Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Bert61

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Berichtdoor Bert61 » wo 19 sep 2018, 16:05

Top Willy
Ja snap heel het gezoek met dat fase gedoe helemaal , zou precies het zefde beleven
Ellende dat ze dat niet goed aangeven , komt daarbij ook nog wat twijfel van doe ik dat nu goed ( heb ik snel)
En weer wat grijze haren :lol:
Ik lig de bank te verwarmen , maar nog wel wat gedaan
Een sfeerplaatje
Moet nog wat gaatjes op maat maken en lijmen
Ga de front en achterplaat met m4 RVS dopmoeren op zijn plek zetten
En mn vette vingers weg poetsen Het ziet er niet uit :oops:
Dat staat erg mooi , vind ik :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
shit draadje vergeten :oops:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » wo 19 sep 2018, 17:50

:kwijl: Dat ziet er al prachtig uit Bert!
Met je CNC gewerkt?
Heb je al LS aansluitbussen? De mijn zijn binnen maar het wordt wel een beetje puzzelen met rondellen en dergelijke vermits de gaten in de afdekplaat redelijk groot zijn, maar ze geraken wel afgedekt met de bussen.
Ik moest je nog wat toesturen denk ik, weet alleen niet meer wat, maar daar kan ik nog wel een zakje met 4 bussen bijsteken.

Ondertussen nog op de sukkel met die versterker: de fases zitten nu goed en ik heb het linker kanaal uitgevoerd met een redelijk normale tegenkoppeling (R26 10k ipv 1meg en R27 100k ipv 220k ) maar dat is nog niet genoeg.
Ik ga R26 kortsluiten zodat P5 aan 1 kant ook aan massa ligt, R24 kortsluiten, R28 weg... en dan eerst zien wat dat geeft. P5 ga ik wss vervangen door een 1k trimmer.

Het andere kanaal had ik terug voorzien zoals Michiel in een nieuw ontwerp had gemaakt (dat is wat in het schema standaard staat) . In LtSpice werkt dat perfect, veel minder verlies met die tegenkoppeling, alleen... niks dan HF oscillaties en soms gekletter of motor boating. Daar kan ik echt niks mee aanvangen.
Tevens heb ik de indruk dat de driver veeeel te hard versterkt...

VOOR ALLE DUIDELIJKHEID: Ik ben nu aan het testen met C6 los aan toonregelingzijde en op dat punt zet ik dan de functiegerator.... met bedroevend resultaat.

...we zijn er lang nog niet...

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 20 sep 2018, 19:42

Ik ben voorlopig door mijn testen heen.

Ik heb 2 kanalen apart met verschillende tegenkoppeling uitgerust: linker met aangepaste "meest gebruikte variant" en rechts die van Michiel die ik gisteren afgeschakeld had omdat ik hem niet stabiel kreeg, maar blijkbaar had ik de trimmer nog niet ver genoeg gedraaid.
Nadat ik het linker kanaal met een blokspanning perfect had kunnen afregelen, zie foto,
20180920_161616.jpg

...ben ik terug naar het rechter kanaal gegaan en had nog steeds oscillaties, maar blijkbaar had ik de trimmer nog niet ver genoeg gedraaid. In het laatste stuk was de oscillatie weg en kon ik de blok perfect afregelen.

Nadien heb ik met een sinus het max. vermogen bepaald (vlak voordat de sinus begint af te vlakken).
De max. ingangsspanning is 2Vpp.
De uitgangsspanning over de ohmse belasting van 4 ohm was dan 19,4Vpp wat overeen komt met 12W effectief en maximum.
Dit lagere vermogen is te wijten aan de UGT die een Raa = 4K heeft ipv 5K5 ...

De volgende dagen herstel ik de tegenkoppeling van het linker kanaal ook naar zijn oorspronkelijke vorm om daarna de frequentiekarakteristieken op te nemen.

Tenslotte, niet onbelangrijk: de versterkerprint is perfect zo en er komt dus geen andere :beer:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 20 sep 2018, 19:48

Helemaal niet gezien dat mijn reactie niet is geplaatst
Waarschijnlijk niet op verstuur geklikt
Blij dat jij het mooi vind
Om je eerste vraag te beantwoorden Ja CNC maar met aardig wat missers dus handwerk bleef nodig
Nu dat doe ik graag Alleen als ik het goed invoer , scherpe frees heb en het Juiste aluminium Is het best mooi en kan bijna zonder afwerking worden genbruikt , maar dat spul wat ik van alum op maat heb is veel te zacht.
Dus nabewerking blijft noodzakelijk.

De LS bussen heb ik niet , als jij ze voor mij gekocht heb Dan neem ik ze Willy
Anders koop ik ze hier bij JukeBox revival Rij ik er even om , is vlakbij.

Wat zegt MTB hiervan Stuur hem eens een PB het is zijn ontwerp die tegenkoppeling
Misschien dat hij een remedie heeft.

Vandaag heb ik de bodemplaat bewerkt en alles past als gegoten
:goeie: Knap uitgevogeld allemaal.
Ik heb hoekprofiel met 2 compnenten lijm aan front en bodem gemaakt Dat zit muurvast
Dat doe ik ook met de achterkant dan zijn de boutjes alleen voor het opmaat en om overtollige lijm weg te persen
Zo heb ik geen M3 boutjes naar binnen steken met moeren
Alleen de UGT nog vast zetten met M4 boutjes Verder is alles geboord
Dan is het volgende de Plankjes er met Hoekprofiel er aan maken
Tot zover ben ik er ook tevreden met het resultaat :D
Nu maar hopen dat de versterker het gaat doen zonder al teveel moeilijkheden Willy
Succes met storingen in orde maken
Ik wacht met de print bestukken uit angst dat er straks toch een nieuwe print in moet :-k

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 21 sep 2018, 16:49

Ik lees #-o Nu pas hier dat het resultaat uit een combinatie van 4 pcl86 in combinatie met een Chinese Uitgangangstrafo 12 Watt is
Wat een teleurstelling dat haal je uit 2 x EL84 met een UGT uit 1960 ,
Zou dat nu alleen door de misaanpassing komen Willy of is het EN EN dus verkeerde imp en slechte trafo ?
Rot Chinees :boos:
Wel heel blj dat de Print goed is en niet hoeft te worden vervangen :yeah:
Dan kan ik er komende week aan beginnen
Ben met de Aluminium zo goed als klaar hier en daar nog kleine dingen
Een LED steekt niet ver genoeg door het front ,
En moet naar de bouwmarkt voor wat Aluminum L profie Of T profiel Willy
:-k Ben aan het twijfelen of die 2 stukken L profiel die planken evenwijdig kunnen houden
Met een steuntje aan de bovenkant is het wel stevig Maar zonder twijfel [-( ik daaraan Willy
Moet alleen nu opletten op wijzigingen van waardes componenten
En hoop hebben dat met 5k Trafo wel een 20 Watt haalbaar is
De achterkant is klaar En ik ben er zeer gelukkig mee :yeah:
Bedankt Willy voor jouw werk eraan :dank:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 21 sep 2018, 19:18

Willy_61 schreef:Ik ben voorlopig door mijn testen heen.

De uitgangsspanning over de ohmse belasting van 4 ohm was dan 19,4Vpp wat overeen komt met 12W effectief en maximum.
Dit lagere vermogen is te wijten aan de UGT die een Raa = 4K heeft ipv 5K5 ...

Tenslotte, niet onbelangrijk: de versterkerprint is perfect zo en er komt dus geen andere :beer:
Mooi dat 't, ondanks enkele bedenkelijke dingen, toch wil werken :goedzo:
Met 4k ipv 5k5 heb je meer stroom bij lagere voeding nodig voor hetzelfde vermogen, geeft dan ook minder uitgangsvermogen.Maar het verlies door de trafo zelf telt ook mee(af), het opgegeven vermogen is meestal wat de buizen doen zonder rekening te houden met de UGT.
Voordeel hier is dat met 4k de piekspanning wat minder hoog uitvalt.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 21 sep 2018, 19:49

Ho Anne
Anne wat is de maximum spanning ?
Ik zit met die lage netspanning 225 Volt met de wind mee.
Dus ik overweeg er wat wikkelingen er bij te doen Maar genoeg is genoeg . :?: :?:
En teveel gaat de IRF stuk en of een zenediode en wie weet Buizen PCL86 VA0 550 en VA 300 :think:
Ik zet er mn AE Trafo,s in en die zijn 5K 30Watt ( positief gedacht met bestellen ) :D

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 21 sep 2018, 19:55

Vandaag heb ik de Omnitronic ELA-T20 op het linker kanaal aangesloten ipv de chinees, rechter kanaal is dus nog met de chinees.

Ik heb nog niks met de functiegenerator getest maar direct met muziek. Ik was blij verrast met wat ik hoorde: zuiver op het gehoor kan ik niet zeggen dat in 't hoog of laag verschillen waren tussen de 2 kanalen, beiden even zuiver, meer dan voldoende bas en hoog. Maar dat is natuurlijk subjectief, morgen neem ik een frequentiekarakteristiek op van beide kanalen.

Wel nog het vermelden waard: ik had de scoop op de uitgang van het kanaal met de T20 hangen en ben vrij ver doorgegaan met de volumeregelaar ((te ver voor mijn oren).
Ondertussen hield ik uitgangsbeeld in 't oog om te zien of er geen afvlakking ontstond, dat was geen enkele keer waar te nemen. Tevens keek ik naar pieken in de uitgangsspanning en die kwam regelmatig boven de 26Vpp wat meer dan 18W betekent! Verder ben ik niet gegaan, dat is ook voor morgen: maxima opmeten, laag en hoog ...

Indien de T20 met de frequentieweergave goed scoort, ga ik die inbouwen in de versterker, enkel al om te weten te komen dat die het ook op langere termijn volhoudt. Ik kan ze nog altijd vervangen door andere UGT's, de ruimte is er voor voorzien.

Wat de voeding betreft: de 300V blijft werkelijk constant (+/- enkele volts tgv net-schommelingen) ook bij vol vermogen. :yeah: :goedzo:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 21 sep 2018, 20:50

300 volt DC met 230 input Zou je dat eens niet willen testen met 220 Volt Willy ?
Dat is toch 14 Volt DC minder Stabiliseert hij dan nog op 300 Volt bij belasting :?:
Hier loop ik nog wat achter met de netspanning ,
Jammer dat we zover uit elkaar wonen
Dan had ik ffkes langs gekomen met een AE om te zien wat er dan te meten valt
Ben zeer benieuwd Willy.
Morgen weer verder :rock: :rock: :rock:
Ps ik heb 8 knoppen mee gekregen van je
heb jij knoppen voor jezelf niet aan mij mee gegeven :?:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 21 sep 2018, 21:04

De netspanning schommelt hier ook tussen 220 en 230V, maak je geen zorgen. En ook al zou de 300V zakken naar bv. 290, zou je het nog niet merken.
Die knoppen worden verkocht per zakje van 8, dus geen probleem, ik heb er ook.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 21 sep 2018, 21:21

Willy_61 schreef:De netspanning schommelt hier ook tussen 220 en 230V, maak je geen zorgen. En ook al zou de 300V zakken naar bv. 290, zou je het nog niet merken.
Die knoppen worden verkocht per zakje van 8, dus geen probleem, ik heb er ook.

:dank: :goedzo:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 21 sep 2018, 22:21

Bert61 schreef:Ho Anne
Als ik er even vanuit ga wat Willy schreef,
Wel nog het vermelden waard: ik had de scoop op de uitgang van het kanaal met de T20 hangen en ben vrij ver doorgegaan met de volumeregelaar ((te ver voor mijn oren).
Ondertussen hield ik uitgangsbeeld in 't oog om te zien of er geen afvlakking ontstond, dat was geen enkele keer waar te nemen. Tevens keek ik naar pieken in de uitgangsspanning en die kwam regelmatig boven de 26Vpp wat meer dan 18W betekent!

De Raa van die T20 is ong 8k (met 8Ω op de 8Ω-aansluiting) dan is de transformatieverhouding
√(8000/8)=~31.
Vanaf de anode tot de B+ de helft van de primaire.Met dan 26Vpp-uit krijg je 26x31/2 Vpp of 26x31/4 Vp= 200Vp.
Die spanning komt dan bovenop de B+ ofwel een piek van 500V bij de anode.
Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 21 sep 2018, 23:19

Dan denk ik niet dat die T20 lang meegaat, einde verhaal maar het is toch geprobeerd :?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 21 sep 2018, 23:31

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:Ho Anne
Als ik er even vanuit ga wat Willy schreef,
Ondertussen hield ik uitgangsbeeld in 't oog om te zien of er geen afvlakking ontstond, dat was geen enkele keer waar te nemen. Tevens keek ik naar pieken in de uitgangsspanning en die kwam regelmatig boven de 26Vpp wat meer dan 18W betekent!

De Raa van die T20 is ong 8k (met 8Ω op de 8Ω-aansluiting) dan is de transformatieverhouding
√(8000/8)=~31.
Vanaf de anode tot de B+ de helft van de primaire.Met dan 26Vpp-uit krijg je 26x31/2 Vpp of 26x31/4 Vp= 200Vp.
Die spanning komt dan bovenop de B+ ofwel een piek van 500V bij de anode.
Anne

Ok Snap m Anne
Met 5K op 8 ohm komen we dan op 462,5 Volt op de Anode O:)

Jammer Willy dat het met die T20 niet kan :(

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » za 22 sep 2018, 7:38

Anne, ik heb de metingen van de T20 er nog eens bij genomen, zie hieronder.

UGTs.jpg

Ik veronderstel dat de transformatorverhouding = wikkelverhouding "n" = 15,2
Zp = Raa = 3710 bij Zs = 16Ω

Hoe kom je bij Raa = 8k met 8Ω op de 8Ω-aansluiting? (ik belast trouwens met 4Ω op de 4Ω-aansluiting)

Met wikkelverhouding 15,2 kom ik uit op een piek van bijna 400V op de anode...
Het kan goed zijn dat ik nu sta te "vloeken in de kerk", maar sorry ik weet niet beter :?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 22 sep 2018, 11:00

Willy_61 schreef:Hoe kom je bij Raa = 8k met 8Ω op de 8Ω-aansluiting?
Oei ja, van de T10 uitgegaan :oops: , met T20 is 't 4k.Wordt de spanning stuk lager
(ik belast trouwens met 4Ω op de 4Ω-aansluiting)
Zit de 26Vtt dus op 4Ω ,gaat de spanning weer omhoog.Had ik eigenlijk kunnen weten gezien die 18W ,beter lezen voortaan :evil:
Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » za 22 sep 2018, 11:20

... en dan de vraag van 1 miljoen :?:
Wat zou Anne doen, als ervaren rot in het vak?

Ik hou er rekening mee dat ze de hoge spanning van rond de 400V op termijn mss niet overleven, in het slechtste geval kost me dat 2 buizen en de T20 in de vuilbak. Anders gaat de T20 direct de vuilbak in en moet ik het (voorlopig) doen met de chinezen die een slecht rendement hebben.

Uiteraard moet de frequentiekarakteristiek nog worden opgemeten, als die slecht uitvalt voor T20 valt ie direct de vuilbak in :wink:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 22 sep 2018, 15:52

Zou me maar niet ongerust maken.
De max van 300V voor de buis is voor geljkspanning, mag best pieken (audio) tot over het max voor een koude buis (550V).
Die T20 moet ook wel kunnen als ie goed gemaakt is.
Er mag 100Veff op de 20W aansluiting, dat geeft dan √(20/2½) x 100V op de 2,5W aansluiting = ~280Veff, ofwel 395Vt voor een sinus.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 22 sep 2018, 17:13

Dat is goed nieuws Anne nu hopen dat de frekwentie karakteristiek ook goed is voor Willy
Ik heb vandaag het boren tappen zagen afgerond Alles kan er op worden geschroefd
Willy heeft een prima bouwplan aangeleverd #-o ik heb uit gewoonte om alles veel te sterk te maken
Een dikker hoekprofiel 15x15x3 mm i.p.v. 15x15x2 genomen
En niet in de 2 mm zachte alum. plaat getapt Maar in het 3 mm hoekprofiel
Nu is de bevestiging langs boven wel Wat lastiger , Maar met inbus of Torx schiet je niet uit het schroefje Willy :D
De knopjes zitten op een m5 boutje omwikkeld met isolatieband.
Zo is het erg mooi Ik ben er zeer tevreden mee
Alleen de Rooster Kap nog op maat maken en omzetten
Willy super voorbereid :goeie:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » za 22 sep 2018, 19:01

Aha, zo doen we dat, jij het mooie chassis en ik ondertussen de versterker op punt brengen :kwijl:
Ik moet nog aan mijn chassis beginnen, dat is het minst prettige van heel het verhaal :-"

Testresultaten, zonder verdere commentaar, de beelden spreken voor zich
Bij de T20 zal je merken dat het laag vrij hoog begint, dat is omdat hij begint te clippen daaronder en daarom zet ik die frequenties niet in de grafiek :sure:

Vermogenskarakteristiek CTA4.2 met T20 UGT.jpg

Freq-T20-Pb .jpg

Freq-T20-T.jpg

Vermogenskarakteristiek CTA4.2 met Chin.4K UGT.jpg

Freq-CH4K-P .jpg

Freq-CH4K-T.jpg

De T20 wordt niet weerhouden wegens de slechtere laag-weergave en ook max. 12W. Ik heb bij muziekweergave op de scoop wel degelijk pieken gezien van 26Vpp (kwam leesbaar onder het scherm) maar dat kan ik met deze testen niet reproduceren en eigenlijk is dat wel normaal vermits zowel de T20 als de chinees Raa 4K zijn.

Kan iemand me vertellen wat de vermogenwinst zou zijn met Raa = 5K en Raa = 5k5?
Laatst gewijzigd door Willy_61 op zo 23 sep 2018, 9:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 22 sep 2018, 20:49

mtb schreef:Met vier buizen kom je op 25W in 5kΩ bij 5%(-26dB) vervorming:
CTA4.PNG
Ik heb het schema vereenvoudigd door de PP-sturingen samen te voegen, dus C1/2 zijn in feite 2x100nF condensatoren parallel en R7/8 2x470kΩ.
R5/6 zijn de uitgangsimpedanties van de triode fase-draaier.
Gebruikt zijn de de gegevens van de Poolse TTG, met vrijwel geen primaire ohmse verliezen.
De voeding levert 55W2 en in de buizen gaat 29W (minder dan in rust, vanwege de hoge uitsturing!) verloren, zodat er maar 1W2 overige verliezen zijn.
De bandbreedte bedraagt ca. 8Hz-50kHz @-1dB.
Ik ben benieuwd naar de ELA-T20, want deze UGT is teveel van het goede.
Ik weet dat je ook met een EL34-versterker bezig bent en kwam deze tegen: https://www.hifi.nl/artikel/26527/Taga- ... uiken.html

Willy in dit stulje staat wat MTB berekend heb met 5 K

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 22 sep 2018, 22:11

Willy_61 schreef:Kan iemand me vertellen wat de vermogenwinst zou zijn met Raa = 5K en Raa = 5k5?
Dan maar in de grafieken gedoken.
Blijkt in triode eigenlijk niks uit te maken en pentode meer met de 4k. In UL zal 't er wel ergens tussenin zitten.
Naast de stroom-schaal het dubbele bijgezet voor twee buizen parallel,
Triode-Pentode.jpg
Als je naar de Philips gegevens kijkt en verdubbelt voor vier buizen kom er ook ongeveer zoiets uit, iets minder wegens de 10V verlies kathodeweerstand en hogere Raa.
In werkelijkheid komt er nog minder uit door een lagere anodespanning wegens verlies gelijkstroomweerstand trafo en uitgangsvermogen wordt ook deels opgebruikt door trafoverliezen.
Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » zo 23 sep 2018, 9:21

Mijn conclusie:
Ik behoud de CTA4.2 met de 2 Chinese UGT's van 4K, de weergave is tenslotte zeer goed, en het effectieve uitgangsvermogen bijna 2 x zoveel dan de CTA2.1 of de CTA5.1.
Ik kijk wel nog uit naar de testresultaten van Bert want die gaat aan de slag met 2 UGT's van AE met 5K, met veel minder verliezen dan de chinezen.

In de Bias automaten zitten nu 1µ ipv 2.2µ condensatoren en de automaten leveren subliem werk. De ruststroom wordt perfect op zo'n 33mA gehouden.

Wie het wat goedkoper wil uitvoeren en tevreden is met de frequentieweergave van de T20 kan die trafo's gebruiken, het laag gaat nog tot 40Hz (@ -0.5dB!) door maar tussen 40 en < 80Hz heb je wel clipping. Het prijsverschil is dan zo'n 110€.
Ik moet in alle eerlijkheid toegeven dat ik bij muziekweergave geen kwaliteitsverschil hoorde tov de chinezen.
Misschien ontwerp ik nog een print met die T20 op de versterkerprint.

Mijn laatste werk zal nu zijn chassis: maken en de versterker inbouwen en afwerken.
Eerst overloop ik nog eens of alle wijzigingen opgenomen zijn het overzicht van schema's en printen onderaan pagina 15.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 24 sep 2018, 17:02

Heb vandaag de Roosterplaat op breedte gesneden met een haakse slijptol met een 1 mm dikte slijpschijf
Het viel me op dat ik of aan beide kanten maar net 1-1,5 mm verbinding tussen die hokje overhou , net genoeg : O:)
Een 3 mm breder had dat perfect geweest . Voor de volgende Versterker Willy :?:
Je kan onmogelijk alles alleen ozverzien , maar je tot nu toe alles perfect uitgedacht Willy .
Alleen , :oops:
Daar kan ik alleen mezelf aanrekenen is dat er geen hoofdtelefoon aansluiting op zit
Ik heb die wens nooit laten weten.
Ik wil het front niet verkloten door er een gat in te boren
Bovendien is het elektrisch dan nog niet opgelost

Je zal dan de LS afmoeten schakelen via een Luidspreker relais
En een belasting en verwakkers net werkje
Hoe het schakelen moet heb ik wel een idee van Maar niet hoe je omschakelt en volume regelt zoder dat de versterker op zn hardst moet bij een redelijk Koptelefoon nivo

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 25 sep 2018, 10:03

Bert61 schreef:Heb vandaag de Roosterplaat op breedte gesneden met een haakse slijptol met een 1 mm dikte slijpschijf
Het viel me op dat ik of aan beide kanten maar net 1-1,5 mm verbinding tussen die hokje overhou , net genoeg : O:)
Een 3 mm breder had dat perfect geweest . Voor de volgende Versterker Willy :?:
Je kan onmogelijk alles alleen ozverzien , maar je tot nu toe alles perfect uitgedacht Willy .
Alleen , :oops:
Daar kan ik alleen mezelf aanrekenen is dat er geen hoofdtelefoon aansluiting op zit
Ik heb die wens nooit laten weten.
Ik wil het front niet verkloten door er een gat in te boren
Bovendien is het elektrisch dan nog niet opgelost

Je zal dan de LS afmoeten schakelen via een Luidspreker relais
En een belasting en verwakkers net werkje
Hoe het schakelen moet heb ik wel een idee van Maar niet hoe je omschakelt en volume regelt zoder dat de versterker op zn hardst moet bij een redelijk Koptelefoon nivo

Je moet de rooster-bovenkant ook ondersteunen door dezelfde hoekprofielen als die je onder de versterker gebruikt: dus hoekprofielen tegen het hout geschroefd en bovenkant het rooster op 3 à 4 plaatsen op het profiel vastschroeven.
Gezien de breedte van de profielen zie ik niet goed in hoe je een probleem kan hebben om een rij gaten te hebben, nog voldoende op het profiel liggend, die perfect geschikt zijn om de schroeven te plaatsen.
Als dan voor en achter, het rooster ook nog aan het chassis wordt geschroefd vormt de versterker een onwrikbaar geheel (daar was die boord van 8mm die boven front en back uit zou steken van het chassis, voor bedoeld.

Ter verduidelijking enkele fot's van de samenstelling van de CTA5:
CTA5-AFGEWERKT-zonder kap.jpg
CTA5-AFGEWERKT-front.jpg
CTA5-AFGEWERKT-back.jpg

Wat de koptelefoon betreft, dat lijkt me niet zo simpel op te lossen. Ook nog niet zo over nagedacht omdat ik al lang weinig tot geen koptelefoon gebruik. Vroeger bij solid state versterkers was dat eenvoudig, gewoon een jack (met switch om de LS uit te schakelen) op het front en met weerstanden aan de uitgang aangesloten.

Terug naar “Versterkers”