukken om met het fineer om de hoek te komen met een radius van 20 mm?
ik heb nog nooit gewerkt met fineer dus ik kan dat niet zo goed beoordelen, is er een standaard dikte voor fineer of is dat verschillend per verkoper? en weet er iemand een goede verkoper van fineer (met voorkeur een verkoper die ook stukken op maat wil verkopen, ik heb zeker niet meer nodig dan 0,5m2 ofzo?

en kwa voorplaat wil ik graag ongeveer hetzelfde plaatmateriaal gebruiken als dat er nu op mijn versterker zit (een marantz pm7001) deze heeft namelijk een (aluminium??) plaat die heel grof geborsteld is, ik heb een hele tijd gezocht naar zo een soortgelijke plaat maar ik heb niks kunnen vinden, is er iemand die mij een stuk van zo'n stuk plaat kan verkopen, of kan iemand mijn op weg helpen bij mijn zoektocht?
tot nu heb ik alleen heel fijn gebrorstelde platen gevonden, zoals je vaak ziet bij een fornuis of magnetron, dat uiterlijk wil ik niet aan mijn versteker geven 8-[

als iemand tips heeft hoor ik het graag!

als het ontwerp van de versterker een beetje goed wil lukken zal ik ook proberen een bouwverslagje te maken van mijn project

alvast bedankt,

groetjes joris
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Wowly
Beheerder

Re: audioversteker als schoolproject

Berichtdoor Wowly » ma 28 mar 2016, 21:21

Welkom!!

Studenten zijn uiterst welkom hier!

Ik heb niet op al je vragen antwoord, maar op eentje wel: met paperbacked fineer (fineer met papier als rug) gaat dat prima!!

sterkte met je project.

jan

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 28 mar 2016, 21:56

hallo Joris, welkom hier !

welke regio woon je ergens? misschien dat er een hier bekende metaalhandel zit waar ze dat alu verkopen. (in Den Haag zit bv Kokkelink die enorm veel heeft)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 28 mar 2016, 22:40

Ook namens mij, welkom hier. :D

Er is een forum lid dat ook kleine hoeveelheden fineer verkoopt ;
http://hout-fineer.nl/

Of als je in de buurt van Arnhem zit kun je het zelf gaan uitzoeken :
http://af.nl/
Pik dan ook gelijk even de fineer-les mee : http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineer ... eerles.pdf

Wat het aluminium betreft kun je eens navragen bij forumlid Kees Soeters, die doet van alles en nogwat met een CNC freesbank :
http://www.techgraphix.nl/

Enne, die Eagle files willen we hier natuurlijk ook zien... :mrgreen:

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 30 mar 2016, 11:58

Je kun ook een gewoon aluminium paneel nemen en dat zelf met fijn schuurpapier schuren. Voor het mooie daarna wel even blank lakken (spuiten). Zo maakte ik vroeger ook frontpanelen.
Voorlopiguitgesoldeerd. De eerste stappen met de Hypex filterdesigner...
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 30 mar 2016, 12:20

Stukje aluminium op MDF lijmen?

https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminiu ... 5-2mm.html

Kun je in het fineren meenemen.

joris van den hurk

Berichtdoor joris van den hurk » wo 30 mar 2016, 18:14

Wowly schreef:Welkom!!

Studenten zijn uiterst welkom hier!

Ik heb niet op al je vragen antwoord, maar op eentje wel: met paperbacked fineer (fineer met papier als rug) gaat dat prima!!

sterkte met je project.

jan

hoi,
ah, kijk eens aan, met die zoekterm heb ik heel wat mooi fineer kunnen vinden, bedankt, alleen is het allemaal zo dun (<0,5mm), dat is opzich geen probleem maar is het dan nog wel echt hout?, ik zou namelijk graag echt hout willen hebben als fineer, al is het maar voor het idee dat het echt is :wink:

het lamineren op het mdf is opzich geen probleem aangezien ik vanuit het modelvliegen al een vacuumpomp heb waarmee ik het fineer op het mdf kan maken dus het lijkt me dat dit dunne (en dus kunstoffe, neem ik aan??) fineer vooral bedoeld is voor mensen die niet de beschikking hebben over vacuum?

@robert, een leuk idee, zeker ook dat ik dan het fineer over het mdf zou kunnen laten vallen, maar geanodizeerd aluminium vind ik er iets te "netjes" uitzien om het zo maar te zeggen :wink:

@hans, ah, dus dat is dus wel mogelijk?! ik zou verwachten dat het aluminium of: te hard is om te schuren, of te zacht is waardoor het makkelijk beschadigt, die blanke lak is dus voor het beschermen van het aluminium?
ik denk dat ik met dat idee van het weekend het een en ander mee ga experimenteren, bedankt voor de tip!!

@ ray, heel erg bedankt voor de linkjes, wat een keuze zeg!! ik woon in boekel/noord brabant (dat ligt net iets onder uden) dus die handel in arnhem is voor mij niet heel erg ver weg

Ik heb vandaag voor het project al het een en ander geetst, namelijk een breakout bordje waar een arduino (of beter gezegt, een losse atmel 2560 chip waar ik de arduino bootloader op ga flashen) op moet komen, een bordje waar de aan en uit knop op komt inclusief een status ledje en ir ontvangertje.
en ik heb de voeding geetst, ik hoop maar dat deze goed is want ik heb voor mijn gevoel toch nog niet genoeg tijd gestoken in het controleren/afwerken van de schakeling, aangezien de huidige periode al over 2 weken eindigt heb ik toch maar het printje geetst want anders werd het maar krap aan.

ik zal vanavond enkele foto's en de schemas posten :D

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 30 mar 2016, 20:43

fineer is echt hout hoor, maar dan erg dun :bakkie:
met lijmen prima te bevestigen

http://zelfbouwaudio.nl/wiki/index.php?title=Fineer
http://zelfbouwaudio.nl/wiki/index.php?title=Fineren

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 30 mar 2016, 21:02

Onze Edo kan het ook leuk brengen.
(ik heb deze methode min of meer van hem overgenomen)
http://www.xenophonics.nl/isis.htm#fineren

joris van den hurk

Berichtdoor joris van den hurk » do 31 mar 2016, 21:50

ah, kijk eens aan, dat ziet er erg gedaitalleerd uit, dat zal ik van het weekend eens doorspitten, dankjewel!

het begin is er hoor, dit zijn de spullen ik heb geetst, helaas hadden de mensen die voor mij waren met etsen van het grote bordje (dat is de power supply) de ets machine een beetje opgekloot dus die heeft wat kleine kosmetische probleempjes, maar als ik mn leraar mag geloven gaat dat weer weg zodra ik het lightgevoelige laagje wegschuur met een sponsje O:)

de volgende keer moet ik toch wat beter opletten voordat ik ga etsen, zoals je kan zien zijn er wat spoortjes die niet helemaal goed geplaatst zijn.

met dit printplaatje was ik begonnen, en meteen had ik een foutje gemaakt, ik had namelijk de behuizing van de processor vergeten te verwijderen, dat had ik niet gezien dus had ik uiteindelijk een volledig kortgesloten printplaatje. :think:

atmel 2560 voor forum.png

aan uit knop voor forum.png

de power supply is niet erg uitgebreid, vanuit de trafo zit alleen een gelijkrichter met een enkele 4700uf condensator per kant als stabilisatie

printscreen power supply voor forum.png

20160330_165144[1].jpg

20160331_212703.jpg

20160331_212748.jpg

ik ben helemaal blij met mijn test stukje geschuurd aluminium :wink:
en de blanke lak werkt goed tegen de krassen en vuiligheid!
de rondjes zaten er al in (is een stukje uit de afvalbak) dus daar moet je ff doorheen kijken
20160331_212808.jpg

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 31 mar 2016, 22:22

Beetje afwasmiddel en een stukje staalwol (Brillo of iets dergelijks) en die print blinkt je tegemoet.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 01 apr 2016, 0:45

Met Jif op een nat lapje gaat die printplaat glimmen als en t..t.
Voorlopiguitgesoldeerd. De eerste stappen met de Hypex filterdesigner...
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

mischa72

Berichtdoor mischa72 » wo 27 apr 2016, 13:21

En hierbij heb ik ook je projecttopic gevonden. :mrgreen:

Voor de duidelijkheid: Joris had mij benaderd voor een trafo. Als ik meer info over de versterker heb, zal ik eens in de voorraad kijken wat ik nog voor je heb liggen.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

joris van den hurk

Berichtdoor joris van den hurk » za 02 jul 2016, 20:36

hoi allemaal,
een bouwverslag of wat andere informatie heb ik helaas niet kunnen geven, ik had een of ander schoolproject waar ik 100% van mijn vrije tijd in heb gestoken, vandaar :think: :? :D

dit is m dan geworden:
kwa functionaliteit heb ik er helaas niks extra's op kunnen maken ivm met de beperkte tijd die we hadden voor het project, en sja, dingen gaan nou eenmaal niet zo snel als je nog moet leren....
echter komt er zeker een vervolg op dit project, zo ga ik zorgen dat ik thuis zelf kan etchen zodat ik nog 2 printplaatjes kan maken (een "moederbord" en nog een bordje met enkele knopjes lampjes en sensortjes erop (zoals de aan/uit knop, status lamje en de ingang selectie knop) , owja, en nog een werkende audioversterker die wel fatsoenlijk werkt voor mijn transistoren 8-[

dit is dus de audioversterker zoals die er tot nu toe voor staat, kwa puur mechanische dingen missen alleen nog enkele mooie messing spikes eronder :rock:
20160624_164631[1].jpg

en deze foto na het aanbrengen van het olijfolie op het notenfineer, wat is dat prachtig hout zeg! ik kan er letterlijk uren naar staren 8-[
20160627_095619[1].jpg

dre

Berichtdoor dre » za 02 jul 2016, 21:08

Wat een prachtig ding! 8)
потому что он может!

joris van den hurk

Berichtdoor joris van den hurk » za 02 jul 2016, 21:15

ahhhhhh nu ik toch ff de tijd heb zal ik jullie toch ff van wat informatie voorzijn betreffende mijn project,

dit is was/ is mijn eerste project, uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het mezelf wel erg (te) lastig heb gemaakt met al mijn ideeen en fanasien waaraan mijn audioversterker moest voldoen, vandaar dat mijn project niet is afgekomen voor het einde van de schoolperiode, dit was echter geen probleem! de opdracht was alleen om de elektronische gedeelte te maken van een basis- versterker, pas door het "experimenteren" met andere transistoren is mijn versterker niet gaan werken. ik ga dus een nieuwe versterker maken die (in tegenstelling tot het voorgemaakte sheet (voor het etsen) dat we hadden gekregen) ik wel helemaal zelf ga "ontdekken" door het in eagle te zetten.

eerst heb ik natuurlijk een hele tekening gemaakt in een tekenprogramma, ik was al een beetje bekend met solidworks en heb dus ook gekozen om solidworks te gebruiken voor het tekenen van dit project, echter heb ik op het laatste moment nog de hele assambly om moeten gooien om enkele dingen te verbeteren waardoor de tekening niet echt "te presenteren" is :roll: 8-[ :wink:

tja, dus dan begin ik maar meteen met het vertellen over de bouw, van de afgelopen 3 weken :D
op school hebben we een uitgebreid aantal machine's waar wij als studenten gebruik van kunnen maken, zoals oa een gigantische watersnijder, een lasersnijder, frees en draaibanken. Zelf heb ik nog een 3d printer die ik kon gebruiken voor dit project, daar heb natuurlijk rekening mee gehouden tijdens het tekenen.
onder het motto "als we het hebben, moeten we het ook gebruiken" heb ik een stuk triplex onder de lasernijder heen gehaald die er 250 perfecte spantjes uit toverde:
20160606_185056.jpg

in bovenstaande foto's zie je alle 250 spantjes, aan de ene kant van de bovenplaten heb ik al deze spantjes al verlijmt tegen de 2 bovenplaten, ik heb er voor gekozen deze spantje te laten lasernijden omdat de radius dan veel prezieser is vergeleken met schuren (ofja, het kost minder tijd en moeite om de gewenste kwaliteit te krijgen :wink: ), dit is van groot belang omdat de voorplaat perfect moet aansluiten.

een ander dingetje dat mischien opvalt is dat ik alle boven en zijplaten dubbel heb uitgevoerd, dat is gedaan om een minimalistisch uiterlijk te krijgen als het fineer erover komt, natuurlijk zijn de gaten en de moeren erg lelijk om te zien, daarom heb ik in alle binenste platen gaten gemaakt waar een moertje doorheen kan, dat moertje word dan bevestigt doordat er een moertje in de buitenste plaat zit, de buitenste plaat hebben allemaal op de juiste plekken een de contour van een m4 moertje uitgelaserd zodat deze perfect wegvallen in het hout, hierdoor kan het fineer eroverheen gemaakt worden zonder dat de moertjes zichtbaar zijn. :rock:

nadat alle 250 spantjes verlijmd zijn heb ik vervolgens ook de zijplaten eropgemaakt en het 3d geprinte ipod dock gepast/gemonteerd, ook heb ik een stuk uitgelaserd plexiglas gemonteerd, dit ideetje past totaal niet in het "plaatje" van een retro versterker maar ik had in gedachte dat dit de plaat totaal niet zichtbaar zou zijn als de ledjes uit zouden staan.
20160607_180348.jpg

hmm ik post straks wat meer van mijn bouwprocess, internet begint wazig te doen...

joris van den hurk

Berichtdoor joris van den hurk » za 02 jul 2016, 21:36

okee, weer verder...

vervolgens durfde ik niet te beginnen met het fineren, dus ben ik maar hoekprofielen gaan boren voor het bevestigen van de boel....

ik heb alvast wat geleerd voor de volgende keer, minder boutjes, moertjes en revetjes gebruiken, het word iig wel degelijk, heeeeeel degelijk , maar 90 boutjes,90 moertjes en ca 150 revetjes is echt te veel! :shock:
20160608_072630.jpg

ondertussen had ik mijn aluminium plaatmateriaal ingeleverd inclusief de tekeningen, dat duurde ongeveer anderhalf week om te laten snijden.

toch maar gaan beginnen met fineren dus, hiervoor heb ik eerst nog enkele dingen moeten voorberijden, zo heb ik het plexiglas gelamineerd met aluminiumfolie, dit is om all het licht dat van de ledjes komt binnen het plexiglas te houden, natuurlijk heb ik de binnenkanten van de grill open gehouden...
ook heb ik het plexiglas bespannen met vliegenhor, dat is om de versterker wat beter af te werken en het moet tegen stof werken als ie ooit werkt.

20160607_212022.jpg

vervolgens moet ik toch echt beginnen met het fineren, om te beginnen heb ik eerst 2 vellen amerikaans notenhout fineer genomen en deze gespiegeld tegen elkaar aan gedrukt, gefixeerd met wat schilderstape en vervolgens voorzien van heel wat water en op een ondervloerplaat gelecht (ook wel "depron" genoemd), door de oppervlaktespanning van het water en de oppervlakte word het fineer mooi vlak gemaakt zodat het gelaserd kan worden, ondanks het water kan het fineer zo prima gesneden worden!
voor het lasersnijden:
20160608_125250.jpg

na het lasersnijden (t fineer is hier nog wat nat, vandaar de vlekken):

20160608_130926.jpg
Laatst gewijzigd door joris van den hurk op wo 27 jul 2016, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 06 jul 2016, 13:32

Wauw, ziet er goed uit!

richard

Berichtdoor richard » wo 06 jul 2016, 21:49

Chocomel schreef:Wauw, ziet er goed uit!
Ja hé, knap gemaakt en mooi vormgegeven.
Genoeg is beter.

joris van den hurk

Berichtdoor joris van den hurk » wo 27 jul 2016, 19:39

dankjewel!
al zeg ik het zelf, ik vind het ook erg goed gelukt :D zeker de combinatie met het fineer en het geschuurde aluminium is erg goed gelukt vind ik

maaarrrr hij is nog lange niet af, ik moet nog bijna alle elektronica maken, namelijk:

een fatsoenlijke versterker (2 stuks)

een moederbord

en nog een printplaatje waar oa de aan en uit knop op gemonteerd kan worden (de vorige was toch niet goed genoeg...)

dusss, weet iemand toevallig een goed en "redelijk" eenvoudig schema dat ik kan gebruiken?

de versterker mag maximaal ca 100 watt zijn per kanaal
en er moet een dc beveiliging zitten zodat mn mooie speakertjes niet kapot gaan als er iets kapot is....

of zou ik, nu ik aangekomen ben op het elektrisch deel van mijn project beter dit topic kunnen laten verschuiven naar de catogorie "versterkers"?

groetjes joris

Terug naar “Versterkers”